Rayman Posted August 1, 2010 Share Posted August 1, 2010 det var nyss dags att starta motorn men som väntat gick det inte perfekt. jag har ju tagit bort insprutet och satt dit en 4x32mm förgasare (som enligt förra ägaren har tidigare suttit monterad på någon sorts bil) men tändningen verkar inte riktigt vid liv. hur är det med tändspolen? ska den vara konstant inkopplad direkt mot batteriet? jag vred vevaxeln till TDC markeringen för cylinder 1, den längst fram, monterade fördelarlocket så att ena anslutningen hamnade precis ovanför spetsen på rotorn, sen satte i tändkabeln till cylinder 1. sen hittade jag ingen info om tändordningen men chansade på 1-3-4-2 medurs. rätt än så länge? Jag testade att ta loss 2 tändstift och höll dom mot motorn så dom va jordade men det kom ingen gnista när jag körde startmotorn. kondensatorn borde fungera för den blev rätt varm efter en stund och det sprakade när man rörde sladdarna så en sluten krets måste det vart... någon som har några tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 1, 2010 Share Posted August 1, 2010 spolen ska ha plus när tändningen är på. ang, ingen gnist så börja med mäta över brytarspetsarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted August 1, 2010 Share Posted August 1, 2010 Vad har du för fördelare? Det finns ganska många olika till Pinto, allt från helt mekaniska med brytarspetsar till halvelektroniska och helelektroniska. Det gäller att man har grejer som lirar ihop. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted August 1, 2010 Author Share Posted August 1, 2010 (edited) therealpinto: alla delarna är de som satt på motorn från när jag slaktade den så de fungerar. Edited August 1, 2010 by Rayman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted August 2, 2010 Share Posted August 2, 2010 15 på tändspolen ska ha tändlåsstyrd spänning. 1 på spolen ska till brytaren.1/ Ta loss tändspolekabeln från fördelaren och anslut ett tändstift till den och kör startmotorn och se om det slår gnista. Om den gör det har du antagligen överslag i rotorn eller locket.2/ Ta en provlampa och sätt mellan 1 och 15 på tändspolen och kör startmotorn, då ska lampan blinka. I så fall fungerar brytaren och då har du problemet i tändspolen. Fungerar bäst med provlampa med lysdiod.3/ Om inte, så tar du loss kabeln från spolens stift 1 , den som går till brytaren alltså, och sätt en lös kabel på den. Slå på tändningen och dutta med kabeln mot jord, så ska det slå gnista från spolen. går det då, så har du brytarfel, inställningen orörd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted August 2, 2010 Share Posted August 2, 2010 Du vet väl att markeringen på remskivan är TDC för både 1:an och 4:an. Dvs varannat varv 1:an. Man måste kolla kamaxeln för att veta vilket varv man är på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted August 2, 2010 Author Share Posted August 2, 2010 var sitter brytaren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted August 2, 2010 Share Posted August 2, 2010 Eftersom du nämnde att kondensatorn blir varm, antog jag att du har brytare. Den sitter i fördelaren, under fördelararmen. Kondensatorn ska dessutom inte bli varm. Annars sitter en hålskiva och en givare på brytarens plats. Men för att kolla att tändspole och annat är ok kan du kolla på samma sätt som i mitt tidigare inlägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted August 2, 2010 Share Posted August 2, 2010 Ursäkta min okunighet men en motor med insprut har väll inte brytarspetsar för det var väll från den motorn fördelaren kom ? Undrar Michael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted August 2, 2010 Author Share Posted August 2, 2010 vad jag fattat det som så är det ingen mekanisk utan elektrisk brytare, så jag måste använda mig av styrenheten. jag har kollat på ritningarna i haynes boken för sierran men de är ju ren skit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 2, 2010 Share Posted August 2, 2010 du har väl kvar tändmodulen om det är med hallgivare? båda de sakerna ger upp ibland. men du kanske har "städat" bort dem i bugget. Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted August 2, 2010 Author Share Posted August 2, 2010 (edited) jag har kvar tändmodulen men jag tänkte inte på att den skulle behövas, så kablarna saknas. jag vet inte hur jag ska koppla ihop delarna. på ritningen så finns det även en "TFI module". var i en sierra sitter den och hur ser den ut? Edited August 2, 2010 by Rayman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 2, 2010 Share Posted August 2, 2010 jag tror Berne hade ett schema utlagt här på sidan sök Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted August 2, 2010 Author Share Posted August 2, 2010 ja men de va till en förgasar-motor. som sagt var sitter TFI modulen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted August 2, 2010 Author Share Posted August 2, 2010 hur skulle det vara att bara koppla ett relä över hallgivaren som styr strömtilförseln till tändspolen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted August 2, 2010 Share Posted August 2, 2010 Går inte. HAr du motorkod, årsmodell eller ännu hellre gamla reg numret?I så fall kan jag ta fram elschemat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted August 2, 2010 Author Share Posted August 2, 2010 gxw833 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 2, 2010 Share Posted August 2, 2010 http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7158&st=0&p=70888&hl=t%E4ndmodul%20inkoppling&fromsearch=1entry70888 Här hittar du det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted August 2, 2010 Author Share Posted August 2, 2010 är de samma TFI modul som sitter på alla bilar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted August 2, 2010 Share Posted August 2, 2010 (edited) Dålig bild. Edited August 2, 2010 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted August 2, 2010 Author Share Posted August 2, 2010 du kan inte ta flera bilder på lite i taget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 2, 2010 Share Posted August 2, 2010 har du kollat i min länk? där är en kanonbild om du bläddrar som du kan förstora Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted August 3, 2010 Author Share Posted August 3, 2010 Nu är alla tändningsproblem avklarade. jag gjorde det enkelt för mig och stack till skroten och köpte en fördelare från en ford taunus -82 då den har brytare i sig. sen va de bara till o koppla in tändspolen vid kondensatorn som sitter på utsidan av. motorn går bra nu, på startgas. troligen är det fel munstycke så den får för lite soppa. jag körde motorn med startgas så den kom upp en bra bit i varvtalet, sen när jag slutade med startgasen så lät den ungefär likadant men den gick inte ner i varv lika snabbt som om den inte fick ngn soppa alls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted August 3, 2010 Author Share Posted August 3, 2010 (edited) . Edited August 3, 2010 by Rayman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.