Jump to content

Placera kompressor utomhus


Pågen

Recommended Posts

Har hittat en riktigt stor kompressor som jag knappt har plats för i garaget, vad tror ni om att bygga till tre väggar och ett tak på utsidan av garaget och ha den där? Typ ett väderskydd, 2 meter långt och 1,5 meter högt. Det är mest kylan jag tänker på om det blir minusgrader som vi har några gånger per år i skåne.

Ska man isolera? Den måste ju få luft också, det ger 1 kubik per minut så även om man isolerar bort kylan när den står still så drar den in ny kall luft när den går. Eller så använder jag den inte när det är kallt helt enkelt, tror ni den tar skada av att bara stå still isåfall?

Link to comment
Share on other sites

Brukar bli duktigt varmt när en kompressor jobbar (gaslagen...), så kalluft in är väl bara bra, egentligen? Tror ju knappast den går för kallt under drift iaf...! :D

Möjligen kan väl oljan bli i tjockaste laget om kompressorn blir stående stilla länge i många minusgrader, men jag tror knappast det blir något problem i din ände av landet. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hänkar på med en fråga som passar i tråden. Som nybleven kompressorägare har jag ingen direkt erfarenhet alls av kompressorer. Har ungefär samma tanke som Pågen. Har ett perfekt utrymme under yttertrappan där det stod en oljetank innan fjärrvärmen kom till stan. Temperaturproblemet kan man ju lösa med en termostatstyrd frostvakt eller liknanade.

Men jag skulle vilja ha tryck i tanken alltid, är det dumt att alltid ha kompressorn på? Kompressorn är helt ny och läcker inget, hade 8 bar i tanken i tre dagar utan ström. Kan ju ha en timer så den inte börjar bygga tryck halv 3 en onsdagnatt dock.

Link to comment
Share on other sites

Great minds think alike  :)

:)Timer är ingen dum ide om man glömmer att stänga av, men det finns flera anledningar till att inte pumpa luft i onödan.Jag kom till jobbet en morgon och dagen innan hade jag glömt att stänga av den. Det luktade varm färg från kompressorn i hela verkstan eftersom en slang gått sönder och kompressorn stod och gick konstant.

Link to comment
Share on other sites

Töm den ofta på kondensvatten och kanske en frostvakt kan vara värt att installera, det är ju inget stort utrymme att värma.

Vilka mängder vatten handlar det om vid normal garageanvändning av en kompressor, är det 1 liter i veckan eller?

Hur mycket kondenserar i tanken och hur mycket komer ut i slangen?

Sedan är det nog klokt att se över säkringarna i huset, den tänkta kompressorn drar 11,5 A (16A handske), jag har 20A i huset och drar den i gång när varmvattenberedaren dödar legionella blir det nog svart i huset, och då ser nog sambon också svart om det händer när jag är bortrest...

Blir att ha den avstängd tills man skall använda den.

Link to comment
Share on other sites

mängden vatten beror ju på luftfuktigheten.. och på vintern är luften torr.. tänker på min fars atlas copko som står i ett cyckelförråd.. minnst en decimeter glipa till mark..mycket friskluft... den har stått på med ström och tryck i säker 15 år.. töms på vatten ... ibland på sommaren .

kommer själv att ta en sj pall som jag ställer på 6 betong plattor 3 sidor plyfa fast skruvadepå reglar i hörnen dvs gavlar och lång sida. sned lutande tak med gångjärn i bakkant.. en demonterbar framsida.för servisvänlighet. 5 cm gullfiber-issolering på insida som ljud dämpning fast hållen av lite metall nät..

"boden" står fritt från garage väggen för att inte onödigt fortplanta ljud in i huset. gummislang in med trycket. huvud/motor brytare i garaget. till en handske på utsidan av garaget och en sladd med handske på kompressorn. funderade om jag skall sätta en gammal köks fläkt som vid drift blåser in kallluft..

att kompressorn skulle frysa.. nä inte så stor risk.

lycka till.. kul med stor kompressor... har en STOR 4 cyl K som jag funderar att sätta en vw motor på, på en kärra för blästrings endamål... ja ja mycket man vill. motor, kärra och kompressor finns jag behöver ..bara.. en pneumatisk avlastning till cylindrarna.. hellst gratis.. ja ja löser sig nog...

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Nu blev det inget muskedunder men väl en hyfsad hobbykompressor, en 5,5 hk med 200 L tank, ska ge ungefär 500 L/min, den får stå inomhus. Då slipper jag pikar från grannarna också... De undrar nog ibland vad som händer i garaget...

Den lilla blå rackaren på bilden är en 4 hk med 50 L tank, till salu om någon är intresserad, funkar till det mesta men inte till långa blästringsuppdrag, ger 380 L/min enligt skylten, 360 enligt mina mätningar, finns garanti kvar på den. Eller så behåller jag den och kör dubbelt vid blästringen, då vore det väl f*n om inte luften skall räcka till!

Edited by Pågen
Link to comment
Share on other sites

bara behåll den det e otroligt hur mycket luft som åtgår vid blästring.. brukar sällan vara för mycket i alla fall, om man nu inte har en stor skruvkompressor..tyvärr e det oftast glädje kalkyler när försäljarna anger luftmängd.. genomlupen mängd utan tryck osv.. visst finns dom som blästrat med en hel hög små kompressorer på högvarv..så allt går.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte byta olja och filter i den men var hittar man luftfilter? Det är ett runt insatsfilter som ser ut som ett luftfilter till en bil ungefär, 70 mm högt 83 mm utvändigt och 53 mm invändigt hål.

Edited by Pågen
Link to comment
Share on other sites

Hittade ett filter på kompressorservice i Burlöv. Tack för hjälpen.

Och nya bud, den hamnar på utsidan av garaget! Köpte slang, rördelar och regulator tillsammans med en säkerhetsbrytare, ska lura hit en elektriker i morgon, har jag tur bygger han en låda till den också...

Edited by Pågen
Link to comment
Share on other sites

Nej töm den inte utan låt trycket vara kvar. men kondensvatten får man tömma emellanåt.

Sedan skulle inte jag låta den stå med "strömmen" på för går en slang så går den tills den skär.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...