Jump to content

Intercooler


Recommended Posts

Hej,

Skulle vilja ha en intercooler till rimligt pris som har anslutningar uppåt....ungefär som denna men rören uppåt

E2-3F3_1.jpg

Har kollat runt men inte hittat nåt direkt bra...

Link to comment
Share on other sites

Varför inte använda bakåtanslutning? Den blir ju definitivt inte lägre med anslutning uppåt + 90 grader böj bakåt?

Å andra sidan har du ju en AC tig, så det går ju att flytta. KL racing intercoolern gick fint att svetsa.

Christer J.

Link to comment
Share on other sites

Jag har mailat lite med KL Racing och visst är bakåtanslutning "bättre" då det t.ex. går åt mindre slangar. Krister på KL Racing svarade snabbt igår på söndag kväll och troligen på semester då han inte kunde mäta.

Hoppas att denna "52cm bred (350x300x76) 2,5" bakanslutn." (som ovan) har tillräckligt avstånd mellan anslutningarna men sen är det på håret med 52 cm totalbredd. Hur som helst så återkommer han med mått eller så tar jag en sväng till Falköping och kollar själv. Kanske är detta en bra modell och kanske kan flytta ett eller båda rören de millimeter som behövs.

Himla bra respons på mailen...det gillar jag :)

Har måttat med do88 också och dom är ju ett föredöme med ritningar på hemsidan.

Link to comment
Share on other sites

Det är samma som jag har. 425 c-c mellan anslutningarna, centrum på anslutningen ligger 35 mm in från sidan och 50 mm ner från ovansidan. Den totala bredden på min är 510 mm.

Christer J.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Tack för måtten Christer... Yttermåttet ser bra ut men måttet mellan anslutningarna är tajt. Kylet är 372 mm brett men har plåtkanter på var sida som skall gå att "justera" så det borde gå få dit det (425 mm - 64mm= 361mm) eller så får jag vinkla ut IC'ns anslutningar eller flytta dom några mm.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan

jag har en omgjord KL-racing intercooler ( likadan som du har på bild längre upp) och den är omsvetsad till "övre anslutning"

11.jpg

13.jpg

fin aluminum att svetsa i men den väger ett ton...

Link to comment
Share on other sites

Om du tröttnar på att klydda så finns lösningen här Intercooler ;) ;)

Magnus: Japp, kollade allt på detta och det hade definitivt varit en genväg men ~10 KSEK svider lite väl för detta :)

Markus: Ser intressant ut, får se hur det tar sig när jag kan prova IRL så skall det nog lösa sig ganska smidigt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kylarna sitter där och kan ses i min byggtråd http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7584&view=findpost&p=91046

Kommer som det ser ut fixa till anslutningar till ICn som är lite krökta runt vattenkylet för att slippa såga i kylet och jag måste ändå komma upp med rören lite.

Borde funka att sätta fläkten framför men _tror_ att verkningsgraden är bättre med en sugande fläkt..det har jag i alla fall. Kommer förmodligen montera täckplåtar för att ta bort kyl-förluster vid sidan av kylet.

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

de kylnissarna jag pratat med säger att sugande/tryckande fläktar spelar ingen roll. annars tycker jag som du att sugande borde vara mer effektiv. jag kör tryckande SPAL fläkt tunna o bra 52mm på tjockaste stället, finns som sugis med.

Link to comment
Share on other sites

Sugande eller tryckande beror bara på plats/placering. De flyttar ju samma mängd luft. Förutsatt att det inte tjuvdrar luft från sidorna. Någon form av fläktkåpa rekommenderas om det drar för dåligt igenom kylaren. Kom också ihåg att det inte går att polvända en tryckande fläkt för att få den sugande, verkningsgraden på propellern sjunker med ca 30-40%.

Link to comment
Share on other sites

i know. men man kan tycka att om fläkten sitter framför och när den inte är igång att luften går förbi på sidorna om man inte har plåtar. men jag har inga plåtar och kylet en bra bit in men hittills på 3 säsonger inga problem

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...