Jump to content

Recommended Posts

Posted

Undrar lite om bromsvåg. Har en som skall monteras nu. Den har ju ett lager eller led på mitten. Första frågan!

På var sida om lagret (leden) är där en lång axel och en kort axel med gänga Vilken av dom skall vara till fram bromsen?

Om man har olika volymer på cylindrarna vilken skall man ha till fram bromsen?

Skall man låsa lagret (leden) i centrum på pedalen eller den skall kunna flytta fram och tillbaka?

Posted

Undrar lite om bromsvåg. Har en som skall monteras nu. Den har ju ett lager eller led på mitten. Första frågan!

På var sida om lagret (leden) är där en lång axel och en kort axel med gänga Vilken av dom skall vara till fram bromsen?

Om man har olika volymer på cylindrarna vilken skall man ha till fram bromsen?

Skall man låsa lagret (leden) i centrum på pedalen eller den skall kunna flytta fram och tillbaka?

om du tittar i rally-design´s katalog så hittar du några bra bilder hur det skall kopplas ihop - där finns också angivet storlek på fram respektive bak cylinder, vem som är större och vem som är mindre

kenneth lundgren

Posted

Vilken storlek du ska ha på huvudcylindern på fram resp. bakkrets är helt upp till bilen är konstruerad med avseende på viktfördelning, bromscylinderarea, friktionskoefficient på beläggen, skivdiameter, däckdimension m.m.. Med andra ord det finns ingen gyllene regel. För att minska risken för felval finns det olika beräkningsformulär att finna på nätet. Om du söker finns det säkert något här på forumet eller t.ex. REJSA.

Posted

Nja, man måste väl räkna lite på det så man inte hamnar helt galet. Här är en excel-fil som jag snott här på forumet, fyll i den så ser du vad du ska ha för cylindrar. Det är en massa faktorer som spelar in men den viktigaste är nog vad du har för ok, skivdiameter och belägg. Vågen ska bara vara för finjusteringar beroende på väder, däcksslitage, och viktjusteringar mm.

Bromsutr_kning_A.xls

Posted

Hej!

Har tidigare sett Excelarket men måste ärligt talat erkänna att jag inte fattar kommentarerna i cellerna med bromskolvsdiameter.

Om man har fasta ok så skall man bara räkna ena sidans kolv, men om man då har flytande ok, Då har man ju bara en kolv, eller?

Är där någon som kan berika min dag genom att förklara vad som menas?

//

JEK

Posted

man räknar nog bara ena sidan för det räcker. om en kolv rör sig 2mm eller om 2 kolvar rör sig 1mm var.

Posted

OK!

Du menar alltså att "kolv nr2" (Motsv)i Excelarket är applicerbart endast då man har fyrkolvsok?

Så kan det vara, men kan verkligen säga att kolven i ett flytande ok rör sig dubbelt så långt som en av kolvarna i ett fast ok - För det är väl så du menar?

//

JEK

Posted

Hur långt dom rör sig spelar egentligen ingen roll, det man vill veta är den totala utväxlingen. Fält 2 skall bara fyllas i när man har fyrkolvsok.

Posted

OK!

Du menar alltså att "kolv nr2" (Motsv)i Excelarket är applicerbart endast då man har fyrkolvsok?

Så kan det vara, men kan verkligen säga att kolven i ett flytande ok rör sig dubbelt så långt som en av kolvarna i ett fast ok - För det är väl så du menar?

//

JEK

Kolven rör sig åt ett håll och cylindern

åt ett håll efter som det är flytande.

Lika med klämmkraften samma kraft på ett flytande

som ett tvåkolvs ok med samma kolv diameter.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...