Jump to content

Varning för dåliga kapskivor.


Antas

Recommended Posts

Nu haglar VARNINGARNA från norr!

Höll på att kapa detaljer till modifierade avgasfästen

Tog en oöppnad 10-pack kapskivor från Biltema, monterade skivan i rondellen. Efter några sekunder trodde jag att jag inte hade dragit åt skivfästet. Men ack nej, det satt som det skulle göra enl. alla CE-bestämmelser och väl beprövad erfarenhet.

Det visade sej att skivan var skev och wobblade. Fan, om den hade splittats! Tur att jag hade skyddsglasögon och hörselskydd som också hjälper mot egna svordomar.

Flåt de dåliga bilderna, hoppas att ni kan se skevheten ändå.

Ska nog fara till Biltema och reklamera enl. konsumentköplagen i morgon. Får väl se hur de reagerar.

Antas i ett hett Luleå. Vad är det för fel på vintern?

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

En från förr när jag jobbade på bilverkstad arbetade alltid med halsduk.

Anledningen var att just halsduken hade räddat hans liv när en skiva hade splittrats och han hade fått den i halsen.

Trots halsduken hade han skadat sig så illa att han knappt kunde tala trots att det gått många år.

Link to comment
Share on other sites

Det finns en anledning till att det finns visir. Skyddsglasögon skyddar ögonen från slipspån, medan visiret skyddar ansiktet från splittrade skivor.. Även de bästa skivor kan explodera om man använder dom fel, eller att det hugger fast. Tyvärr är det oftast efter ett riktigt skivhaveri man inser det.Har sett bilder på en kille som stod ute i lätt regn och kapade när snodden från regnhuvan snodde in sig i navet.. Den skivan satt flera cm in i käken. Halsduk? Skulle inte tro det är något bättre om den skulle trassla in sig..

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har varit med samma sak, fast med en skiva från ett annat företag! Den hade legat framme i ett fönster i verkstan bra länge, kanske nått åt tom. De tre skivorna hade liksom "blivit böjda" över kanten på fönsterbrädan, nån mm bara, men dom var ju obrukbara!

:thumbsdown:

Link to comment
Share on other sites

När det gäller halsduken så tror jag att det var mer psykologiskt att han alltid hade den på efteråt.

Trasselrisken är överhängande.

Måste dock säga att jag faktiskt inte haft problem med Feltemas skivor.

Mycket annat från den affären men inte just skivorna.

Jag kanske bara har haft tur de senaste vändorna men jag upplever en försiktig kvalitetsökning på de få bilrelaterade delar som de fortfarande säljer bland gummibåtar, campingkök och badrumsgrejor.

Den sista riktiga skitgrejen jag köpte var en kabelskotång av den gamla typen med skalare på insidan av leden och de tre spåren för kabelskor utanför. Helt oanvändbar för 49 kronor.

När jag reklamerade den så frågade hon i kassan om jag ville ha en ny. Det ville jag inte.

Oj! Blev lite OT. Sorry!

Link to comment
Share on other sites

Var idag till Biltema med skivan.

De bytte ut den utan diskussion.

Hmm...lite trist att inte behöva ta till konsumentköplagen.........nåja, alltid bättre när det går smidigt.

Link to comment
Share on other sites

Inte lätt att vara jurist alltid.......

Säga vad man vill om Biltema (det är ju fritt att handla där om man vill) men det har aldrig varit diskussion att få byta om jag råkat köpt fel vara för ett halvår eller så innan, tex fel wire till handbromsen och tappat kvittot också. Inget problem att lämna tillbaka och få tillgodkvitto eller pengar. Valfritt.

Det vinner firman på. Fast för jurister kan det bli jobbigt , eller hur är det Antas...?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kapskivor är något jag har den yttersta respekt för. Hösten 1988 låg jag en söndagseftermiddag under en folkabuss och skar i golvet när skivan exploderade. Jag hade tur då sprängskyddet var mellan mej och skivan så alltsammans försvann bortåt utom några bitar som studsade på en balk och kom tillbaka mot mej. En av dem, ca två mm stor, landade på vänstra ögonbrynet och brände sej igenom ögonbrynets hår under skyddsglasögonen och hamnade i vänster öga, på vitan. De fick bort nästan hela biten på Sahlgrenskas akutmottagning men en bit stor som ett knapphålshuvud sitter fortfarande inkapslad i hornhinnan då man bedömde att det skulle skada mer om de tog bort den än om de inte skulle göra det. Jag hade ont i ögat i tre-fyra dar men sen har jag aldrig haft några men. Var försiktiga mina vänner...

Link to comment
Share on other sites

Skall nog skaffa mig ett visir. Kapade lite aluminium i veckan och trots skyddsglasögon letade det sig in skräp. Nu var det inte några tätt-slutande utan mer glasögonstil.

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått skivsprängning, en ordentlig sådan med en om jag minns rätt 250 (kanske 230) skiva, jklr vad det gjorde ont på benet. Blev lite hål på byxan och mig också. Men mest blev det nod "RESPEKT!!!!"

Kör alltid med hörselskydd och ögonskydd och funderat lite gran i samband med sprängningen. Ett skogsvisir som har när istället vore inte det bättre och sedan vanliga skyddsglasögon innan för. skogsvisiret är mjukt och bromsar upp skräp plus att det är rätt långt så halsen täcks till en del. Troligen mer än med ett klart plastvisir.

Kan det vara något? Någon som kör med skogsvisir redan och vet?

Link to comment
Share on other sites

Det finns visir i plast som fungerar och är avsedda för ändamålet. Jag tycker inte att skogsvisiret är avsett för kringflygande metallpartiklar iom att det är nät. Glasögon under skyddar ögonen, men det yr ju som tusan ibland och det kan vara obehagligt med brännande kapdamm i ansiktet.

Exempel på overkill?

skydd001.jpg?t=1280296256

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Jag har fått skit i ögat för ett tag sedan och inskaffande och användande av en heltäckande mask är inte så jobbigt jämfört med att få in skräp i ögat. Tror att min infektion efter skräpet var rätt normal men jag kunde knappt titta på 4 dagar, sen kunde jag börja använda ögat med visst obehag och ögondroppar någon vecka.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...