Bushido Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 (edited) Som topicen sägen, har någon byggt en fyrhjulsdriven seven tidigare? Om inte, varför inte? Borde väl bli en riktigt sjyst väghållning av det? Tänkte om man eventuellt skulle försöka hitta sig en gammal subaru som donatorbil eller något... Vore lite coolt :lol: Edited December 16, 2010 by Bushido Quote
kimmen Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 Blir nog bra grepp iväg, men väghållningen lär nog bli sämre. Brukar väga 70-90 kg extra för att få alla hjulen att driva=framtung. Quote
Krolleg Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 Tiger har gjort en med 4-hjulsdrift och dubbla MC motorer :) http://tigerracing.com/z100.php Quote
Jocke4U Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 Tror mig ha sett en 4WD Seven på nåt forum ...kanske finns det en länk här ??!?! Quote
Morty Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 DJ Sportscars höll på med det på mitten av 90-talet i en av deras Rush varianter. De använde "givetvis" Ford Sierra 4x4 drivlinan. Quote
Bushido Posted December 16, 2010 Author Posted December 16, 2010 Blir nog bra grepp iväg, men väghållningen lär nog bli sämre. Brukar väga 70-90 kg extra för att få alla hjulen att driva=framtung. Framtyngden är ju i och för sig något av ett problem... Fast rent allmänt innebär väl fyrhjulsdrift väldigt bra väghållning? Grepp överallt och sådär, kurvtagning borde väl bli ganska bra om man bara får till viktbalansen? Quote
Bushido Posted December 16, 2010 Author Posted December 16, 2010 Tiger har gjort en med 4-hjulsdrift och dubbla MC motorer :) http://tigerracing.com/z100.php Är inte den där bakhjulsdriven? Jag kanske är blind, men var står det fyrhjulsdrift? Quote
Bushido Posted December 16, 2010 Author Posted December 16, 2010 DJ Sportscars höll på med det på mitten av 90-talet i en av deras Rush varianter. De använde "givetvis" Ford Sierra 4x4 drivlinan. Kan man få mer info om den någonstans?:) Quote
Thomas Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 (edited) dom har gjort en som testades i Fifth gear av Vicky och även av Tiff nedell Edited December 16, 2010 by Thomas Quote
Krolleg Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 Är inte den där bakhjulsdriven? Jag kanske är blind, men var står det fyrhjulsdrift? Under "performance" Z100 Twin ZX9 Kawasaki carburettor engine. Rear wheel drive 0-60 in 3.10 seconds Z100 Twin GSXR 1000 Suzuki injected engine. Rear wheel drive (Not Timed) Z100WR Twin GSXR 1000 Suzuki engine. Four wheel drive 0-60 in 2.9 seconds (2.8 secs. unofficial) Quote
kimmen Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 Framtyngden är ju i och för sig något av ett problem... Fast rent allmänt innebär väl fyrhjulsdrift väldigt bra väghållning? Grepp överallt och sådär, kurvtagning borde väl bli ganska bra om man bara får till viktbalansen? Det är ju egentligen bara accelerationsgreppet som ökar, och då behövs det till att börja med mycket mos om man ska kunna utnyttja det extra greppet (kanske 350 hk och uppåt) förutom vid låga farter. Kurvhastigheten torde bli lägre med den ökade vikten. Tror dom flesta räserförarna i regel föredrar bakhjulsdrift före 4-hjulsdrift. Quote
Morty Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 Kan man få mer info om den någonstans?:) Har ingen koll själv, har endast sett ett par live hos DJ Sportcars när jag hälsade på i Harlow. Finns nog en del info på deras hemsida www.daxcars.co.uk Quote
svante Posted December 17, 2010 Posted December 17, 2010 Vid 3.04 in i filmen stänger han väl AV strömmen på huvudbrytaren?? tokigt?? Quote
Thomas Posted December 17, 2010 Posted December 17, 2010 han sätter nog på brytaren eftersom motorn startar. men kör de på fel sida,har ratten på fel sida så kan det nog va så att vrider huvudströmmen åt fel håll också. :hypocrite: Quote
Christer J Posted December 17, 2010 Posted December 17, 2010 Haha. Man ser riktigt hur den hoppar ut när han vrider om. Quote
Jonas Posted December 17, 2010 Posted December 17, 2010 Det var kanske inte en stake genom blocket på slutet, bara nyckeln till huvudströmbrytaren som trillade ur! :prop: Quote
Thomas Posted December 17, 2010 Posted December 17, 2010 ja nu har jag kollar igen och nyckeln hoppar faktiskt ur rejält. Ha Ha. Quote
Gerhard Posted December 17, 2010 Posted December 17, 2010 Måste vara en höjdare när man missar en växel på den ena motorn under fullgas acceleration :o Quote
Arrowsmith Posted December 17, 2010 Posted December 17, 2010 jag har sett ett norskt bygge på nätet i ofärdigt skick med ford cossy drivlina och 4WD. Det var en del info och ett fåtal bilder på sidan men hittar inte den igen... Det var ett bra tag sedan så sidan kanske inte finns mer.... Quote
Christer J Posted December 17, 2010 Posted December 17, 2010 (edited) Fann detta: http://www.farmphoto...aspx?mid=250792 Edited December 17, 2010 by Christer J Quote
Jocke4U Posted December 17, 2010 Posted December 17, 2010 jag har sett ett norskt bygge på nätet i ofärdigt skick med ford cossy drivlina och 4WD. Det var en del info och ett fåtal bilder på sidan men hittar inte den igen... Det var ett bra tag sedan så sidan kanske inte finns mer.... Är nog den jag har sett oxå... Quote
jake Posted December 17, 2010 Posted December 17, 2010 Var också inne på att bygga med cossie drivlina osv. Men efter att ha räknat några timmar så kom jag fram till att det inte skulle ge en 7a något på banan, Kort så kan man sammanfatta att 7an fungerar lite bakvänt mot en normal bil eftersom den är så liten och lätt. Håller man på med "vanliga bilar" ungefär lika tunga och stora så ger 4 krafs vissa fördelar. På en 7a är det är andra parametrar som är viktiga. Tycker dock att det är häftigt så ska du ha en ball bil så kör :) Quote
heralue Posted December 17, 2010 Posted December 17, 2010 Finns bättre koncept om man vill ha 4x4 ... http://www.hotrod.com/featuredvehicles/hrdp_0905_1932_ford_coupe/photo_11.html Otroligt välbyggd !! Quote
Thornad Posted December 18, 2010 Posted December 18, 2010 Den där Forden är en riktig dräpare. Perfekt som inspiration. // Peter Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.