Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Detta forum bruka ha kompetenta deltagare. Jag behöver era synpunkter på en av spridarna.

Den har sprickor i plasten längst ut (mot insugningsröret).

Är osäker om det har någon betydelse men det känns inte bra om det finns risk att det lossnar något som faller ner i förbränningsrummet.

Har gått igenom "Bildelsbasen" och där finns den inte med, har även kollat på andra Fordmodeller om de skulle kunna ha spridare med nedanstående nummer men ack nej.

Motorn är Ford Scorpio V6 2,9 -88 BRD/BRE med manuell växellåda.

Originalnummer på spridaren är: 0280150229 det finns även ett nummer E67E-A1B.

Finns det alternativa spridare? Om ja, vilket nummer har de?

Måste/bör jag byta ut spridaren? Den var i detta skick på donatorn.

Passar på att "sprida" ett Gott Nytt År till er alla.

Antas

Edited by Antas
Posted

Det finns två olika spridare på 2.9 och man bör inte blanda dem på en och samma motor.

Att plasten är sprucken är ingen katastrof. Men jag tror att jag har 2.9-spridare liggande, jag kan kolla vilken modell det är efter nyår. De är billiga ;-)

/Gustaf

Posted (edited)

Du är Gudasänd på det nya året om du kan fixa ny spridare!

Hmm...är det skilda spridare men samma originalnummer? Kan skillnaden på spridarna bero på om det är manuell eller automat? Den ena (automat) är högkomp medan manuell är lågkomp, tror jag att det var.

Jag har lusläst länken som Thomas bistod med, där får jag uppfattningen att det finns satser med tätningsringar inkl. den gröna "hatten" att köpa separat.

Kom på en sak till (minnet!!).

Någon som har en komplett koppling till motorn (data se första inlägget).

Antas.

Gustaf, du "sprider" ljus i motormörkret!

Edited by Antas
Posted (edited)

kolla Ebay

Jag köpte ett kit till min son där nu innan jul. tog 3 dagar att få fram till dörren.

Det var till hans Subau leone turbo 705:- inkl. frakt mot 3300:- här och det är LUK fabrikat= toppkvalite.

här är en ny för 18 pund utan urtr.lager men kolla riunt så hittar du.

Transit? passar det?

http://shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=clutch+ford+2%2C9&_sacat=0&_odkw=dutton&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313

annars här

http://cgi.ebay.co.uk/Clutch-Kit-FORD-SIERRA-2-9-88-93-/200515181551?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2eafa2dbef

Edited by Thomas
Posted (edited)

Tack!

Jag ska botanisera i detta med intresse. Har dock aldrig köpt något på Ebay så det kan bli spännande.

Enl Mekonomen ska det finnas två typer av kopplingar för 88-or. Vet tyvärr inte hur man skiljer på dom. Någon som vet hur man identifierar resp? Det förefaller vara originalkopplingen (Motorcraft) som var monterad på donatorn.

Priset hos Mekonomen är ca 2000SEK och 2400SEK.

Hmmm.....tung dag stundar på nästa års första dag, månne det inte är ett tecken i skyn? Ska nog utesluta salladen ikväll, den lär ge huvudvärk i minst 12 timmar.

Antas

Edited by Antas
Posted

om du tittar på översta ebay länken och bläddrar/byta sida så kommer du både till Sierra och Scorpio kopplingar. Men jag tror det är vilken växellåda man har såm är viktigast, antal splines o diameter på ing. sedan om det skiljer på svänghjulen? potthål t.ex. diameter.

scorpan är ju tyngre så den borde i så fall vara kreftigare. eller större diam. med meila dem o fråga.

Posted

Tack!

Jag ska botanisera i detta med intresse. Har dock aldrig köpt något på Ebay så det kan bli spännande.

Enl Mekonomen ska det finnas två typer av kopplingar för 88-or. Vet tyvärr inte hur man skiljer på dom. Någon som vet hur man identifierar resp? Det förefaller vara originalkopplingen (Motorcraft) som var monterad på donatorn.

Priset hos Mekonomen är ca 2000SEK och 2400SEK.

Hmmm.....tung dag stundar på nästa års första dag, månne det inte är ett tecken i skyn? Ska nog utesluta salladen ikväll, den lär ge huvudvärk i minst 12 timmar.

Antas

Jag kan ordna fram en kompeltt kopplingssats för 1600, men tyvärr blir det frakt på den också. Har inget bra avtal, och kopplingar är tunga. Så det blir inte så stor skillnad. Tipsa om MECA eller Mekonomen kan ta hem en ABR koppling med nummer 35NCK151, kostar 1885.

Posted (edited)

Vet inte hur vx-lådan betecknas.

Enl Haynes har 2,8/2,9 bara vx-låda typ N. Är det samma som typ 9?

Kopplingen är märkt "TYP MF 242" och "Motorcraft 098319", det förefaller som om den är originalkopplingen.

Bifogar två bilder på vx-lådan.

Fråga: vilken typ av vx-låda är det?

Antas

Trött på årets första dag, undrar varför?

Edited by Antas
Posted

Vet inte hur vx-lådan betecknas.

Enl Haynes har 2,8/2,9 bara vx-låda typ N. Är det samma som typ 9?

Kopplingen är märkt "TYP MF 242" och "Motorcraft 098319", det förefaller som om den är originalkopplingen.

Bifogar två bilder på vx-lådan.

Fråga: vilken typ av vx-låda är det?

Antas

Trött på årets första dag, undrar varför?

visst måste det där vara en typ 9 låda - med uttag för elektronisk hastighetsmätare - du kommer att få bättre svar

kengren

Posted

Tack för ditt funderande och svar.

Frågan var egentligen ställd på fel plats på forumet.

När jag flyttade frågan till "rätt plats" fick jag svaret att det är typ 9.

Märkligt att Haynes anger att det är typ N.

Jodå, det är uttag för elektronisk hastighetsmätare. Har tänkt ta ut hastighetsmätaren ur donatorns kombiinstrument och anpassa den till bygget.

Antas

Har börjat piggna till på 2011 (början var dimmig men nu klarnar det!)

Posted

Det är typ 9. Det står på kopplingsannonserna på Ebay om de är till Typ 9 eller MT75(helaluminmiumlådan)

Posted

Ny frågor, nya funderingar.....Tack alla ni som sprider ljus i mörkret!

Bör man byta O-ringarna på spridarna vid återmontering?

De tidigare tycks ha suttit där sedan bilen var ny (21 000 mil 1988)och tycks vara i bra skick. Undrar om det räcker med att smörja med motorolja och återanvända?

Tänkte försöka skaffa nya från "Good old England" vid beställning av kopplingen.

Allt tycks vara mycket billigare i England, har tittat på doslock, rotor, T-kablar,T-spole, T-stift (21 SEK i England, 53 SEK på Mekonomen).

Posted

Det är olika Boschnummer på de olika spridarna. Jag ska kolla vad jag har...

Nya O-ringar är bra, man bör dock smörja med något som garanterat inte angriper gummit. Gärna någon typ av silikonfett, eller bromsfett.

/Gustaf

Posted

Spridarna jag har liggande är 0 280 150 727, kommer från senare 2.9. Korsreferenslistor säger att den är utbytbar mot 229, men jag tycker ändå man ska byta alla i ett set.

Mina kommer från en bil som gick helt okej men jag kan inte garantera att de är som nya förstås. PM om det är intressant, de är inte så dyra ;-)

/Gustaf

Posted

ja byt alla så de är exakt likadana.

Och helt klart ska du handla mer från England. Jag handlar nog mer från England än i Sverige till min Dutton.

Posted

Idag hade jag vägarna förbi Wibergs i Luleå (Specialister på insprutningar mm).

Passade på att fråga om den trasiga "spridartoppen".

En "baggis" tyckte dom, det var bara att byta ut "hatten". Fick en ny "hatt" alldeles gratis. Kanske något mellandagserbjudande inför 2011!

"Hatten" hade ingen betydelse för sprutbilden.

Posted

Som jag skrev. Trevligt att ni har insprutsspecialister på orten.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...