Jump to content

Motorcyckel förgasare på pinto?


Pac

Recommended Posts

Hej,

jag måste börja fundera på förgaseri om min Pinto-affär går ihop: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8913

Just nu är jag ruskigt sugen på att prova om det går att få till en förgasaruppsättning från en motorcyckel. Jag har jobbat en hel del med SU-förgasare genom åren, hade Hitatchi-SU på min Datsun 240Z och det verkar som om CV är det som sitter på motorcycklarna.

Jag har tittat på infon som finns på de engelska forumen och där är det två läger: "Motorcyckelförgasare är hur bra som helst!" VS "Weber 45 är ett beprövat och fungerande koncept!"

Finns det någon här som har erfarenhet av MC-förgasare på Pinto?

Link to comment
Share on other sites

kan inte komma på nån anledning till att det inte skulle fungera med mc-förgasare, det som jag skulle kunna tänka mig kan vara svårt är att få rätt tryck/flöde från bränslepumpen.

4 individuella spjäll är fräckt och ger dessutom lite bättre gasrespons och ljud, kul!

Link to comment
Share on other sites

JPM verkar helt grymma, mycket seriös behandling av en så "low tech" grej som det jag vill göra. :notworthy: Jag kommer definitivt att utnyttja dem för tuningen.

Svante, jag kanske läser fel mellan raderna men varför gick du ifrån Mikunisarna?

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Jag har kört hela året med hojförgasare på min crossflow 1600. Det har funkat hur bra som helst.

Har använt en bränsletrycksregulator, annars vill dom gärna flöda över. Jag har använt Mikuni 34 mm CV

från en fj 1200. Kan rekommendera hojförgasarna då dessa är enkla att hålla på med. Och det inga problem

att hitta rätt med munstycken.

pelle :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort insuget själv i aluminium. Klippte en plåt 8mm tjock.

Sen rulla jag alu plåt till rör i rätt dim. Sen svetsa jag ihop detta med tigen.

Och korta gummislangar mellan förgasare o insug. Är säkert enklare att göra i vanligt

svart stål. Tyvärr så har jag ingen bild på detta så man ser, men ska ta hjälp av sonen

att få en bild av detta bygge. Fixar det så fort sonen kommer hem för en garage kväll

med hans banbygge( peugot 205 gti).

Pelle

Link to comment
Share on other sites

Väldigt intressant Pelle!

Flyttade du isär förgasarna och gjorde ett nytt throttel-länkage eller böjde du dina rör så att de passade förgasararrangemanget?

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att jag bytte var att jag fick inte ordning på bränsletrycket och tändningen... Sålde dom vidare till någon som hade mer tålamod än jag. Bygde ett insugsrör i stål (tungt som bly), förgasarbryggan gick att sära på men insåg att det var mer jobb att dela den jämfört med att vinkla rören.

post-19-026495200 1287578503_thumb.jpg

Med den lite för klena vevhusventilationen:

post-19-007804300 1287578517_thumb.jpg

Det positiva med mc-förgasare är ju att den varvar så in i... jag blåste en toppackning efter att ha varvat upp emot 8500rpm.

Edited by svante
Link to comment
Share on other sites

Tack för bilderna Svante!

Bränsletrycket verkar fler ha problem med. Du fick aldrig till det trots din filterking? Det känns som om jag kan råka ut för samma problem, jag har en elpump vid tanken och en filterking jag med. Det hade varit guld värt att få reda på vad det var som strulade för dig.

Link to comment
Share on other sites

När jag gjorde insuget så anpassa jag insugsrören med vinklar så det stämde med förgasarbryggan.

Jag använder elpump och en Holly bränsleregulator och justera ner trycket till 0,15 bar. Då flödar dom inte över.

Kom ihåg att se över nålventilerna i flottörhuset så att dom är hela. Minsta skada och det flödar över.

Det enda jag har gjort med bestyckningen är att jag gick upp en storlek på lågfart och en storlek ner på

huvudmunstycket. Det var 30 ilågart o 120 i huvudmunstycket orginal. Sen funka det klockrent och den varvar

klockrent upp till 7500 rpm.

Pelle :lol:

Link to comment
Share on other sites

När dessa sitter på hojar så är det självrinning från tanken och ner. så i värsta fall om man inte får ordning på flottörerna så får man göra en tank som det självrinner ifrån0,5-1,0 liters räcker. denna får man mata med en lågtryckspump och när nivån är uppe så går överskott tillbaka till huvudtank.

Link to comment
Share on other sites

När dessa sitter på hojar så är det självrinning från tanken och ner. så i värsta fall om man inte får ordning på flottörerna så får man göra en tank som det självrinner ifrån0,5-1,0 liters räcker. denna får man mata med en lågtryckspump och när nivån är uppe så går överskott tillbaka till huvudtank.

Precis så kör några i sina O-500 & 700cc racerbåtar, Helt öppen retur till tanken, utan truckregulator, och självrinning ner till förgasarna. Men de använder vanlig insprutningspump och grova slangar, de drar ca 20-25 Liter metanol på ett heat som brukar ta 5-7 minuter. 4 x Mikuni med 3-3,5mm munstycken beroende på temperatur. Så det borde ju fungera på en bil också, som bara varvar 8-9000 ;) Motoreffekten är ungefär lika, ca 200 hk.

Link to comment
Share on other sites

Tack för bilderna Svante!

Bränsletrycket verkar fler ha problem med. Du fick aldrig till det trots din filterking? Det känns som om jag kan råka ut för samma problem, jag har en elpump vid tanken och en filterking jag med. Det hade varit guld värt att få reda på vad det var som strulade för dig.

Jag fick den att gå bra på höga varv, men jag hade nog slarvat med vakumslangar och så... Det kan ha varit nåt munstycke som var igensatt eller flödade fel, för på sista repan med mikunisarna så drack den strax över 3,5l/mil, så det måste varit nåt fel.

Det byttes till dubbla DelOrto 40 på den motorn och den gick bättre ett tag. Pinton läckte för mycket olja så den byttes ut till en Zetec 2,0 i våras så jag har äntrat insprutningsträsket...

Jag är troligen den som förbrukat flest motorer per körda mil :)

1. Pinto med Mikuni, topppackningen rök samt att den hade spikningsskador på 1:ans cyl (ca20mil)

2. Pinto med DelOrto, oljeläckage troligen vid bakre packbox eller spricka i blocket (mindre troligt). (ca50mil)

3. Zetec 2,0 blåste topppackningen på grund av kylvätskeproblem. (ca 3-5mil)

4. Zetec samma motor som ovan men helrenoverad. (ca20mil)

Plus att det gått åt en växellåda som kag knäckte på mitten med den andra pinton..

Så körning har det inte varit så mycket av...

Link to comment
Share on other sites

Jag är troligen den som förbrukat flest motorer per körda mil :)

1. Pinto med Mikuni, topppackningen rök samt att den hade spikningsskador på 1:ans cyl (ca20mil)

2. Pinto med DelOrto, oljeläckage troligen vid bakre packbox eller spricka i blocket (mindre troligt). (ca50mil)

3. Zetec 2,0 blåste topppackningen på grund av kylvätskeproblem. (ca 3-5mil)

4. Zetec samma motor som ovan men helrenoverad. (ca20mil)

Plus att det gått åt en växellåda som kag knäckte på mitten med den andra pinton..

:o Du ger oturen ett ansikte! Vi får helt klart byta namn på "Murphys lag".

När dessa sitter på hojar så är det självrinning från tanken och ner. så i värsta fall om man inte får ordning på flottörerna så får man göra en tank som det självrinner ifrån0,5-1,0 liters räcker. denna får man mata med en lågtryckspump och när nivån är uppe så går överskott tillbaka till huvudtank.

Vad jag har förstått verkar de senare (98-2001??) ha haft bränslepumpar som matar med riktigt låga tryck.

Men självrinning låter som en enkel lösning att fundera på.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Senaste nummret av ClassicFord November 2010

har 7 sidor info om MC förgasare på bilmotorer (Ford) under rubriken

"Definitive guide to Bike carbs"

Finns hos Press stop eller på nätet här

http://www.press-stop.se/kiosken/

Edit såg att det nya nummret inte fanns på hemsidan ännu men dycker nog upp snart.

//Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset! Då är det iväg till pressbyrån som gäller. :)

Steve Bogg på Bogg Brothers är en synnerligen sympatisk och hjälpsam herre. Så det blev en beställning hos dem för en vecka sedan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...