Arne k Posted November 2, 2010 Posted November 2, 2010 Undrar lite om bromsvåg. Har en som skall monteras nu. Den har ju ett lager eller led på mitten. Första frågan! På var sida om lagret (leden) är där en lång axel och en kort axel med gänga Vilken av dom skall vara till fram bromsen? Om man har olika volymer på cylindrarna vilken skall man ha till fram bromsen? Skall man låsa lagret (leden) i centrum på pedalen eller den skall kunna flytta fram och tillbaka? Quote
kengren Posted November 2, 2010 Posted November 2, 2010 Undrar lite om bromsvåg. Har en som skall monteras nu. Den har ju ett lager eller led på mitten. Första frågan! På var sida om lagret (leden) är där en lång axel och en kort axel med gänga Vilken av dom skall vara till fram bromsen? Om man har olika volymer på cylindrarna vilken skall man ha till fram bromsen? Skall man låsa lagret (leden) i centrum på pedalen eller den skall kunna flytta fram och tillbaka? om du tittar i rally-design´s katalog så hittar du några bra bilder hur det skall kopplas ihop - där finns också angivet storlek på fram respektive bak cylinder, vem som är större och vem som är mindre kenneth lundgren Quote
Morty Posted November 2, 2010 Posted November 2, 2010 Vilken storlek du ska ha på huvudcylindern på fram resp. bakkrets är helt upp till bilen är konstruerad med avseende på viktfördelning, bromscylinderarea, friktionskoefficient på beläggen, skivdiameter, däckdimension m.m.. Med andra ord det finns ingen gyllene regel. För att minska risken för felval finns det olika beräkningsformulär att finna på nätet. Om du söker finns det säkert något här på forumet eller t.ex. REJSA. Quote
Drake Posted November 2, 2010 Posted November 2, 2010 Nja, man måste väl räkna lite på det så man inte hamnar helt galet. Här är en excel-fil som jag snott här på forumet, fyll i den så ser du vad du ska ha för cylindrar. Det är en massa faktorer som spelar in men den viktigaste är nog vad du har för ok, skivdiameter och belägg. Vågen ska bara vara för finjusteringar beroende på väder, däcksslitage, och viktjusteringar mm. Bromsutr_kning_A.xls Quote
Panzer Posted November 2, 2010 Posted November 2, 2010 Hej! Har tidigare sett Excelarket men måste ärligt talat erkänna att jag inte fattar kommentarerna i cellerna med bromskolvsdiameter. Om man har fasta ok så skall man bara räkna ena sidans kolv, men om man då har flytande ok, Då har man ju bara en kolv, eller? Är där någon som kan berika min dag genom att förklara vad som menas? // JEK Quote
Thomas Posted November 2, 2010 Posted November 2, 2010 man räknar nog bara ena sidan för det räcker. om en kolv rör sig 2mm eller om 2 kolvar rör sig 1mm var. Quote
Panzer Posted November 2, 2010 Posted November 2, 2010 OK! Du menar alltså att "kolv nr2" (Motsv)i Excelarket är applicerbart endast då man har fyrkolvsok? Så kan det vara, men kan verkligen säga att kolven i ett flytande ok rör sig dubbelt så långt som en av kolvarna i ett fast ok - För det är väl så du menar? // JEK Quote
Drake Posted November 2, 2010 Posted November 2, 2010 Hur långt dom rör sig spelar egentligen ingen roll, det man vill veta är den totala utväxlingen. Fält 2 skall bara fyllas i när man har fyrkolvsok. Quote
Gerhard Posted November 3, 2010 Posted November 3, 2010 OK! Du menar alltså att "kolv nr2" (Motsv)i Excelarket är applicerbart endast då man har fyrkolvsok? Så kan det vara, men kan verkligen säga att kolven i ett flytande ok rör sig dubbelt så långt som en av kolvarna i ett fast ok - För det är väl så du menar? // JEK Kolven rör sig åt ett håll och cylindern åt ett håll efter som det är flytande. Lika med klämmkraften samma kraft på ett flytande som ett tvåkolvs ok med samma kolv diameter. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.