stuff Posted January 12, 2011 Share Posted January 12, 2011 Ni som monterat 3-punkts rullbälten i MK. Hur har ni fäst dessa? Har ni använt de befintliga fästpunkterna i ramen eller har ni kompletterat med egna fästen? Visa gärna med någon bild. Har sett någon bild där man använder befintliga övre fästpunkter bakom stolen men då ser det ju ut som att bältet ligger an mot sidan på stolsryggen. Är det ok för sfro/sbp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted January 12, 2011 Share Posted January 12, 2011 Hej Stuff! Jag har inte valt rullbälten när jag kört med 3-punkts, vilket underlättat monteringen eftersom det är trångt bakom stolarna. Jag har dock sett en del som monterat dem på samma sida om ramen som tanken och klumpen sitter för att spara utrymme. Jag löste det genom att svetsa dit ett Platjärn ca 200mm högt och 40mm brett samt att borra 5 hål i det för justeringsmån. kolla in på störtbågen, hittade ingen bättre bild. /john Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stuff Posted January 12, 2011 Author Share Posted January 12, 2011 Hej Stuff! Jag har inte valt rullbälten när jag kört med 3-punkts, vilket underlättat monteringen eftersom det är trångt bakom stolarna. Jag har dock sett en del som monterat dem på samma sida om ramen som tanken och klumpen sitter för att spara utrymme. Jag löste det genom att svetsa dit ett Platjärn ca 200mm högt och 40mm brett samt att borra 5 hål i det för justeringsmån. kolla in på störtbågen, hittade ingen bättre bild. /john Hej John. Din lösning har jag sett tidigare då jag studerat dina byggbilder :) Hur tyckte du att det fungerade i vanlig trafik med fasta bälten? Jag hade tänkt köra med rullbälten just för att kunna vrida och vända lite på mig i stolen exempelvis då jag backar. /Christoffer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted January 12, 2011 Share Posted January 12, 2011 Se länk för hur jag gjorde på min MK. MIn Länk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted January 12, 2011 Share Posted January 12, 2011 Det fungerar bra med fasta bälten, nackdelen är väl som du säger att rörligheten blir lidande. Det är dock bättre än med 4-punkt och 6-punkt som jag har haft tidigare. Den lösningen som Morty hade gjort sog bra ut, jag har sett någon som gjort liknande men haft rullen på andra sidan ryggplåten, kommer bara inte ihåg var- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 12, 2011 Share Posted January 12, 2011 stuff: Ett tips att läsa är VVFS 2003:22 sid 175 som handlar om bilbälten mm. Tänk bara på att inte bli arg om SFRO eller SBP inte godkänner ett fast trepunktsbälte. Bälten är en intressant del av reglerna men du får säkert inget problem med fasta bälten men man kan aldrig veta säkert. Det finn s många exempel på fasta bälten men svårt (omöjligt) att använda som prejudikat. Utdrag ut regelverket. ---- 4 § Personbil av 1970 eller senare års modell skall ha bil-bälten i framsäte. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1974 och senare års modell skall vara för-sedda med upprullningsdon. ---- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jögge Posted January 12, 2011 Share Posted January 12, 2011 Hej jag satte rullbälterna ovanför diffen. då kan jag ha fyrpungts bälten monterat samtidigt som rullbälterna. sen är det bara att välja bälten efter var man kör (bana eller landsväg) :racesmile: . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted January 12, 2011 Share Posted January 12, 2011 (edited) Jag har monterat bältesrullarna på ung. samma plats men gjort kåpor över dom. Räknar med att det nog driver upp en massa damm, vatten och smuts på rullarna som då tämligen snart kärvar ihop. Antas i ett varmt Luleå, -7,1 c. Edited January 3, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stuff Posted January 12, 2011 Author Share Posted January 12, 2011 Tack för flera bra svar. Morty: Om du inte misstycker så tror jag att jag lånar din lösning. Den såg snygg och enkel ut. Blir det för tight bakom stolarna får rullarna hamna bakom plåten så som Jögge och Antas gjort. Både kitet och stolarna borde dyka upp inom kort så jag äntligen får börja bygga på riktigt och inte bara i huvudet :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 13, 2011 Share Posted January 13, 2011 Stuff ursäkta att jag kidnappar din tråd lite. :icon_oops: stuff: Ett tips att läsa är VVFS 2003:22 sid 175 som handlar om bilbälten mm. Tänk bara på att inte bli arg om SFRO eller SBP inte godkänner ett fast trepunktsbälte. Bälten är en intressant del av reglerna men du får säkert inget problem med fasta bälten men man kan aldrig veta säkert. Det finn s många exempel på fasta bälten men svårt (omöjligt) att använda som prejudikat. Utdrag ut regelverket. ---- 4 § Personbil av 1970 eller senare års modell skall ha bil-bälten i framsäte. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1974 och senare års modell skall vara för-sedda med upprullningsdon. ---- Betyder det att mina fasta fyrpunktsbälten är olagliga? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 13, 2011 Share Posted January 13, 2011 Pac: I VVFS 2003:22 hittar du inte 4-5-6-punktsbälten utan det som beskrivs är 2 respektive 3-punkts där 2-punkts bara i mycket speciella undantagsfall får användas. När TSFS 2010:2 även gäller amatörbyggda bilar så kommer nog 4-5-6-punktsbälten få "mer utrymme". Summering: Regbesikta en bil med 4-5-6-punktsbälte som ensamt bälte har inget stöd i regelverket och borde inte heller få regplåtar då. Har din gått igenom SFRO + SBP utan 2 eller 3-punkt. I så fall grattis...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 13, 2011 Share Posted January 13, 2011 OK, tack för svaret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 13, 2011 Share Posted January 13, 2011 4 punktsbälten ska inte vara godkända för man kan glida ner under bältet och krossa invärtes. Men 6 punkt och mer har remmar runt låren och är godkänt men oj vad bökigt om man ska ner o köpa en glass. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted January 13, 2011 Share Posted January 13, 2011 4 punktsbälten ska inte vara godkända för man kan glida ner under bältet och krossa invärtes. Men 6 punkt och mer har remmar runt låren och är godkänt men oj vad bökigt om man ska ner o köpa en glass. Min tanke är då hur kan man glida på 4 punkt men inte 3 punkt. När enda skillnaden är att du har ett band över båda axlarna istället för bara en axel? Man kan ju glida lika mycket med 3-punk om man som vissa ligger ner och kör. Har man rätt körställning så glider man varken i 4-punk eller 3-punk. Till Pac. Om du inte har 3-p till din bil så har jag 3-p som passar när du skall besikta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 13, 2011 Share Posted January 13, 2011 det blir inte detsamma. hör med sfro eller de som beslutat så får du besked. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 13, 2011 Share Posted January 13, 2011 Min tanke är då hur kan man glida på 4 punkt men inte 3 punkt. När enda skillnaden är att du har ett band över båda axlarna istället för bara en axel? Man kan ju glida lika mycket med 3-punk om man som vissa ligger ner och kör. Har man rätt körställning så glider man varken i 4-punk eller 3-punk. Jag trodde samma sak men fick det förklarat att med ett 3-punkt så kastas överkroppen framåt och därmed sträcker den undre delen och risken att åka under minskas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 13, 2011 Share Posted January 13, 2011 3-punktsbälte är nästan svårt att sätta på sig fel. Det fel som man gör med ett 3-punktsbälte är normalt två saker: - bältet är inte "kroppsnära" dvs bälte utanpå en tjock jacka eller tröja mm dvs man har inte dragit till om magen - fel vinkel på förarstolen. Många förare verkar vilja sova i bilen i alla fall om man tittar på hur långt stolen lutar bakåt = underglidning 3-punktaren skall sitta tajt ----- Jocke4U´s text ----- så kastas överkroppen framåt och därmed sträcker den undre delen och risken att åka under minskas ---- 4-5-6-punktarna är svårare att ställa in, rätt inställda, med rätt stolsvinkel mm mm så är väl dessa rätt ok konstigt vore väl annars. Det krävs en del kunskap för att kunna hantera 4-5-6-punktarna. 3-punktarna kan nog varenda en men många slarvar med "tajtheten" och vinkeln på stolen så skulle det hända så bältet måste jobba då är risken stor att slarvern får ångra sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 13, 2011 Share Posted January 13, 2011 Idag är INTE heller 5/6-punktsbälte godkänt i amatörbygge. Kanske i kommande regler men det är inte säkert än. Ett problem med fyrpunktsbälte är att många lockas att dra upp och dra åt axelbanden för hårt, då dras höftbandet upp och sitter högt över magen, vilket gör att man glider ut under bältet - speciellt om man inte har en stol anpassad för att hålla kvar kroppen ("knöl" mellan benen och/eller markerad kant under benen. Ska man ta på sig ett fyrpunktsbälte rätt ska man i praktiken börja med höftbandet och ha axelbanden lösa, sedan drar man åt höftbandet allt man orkar, sedan lite till (medan man drar in magen). Först då kan man dra åt axelbanden. Lika hårt. Ett trepunktsbälte drar alltid åt höft- och diagonalbandet tillsammans. Därför är risken för underglidning mindre, i praktiken, speciellt om man har rullbälte, vilket är att föredra. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted January 13, 2011 Share Posted January 13, 2011 Hej! Som jag har förstått det så är det inte så att man automatiskt utsätter sig för större risk att glida under bältet när man har ett 4-p bälte utan snarare är det väl så att den stora risken med denna typ av bälte är att man inte använder dem som man skall, alltså att de sitter tight, och att de är påtagna, som gör att de inte är tillåtna. Jag kan även tänka mig att det finns en risk att man inte kan röra på kroppen i den utsträckning som behövs för att man skall hålla koll på den övriga trafiken. Hade det varit sämre med ett 4-p än ett 3-p som är rätt använt skulle man säkert inte fått använda dem inom motorsporten.... Jag har själv en gammal bil med fasta 3-p bälten och skall jag vara ärlig så sitter inte det bältet så tight som det borde göra för då sitter man bunden till stolen, ett 3-p rullbälte sitter alltid åt kroppen, även om man rör sig. // JEK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stuff Posted February 8, 2011 Author Share Posted February 8, 2011 (edited) Förra inlägget verkade försvinna så jag försöker igen: Vad tror ni om att sätta ett övre fäste för trepunktsbältet så som på bilderna? Jag tror det kan bli bra om jag låter tillverka en hylsa med invändig gänga och sedan sänker ner den genom plattan som bågen och stötdämparfästet är svetsade i. Med ordentlig svets mot plattan samt mot hörnet där ramrören möts under plattan borde väl stötdämparfästet inte försvagas nämnvärt? Måste man föresten ha gängade bältesfästen eller går det lika bra med en slät hylsa och genomgående bult med mutter? Edited February 8, 2011 by stuff Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted February 8, 2011 Share Posted February 8, 2011 Var tänker du ha rullen till bältet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stuff Posted February 8, 2011 Author Share Posted February 8, 2011 Tänkte ha den monterad längs bakre väggen rakt under fästet liknande din lösning men inser nu att jag isf kanske måste flytta in hylsan någon cm mot bågen till så att rullen går fri från sidoväggen. Har bett meknomen ta hem ett bälte som jag ska börja klura lite med i helgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 8, 2011 Share Posted February 8, 2011 stuff: Tänk på att övre bältesfästet skall ligga högre än din "översta kant" på axeln. Ligger övre bältesfästet under den linjen riskerar du att ryggen trycks ihop om bältet behöver "jobba". För min del så har jag mina övre bältesfästen uppe i bågen. Kolla på CealmSeven, CealmSeven V8a, 6x4 bilen och elbilen. All dessa trådar visar rätt tydligt hur höjden på bältena är. Själv är jag 185 cm lång som referens. Tänk också på nedre fästets placering. Finns bilder i VVFS 2003:22 sid 176 §9. Lite trist text som går åt att läsa både en eller två kanske tre gånger men jag lovar det är värt besväret att läsa den. Jag vill helst ha bältesfästen i bågen, genomborrat med insvetsad rejäl stödhylsa och en M12 8x8 bult som håller i övre fästet men nylock mutter skall väl tilläggas. Man behöver inte ha de vanliga fin-tum-gängade bult sorten. Allt mitt är M12 och godkänt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted February 8, 2011 Share Posted February 8, 2011 Stuff, du läste mina tankar och funderingar bra :thumbsup: Cealm, du har rätt i det du skriver om höjden på bältet. Jag har mina stolar så nära golvet som möjligt och i vinkel bakåt för att få maximalt stöd av stolen och skulle få mitt bälte alldeles för högt om jag monterade övre fästpunkten i bågen. Jag ser för övrigt igen anledning att inte använda 7/16 UNF som är en standard för bältesbultar/infästning, men det kanske beror på att jag har tillgång till material, svarv, gängtappar och gängsnitt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 8, 2011 Share Posted February 8, 2011 Morty: Visst är det så, stol, peronlängd, bältesfäste, allt hör ihop för att få bältet på rätt höjd. Hade jättesvårt att hitta "rätt" bultar --- 7/16 UNF --- men med SFRO samtycke gick jag över till den så mycket mer lätthittade M12 gruppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted February 8, 2011 Share Posted February 8, 2011 (edited) titta i min byggtråd där har du några bilder på infästning i min båge , bilderna är under byggtiden och i tråd 2 när bilen är reggad. har rullen inne i kupen nere vid golvet bakom stolen, sitter kanonbra och är skyddad ifrån smuts och damm. jag svarvade en svetsbar stång med orggängan i ena änden och använde orginalbulten,,borrade genom bågen, i med stången och tigsvetsade igen på baksidan så det blev slätt och en snygg tigsvets på framsidan som sticker ut ca 10mm. jörgen Edited February 8, 2011 by Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted February 8, 2011 Share Posted February 8, 2011 Hade jättesvårt att hitta "rätt" bultar --- 7/16 UNF --- men med SFRO samtycke gick jag över till den så mycket mer lätthittade M12 gruppen. Om man köper nya bälten så medföljer bultar. Plockar man "äldre" bälten från en annan bil tar man lämpligen också bultarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 9, 2011 Share Posted February 9, 2011 Morty: ---- Om man köper nya bälten så medföljer bultar. ----- Fast inte användbara för mig av tre skäl. Finns oftast inte med bult eller möjligen en stycken och då utan mutter. Jag har bult + låsmutter och skulle jag lyckas få tag på mutter finns den inte i nylockvariant = lessen SFRO besiktare. Det andra skälet är längden på bult i bågen går det åt cirka 100 mm bult. Tredje skälet är att jag vill ha lika överallt. Fast detta är min typ av konstruktion som är byggd för bältesfäste i bågen och bult + nylockmutter. Kör man svetsmutter och bara behöver korta bultar utan låsmutter då fungerar 7/16 bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted February 10, 2011 Share Posted February 10, 2011 Jag köpte rullbälten på skroten. Tog dem från en bil där rullarna sitter på hatthyllan i baksätet (tror det råkade vara en Renault Megane?). Tog vara på alla bultarna som passar direkt i MK:s fästen för fyrpunktsbälten som sitter färdigsvetsade på ramen. MK:s fästen använde jag direkt i sittbrunnen (se bilder). För att få upp låset i höjd, plus att det ska vara lätt att hitta, bultade jag ett plattjärn i MK-fästet på yttersidan. Rullarna bultade jag fast med M12 på lämplig plats i ett kraftigt plattjärn, som sen bultades fast i MK:s fästen vid störtbågen. Rullarna täckte jag sedan med en burk (provisorisk, letar bättre). Varken SFRO eller Bilprovningen kommenterade arrangemangen, som dessutom funkar utmärkt. Sören Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.