Pac Posted October 18, 2010 Posted October 18, 2010 Hej, jag måste börja fundera på förgaseri om min Pinto-affär går ihop: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8913 Just nu är jag ruskigt sugen på att prova om det går att få till en förgasaruppsättning från en motorcyckel. Jag har jobbat en hel del med SU-förgasare genom åren, hade Hitatchi-SU på min Datsun 240Z och det verkar som om CV är det som sitter på motorcycklarna. Jag har tittat på infon som finns på de engelska forumen och där är det två läger: "Motorcyckelförgasare är hur bra som helst!" VS "Weber 45 är ett beprövat och fungerande koncept!" Finns det någon här som har erfarenhet av MC-förgasare på Pinto? Quote
Jay-c Posted October 18, 2010 Posted October 18, 2010 kan inte komma på nån anledning till att det inte skulle fungera med mc-förgasare, det som jag skulle kunna tänka mig kan vara svårt är att få rätt tryck/flöde från bränslepumpen. 4 individuella spjäll är fräckt och ger dessutom lite bättre gasrespons och ljud, kul! Quote
svante Posted October 18, 2010 Posted October 18, 2010 Hade det ett tag... Mikunisar på en pinto. Prata med Johannes på JPM i helsingborg, han är nog duktigast. Finns några modeller som är bra och vissa man ska undvika. http://www.jpmotorsport.se/ Quote
Pac Posted October 18, 2010 Author Posted October 18, 2010 (edited) JPM verkar helt grymma, mycket seriös behandling av en så "low tech" grej som det jag vill göra. :notworthy: Jag kommer definitivt att utnyttja dem för tuningen. Svante, jag kanske läser fel mellan raderna men varför gick du ifrån Mikunisarna? Edited October 18, 2010 by Pac Quote
pelleöberg Posted October 19, 2010 Posted October 19, 2010 Jag har kört hela året med hojförgasare på min crossflow 1600. Det har funkat hur bra som helst. Har använt en bränsletrycksregulator, annars vill dom gärna flöda över. Jag har använt Mikuni 34 mm CV från en fj 1200. Kan rekommendera hojförgasarna då dessa är enkla att hålla på med. Och det inga problem att hitta rätt med munstycken. pelle :) Quote
Pac Posted October 19, 2010 Author Posted October 19, 2010 Pelle, ovärderlig info. Tack så mycket. Hur fick du till insugsröret? Du har inte en bild du skulle kunna dela med dig av? Quote
pelleöberg Posted October 19, 2010 Posted October 19, 2010 Jag har gjort insuget själv i aluminium. Klippte en plåt 8mm tjock. Sen rulla jag alu plåt till rör i rätt dim. Sen svetsa jag ihop detta med tigen. Och korta gummislangar mellan förgasare o insug. Är säkert enklare att göra i vanligt svart stål. Tyvärr så har jag ingen bild på detta så man ser, men ska ta hjälp av sonen att få en bild av detta bygge. Fixar det så fort sonen kommer hem för en garage kväll med hans banbygge( peugot 205 gti). Pelle Quote
Pac Posted October 20, 2010 Author Posted October 20, 2010 Väldigt intressant Pelle! Flyttade du isär förgasarna och gjorde ett nytt throttel-länkage eller böjde du dina rör så att de passade förgasararrangemanget? Quote
svante Posted October 20, 2010 Posted October 20, 2010 (edited) Anledningen till att jag bytte var att jag fick inte ordning på bränsletrycket och tändningen... Sålde dom vidare till någon som hade mer tålamod än jag. Bygde ett insugsrör i stål (tungt som bly), förgasarbryggan gick att sära på men insåg att det var mer jobb att dela den jämfört med att vinkla rören. Med den lite för klena vevhusventilationen: Det positiva med mc-förgasare är ju att den varvar så in i... jag blåste en toppackning efter att ha varvat upp emot 8500rpm. Edited October 20, 2010 by svante Quote
Pac Posted October 20, 2010 Author Posted October 20, 2010 Tack för bilderna Svante! Bränsletrycket verkar fler ha problem med. Du fick aldrig till det trots din filterking? Det känns som om jag kan råka ut för samma problem, jag har en elpump vid tanken och en filterking jag med. Det hade varit guld värt att få reda på vad det var som strulade för dig. Quote
pelleöberg Posted October 20, 2010 Posted October 20, 2010 När jag gjorde insuget så anpassa jag insugsrören med vinklar så det stämde med förgasarbryggan. Jag använder elpump och en Holly bränsleregulator och justera ner trycket till 0,15 bar. Då flödar dom inte över. Kom ihåg att se över nålventilerna i flottörhuset så att dom är hela. Minsta skada och det flödar över. Det enda jag har gjort med bestyckningen är att jag gick upp en storlek på lågfart och en storlek ner på huvudmunstycket. Det var 30 ilågart o 120 i huvudmunstycket orginal. Sen funka det klockrent och den varvar klockrent upp till 7500 rpm. Pelle :lol: Quote
Thomas Posted October 20, 2010 Posted October 20, 2010 När dessa sitter på hojar så är det självrinning från tanken och ner. så i värsta fall om man inte får ordning på flottörerna så får man göra en tank som det självrinner ifrån0,5-1,0 liters räcker. denna får man mata med en lågtryckspump och när nivån är uppe så går överskott tillbaka till huvudtank. Quote
Christer J Posted October 21, 2010 Posted October 21, 2010 När dessa sitter på hojar så är det självrinning från tanken och ner. så i värsta fall om man inte får ordning på flottörerna så får man göra en tank som det självrinner ifrån0,5-1,0 liters räcker. denna får man mata med en lågtryckspump och när nivån är uppe så går överskott tillbaka till huvudtank. Precis så kör några i sina O-500 & 700cc racerbåtar, Helt öppen retur till tanken, utan truckregulator, och självrinning ner till förgasarna. Men de använder vanlig insprutningspump och grova slangar, de drar ca 20-25 Liter metanol på ett heat som brukar ta 5-7 minuter. 4 x Mikuni med 3-3,5mm munstycken beroende på temperatur. Så det borde ju fungera på en bil också, som bara varvar 8-9000 ;) Motoreffekten är ungefär lika, ca 200 hk. Quote
svante Posted October 21, 2010 Posted October 21, 2010 Tack för bilderna Svante! Bränsletrycket verkar fler ha problem med. Du fick aldrig till det trots din filterking? Det känns som om jag kan råka ut för samma problem, jag har en elpump vid tanken och en filterking jag med. Det hade varit guld värt att få reda på vad det var som strulade för dig. Jag fick den att gå bra på höga varv, men jag hade nog slarvat med vakumslangar och så... Det kan ha varit nåt munstycke som var igensatt eller flödade fel, för på sista repan med mikunisarna så drack den strax över 3,5l/mil, så det måste varit nåt fel. Det byttes till dubbla DelOrto 40 på den motorn och den gick bättre ett tag. Pinton läckte för mycket olja så den byttes ut till en Zetec 2,0 i våras så jag har äntrat insprutningsträsket... Jag är troligen den som förbrukat flest motorer per körda mil :) 1. Pinto med Mikuni, topppackningen rök samt att den hade spikningsskador på 1:ans cyl (ca20mil) 2. Pinto med DelOrto, oljeläckage troligen vid bakre packbox eller spricka i blocket (mindre troligt). (ca50mil) 3. Zetec 2,0 blåste topppackningen på grund av kylvätskeproblem. (ca 3-5mil) 4. Zetec samma motor som ovan men helrenoverad. (ca20mil) Plus att det gått åt en växellåda som kag knäckte på mitten med den andra pinton.. Så körning har det inte varit så mycket av... Quote
Thomas Posted October 21, 2010 Posted October 21, 2010 Du skulle bli testförare hos en biltillverkare. :racesmile: Quote
Pac Posted October 21, 2010 Author Posted October 21, 2010 Jag är troligen den som förbrukat flest motorer per körda mil :) 1. Pinto med Mikuni, topppackningen rök samt att den hade spikningsskador på 1:ans cyl (ca20mil) 2. Pinto med DelOrto, oljeläckage troligen vid bakre packbox eller spricka i blocket (mindre troligt). (ca50mil) 3. Zetec 2,0 blåste topppackningen på grund av kylvätskeproblem. (ca 3-5mil) 4. Zetec samma motor som ovan men helrenoverad. (ca20mil) Plus att det gått åt en växellåda som kag knäckte på mitten med den andra pinton.. :o Du ger oturen ett ansikte! Vi får helt klart byta namn på "Murphys lag". När dessa sitter på hojar så är det självrinning från tanken och ner. så i värsta fall om man inte får ordning på flottörerna så får man göra en tank som det självrinner ifrån0,5-1,0 liters räcker. denna får man mata med en lågtryckspump och när nivån är uppe så går överskott tillbaka till huvudtank. Vad jag har förstått verkar de senare (98-2001??) ha haft bränslepumpar som matar med riktigt låga tryck. Men självrinning låter som en enkel lösning att fundera på. Quote
svante Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Börjar bli van vid otur med den bilen... Bifogar bara en bild på förra sommarens T9-växellåda... Quote
Pac Posted October 22, 2010 Author Posted October 22, 2010 Men du, det skall inte vara ett luftintag där! :blink: Jag håller tummarna för att du haft all otur på ett bra tag nu Svante. :thumbsup: Quote
Kenneth Lundblad Posted October 27, 2010 Posted October 27, 2010 Hej Senaste nummret av ClassicFord November 2010 har 7 sidor info om MC förgasare på bilmotorer (Ford) under rubriken "Definitive guide to Bike carbs" Finns hos Press stop eller på nätet här http://www.press-stop.se/kiosken/ Edit såg att det nya nummret inte fanns på hemsidan ännu men dycker nog upp snart. //Kenneth Quote
Pac Posted October 27, 2010 Author Posted October 27, 2010 Tack för tipset! Då är det iväg till pressbyrån som gäller. :) Steve Bogg på Bogg Brothers är en synnerligen sympatisk och hjälpsam herre. Så det blev en beställning hos dem för en vecka sedan. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.