Jump to content

Silverlod

Forumdeltagare
  • Posts

    15
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Jonas Svensson
  • Ort
    Sollentuna
  • Locost-status
    Locost-intresserad
  1. Hua vad tiden går, jag håller fortfarande på (ibland) med excel ark där olika modeller och delar grupperas (allt frå hjälm till chassi). Tror det kan bli lättar när man ska ut och leta delar. Har även under frånvaron byggt garage och även till viss del inrett. Förvaring är avklarat och två mindre arbetsplatser. Stort arbetsbord, Tig, Kap, Svarv, Fräs letas. Blev bara 40kvm men det får gå 4,8x8,6 med 2,5 meter i takhöjd. Vet inte om det kan vara intressant har rätt mycket bilder och annat gällande bygget men tror att ni är mer intresserad av själva bilbygget. Titan (så det räcker) kan vara på g men tror att mågna kommer säga stål ändå... Datorplatsen kommer inredas i garaget i helgen så det kommer nog mer info/frågor snart.... Tror inte min första skapelse kommer bli så billig... Men lätt!? Eller inte...
  2. Efter mycket om och men, här kommer beteckningen/beteckningarna.... Volvo B6304 3.0L 204Hk utan rening samt en till B6254 Identisk utvändigt men mindre slag därmed 2.5L.
  3. Tror det var alu, ska kolla exakt vad den heter, någon special maskin från en gamal ambulans, kan vara en spis också, återkommer.
  4. @cealm: Så är nog fallet, de måste nog se till den effekt "motorn" hade då den satt i annan bil. Ska leta lite donatorer och fortsätta listan på "alla delar" skicka gärna PM så kan jag sammanställa olika konfigar :) SAAB alternativet är inte helt fel, gillar SAAB mer än volvo, har dock en bekant "som har hela gården full med bilar" som är ett stort Volvo fan. Han har en Volvo B30, rak sexa på 3L i aluminium. Kan bli föär lång eller tung (kommer skiva vikt på motorerna i min lista). Han skulle dock helst vilja montea den i en P1800 (vilke kan vara ett alternativ för glass svängen och Megabusa för bana. Undrar om man kan nyttja P1800 som dragbil ;) Mitt nuvarande garage är igenmurad och en byggarbetsplats just nu (kommande grovkök, platta till nytt garage sjuts i vår så jag har lite planeringstid kvar. Lite off topic.. Måste bara bestämma storlek... Mått på byggsats. Tror det blir 6,0 x 8,4 med större enkelport. 16 lysrör är ivf redan inforskaffade och rör för golvvärme framdraget och tre 16Amp säkringar är monterade för ny undecentral.
  5. OK, ändring till det bättre då. Frågan är om mappning kommer att fungera. 15kW/100KG på gatan och MAXkW/100KG på banan. Måste undersökas.
  6. New kw bhp bhp/kg Vikt 15 20,4 0,204 100 30 40,8 0,204 200 45 61,2 0,204 300 60 81,6 0,204 400 75 102 0,204 500 90 122,4 0,204 600 105 142,8 0,204 700 120 163,2 0,204 800 135 183,6 0,204 900 150 204 0,204 1000 165 224,4 0,204 1100 Old kw bhp bhp/kg Vikt 20 27,2 0,272 100 40 54,4 0,272 200 60 81,6 0,272 300 80 108,8 0,272 400 100 136 0,272 500 120 163,2 0,272 600 140 190,4 0,272 700 160 217,6 0,272 800 180 244,8 0,272 900 200 272 0,272 1000 220 299,2 0,272 1100 Undrar hur man gör för att få en "Megabusa" gatreggad utan en massa vikt, på sitt sätt kan det vara bra med vikter, på rätta rätt plats. Var det inte 20Kw per 100Kg innan? Ser mycket roligare ut. Är det inte så att effekten uppskattas vid besiktning, beroende på motor och bestyckning? Borde fungera med elektoniskt lås, fungerar på Gatregistrerade Mc och andra EU mopeder osv. Jag gillar dock att följa lagen, trist men sant... och rätt ska vara rätt.
  7. @Jay-c: Inte helt fel, jag gillar sug kraft. Är det inte 15Kw/100Kg som gäller, blir en tung bil då. OM den inte går och mappa om och om SRFO eller annan har något emot det? Strypt på gatan, inte speciellt strypt på banan? Vikter är inte så kul och hålla på med.
  8. @cealm: El är spännande! Måst läsa på mer, jar sett navmonterat innan, men visste inte at det borjat komma uit i verkliga livet ännu. Har du läst om A123 LiFe celler? packa ihop många så får man en dfin batteripark, men just nu för dyrt.
  9. @Morty: Rattat bana har jag gjort ett par gånger, dock inte för att tävla mot andra utan endast mig själv. Det är kul... @Norlin: Du tolkar allt rätt, Jag vet inte om det blir en sjua och en jeep eller två sjuor. Min tanke är att göra ett motorval och grotta ner sig ordentligt i den. Och den bör kunna passa i flera tyoper av bilar. Sen kom det fram i denna tråd att det vore en brea sak och lista "alla" lämpliga motorer för installation i sjua, svårt då en tråd endast kan inehålla tre röstningar med 20 val. Skulle kunna gå och Dela upp det på Racing, Kombo och Glid, eventuellt... Jag vill kunna göra allt, glida, raca och pressa runt sjuan i laglig hastighet runt en rondell. Där kan man säga att det är mina begränsningar. Pengar, jo får inte kosta som en GT3 men den ska gå som en :) Om man benar upp mina krav så är det som följer: (Utan inbördes ordning). Driftsäker. Bränsle ekonomisk (kontra pulver, eventullt etanol konvertering eller disel. Lätt att få tag i delar antingen via överflödiga donatorbilar på vät till tippen eller prefab. Lätt att få tag i optiondelar. Datorstyrning vore trevligt (Itx kort och 12V agregat finns, bara köpa in skärm och montera. Bra konstruktion, tex BMW´s M50B25 men den kanske inte passar in i de övriga önskemålen. Lätt konstruktion. Lätt trimmad. Lätt meckad. Rolig motor med bra ljud. Bör bara lätt att montera i bil med bakhjuls eller 4x4 drift. Liten motorn men bra vid och lätt att få många hästkrafter. Som du ser vet jag inte vad jag vil ha, vissa saker kommer man få göra avkall på, orsak kan vara pris eller annat. MOtorn ska alltså hålla många år om man servar den väl. Det kan vara så att valet blir två bilar med olika motorer eller olika bestyckningar, grunden kan vara samma, en för race, en för Glid och glass, och kanske lite race.
  10. @gka Ahh, poletten trillade ned. Herr Wankel ooch herr disel bör nog vara med och leka, vilka alternativ tycker du borde passa in? kasnke Mazda 13B-REW? Hur fungerar det med diselskatten på en sjua med tex Audi 1.9 8v TDI. Jag gilla dieslkraft men vill inte betala massa pengar i onödan. Man får väl inte nyttja donator som är 30 år gammal och få en skattebefriad bil? El, jo men det är lite för dyrt än så länge, A123 celler (Li-Fe) är nog på gång och när det finns motorer man man montera direkt i hjulen blir allt spännande. Par år dig tror jag nog.
  11. @gka: Ottomotorer, måste nog säga att jag inte vet vbilka motorer som klassas in i denna kategori ;) @Krolleg: Budget finns, och långsiktig plan. Letar pris på Mahles 1.2L och någon som kan levera, men tror att en 4 skulle duga bra. @Norlin: Flera motorer 2-3 beror på antal bilar, en till att börja med. @Olofson: Har faktiskt tittat lite på V6 maskiner, men faktisk uppskattar jag raka typ BMW. De V6 jag har kört har inget svat på mina frågor. Skulle nog faktisk hellre köra någon typ av 350 maskin i aluminium, men vikten är iofs viktig. Har inte listat någon vankel maskin, kan vara svår meckat? Det är ivf jämt i röstningen. Ingen som tar hem segerna att vara den motorn som är "stabil, lätt och billigt trimmad eller rent av bäst. Om det skulle "tillkomma" en Cup i Sverige är det inte mest trroligt att det blir typ 1800cc eller liknande?
  12. Lade till Other tillsammans med MC, och jag själv har inte röstat ännu :) Nollställde röstningen. så rösta på igen.
  13. Hej igen, har lagt till och tagit bort, som det ser ut följde röstningarna med bra. Nu finns 20 motorer med i listan, jag har grupperat ihop alla moterer från våra tvåhjuluga vänner. och även de som har olika färger på sina toppar. Även de som har fler än 6 har grupperats ihop, vet inte om det skulle passa med mer än 3,5L i en Sjua, kanske skulle resten rinna över? @cealm: Begränsat till small block om det är ok. @Morty: Hade faktiskt tidigiare funderingar på en Audi 2.0 TDI och DSG låda mem vet inte om allt skulle fungera. Lade till en billig motor i stället. @Thomas Jag kommer ihåg hur Opels sugmotorer lät på RS banan förr i tiden, lade dock till en annan i listan. @Arrowsmith: frihet ska man tqa så mycket man får. Och det är inte ofta. @Jay-c: Jo, Honda har jag förtränkt, var på väg att införskaffa en S2000 tidigare men landade på en mindre och mindre manligare maskin med 2ZZ-GE.
  14. Silverlod

    Val av motor

    Hej, och tack för ett bra forum, har nosat igenom en hel del här under regninga dagar. Tror att det finns motor och skräpletare här som har svaren på mina frågor. Sitter och listar delar till mitt kommande bygge (har inte valt väg ännu). Tanken är att ha en motorpark, och lära sig allt om den motorn och vara oberoende av vad jag vill bygga för bil i framtiden, Jeep eller "bara Super 7:ens" samt lätta billiga hästar men med bra vrid och möjlighet till etanoldrift (eller varför inte disel?) Super 7 kommer byggas primärt för att åka och köpa glass men även ett par varv på Gotland ring eller liknande. Vad jag förstår finns ingen serie är (vilket hade gjort valet av motor enklare). När väl bilarna är byggda vill jag inte ha motorhaverier, lägger hällre pengar på bättre delar från början. Har sett Mahles 1.2 liters motor, det ser trevlig ut, men antagligen fasligt dyr. Har även fundert på Megabusa men tror att alla glassvändor och bilköer kommer döda lådan/koppling och mig. Vad är enligt er bästa motorvalet för mina fall? Det bar vara en motor där det finns en uppsjö med delar och option delar, för en billig peng, Ford, Toyota, Volvo, Saab eller vad tycker ni? Och har någon ett excel ark där alla delar är listade, in i minsta detalj, då kan men redan nu börja leta och samla delar. Jag tror att det blir en Westfiel SeiW och sen rör och svets till bil nummer två, men vet inte ännu. Så lista så mycket ni orkar, tack på förhand.
×
×
  • Create New...