Jump to content

Drivknutar


Drake

Recommended Posts

Hittade den här sidan: http://www.prolinx.b..._components.htm

Dom verkar ha vad jag behöver, men frågan är om man måste ha Cosworthens medbringare till kardan och motsvarande på hjulsidan elle om det går att konvertera Scorpions, fast den bara är för 100mm knutar. Inte så mycket som skiljer så kan det gå att borra om hålen bara?

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Tja...men 108mm knutar är väl inte svårt att hitta i Sverige heller?

Man måste ha 108 mm medbringare både på diffen och till hjulen, mot kardanen är det samma saker. Medbringare till diff och hjul hittar man på Sierra Cosworth 2wd (=dyrt) eller sena Scorpio kombi med stor motor (=billigare).

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tja...men 108mm knutar är väl inte svårt att hitta i Sverige heller?

Man måste ha 108 mm medbringare både på diffen och till hjulen. Medbringare till diff och hjul hittar man på Sierra Cosworth 2wd (=dyrt) eller sena Scorpio kombi med stor motor (=billigare).

/Gustaf

Vad händer om man har olika knutar då? Jag kör med 108 mm mot diffen och 100 mm ut vid hjulen, med diverse olika medbringare för att ändra

bultmönster ;)

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Tja...men 108mm knutar är väl inte svårt att hitta i Sverige heller?

Man måste ha 108 mm medbringare både på diffen och till hjulen, mot kardanen är det samma saker. Medbringare till diff och hjul hittar man på Sierra Cosworth 2wd (=dyrt) eller sena Scorpio kombi med stor motor (=billigare).

/Gustaf

Jovisst så finns det stora knutar att få tag på i Sverige också, men jag fick för mig att dom här var lite extra bra, dessutom så hade dom ju fina drivaxlar till bra pris. Dione skulle ha 5000+moms för ett par, och det kanske det är värt. Det går alltså inte att konvertera dom små medbringarna så att dom kan ta dom stora knutarna? Det där med styrning och bultmönster måste ju gå att fixa, bara det finns material att ta av. Fulsvetsade min drivaxel utan att balansera och rikta den och det har funkat fint på CST i över hundra mil nu. (peppar, peppar) Det är ju inte så många varv som ev drivaxel gör jämfört med kardanen, så obalans är jag faktiskt inte orolig för.

Link to comment
Share on other sites

Knutarna har ju ingen styrning men jag kan inte tänka mig att det finns material att borra det större bultmönstret. Men jag har inte mätt.

Jag har sett amatörbyggen där man gjort en svarvad adapterring för att få dit stora knutar men den bygger ju kanske 20 mm i bredd då.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Aha, adapter-ringar! Smart! Att det bygger lite gör ju inget eftersom jag ska beställa nya axlar. Blir till att skaffa vanliga medbringare och stora knutarna och göra en adapters.

Link to comment
Share on other sites

Hej Stefan.

Har du tillgång till svarv så är adapter plattorna gjorda på en kväll typ...

Ett litet tips, gör styrningar på bägge sidorna på plattan. Försänk ytan där drivknuten skall vara

samt samma på andra sidan.

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...