Jocke4U Posted July 3, 2010 Posted July 3, 2010 Hej, Skulle vilja ha en intercooler till rimligt pris som har anslutningar uppåt....ungefär som denna men rören uppåt Har kollat runt men inte hittat nåt direkt bra... Quote
LUPUS Posted July 4, 2010 Posted July 4, 2010 do 88 verkar ha några , kanske de har mera än på hemsidan Quote
Christer J Posted July 5, 2010 Posted July 5, 2010 Varför inte använda bakåtanslutning? Den blir ju definitivt inte lägre med anslutning uppåt + 90 grader böj bakåt? Å andra sidan har du ju en AC tig, så det går ju att flytta. KL racing intercoolern gick fint att svetsa. Christer J. Quote
Jocke4U Posted July 5, 2010 Author Posted July 5, 2010 Jag har mailat lite med KL Racing och visst är bakåtanslutning "bättre" då det t.ex. går åt mindre slangar. Krister på KL Racing svarade snabbt igår på söndag kväll och troligen på semester då han inte kunde mäta. Hoppas att denna "52cm bred (350x300x76) 2,5" bakanslutn." (som ovan) har tillräckligt avstånd mellan anslutningarna men sen är det på håret med 52 cm totalbredd. Hur som helst så återkommer han med mått eller så tar jag en sväng till Falköping och kollar själv. Kanske är detta en bra modell och kanske kan flytta ett eller båda rören de millimeter som behövs. Himla bra respons på mailen...det gillar jag :) Har måttat med do88 också och dom är ju ett föredöme med ritningar på hemsidan. Quote
Christer J Posted July 5, 2010 Posted July 5, 2010 (edited) Det är samma som jag har. 425 c-c mellan anslutningarna, centrum på anslutningen ligger 35 mm in från sidan och 50 mm ner från ovansidan. Den totala bredden på min är 510 mm. Christer J. Edited July 5, 2010 by Christer J Quote
Jocke4U Posted July 6, 2010 Author Posted July 6, 2010 Tack för måtten Christer... Yttermåttet ser bra ut men måttet mellan anslutningarna är tajt. Kylet är 372 mm brett men har plåtkanter på var sida som skall gå att "justera" så det borde gå få dit det (425 mm - 64mm= 361mm) eller så får jag vinkla ut IC'ns anslutningar eller flytta dom några mm. Quote
svinto Posted July 6, 2010 Posted July 6, 2010 Låter som en mercedes-kyl? Berätta gärna hur det gå, jag funderar oxå på den intercoolern. Quote
Jocke4U Posted July 7, 2010 Author Posted July 7, 2010 Japp, det är ett MB 190 kyl :) Har idag beställt IC'n och en elfläkt. Quote
Morty Posted July 7, 2010 Posted July 7, 2010 Om du tröttnar på att klydda så finns lösningen här Intercooler ;) ;) Quote
Magoo Posted July 7, 2010 Posted July 7, 2010 Hejsan jag har en omgjord KL-racing intercooler ( likadan som du har på bild längre upp) och den är omsvetsad till "övre anslutning" fin aluminum att svetsa i men den väger ett ton... Quote
Jocke4U Posted July 7, 2010 Author Posted July 7, 2010 Om du tröttnar på att klydda så finns lösningen här Intercooler ;) ;) Magnus: Japp, kollade allt på detta och det hade definitivt varit en genväg men ~10 KSEK svider lite väl för detta :) Markus: Ser intressant ut, får se hur det tar sig när jag kan prova IRL så skall det nog lösa sig ganska smidigt. Quote
svinto Posted July 24, 2010 Posted July 24, 2010 Japp, det är ett MB 190 kyl :) Har idag beställt IC'n och en elfläkt. Hur gick det? jag skulle vilja montera IC:n direkt mot kylaren med fläkten framför, skulle det funka? Quote
Jocke4U Posted July 24, 2010 Author Posted July 24, 2010 (edited) Kylarna sitter där och kan ses i min byggtråd http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7584&view=findpost&p=91046 Kommer som det ser ut fixa till anslutningar till ICn som är lite krökta runt vattenkylet för att slippa såga i kylet och jag måste ändå komma upp med rören lite. Borde funka att sätta fläkten framför men _tror_ att verkningsgraden är bättre med en sugande fläkt..det har jag i alla fall. Kommer förmodligen montera täckplåtar för att ta bort kyl-förluster vid sidan av kylet. Edited July 24, 2010 by Jocke4U Quote
Thomas Posted July 24, 2010 Posted July 24, 2010 de kylnissarna jag pratat med säger att sugande/tryckande fläktar spelar ingen roll. annars tycker jag som du att sugande borde vara mer effektiv. jag kör tryckande SPAL fläkt tunna o bra 52mm på tjockaste stället, finns som sugis med. Quote
Christer J Posted July 25, 2010 Posted July 25, 2010 Sugande eller tryckande beror bara på plats/placering. De flyttar ju samma mängd luft. Förutsatt att det inte tjuvdrar luft från sidorna. Någon form av fläktkåpa rekommenderas om det drar för dåligt igenom kylaren. Kom också ihåg att det inte går att polvända en tryckande fläkt för att få den sugande, verkningsgraden på propellern sjunker med ca 30-40%. Quote
Thomas Posted July 25, 2010 Posted July 25, 2010 i know. men man kan tycka att om fläkten sitter framför och när den inte är igång att luften går förbi på sidorna om man inte har plåtar. men jag har inga plåtar och kylet en bra bit in men hittills på 3 säsonger inga problem Quote
Jocke4U Posted July 25, 2010 Author Posted July 25, 2010 Det finns ju sådana modeller där man kan polvända och även vända bladen...annars blir det lite galet ju :) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.