Jump to content

Tips på liten och lättplacerad mittbackspegel


XTR

Recommended Posts

Hittade den perfekta innerbackspegeln från en gammal merca men den skymmer sikten framåt då den är ganska bred, så nu undrar jag om det finns någon som kan tipsa om någon annan modell som är lätt att göra fäste till och montera. Den behöver inte vara så stor igentligen då stolarna ändå täcker en stor del av sikten bakåt.

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Hos byggarna möjligen men inte något krav i VVFS 2003:22. Kan du med de yttre backspeglarna uppfylla kraven i kapitel 31 på bakåtsikten då behövs inte inre backspegel. SEdan kan olika SBP-besiktare tycka olika och trots att alla har samma regler att följa och därigenom får man problem med nedslag, tidspillan, överklagande mm.

Gör som jag gjorde på båda bilarna. Har fäste för inre backspegel, hade med mig en i dragbilen som kunde monteras på mindre än 60 sekunder om någon skulle kräva det. Då kunde jag göra SBP personalen lycklig. Ingen frågade överhuvudtaget efter inre spegel. Men jag var förberedd i alla fall. Fästena nu förtiden är omskolade till GPS hållare på ena bilen och till öglekroksfäste för scuttlelyft på andra bilen.

Så varför skruva på något som sedan måste sitta på bilen. Besiktad med inre backspegel = alltid inre backspegel. Man måste ju tänka på bilvikten...

Link to comment
Share on other sites

Detta hände på 1900 talet. Jag har en kompis som åkte på ombesiktning pga att han inte hade sikt bakåt i bilen (Hagmans svarta istället för solfilm) Besiktningsmannen påstod, att om man har innerbackspegel så ska man se ut i den. Kompisen slet helt enkelt ur backspegeln, varpå besiktningsmannen strök tvåan efter att ha muttrat något om dessa tokiga 18 åringar..

Link to comment
Share on other sites

Christer J: Den var BRA!!!!! Gillar också --- Detta hände på 1900 talet. --- Direkt tänkte jag på 1910 men sekunden efter, hmmm hade man uppfunnit bakspegeln då verkligen? Det var kanske 1999 istället.........

En klok SBP man och han gjorde helt rätt också.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

jag kör race tech över allt och fick faktiskt en liten anmärkning på sfro att jag behövde lägga till en mitten spegel , helt ok enligt mig då man i stads trafik inte såg bilen som låg 2 meter bakom och detta var inget jag hade tänkt på när jag placera eller valde pytte små sido speglar,

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde en koll förut enligt kraven i VVFS och med de långa speglar jag har (från Biltema) samt höjden jag har dem på klarar jag kraven på bakåtsikt med MVG. Det som är i vägen för yttre bakåtsikt på en Sevenbil är skärmen spegeln måste upp för att "nå över siktlinjen" som skärmen skymmer samt den egna axeln och eventuellt bur- eller bågerör som hindrar bakåt.

Tror jag tipsade förut om att limma in en plåtbricka eller plasta in brickan och sedan ha en riktigt fet neodymmagnet som fäste på en lagom liten spegel i mitten. Tar man en magnet från en skrotad hårddisk så håller den nästan för att lyfta en normal Sevenbil med. (Jag tar två magneter...... för att lyfta i så fall)

Det finns några metoder för inre enkelt demonterbara speglar.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag har både sidospeglar och mittspegel, men ser bara något i mittspegeln. De yttre är bara för syns skull... ;) Hade jag haft ett annat stuk på bilen hade jag nog haft något typ mc-speglar som sticker ut lite mer på sidorna som Thomas. Tycker dock att det räcker rätt bra med "inner"-backspegeln.

Link to comment
Share on other sites

Tack för länken jocke! Skall se om det blir en spegel därifrån.

Anledningen till mittenspegeln är att Ludde sa att den skall finnas där på sfro 2 och sedan märkte jag vilken otrolig nytta den gör, då jag idag har små värdelösa mc speglar som dessutom så här i efterhand sitter lite för lågt. Ingen nackdel på bankörning heller att man har koll på läget och bilarna bakom man kört om :prop:

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

ett alternativ är backkamera som man kan montera på t.ex. bågen. då slipper man en stor backspegel i mitten som många tycker är fult. dock tror jag inte sbp gillar digitala men eftersom innerbackspegel egentligen inte behövs så...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...