vedde Posted August 29, 2010 Posted August 29, 2010 Hej Efter första säsongen som lider mot sitt slut, och med en ypperligt fungerande Pinto med fulturbo börjar jag fundera på om man inte kan byta motor i skapelsen till en Saab 2,3 LTT, 150hk, som går att skrämma upp sen och koppla den till min typ 9 låda? Jag är totalt oduglig på SAAB men har förstått att i detta land är det ett klokt val och ser att många på forumet har valt just den motorn. Några frågor dyker såklart upp: 1. Amatörbygge - får man byta motor och vad krävs i form av Besiktningar? 2. Finns det adapterplattor SAAB - Typ 9? 3. Vilken motor(vill ha 2.3T)skall man ha och i vilka bilar sitter den, årsmodell?(lämplig blocket donator) 4. Vad kan ställa till problem? Ni som kör med SAAB, vågar någon svara på detta. Och Cealm eller The Real Pinto kanske har reglementet i huvet. Tack från en total SAAB novis men kanske snart frälst!? /Fredrik Quote
Thomas Posted August 29, 2010 Posted August 29, 2010 (edited) Kör du med sk GM blocket runt -98-2005 nånstans så passar Opel Omega:s växellåda annars kan du använda kåpa för opel till typ 9 Edited August 29, 2010 by Thomas Quote
Janne L Posted August 29, 2010 Posted August 29, 2010 LTT på 150 hkr är 2L motorn. 2.3 Liters motorn är på 170-175 hkr(kommer inte ihåg hur mycket det är i Saab 9000). Varför vill du ha 2.3 Liters motorn? Det går att "mappa" om 2L motorn själv med "T5 suite" ett freeware program. Sen behövs lite pussel för att koppla in sig. Då får du lite mer "krut" på banan, ca 210 hkr i ett första steg. Behöves en magnetventil åxå till turbons wastegate. m :D h Janne Quote
therealpinto Posted August 29, 2010 Posted August 29, 2010 Det går bra att byta motor i amatörbygge. Normalt sett krävs en ny (oftast begränsad) SFRO-besiktning. Det kan också krävas uppgraderade bromsar, förstärkt ram etc för att matcha nya motoreffekten om det är betydande skillnad mot gamla motorn. /Gustaf Quote
vedde Posted August 30, 2010 Author Posted August 30, 2010 Hej Tack Verkar kanske som om det är 2.0 LTT som jag skall ha(någon viskade 2.3 till mig). Vill inte gå för mycket över för då blir det som Pinto säger att allt måste uppgraderas. Jag har ordentligt med stoppkraft i Sierrans skivbromsar bak och fram så där är det inget fel och chassit är hur styvt som helst tycker jag. OK, Vilka donatorer har då denna förträffliga motor? 9000, 900, 9-3 eller 9-5? Är det årsmodeller man skall se upp med eller annat som man bör tänka på? Blir nog en billig bil som jag kan ta motorn ifrån och riva ner och renovera, lager, ringar och packningar/ styrningar o s v om det behövs. Hur var det med adapterplatta till typ 9? Eller förstår jag thomas rätt att jag kan sätta en Opel sprängkåpa bolt-on på typ 9:an? Detta för att jag helst har kvar drivlinan från växellåda och bakåt, enklare så. Tacksam för tips. /Fredrik Quote
Thomas Posted August 30, 2010 Posted August 30, 2010 Jäpp det sk. GM blocket kortmotorn har samma bultmönster som Opels 16v c20xe o c20 let GSI o calibra bl.a. Vectra m.m Quote
Jörgen Posted August 30, 2010 Posted August 30, 2010 (edited) 9000 sk kortmotor 1994-98. 2 l motor ltt på 150 hk är helt perfekt med ett starkt och brett register NYA 900 2 L 1994 - FULLTRYCK 185 HK. 95 motor 2 l 150 hk All dessa passar direkt på omegalådans(R25-R28) bultmönster , sprängkåpan är integrerad i lådan och inte lös. 9000 och nya 900 motorn är mycket starkare byggda än 95 motorn,(starkare stakar och kolvar) jörgen Edited August 30, 2010 by Jörgen Quote
Pac Posted August 31, 2010 Posted August 31, 2010 Pinton är ju en riktig tungviktare. Hur står sig Saab-motorn i jämförelse? Är den lättare? Quote
Christer J Posted August 31, 2010 Posted August 31, 2010 Pinton är ju en riktig tungviktare. Hur står sig Saab-motorn i jämförelse? Är den lättare? Vet inte vad en Pinto väger, men Saabmotorn väger enl verkstadshandboken 156 kg. Omegalådan väger 34 kg enl min kalibrerade våg. Quote
vedde Posted August 31, 2010 Author Posted August 31, 2010 Tur att jag inte behöver Omega lådan då, coolt att bultmönstret är samma på SAAB - Opel -> Ford (typ 9) det gör det ju mycket lättare att välja, då kan man ju köra Opel eller SAAB på Ford lådan. Får se vad jag hittar för vrak att ha som donator. Jag blir lite sugen på BEC också men man kan ju inte ha båda, R1 är väl drömmen men realistiskt är väl SAAB motorn lättare och billigare att få till i det korta perspektivet. Jag funderar vidare men då vet jag att en gammal 9000 94-98 eller 900 -94 med kort motor är väl det jag skall söka efter. /Fredrik Quote
Janne L Posted August 31, 2010 Posted August 31, 2010 Nu blir jag osäker på hur du fick ihop det! Vad jag vet så kan man köpa en sprängkåpa för att sätta mellan ford T9-lådan och Saab motorn("kortmotorn" som är ett Opelblock). Växer nog inte "på träd" begangnade så det är nog nytt som gäller. Skall gå att få tag på i bl.a England. Tror priset ligger på minst 300-400£ m :D h Janne Quote
Thomas Posted August 31, 2010 Posted August 31, 2010 http://qedmotorsport.co.uk/qed-shop/vauxhall-xe-c20xe/miscellaneous http://www.sbdev.co.uk/Gearbox/Bellhouses/Bellhouses.htm Quote
Jörgen Posted August 31, 2010 Posted August 31, 2010 kortmotorn är inget "opelblock" .är i stort sett likadant som dem tidigare "långmotorn" , skillnaden ligger i kåpan vid startmotorn, bultmönstret är anpassat mot opel. jörgen Quote
Janne L Posted September 1, 2010 Posted September 1, 2010 Okey! Missuppfattning av mig! m :D h Janne Quote
Janne L Posted September 1, 2010 Posted September 1, 2010 http://qedmotorsport.co.uk/qed-shop/vauxhall-xe-c20xe/miscellaneous http://www.sbdev.co.uk/Gearbox/Bellhouses/Bellhouses.htm Tydligen mycket billigare än vad jag kommer ihåg! Possitivt. m :D h Janne Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.