Jump to content

Val av motor


Silverlod

Val av motor  

58 members have voted

  1. 1. Val av motor till mågna projekt

    • Audi 1,8T
    • BMW M50TUB20
    • Ford Duratec 1,8L
      0
    • Ford Duratec 2,0L
    • Ford Duratec 2,3L
    • Ford Duratec Sigma 1,6L
      0
    • Ford Zetec 1,8L
    • Ford Zetec-E 2,0L (all tops)
    • Honda F20C
    • Honda K20A2
    • Mahles 1.2L
      0
    • Opel C20XE
    • SAAB 2,3L
    • Toyota 1ZZ-FE
      0
    • Toyota 2ZZ-GE
      0
    • Rover V8 3,5L
    • Volvo B20
      0
    • Volvo B23
    • Volvo B230FT
    • Other Mc or V8


Recommended Posts

Hej, och tack för ett bra forum, har nosat igenom en hel del här under regninga dagar.

Tror att det finns motor och skräpletare här som har svaren på mina frågor.

Sitter och listar delar till mitt kommande bygge (har inte valt väg ännu).

Tanken är att ha en motorpark, och lära sig allt om den motorn och vara oberoende av vad jag vill bygga för bil i framtiden, Jeep eller "bara Super 7:ens" samt lätta billiga hästar men med bra vrid och möjlighet till etanoldrift (eller varför inte disel?)

Super 7 kommer byggas primärt för att åka och köpa glass men även ett par varv på Gotland ring eller liknande.

Vad jag förstår finns ingen serie är (vilket hade gjort valet av motor enklare).

När väl bilarna är byggda vill jag inte ha motorhaverier, lägger hällre pengar på bättre delar från början.

Har sett Mahles 1.2 liters motor, det ser trevlig ut, men antagligen fasligt dyr. Har även fundert på Megabusa men tror att alla glassvändor och bilköer kommer döda lådan/koppling och mig.

Vad är enligt er bästa motorvalet för mina fall?

Det bar vara en motor där det finns en uppsjö med delar och option delar, för en billig peng, Ford, Toyota, Volvo, Saab eller vad tycker ni?

Och har någon ett excel ark där alla delar är listade, in i minsta detalj, då kan men redan nu börja leta och samla delar.

Jag tror att det blir en Westfiel SeiW och sen rör och svets till bil nummer två, men vet inte ännu.

Så lista så mycket ni orkar, tack på förhand.

Edited by Silverlod
Link to comment
Share on other sites

honda familjen glömde du, F20 från s2000 är en riktigt fin motor och det finns gott om eftermarknadsdelar, även k20a2 (civic type-r) väldigt lik f20 fast med i-vtec (lite mera vrid) k24 också som finns i bla. honda accord 2,4i

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta "silverlod", jag tog mej friheten att lägga till B230 och Honda (bilmotor) till din lista i pollen. Jag vet att det finns flera av varje här på forumet och din Poll tycker jag var en lysande idé. :thumbsup:

Kan Pollen hållas "up to date" så är den en stor inspirationskälla samtidigt som den ger en blick över den mångfald som finns här. Ta det som din livsuppgift! :prop:

Listan kan gärna bli en meter lång om så vore, ju längre ju bättre!! Iallafall i mina ögon...

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Nej ingen Audi eller VW motor i listan. Vi som har sådana vill vara unika :) :)

Kanske lite väl petigt med B23 och B230. Då borde det vara silver och black top för Zetec E osv..

Link to comment
Share on other sites

Bara ottomotorer? ;)

Nä, detta spårar nog lätt ur... man ska ta nåt man känner för. Och varför ska det vara samma i alla byggen? Blir inte det lite tråkigt?

Vill man bara ha en universallösning så ta Volvo B230. Vill man ha en större universallösning så ta en Cheva 350. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen, har lagt till och tagit bort, som det ser ut följde röstningarna med bra.

Nu finns 20 motorer med i listan, jag har grupperat ihop alla moterer från våra tvåhjuluga vänner. och även de som har olika färger på sina toppar.

Även de som har fler än 6 har grupperats ihop, vet inte om det skulle passa med mer än 3,5L i en Sjua, kanske skulle resten rinna över?

@cealm: Begränsat till small block om det är ok.

@Morty: Hade faktiskt tidigiare funderingar på en Audi 2.0 TDI och DSG låda mem vet inte om allt skulle fungera. Lade till en billig motor i stället.

@Thomas Jag kommer ihåg hur Opels sugmotorer lät på RS banan förr i tiden, lade dock till en annan i listan.

@Arrowsmith: frihet ska man tqa så mycket man får. Och det är inte ofta.

@Jay-c: Jo, Honda har jag förtränkt, var på väg att införskaffa en S2000 tidigare men landade på en mindre och mindre manligare maskin med 2ZZ-GE.

Link to comment
Share on other sites

Du har ju fortfarande missat Duratec V6-familjen; 2.5 och 3-liters Fårrrd och Jaguar, samt diverse Mazda. ;) (De sista är kanske inte så intressanta iofs, eftersom de lutar 15° eller något, och tydligen inte går att räta upp utan vidare...)

Samma viktklass som 4:or med gjutjärnsblock, men ger ganska kompakta 2.5 eller 3 liter - utan att bilen skakar sönder. 200-300 hästar utan alltför drastiska åtgärder beroende på version. Mondeo ST220-spis med extraktorrör, trattar och eftermarknadssprut har t ex en Westfield-byggare bänkat till 270 hästar.

Kanske inte det mest ekonomiska valet om man vill trimma rejält (kolvarna på vissa versioner tål inte överladdning, och så är det så klart 1.5-2 ggr mer skrot att jobba med oavsett), men det blir trevliga toner, och det är inget som alla andra kör med. ;)

Link to comment
Share on other sites

Kanske missat syftet, EN motor för alla tänkbara byggen? :unsure:

Låter som man bara vill ha ett par skor till allt, bröllop som skogspromenad. Den ultimata kompromissen kommer bara att ge en produkt som är dålig på allt och inte bra på något.

Men om man skulle vara tvungen att välja, en stabil turboladdad inte för tung radfyra. Fabrikat? Saab eller Volvo, eller något annat som är lätt att lära sig.

Eller har jag missat frågan? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

@gka: Ottomotorer, måste nog säga att jag inte vet vbilka motorer som klassas in i denna kategori ;)

@Krolleg: Budget finns, och långsiktig plan. Letar pris på Mahles 1.2L och någon som kan levera, men tror att en 4 skulle duga bra.

@Norlin: Flera motorer 2-3 beror på antal bilar, en till att börja med.

@Olofson: Har faktiskt tittat lite på V6 maskiner, men faktisk uppskattar jag raka typ BMW. De V6 jag har kört har inget svat på mina frågor. Skulle nog faktisk hellre köra någon typ av 350 maskin i aluminium, men vikten är iofs viktig.

Har inte listat någon vankel maskin, kan vara svår meckat?

Det är ivf jämt i röstningen. Ingen som tar hem segerna att vara den motorn som är "stabil, lätt och billigt trimmad eller rent av bäst.

Om det skulle "tillkomma" en Cup i Sverige är det inte mest trroligt att det blir typ 1800cc eller liknande?

Link to comment
Share on other sites

@gka: Ottomotorer, måste nog säga att jag inte vet vbilka motorer som klassas in i denna kategori ;)

@Krolleg: Budget finns, och långsiktig plan. Letar pris på Mahles 1.2L och någon som kan levera, men tror att en 4 skulle duga bra.

@Norlin: Flera motorer 2-3 beror på antal bilar, en till att börja med.

@Olofson: Har faktiskt tittat lite på V6 maskiner, men faktisk uppskattar jag raka typ BMW. De V6 jag har kört har inget svat på mina frågor. Skulle nog faktisk hellre köra någon typ av 350 maskin i aluminium, men vikten är iofs viktig.

Måste iofs lägga till att den ST220 jag kört inte var helt fel, men den såldes för en V70R som trimmades lätt och drog allt (förutom bålgetringar rakt fram eller skalbyggen om det var kurvigt.

Har inte listat någon vankel maskin, kan vara svår meckat?

Det är ivf jämt i röstningen. Ingen som tar hem segerna att vara den motorn som är "stabil, lätt och billigt trimmad eller rent av bäst.

Alltid bra att citera sig själv.....

Om det skulle "tillkomma" en Cup i Sverige är det inte mest trroligt att det blir typ 1800cc eller liknande?

Edited by Silverlod
Link to comment
Share on other sites

@gka: Ottomotorer, måste nog säga att jag inte vet vbilka motorer som klassas in i denna kategori ;)

Alla som du har listat härrör från Nikolaus Otto... Rudolf Diesel och Felix Wankel får inte vara med och leka?

Ska du tänka på framtiden kanske du skulle ha en elmotor?

Ångdrift har vi ju minst en på forumet som gillar...

Stirlingmotor från nån ubåt kanske?

Eller ska du bygga en helikopter nån dag så kanske du ska ha en gasturbin istället för en B20? Nä, jag kommer nog inte att rösta i dethär valet, det känns inte så meningsfullt. ;)

Link to comment
Share on other sites

@gka Ahh, poletten trillade ned.

Herr Wankel ooch herr disel bör nog vara med och leka, vilka alternativ tycker du borde passa in? kasnke Mazda 13B-REW?

Hur fungerar det med diselskatten på en sjua med tex Audi 1.9 8v TDI.

Jag gilla dieslkraft men vill inte betala massa pengar i onödan. Man får väl inte nyttja donator som är 30 år gammal och få en skattebefriad bil?

El, jo men det är lite för dyrt än så länge, A123 celler (Li-Fe) är nog på gång och när det finns motorer man man montera direkt i hjulen blir allt spännande. Par år dig tror jag nog.

Link to comment
Share on other sites

--- är nog på gång och när det finns motorer man man montera direkt i hjulen blir allt spännande. Par år dig tror jag nog. ----

Finns gott om navmotorer redan. Jag har en eldriven Seven under byggnation "CealmSeven EL". Just denna bil har en vanlig elmotor som drivkälla. Navmotorer kan du köpa i Sverige också men bäst kanske att köpa direkt från Kina.

Se även Elbilsforum.

Har en bekant i Kumla med en driftsatt Elbil, FIAT Uno.

På samma forum som hans bil finns, CealmSeven EL

Inlägg 480

Inlägg 493

DEt var lite info om EL som jag träffat på.

Link to comment
Share on other sites

...

Vad jag förstår finns ingen serie är (vilket hade gjort valet av motor enklare).

...

Om du menar tävlingsserier där en Seven passar finns det:

Roadsportklassen

N7CC

Sedan passar den säkert in i MSCC klupptävlingar.

Så OM du vill bygga mot ett reglemente, glöm turbo, sikta på en radfyra mellan 1,5 & 2 liters aluminiumotor med 4-ventilsteknik. Det är min tolkning av roadsport reglementet.

Men jag har fortfarande svårt med vad du vill få för svar, måste ha otur när jag tänker på din frågeställning, vill du bygga flera bilar av typen Seven? I så fall, vilken är den viktigaste egenskapen som styr ditt motorval?

Vore det jag skulle jag svara priset.

När man tillverkar produkter kan man göra på 2 sätt (minst)

1) Fråga kunden vad den vill ha & gör din produkt, hur bra du är på att tolka kunden, dessbättre tycker kunden om produkten, exempel Lexus i USA.

2) Man gör något utan att fråga kunden, för kunden vet inte vad den vill ha fören produkten är tillgänglig, exempel iPod.

Nu är risken stor att jag bara svamlar och är helt utanför ämnet.

Edited by Norlin
Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Norlin. Även om du inte drömmer om att köra i någon serie idag så kanske du ångrar dig när du inser hur roligt det är att ratta bilen på bana.

Bilen borde även bli mer lättsåld någon gång i framtiden om den klassar in i något reglemente, tex Roadsport.

Jag gjorde fel i detta hänseendet när jag valde en turbomotor att börja med. Kanske någon gång i framtiden så rättar jag till det misstaget :hypocrite: :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

@Morty: Rattat bana har jag gjort ett par gånger, dock inte för att tävla mot andra utan endast mig själv. Det är kul...

@Norlin: Du tolkar allt rätt,

Jag vet inte om det blir en sjua och en jeep eller två sjuor.

Min tanke är att göra ett motorval och grotta ner sig ordentligt i den. Och den bör kunna passa i flera tyoper av bilar.

Sen kom det fram i denna tråd att det vore en brea sak och lista "alla" lämpliga motorer för installation i sjua, svårt då en tråd endast kan inehålla tre röstningar med 20 val. Skulle kunna gå och Dela upp det på Racing, Kombo och Glid, eventuellt...

Jag vill kunna göra allt, glida, raca och pressa runt sjuan i laglig hastighet runt en rondell. Där kan man säga att det är mina begränsningar.

Pengar, jo får inte kosta som en GT3 men den ska gå som en :)

Om man benar upp mina krav så är det som följer: (Utan inbördes ordning).

Driftsäker.

Bränsle ekonomisk (kontra pulver, eventullt etanol konvertering eller disel.

Lätt att få tag i delar antingen via överflödiga donatorbilar på vät till tippen eller prefab.

Lätt att få tag i optiondelar.

Datorstyrning vore trevligt (Itx kort och 12V agregat finns, bara köpa in skärm och montera.

Bra konstruktion, tex BMW´s M50B25 men den kanske inte passar in i de övriga önskemålen.

Lätt konstruktion.

Lätt trimmad.

Lätt meckad.

Rolig motor med bra ljud.

Bör bara lätt att montera i bil med bakhjuls eller 4x4 drift.

Liten motorn men bra vid och lätt att få många hästkrafter. Som du ser vet jag inte vad jag vil ha, vissa saker kommer man få göra avkall på, orsak kan vara pris eller annat.

MOtorn ska alltså hålla många år om man servar den väl.

Det kan vara så att valet blir två bilar med olika motorer eller olika bestyckningar, grunden kan vara samma, en för race, en för Glid och glass, och kanske lite race.

Link to comment
Share on other sites

@cealm: El är spännande! Måst läsa på mer, jar sett navmonterat innan, men visste inte at det borjat komma uit i verkliga livet ännu.

Har du läst om A123 LiFe celler? packa ihop många så får man en dfin batteripark, men just nu för dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade valt följande.

För bana MC motor.

lätt, lagom pulver, många vet hur dom funkar, bra tillgång delar & tillbehör

För gata Saab kortmotor.

turbo om du vill, T5 motorstyr som är programmerbart och mer genomtänkt konstruktiun än eftermarknadssprut (min åsikt andra har säkert en annan men x ingenjörs timmar från Saab teknikerna) bra tillgång på delar & kunskap (RWD lådor som passar "bolt on" mm)Med en Saab turbo har du "två i en" en mapp för gata & en för bana, vilken som skall ha högst effekt lämnar jag öppet. 150->350hp

.

Beroende på kontakter & egna preferenser byt ut Saab mot Volvo, eller valfri märke som är snarlik i spec.

Not. Konvertera mellan bensin & diesel görs lättast genom att just byta motor, bensin & E85 går betydligt lättare.

Edited by Norlin
Link to comment
Share on other sites

jag vill lobba för honda k20/k24 finns gott om delar, går att stroka till 2,9l om man så vill. inte många 4:or som ger 300 driftsäkra hästkrafter utan överladdning. om jag inte missminner mig så börjar familjen på 150hk i cr-v och 210? i senaste civicen. ljudet är bra brutalt också :)

vill man ha 4wd finns ju cr-v:ns orginallåda fast då blir de tvärställt.

hittade en bra motor, fast lite pill med registreringen kanske :P

http://www.hondaklubben.com/forum/viewtopic.php?f=39&t=57797

Link to comment
Share on other sites

@Jay-c: Inte helt fel, jag gillar sug kraft. Är det inte 15Kw/100Kg som gäller, blir en tung bil då.

OM den inte går och mappa om och om SRFO eller annan har något emot det? Strypt på gatan, inte speciellt strypt på banan?

Vikter är inte så kul och hålla på med.

Link to comment
Share on other sites

OM den inte går och mappa om och om SRFO eller annan har något emot det? Strypt på gatan, inte speciellt strypt på banan?

Det där brukar vara svårt att komma undan med. Vad jag förstår så är motiveringen att det är för lätt att bara ta bort strypningen. Då tycker man ju å andra sidan att turbomotorer - och speciellt turbodieslar - borde vara totalstopp för... :rolleyes:

Vikter är inte så kul och hålla på med.

Dumma regler ger dumma lösningar.

För min del var vikter enda lösningen, eftersom Westfield inte direkt är något grovsmide, och Duratec V6:orna inte finns i klenare version än 170 hästar.

Link to comment
Share on other sites

New kw bhp bhp/kg Vikt

15 20,4 0,204 100

30 40,8 0,204 200

45 61,2 0,204 300

60 81,6 0,204 400

75 102 0,204 500

90 122,4 0,204 600

105 142,8 0,204 700

120 163,2 0,204 800

135 183,6 0,204 900

150 204 0,204 1000

165 224,4 0,204 1100

Old kw bhp bhp/kg Vikt

20 27,2 0,272 100

40 54,4 0,272 200

60 81,6 0,272 300

80 108,8 0,272 400

100 136 0,272 500

120 163,2 0,272 600

140 190,4 0,272 700

160 217,6 0,272 800

180 244,8 0,272 900

200 272 0,272 1000

220 299,2 0,272 1100

Undrar hur man gör för att få en "Megabusa" gatreggad utan en massa vikt, på sitt sätt kan det vara bra med vikter, på rätta rätt plats.

Var det inte 20Kw per 100Kg innan? Ser mycket roligare ut.

Är det inte så att effekten uppskattas vid besiktning, beroende på motor och bestyckning? Borde fungera med elektoniskt lås, fungerar på Gatregistrerade Mc och andra EU mopeder osv.

Jag gillar dock att följa lagen, trist men sant... och rätt ska vara rätt.

Edited by Silverlod
Link to comment
Share on other sites

VVFS 2003:22 sid 232 --> Motorer mm

8 § Amatörbyggt fordon får inte ha högre motoreffekt än 15 kW DIN/100 kg tjänstevikt.

Nya TSFS 2010:2 gäller ännu inte för Amatörbyggda bilar. Trådreferens om motoreffekt VVFS 2003:22 och TSFS 2010:2

Ser att jag skrivt fel i någon tråd tidigare om vilken vikt som effekten "mäts mot". Skall vara tjänstevikt inte skattevikt. Nu råkar dessa vara samma för mig och säkert för andra också så det gör ingen skillnad men rätt skall vara rätt. Påminn mig om jag råkar skriva fel.

Link to comment
Share on other sites

Delar Arrowsmiths syn på "nermappning". Lite avrundningshästar, en 10 eller kanske en tjuga i överskott kan vara svårt att hitta mot original. Både SFRO och SBP besiktarna är erfarna bil-personer och en bil som det lyser "banhormoner om" men går förvånansvärt slött vid de olika besiktningarna lär väcka viss uppmärksamhet.

En annan sak, vilket jag är den absolut rätte att ha synpunkter på, du måste få ner effekten i marken också annars går ju inte bilen framåt. Det enda som händer är blårök om hjulen plus ett evigt sladdande. Kom ihåg bromsar också. Det gäller att få stopp på kärran om banan råkar svänga något......

Link to comment
Share on other sites

@cealm: Så är nog fallet, de måste nog se till den effekt "motorn" hade då den satt i annan bil.

Ska leta lite donatorer och fortsätta listan på "alla delar" skicka gärna PM så kan jag sammanställa olika konfigar :)

SAAB alternativet är inte helt fel, gillar SAAB mer än volvo, har dock en bekant "som har hela gården full med bilar" som är ett stort Volvo fan.

Han har en Volvo B30, rak sexa på 3L i aluminium. Kan bli föär lång eller tung (kommer skiva vikt på motorerna i min lista).

Han skulle dock helst vilja montea den i en P1800 (vilke kan vara ett alternativ för glass svängen och Megabusa för bana.

Undrar om man kan nyttja P1800 som dragbil ;)

Mitt nuvarande garage är igenmurad och en byggarbetsplats just nu (kommande grovkök, platta till nytt garage sjuts i vår så jag har lite planeringstid kvar.

Lite off topic..

Måste bara bestämma storlek...

Mått på byggsats.

Tror det blir 6,0 x 8,4 med större enkelport. 16 lysrör är ivf redan inforskaffade och rör för golvvärme framdraget och tre 16Amp säkringar är monterade för ny undecentral.

Link to comment
Share on other sites

B63024 heter den väl?

Jäpp Alumotorn 6 cyl, 24 vent 204 hkr 3,0 ltr. men den är mkt modernare och jag tror det var Mitsubishi som var med i proljektet. Fords motorer är ju Mazda nuförtiden. och volvo.

Link to comment
Share on other sites

***OT***

PRV motorerna satt i ambulanser... men de är V6-or inte raka.

Det är inte där det blivit tokigt?

I volvo's personbilar var de aldrig 3L i volym utan 2,7 eller 2,8

Däremot var de på 3L när de satt i någon Peugeot om jag minns rätt.

Rykten talar om att det var Peugeot specen i ambulanserna.

(desutom höll de tätt i fodren i Peggorna)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Hua vad tiden går, jag håller fortfarande på (ibland) med excel ark där olika modeller och delar grupperas (allt frå hjälm till chassi). Tror det kan bli lättar när man ska ut och leta delar. Har även under frånvaron byggt garage och även till viss del inrett. Förvaring är avklarat och två mindre arbetsplatser. Stort arbetsbord, Tig, Kap, Svarv, Fräs letas. Blev bara 40kvm men det får gå 4,8x8,6 med 2,5 meter i takhöjd.

Vet inte om det kan vara intressant har rätt mycket bilder och annat gällande bygget men tror att ni är mer intresserad av själva bilbygget.

Titan (så det räcker) kan vara på g men tror att mågna kommer säga stål ändå...

Datorplatsen kommer inredas i garaget i helgen så det kommer nog mer info/frågor snart....

Tror inte min första skapelse kommer bli så billig... Men lätt!?

Eller inte...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...