Jump to content

Fyrhjulsdriven seven?


Bushido

Recommended Posts

Som topicen sägen, har någon byggt en fyrhjulsdriven seven tidigare? Om inte, varför inte? Borde väl bli en riktigt sjyst väghållning av det? Tänkte om man eventuellt skulle försöka hitta sig en gammal subaru som donatorbil eller något... Vore lite coolt :lol:

Edited by Bushido
Link to comment
Share on other sites

Blir nog bra grepp iväg, men väghållningen lär nog bli sämre. Brukar väga 70-90 kg extra för att få alla hjulen att driva=framtung.

Framtyngden är ju i och för sig något av ett problem... Fast rent allmänt innebär väl fyrhjulsdrift väldigt bra väghållning? Grepp överallt och sådär, kurvtagning borde väl bli ganska bra om man bara får till viktbalansen?

Link to comment
Share on other sites

Är inte den där bakhjulsdriven? Jag kanske är blind, men var står det fyrhjulsdrift?

Under "performance"

Z100 Twin ZX9 Kawasaki carburettor engine.

Rear wheel drive 0-60 in 3.10 seconds

Z100 Twin GSXR 1000 Suzuki injected engine.

Rear wheel drive (Not Timed)

Z100WR Twin GSXR 1000 Suzuki engine.

Four wheel drive 0-60 in 2.9 seconds

(2.8 secs. unofficial)

Link to comment
Share on other sites

Framtyngden är ju i och för sig något av ett problem... Fast rent allmänt innebär väl fyrhjulsdrift väldigt bra väghållning? Grepp överallt och sådär, kurvtagning borde väl bli ganska bra om man bara får till viktbalansen?

Det är ju egentligen bara accelerationsgreppet som ökar, och då behövs det till att börja med mycket mos om man ska kunna utnyttja det extra greppet (kanske 350 hk och uppåt) förutom vid låga farter. Kurvhastigheten torde bli lägre med den ökade vikten. Tror dom flesta räserförarna i regel föredrar bakhjulsdrift före 4-hjulsdrift.

Link to comment
Share on other sites

Kan man få mer info om den någonstans?:)

Har ingen koll själv, har endast sett ett par live hos DJ Sportcars när jag hälsade på i Harlow.

Finns nog en del info på deras hemsida www.daxcars.co.uk

Link to comment
Share on other sites

han sätter nog på brytaren eftersom motorn startar. men kör de på fel sida,har ratten på fel sida så kan det nog va så att vrider huvudströmmen åt fel håll också. :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

jag har sett ett norskt bygge på nätet i ofärdigt skick med ford cossy drivlina och 4WD.

Det var en del info och ett fåtal bilder på sidan men hittar inte den igen...

Det var ett bra tag sedan så sidan kanske inte finns mer....

Är nog den jag har sett oxå...

Link to comment
Share on other sites

Var också inne på att bygga med cossie drivlina osv. Men efter att ha räknat några timmar så kom jag fram till att det inte skulle ge en 7a något på banan, Kort så kan man sammanfatta att 7an fungerar lite bakvänt mot en normal bil eftersom den är så liten och lätt. Håller man på med "vanliga bilar" ungefär lika tunga och stora så ger 4 krafs vissa fördelar. På en 7a är det är andra parametrar som är viktiga.

Tycker dock att det är häftigt så ska du ha en ball bil så kör :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...