Jump to content

Skall man ha kolkanister


Recommended Posts

Hej,

Som jag har förstått så krävs inte kolkanister (eller?) men är det värt att montera en sådan i alla fall? Kommer det stinka bensin i garaget om man inte har en sådan?

Kan man sätta en kolkanister vid tanken och filtrera ångorna genom kolet och sen ut i det fria eller måste det dras en slang till insuget?

EDIT: Vid ytterligare tanke så antar jag att man behöver vakuumet från insuget för att få "draget" igenom kolet och kan gissningsvis inte släppa ut det i det fria med bra verkningsgrad...

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret. Hittade även en annan tråd rörande detta http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8793 :)

Har en sån här

moc_tank_valve_male.jpg

http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorsport/Fuel_System/Fuel_Tank_Vent_Valves/Mocal_In_Tank_Breather_Valve/1546/0/23338

Är väl lika bra att dra en slang till motorrummet när man ändå håller på...slangen kan ju inte kosta många kronor.

Dumt nog tog jag nog inte bort kolkanistern från SAAB'en (inte hittat den än i alla fall) :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Om ni går på en skrot o tittat på 80 talsbilar så brukar de ha en liten membranbackventil för att hålla upp tomgången vid motorbroms. brukar sitta vid förgasaren. det är pilat på den som visar flödesriktningen och ofta är den svart o grön eller svart o vit. en liten burk. Den kan man ha till tankavluftning och då vänder man den så att luft kan sugas in tanken men inte ut. Vi hade sånt på folkracerna.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha haft ett bensinstinkande hus i några veckor kan jag inte annat än svara ett rungande "JA!!!" på din fråga Jocke.

Jag har haft kolkanistern från donatorSierran inkopplad sedan jag snackade om den i tråden. Jag tar loss den när jag skall köra och sedan hänger jag dit den när jag kommer hem. Den har hitintills gjort jobbet bra utan att ha blivit "ur sugen". Att sätta dit den permanent hamnar på årets vinterprojekt-lista.

P.S. Kanistern på en Sierra-92 är en liten lättplacerad lätt fyrkantig burk.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...