Micael Posted January 24, 2011 Share Posted January 24, 2011 Jag håller på att meka med en Zetec som renoverades i stockholm för några år sen. Den har sen suttit i en sjua och inte gått många hundra mil. Dock så finns det några märkliga spår i loppen. Vad tror ni det är? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted January 25, 2011 Share Posted January 25, 2011 (edited) tror att de är nåt från skroten som sålts som en topptrimad 250 hk zetec (en sån man kastas bakåt i sätet av när man drar fullt ) :lol: Edited January 25, 2011 by micke r1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted January 25, 2011 Share Posted January 25, 2011 Spräckta kolvringar? Jag hade plockat ut kolvarna och kolla ringarna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 25, 2011 Share Posted January 25, 2011 Kan det bli så om kolvringarna är för stora/saknar gap eller kanske skit i ringspåret? Intressant att öppna och kolla hur ringar och kolvar ser ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted January 25, 2011 Author Share Posted January 25, 2011 Ska försöka hinna plocka ur kolvarna i kväll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 25, 2011 Share Posted January 25, 2011 (edited) Du måste ur med dom.på bild 1 kan man tro att det är ring gapet som gjort spår. bild 2 Prickarna ? är det regn på linsen? De breda miss färgningen tyder på skärskador. men man måste ur med kolvarna för att kolla 100% Kanske har de inte gjort rent från sot i ringspåren så de bottnat. Där ska vara rent och där kommer förbränningstrycket och kompression in trycker ut ringarna mot cylinderväggen så det tätnar. Edited January 25, 2011 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 25, 2011 Share Posted January 25, 2011 Jag är nog inne på samma spår som alla andra. Det är något skumt med kolvringarna(sot, toleranser, skador, ...) Det skall bli väldigt spännande att få mer info när du tagit ur kolvarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 25, 2011 Share Posted January 25, 2011 ringarna har vi också gått in på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted January 27, 2011 Author Share Posted January 27, 2011 Nu är kolvarna ur. Det visade sig att övre ringen på alla kolvar är trasiga. Det finns inga synliga spår av spikningar på kolvarna. Hur kan det bli så? Jag har aldrig sett det på en Zetec tidigare. Vidare var kilspåret i veven demolerat så att nedre kamdrevet inte satt fast, utan glappade 5-7 mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Kilen har glappat eller drevet har glappat och slitit upp kilspåret rättare sagt. Ringarna? mät ringspåret i höjd för en trolig orsak är att det är för mycket spel där. Då vickar ringarna och utmattas och går av.Eller har de knäckt dem vid montering men tror mest på det tidigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 En budgetrenovering där man bytt ringar och inte borrat eller honat så att det varit vändkanter kvar kan väl också vara orsaken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 Vevaxelbulten har inte varit dragen rätt. det är friktionen mellan drev och anliggningsytan på veven som håller ihop det. Jämför med fälgen mot bromsskivan. Eller så har det varit olja , smuts eller skador på drevet/vevtappen. Viktigt att det är rent där när man monterar. Kilen är en styrning och håller inte drevet när bulten är dragen, utan är mest en monteringshjälp. Exvis Renault har ingen kil alls på veven och många bilar har inte heller kil på kamdreven för att man ska låsa kammen och veven i rätt läge innan man monterar kamremmen. Vissa är koniska som på Audi tex, men många är helt plana och det gäller att man drar rätt och håller rent mellan alla ytor. Christer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted January 28, 2011 Author Share Posted January 28, 2011 Att dom skulle knäckas vid montering tror jag inte. alla ringar var trasiga, vissa var "bara" av medans andra var i 4 delar. Tror mer på teorin om att det glappar. Vid veven så kunde man se att det låg nån typ av medel, plastic padding/kemisk metall eller liknande. Det var svårt att avgöra. Så jag misstänker att felet redan fanns innan "renoveringen" Dessutom satt det insugsventiltätningar vid utblåset och helt fel (från en annan bil) ventiltätningar vid insuget. Alla lager har mystiska repor, men man ser att dom är bytta (ej ford orginal). Vidare satt det trimmkammar i den. Men dessa var för en 1.8 (Kent cams 1801). Om det spelar nån roll vet jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 Ojdå! Det där är ett riktigt haveri. :( Du har repor i lagren, tätningar som är felmonterade och kammar från fel motor. Är toppen+ventilerna och kolvarna skadade eller är de OK? Det är inte roligt när man öppnar en maskin och hittar blandat skrot i den, jag känner med dig. :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted January 28, 2011 Author Share Posted January 28, 2011 Det är inte min motor. Jag hjälper en kompis med den. Han är dock vid gott mod. Den har gått i 5 år så han känner att det ändå var dags för nåt nytt. Troligen kommer denna motor få gå till dom sälla jaktmarkerna. Själv kör jag Duratec :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 Det visade sig att övre ringen på alla kolvar är trasiga. Det finns inga synliga spår av spikningar på kolvarna. Hur ser ringlandet ut på kolvarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 kommer att bli bra de där ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
atorp Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 (edited) Svaret på frågan finns i frågan - Stockholm eller mänskobyn. Där är koncentrationen som störst i landet av :prop: skojare. Handla av någon utanför mänskobyn så får du rätt prylar. Edited January 28, 2011 by atorp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 (edited) Atorp ! stockholm är sveriges motor,utan oss stannar landet :) :) visst finns de en del skojare både här o i andra delar av landet :prop: några kommer o några går bort :516: R...... R.I.P Edited January 28, 2011 by micke r1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 Fjollträsk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted January 29, 2011 Author Share Posted January 29, 2011 Han som renoverade motorn kommer från Skåne. Vet inte om det spelar så stor roll. Men han har gjort ett uselt jobb i vilket fall, enligt mig. Söderkis, halvdansk,snållännig,lappj-vel,etc sak samma. Idioter finns överallt. Finns till och med några på detta forum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 (edited) Ja försöka plasta upp ett kilspår är kanske inte det bästa.. det funkar inte. Man vet aldrig bakgrunden riktigt. Jag vet ibland kunden vill inte kosta på trots att renoveraren säger ifrån. och vems är då felet? Jag känner en kille som brukar fixa automatlådor och gjorde så åt en killa där han påtalade att vacuummodulatorn var sedan 60 talet och läcker troligen eller kommer att göra när som helst så byt den innan du monterar lådan. nä det gjordes inte och vad händer. den sög in all oljan i motorn (kompressorladdad) så först fick jag skyll för att jag renoverat motorn att toppackningen gått? (det hade den inte för det var vxl-oljan som rann ut i avgasröret inte vatten) sedan fick automatlåderenoveraren sin känga att han inte gjort det riktigt. inte kul att höra. Edited January 29, 2011 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted January 29, 2011 Author Share Posted January 29, 2011 Precis, man vet aldrig vad det har varit för deal. Dock tror jag att ägaren till denna motor inte har godkänt felaktiga tätningar, etc. Som det ser ut nu så kommer denna motor ersättas med en ny blacktop Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 (edited) Han som renoverade motorn kommer från Skåne. Vet inte om det spelar så stor roll. Men han har gjort ett uselt jobb i vilket fall, enligt mig. Söderkis, halvdansk,snållännig,lappj-vel,etc sak samma. Idioter finns överallt. Finns till och med några på detta forum. Huvudet på spiken Micael ! Kunde inte sagt det bättre själv. :racesmile: :thumbsup: Edited January 29, 2011 by Arrowsmith Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 Det är väl Vissa Ford och Mercedes som har olika ventiltätningar in och ut?tror det var röda ut o gröna in. De flesta övriga kör med samma in o ut och även om insugstätningarna inte var till Ford från början så kan de göra samma jobb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted January 29, 2011 Author Share Posted January 29, 2011 Köper man Ford orginal så har dom olika färger. Men dom ser lika ut, både insug och avgas. På denna motor så satt det insugstätningar på utblåset och hel felaktiga på insuget. Dvs dom passade inte. Alltså det var inte zetec tätningar där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 Hi Hi Inte bra alls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 Han som renoverade motorn kommer från Skåne :toot: Ha ha jag visste de :lol: Åman är du på krigs stigen :whip: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted January 29, 2011 Author Share Posted January 29, 2011 Inte alls men ta ert larv om fjollträsk, etc till en annan tråd. Här pratar vi om en motor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 30, 2011 Share Posted January 30, 2011 (edited) Inte alls men ta ert larv om fjollträsk, etc till en annan tråd. Här pratar vi om en motor. :thumbsup: Trams finns det andra forum för låt den skiten stanna där. Jag stödjer Micael till 100%! :racesmile: Edited January 30, 2011 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted January 30, 2011 Share Posted January 30, 2011 (edited) pris lappen är inte så kul ! http://www.racecarsdirect.com/listing/34580/BRAND_NEW_Merlin_Developments_Zetec_270bhp.html http://www.racecarsdirect.com/listing/31298/Jenvey_Throttle_bodies.html Edited January 30, 2011 by micke r1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.