Jump to content

tändningsproblem med pinton


Rayman

Recommended Posts

det var nyss dags att starta motorn men som väntat gick det inte perfekt. jag har ju tagit bort insprutet och satt dit en 4x32mm förgasare (som enligt förra ägaren har tidigare suttit monterad på någon sorts bil) men tändningen verkar inte riktigt vid liv. hur är det med tändspolen? ska den vara konstant inkopplad direkt mot batteriet? jag vred vevaxeln till TDC markeringen för cylinder 1, den längst fram, monterade fördelarlocket så att ena anslutningen hamnade precis ovanför spetsen på rotorn, sen satte i tändkabeln till cylinder 1. sen hittade jag ingen info om tändordningen men chansade på 1-3-4-2 medurs. rätt än så länge? Jag testade att ta loss 2 tändstift och höll dom mot motorn så dom va jordade men det kom ingen gnista när jag körde startmotorn. kondensatorn borde fungera för den blev rätt varm efter en stund och det sprakade när man rörde sladdarna så en sluten krets måste det vart... någon som har några tips?

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för fördelare?

Det finns ganska många olika till Pinto, allt från helt mekaniska med brytarspetsar till halvelektroniska och helelektroniska. Det gäller att man har grejer som lirar ihop.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

15 på tändspolen ska ha tändlåsstyrd spänning. 1 på spolen ska till brytaren.1/ Ta loss tändspolekabeln från fördelaren och anslut ett tändstift till den och kör startmotorn och se om det slår gnista. Om den gör det har du antagligen överslag i rotorn eller locket.2/ Ta en provlampa och sätt mellan 1 och 15 på tändspolen och kör startmotorn, då ska lampan blinka. I så fall fungerar brytaren och då har du problemet i tändspolen. Fungerar bäst med provlampa med lysdiod.3/ Om inte, så tar du loss kabeln från spolens stift 1 , den som går till brytaren alltså, och sätt en lös kabel på den. Slå på tändningen och dutta med kabeln mot jord, så ska det slå gnista från spolen. går det då, så har du brytarfel, inställningen orörd?

Link to comment
Share on other sites

Eftersom du nämnde att kondensatorn blir varm, antog jag att du har brytare. Den sitter i fördelaren, under fördelararmen. Kondensatorn ska dessutom inte bli varm. Annars sitter en hålskiva och en givare på brytarens plats. Men för att kolla att tändspole och annat är ok kan du kolla på samma sätt som i mitt tidigare inlägg.

Link to comment
Share on other sites

vad jag fattat det som så är det ingen mekanisk utan elektrisk brytare, så jag måste använda mig av styrenheten. jag har kollat på ritningarna i haynes boken för sierran men de är ju ren skit.

Link to comment
Share on other sites

jag har kvar tändmodulen men jag tänkte inte på att den skulle behövas, så kablarna saknas. jag vet inte hur jag ska koppla ihop delarna. på ritningen så finns det även en "TFI module". var i en sierra sitter den och hur ser den ut?

Edited by Rayman
Link to comment
Share on other sites

Nu är alla tändningsproblem avklarade. jag gjorde det enkelt för mig och stack till skroten och köpte en fördelare från en ford taunus -82 då den har brytare i sig. sen va de bara till o koppla in tändspolen vid kondensatorn som sitter på utsidan av. motorn går bra nu, på startgas. troligen är det fel munstycke så den får för lite soppa. jag körde motorn med startgas så den kom upp en bra bit i varvtalet, sen när jag slutade med startgasen så lät den ungefär likadant men den gick inte ner i varv lika snabbt som om den inte fick ngn soppa alls.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...