Jump to content

CealmSeven Nummer Åtta 3-wheeler Start 2010-08-12


cealm

Recommended Posts

Nu har jag fått en "Postausgangsbestätigung" på mejl från "der Franzose".

DHL är fraktbolaget. Då är det bara att vänta på en avisering.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 157
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Panzer: Jo egentligen borde vi nog göra det. Finns det Citroen-vaccin? Jo, det finns, det är just det jag håller på med, att vaccinera mig med en liten 3-wheeler.

Kanske så här istället: -- La saucisse est bonne, mais belle asperges fraîchement récoltées avec le beurre est un régal --

Toffe: I vaccintider är ett "lycka till" rätt medicin.

Jag tittade på lite 3-wheeler-filmer igår. Tänk att det kan vara så roligt att åka med på en tur via YouTube.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Oui, oui, der Franzose.

Så fina grejor som kom med posten idag.

der Franzose bilar

20101018121.jpg

20101018120.jpg

der Franzose påse

20101018118.jpg

Godis inklusive der Franzose katalog med allt som behövs för att sätta ihop en 2CV

20101018116.jpg

Fet tändspole

20101018117.jpg

20101018123.jpg

Citroen tändstift

20101018119.jpg

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Helt rätt men kunde inte hitta rätt sort av stiften hos Biltema. EYQUEM 755X heter de som skall vara original till 2CV. Min nyfunna leverantör (der Franzose) tog bara 1,79 EUR per styck.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Är det bara Citroen som använder en specialolja som bromsvätska. Så speciell att deras huvudcylinder är grönmålad om det skall vara "Citroen-olja". 3-wheelerns är grön........ Original-blask alltså.

Link to comment
Share on other sites

ja i alla fall de Citroner som har gashydraulik. de använder samma vätska till gasfjädringen som till servo o till bromsar. fördelen med de bilar är att när man luftar bromsarna så öppnar man nippeln med motorn igång och så länge man trycker ner bromsen så åker vätska ut.

Den brukar heta LHM finns även nyare modell men gamla var mineral

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har jag fått mer ordning på trådarna så jag hittar rätt. Lagt in en mapp i Fältet Favoriter med länk till respektive bygge jag har. Då blir det lättare att kroka på ett tionde ...... osv

CealmSevenIndustries2010-12-31.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jobb att göra: Motorn skall provas. Beroende på resultat och då menar jag "direktresultat". Startar motorn snällt eller tillräckligt snällt direkt bygger jag vidare. Krånglar motorstarten som ändå är nyckeln till fortsättningen så kan 3-wheelen få stå tillbaka till förmån för en Sevenbil. Jag har inte tid att lägga dagar eller veckor på motorstarten utan ett par timmar så skall jag ha en motorprognos som underlag.

Hoppas att den rasslar igång....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sorterat klart. Nu får 3-wheelern leva ute-campingliv ett tag. Det är faktiskt ett bättre liv för nu kommer jag mycket lättare åt att montera nya tändspolen och försöka med en provstart av 2CV motorn.

Kommer den "hosta igång". Ingen vet (än).

Nagrabilar2011-01-23.jpg

3-wheeler2011-01-23.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har jag flyttat runt i lagret så 3-wheelern har fått en egen bostad cirka 50 meter från övriga 4-hjuliga bilar. OBS! det skall inte ses som en deportering utan som en flytt till eget boende för maskinen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Varje gång jag hämtar ved så tänker jag på att jag borde installera tändspolen, tillsätta bensin och Volt + Ampere och några kablar för att kolla 2CV mskinen om den vill starta. Hittills är det skillnad på tanke och verklighet så tillvida att inget av ovanstående krav för motorstart är uppfyllda än.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Plastinformation önskas. hur är det egentligen med olika typer av cellplast.

- vanlig vit cellplast smälter om den får polyester på sig dvs om den skall vara form för något måste den spacklas med något som är heltäckande så ingen del av den vita plasten kommer i beröring med polyestern, eller?

- för blå cellplast gäller?

- för röd cellplast gäller?

- är all röd och blå cellplast lika oavsett om den är tillverkad av olika företag, eller? Jag tror blå och röd cellplast är markskivor men det kanske finns olika sorters sådan också.

Om blå och/eller röd kan användas direkt med polyester på cellplasten måste det inte spacklas ändå så man inte "gjuter fast" plasten i cellplasten.

Det här med plastning har aldrig riktigt varit min grej men tänkte jag skulle göra en stol eller två och stol för mig = två raka plan, kommer inte finnas någon skålning och inga kanter heller, bara två plan. På något sätt känns det ändå som en rejäl plastutmaning för mig. En bekant har sett mitt plastningsförsök av en motorhuv, såvitt jag vet har han ännu inte slutat skratta över resultatet och det är snart tre år sedan. Jag kan nog hålla med honom, det blev en motorhuv, dock inte speciellt användbar. Det var dock ett rent misstag att han råkade få se den............

Tacksam för svar på frågorna.

Link to comment
Share on other sites

Jag är rätt säker på att du måste spackla innan du plastar även med rosa och blå cellplast. Jag bygger modellflyg med rosa cellplast och det är väldigt enkelt att smälta ner om man använder fel lim eller sprayar med sprayfärg.

Färgen har egentligen ingen betydelse utan bestäms av tillverkaren. Dock så är väl oftast rosa/blå cellplast av typen XPS (typ solida skivor), medans den vita brukar vara EPS (små kulor), och EPS brukar ju reagera kraftigare med ex superlim.

Kan ju dock nämna att jag aldrig har testat att plasta nånting själv, så jag kanske inte är den bästa källan.

Link to comment
Share on other sites

divinysell använder man till plastning

Divinycell används som distansmaterial i båtar och andra konstruktioner. Finns i "flak" i form av små rutor med limmad väv på baksidan, kan med lite finurlighet användas till dubbelkrökta ytor.

Ett annat distansmaterial brukar vara balsaträ.

Vanlig Frigolit (OBS! Detta är ett varumärke INTE ett material!) brukar kunna limmas med epoxy, polurethanlim och vanligt vitt trälim. Limmer med lösningsmedel fungerar inte. Hmmm....jag blev osäker på polurethanlimmet, måste nog ut i verkstan och prova.

Antas

Frigolitmassakör

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Divinycell används som distansmaterial i båtar och andra konstruktioner. Finns i "flak" i form av små rutor med limmad väv på baksidan, kan med lite finurlighet användas till dubbelkrökta ytor.

Ett annat distansmaterial brukar vara balsaträ.

Vanlig Frigolit (OBS! Detta är ett varumärke INTE ett material!) brukar kunna limmas med epoxy, polurethanlim och vanligt vitt trälim. Limmer med lösningsmedel fungerar inte. Hmmm....jag blev osäker på polurethanlimmet, måste nog ut i verkstan och prova.

Antas

Frigolitmassakör

Polurethanlim funkar bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

family guy: Ordern är även här uppfattad och skall verkställas.

När SFRO ändå var hemma i Assartorp så varför då inte göra SFRO 1 på 3-wheelern? Den hade kunnat gjorts för länge sedan och just igår blev en bra dag för SFRO 1.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Målat en stor del av ramen. Har skruvat bort stänkskärmar och fotsteg. Förhoppningen är att kunna kränga av karossen från ramen men skulle det inte gå så finns det tre för mig tänkbara metoder utöver nollalternativet:

Nollalternativ:

- måla allt på plats utan att ta bort eller kapa något

Metod ett till tre:

- lyckas sära på ram och kaross utan att kapa något

- kapa karossen tvärs över och lyfta av fram respektive bakdel var för sig

- kapa karossen längs med och ta av vänster och höger halva för sig.

Link to comment
Share on other sites

När jag begrundat alternativen så verkar det som kapning i bilens längdriktning är det bästa alternativet. Några snitt och sidorna faller åt varsitt håll. Kommer troligen såga imorgon onsdag såvida jag inte kommer på något som ställer idén på ända.

Link to comment
Share on other sites

Doctor-cealm har ännu inte lagt det kirurgiska snittet på 3-wheeler-karossen. Det kan vara en fördel att jag väntat och varit på Power Meet, lastat in 9 m3 ved samt byt bakre stötdämpare på en V70.

Eventuellt efter en del tankearbete så kan det gå att ta av karossen med en utökad titthålsoperation, dvs dela allt utom bakre delen där reservhjulet skall sitta. Det vore bra. Karossen kan troligen flexa tillräckligt för att krängas av ramen. Skulle det inte fungera så går det att snitta övre bakre delen först och se om det skulle räcka. Räcker inget av föregående då är det en "hel-snittning" som gäller och karossen ramlar i två delar.

Köpt en tunn kaskiva på Biltema för operationen.

Link to comment
Share on other sites

Rapport från Doktor Calles kirurgiska klinik. Ingreppet lyckades bra och karossen är skiljd från ramen på ett mycket smidigt sätt.

3-wheeler8juli20113.jpg

3-wheeler8juli20112.jpg

3-wheeler8juli20111.jpg

3-wheeler8juli20114.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skall strax ut och måla mera. 36-532 målning skall verkställas. FÖr att måla använder jag en 15454 som jag fyller med 2-komponents polyuretanakryl som ger en slitstark, vattenbeständig yta med hög glans. Täckfärgen används över vattenlinjen på plastskrov eller som toppskikt ovanpå Biltemas Primer plast och metall på båtar av stål eller aluminium

Kan vara rätt färg ur mer än en synvinkel.

- Billig (= viktig......)

- Tål väta. Tål färgen båtar borde den passa till bilar också........

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Ett klokt argument. Det allra bästa med ditt argument är att du med automatik tänker att CealmSeven Industries alltid har dragkrok installerad som standard på sina bilar. Och det är normalt helt rätt tänkt. Men i just detta speciella fall är fordonet klassat som MC. Numera går det inte att välja reggning som bil eller MC. Har fordonet 3-hjul (som en 3-wheeler har) så är den automatiskt en MC, men får än så länge köras på B-kort.

CealmSeven Industries har ännu inte tagit något policybeslut om dragkrok på 3-wheelers. I väntan på det beslutet, som kan dröja, byggs denna Mc utan dragkrok.

Link to comment
Share on other sites

Bild på min "målarbox" takhöjd, rätt rymlig. OBS inte lackbox jag har en "målarbox". Lackbox är för proffesionella. "Målarbox" är för de som ännu inte nått upp till standarden "amatör".

En intressant test vore att publicera bilderna på det nymålade verkstadsgolvet i blått. Sedan ta bort biderna och gå ut efter cirka 10 minuter och kolla om verkstadsgolvet i "målarboxen" är återställt? För Bild = finns, Ingen bild = Finns inte. Rules of LocostSweden!

Som ni ser på första bilden råkade jag rikta färgsprutan lite högt några gånger för det blev några blåa skiftningar i "målarboxens" tak. Det får vara så, jag tar inte bort den bilden.

Lackbox2Medium.jpg

Lackbox3Medium.jpg

Lackbox4Medium.jpg

Lackbox1Medium.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som platsen för brottet.

Lagförande myndigheter t.ex. polisen brukar markera objektens läge på brottsplatsen på detta sätt.

Hmm...skattebrott, nerskräpning, graffitti eller obestämt brott, framförande av obesiktigat och ej lagenligt utrustat fordon, oförsäkrat? Förelåg uppsåt?

Link to comment
Share on other sites

Antas:

skattebrott = Tveksamt, troligen Nej

nerskräpning = Klockrent Ja

graffitti = Ja

obestämt brott = Tveksamt troligen Nej..........

framförande av obesiktigat ej lagenligt utrustat fordon = Om "bära ram" = framföra då är det Ja annars Nej

oförsäkrat = Är det verkligen krav när man bär en kaross?

Förelåg uppsåt = Klocktrent Ja.

Vad kan straffsatsen bli, Bygga fler bilar eller än värre inte få bygga hur tungt jag vill. NÄ du så elak kan du väl inte vara? Eller?

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...