Jalle Posted September 25, 2010 Author Posted September 25, 2010 Oooppps stora bilder det blev!!!!! Skall kolla vad jag gjorde för fel. Quote
r Anders Posted September 25, 2010 Posted September 25, 2010 Jag känner igen den motorn och den är nog inte så stor i verkligheten :lol: Bra val av drivpaket. Quote
Michael Th Posted September 25, 2010 Posted September 25, 2010 Bra val av drivpaket. *2 lycka till med bygget.. Quote
Jalle Posted September 30, 2010 Author Posted September 30, 2010 Byggbord skall byggas i helgen. Förslag på storlek? Har en skiva som vi har haft som pingisbord 274x152 cm 16mm plywood kan det vara något? Quote
Rohan Posted September 30, 2010 Posted September 30, 2010 Den skivan blir bra. Jag har 244x122 cm och då är det inte mycket marginaler runt om. Se till att ha raka reglar, bygg symmetriskt och tvinga inte reglar på plats utan att ha koll på hur det påverkar bordsytan. (Fråga inte varför jag varnar för detta…) Quote
Jalle Posted March 13, 2011 Author Posted March 13, 2011 Svetsning nästa helg!!! Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Jalle Posted April 1, 2011 Author Posted April 1, 2011 Lite mer skrot på plats;) Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Jalle Posted April 4, 2011 Author Posted April 4, 2011 Skall använda Swiftmotor + Samurailåda i en Gibbs ram. Är det någon som vet ett ungefär mått mellan torpedvägg och delningen( motor,låda) Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
pelle17B Posted April 4, 2011 Posted April 4, 2011 Jag har inte Gibbs ram i och för sig, men jag satte motor och låda så långt bak som möjligt i min ram. Begränsande var växellådans bredd vid öppningen i torpedväggen om jag minns rätt. /Peter Quote
Jalle Posted April 5, 2011 Author Posted April 5, 2011 Pelle17b har du bokramens mått på öppningen? Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Jalle Posted April 5, 2011 Author Posted April 5, 2011 Hmmm... Detta kan nog funka?? Har ökat utrymmet för fötterna på både pass och förarsidan med 15mm.Kan få delning motor/låda jäms med torpedvägg när jag kapar av profilen under lådan se när det är färdigt svetsat. Kom gärna med synpunkter om detta verkar galet! Är ju nybörjare på bilbyggeriet :) Jalle Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
pelle17B Posted April 5, 2011 Posted April 5, 2011 (edited) Pelle17b har du bokramens mått på öppningen? Sent from my iPhone using Tapatalk Nä tyvärr. Har inte bokmåtten, jag caddade min egen ram. Min är 30cm bred vid torpedväggen. Skarven motor/låda är ca 7cm framför torpeden. Eventuellt kan växellådan behöva monteras högre än du har lagt den i bilen, annars kommer motorns oljetråg att släpa i marken. Jag monterade ihop motor och låda och pallade upp det på byggbordet när jag passade in det hela. Jag upptäckte då att om jag skall ha 10cm markfrigång och inte vill ha något scoop på huven så behöver motorn nedåt och oljesumpen måste kapas tämligen mycket (och min ram är ändå 30mm högre än bokramen). Funkar säkert för gata, men inga garantier för bana med R-däck. Jag löste det hela med torrsump. Ett något mer ekonomiskt alternativ är förstås att inte kapa sumpen så mycket och bygga en bula på motorhuven. /Peter Edited April 5, 2011 by pelle17B Quote
Jalle Posted April 8, 2011 Author Posted April 8, 2011 Ramen flyttad framåt,blir jobb på bakänden nästa vecka. Jobba mina två 12tim pass i helgen sen ledig vecka igen. Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Jalle Posted April 11, 2011 Author Posted April 11, 2011 Obligatoriska bilden ;) Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Kilkenny Posted April 11, 2011 Posted April 11, 2011 Och med den bilden spridd förevigt på internet finns det nu ingen återvändo. :) Quote
cealm Posted April 11, 2011 Posted April 11, 2011 Påminner om den där Darth ....... nej nu ser jag det Jalle med en svetsskärm. GRATTIS till bilden. Quote
Jalle Posted May 25, 2011 Author Posted May 25, 2011 Träslöjd idag.Jiggar till bärarmar . Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Jalle Posted August 3, 2011 Author Posted August 3, 2011 Försöker få till förhållandet stol,ratt,pedaler.Börjat med locoststol Ver 1.0 i gråpapp. Får se hur nästkommande versioner blir? Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
svante Posted August 3, 2011 Posted August 3, 2011 Glöm inte vart du ska sätta bältena. Jag gjorde först egna stolar på nästan samma sätt, det slutade dock med köpestolar då de blev för klena i ryggdelen. Quote
cealm Posted August 3, 2011 Posted August 3, 2011 (edited) Jalle: Plåtstolar är bra och som svante säger: Se till att ha en stabil ryggdel. Det får du tex genom att använda lämplig plåt(tjocklek) och sist men inte minst ett par ordentiga plattjärn. Inget smått på 20 x 2 eller liknande utan 40 eller 50 x 3 eller 4mm som sys fast och sedan värms upp och bockas smidigt efter nackstödets lutning. Plockade ut en bild från CealmSeven V8 tråden men alla mina stolar bygger på samma princip så du hittar bilder och idéer överallt på dimensionering. Edited August 3, 2011 by cealm Quote
Jalle Posted August 7, 2011 Author Posted August 7, 2011 Locoststol Ver 1.1 i 0,5mm alu för att kolla bältets placering.Skall provsittas efter lite förstärkningar ;) Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Jalle Posted August 10, 2011 Author Posted August 10, 2011 Testar ny stoltyp vi kan kalla den Ver 2.0 Kan kanske göras i durkaluminium Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Jalle Posted January 20, 2012 Author Posted January 20, 2012 Lite uppdatering på mitt låååångsamma bygge En bärarm kvar att göra! Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
erhang Posted January 20, 2012 Posted January 20, 2012 Hej! Jag har just byggt färdigt min bil som är ganska lik din, med Swift GTI motor och Samuraj-låda. Den gick igenom SFRO 2 besiktningen i veckan. Behöver du några tips så hör av dig. Erik Quote
Jalle Posted January 25, 2012 Author Posted January 25, 2012 Första test med moror/vlåda i ram. Fråga till ni som byggt med Swiftmotor. Lutar motorn eller skall den ligga plant i båda leder? Verkar luta ner lite på avgasidan för då ligger vlådan rakt, stämmer det? Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
erhang Posted January 25, 2012 Posted January 25, 2012 Hej! Tror inte lutningen spelar någon större roll. Själv placerade jag motorn "lodrät" i sidled, dvs ventilkåpan lutar inte åt varken vänster eller höger. Lutningen framåt/bakåt anpassade jag efter bakaxelns medbringare. I höjdled ligger termostathusets slanganslutning någon centimeter över det tvärgående fyrkantsprofilen som går under rattstången. Inte lätt att förstå...? Kopplingsarmens läge var också en kritisk punkt. Lycka till. Erik Quote
pelle17B Posted January 26, 2012 Posted January 26, 2012 Jag satte min icke lutande också. Skall du åka turbo så kan det löna sig att fundera på om det går att skjuta motorn lite mot passgerarsidan för att få plats med snigeln under huven. Jag satte hela min drivlina 20mm förskjuten mot passagerarsidan. Mycket för att jag hittade en drivaxelkombination som gav rätt spårvidd om jag satte diffen förskjuten, men det ger också bättre viktfördelning. Om man inte svetsat kardantunneln ännu så ger det mer plats på förarsidan också. /Peter Quote
Jalle Posted February 4, 2012 Author Posted February 4, 2012 Funderar på att försöka att sätta på ett trottelhus från mc. Något särskild modell jag skall leta efter ??Vad mer skall jag tänka på!! Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
kengren Posted February 4, 2012 Posted February 4, 2012 Funderar på att försöka att sätta på ett trottelhus från mc. Något särskild modell jag skall leta efter ??Vad mer skall jag tänka på!! Sent from my iPhone using Tapatalk Kolla att trottelhusen är delbara - det gör jobbet enklare kenneth Quote
Jalle Posted February 19, 2012 Author Posted February 19, 2012 Lite garagetid i helgen. Ett motorfäste på gång. Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Baging Posted February 19, 2012 Posted February 19, 2012 Funderar på att försöka att sätta på ett trottelhus från mc. Något särskild modell jag skall leta efter ??Vad mer skall jag tänka på!! Sent from my iPhone using Tapatalk Hittade en bra sida med vettig info runt detta.... http://www.msextra.com/forums/viewtopic.php?f=94&t=6602 Quote
Jalle Posted July 18, 2012 Author Posted July 18, 2012 Nu har det hänt lite i garaget, har haft en tung vår och försommar så det har inte blivit så mycket gjort. Men nu har jag tagit nya tag;) Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Jalle Posted September 28, 2012 Author Posted September 28, 2012 Mmmm... Paket från U.K Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Jalle Posted June 18, 2015 Author Posted June 18, 2015 Försöker med att få till det här med bumpsteer.Ser detta ok ut? trim.90DA5813-0717-447F-8812-E17CCCBFE7BA.MOV Quote
kengren Posted June 18, 2015 Posted June 18, 2015 Desto längre ifrån hjulet du mäter desto större utslag får du - mät direkt på bromsskivan. kenneth Quote
tpau Posted June 18, 2015 Posted June 18, 2015 Jag glömde först att räkna med spårvidsförändringen. Pricken ska beskriva en båge på grund av den, går pricken spikrakt har du bumpsteer. Det finns en intressant pdf av av en man som mätte med mätklocka och lutande plan, den metoden är smart då den kompenserar för spårviddsförändringen. Sätt mätklockan på en bråda du sätter istället för laserpasset. /T Quote
tpau Posted June 18, 2015 Posted June 18, 2015 (edited) Hade pdf-en öppen på en annan flik http://www.dct.lu/docs/Measuring-and-Correcting-Bump-Steer-on-a-Caterham-7.pdf Jag missade att säga att jag hittat pdf-en genom att söka här på forumet på bumpster... Känns som att det var en relativt viktig snutt med info.? /T Edited June 18, 2015 by tpau Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.