Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag påbörja det här projektet för 4 år sedan, det har legat på is i 3 år. Nu är det dags att färdigställa!

Cealm: Tack för att jag fick besöka dig på så kort varsel, det var givande.

Ska försöka lägga upp lite bilder i den här tråden.

Edited by Yanker
Posted

Hej Morgan,

välkommen över till bilsidan igen.

Jag har haft min båge parkerad tillförmån för bilbygge ett tag nu.

Du har ju hållit på ett tag med ditt bilbygge, så det vore intressant att se vart du står i projektet. Ser fram mot lite bilder.

Lycka till.

// Peter Thornadtsson

Posted

Hej Peter!

Trevligt att träffa dig här med.

Jag har gjort detsamma, den är tillsalu nu. Du känner ingen som vill ha min hoj?!

Har liksom inte tid med hoj åkning, Hjälp brorsan att bygga en crosskart i vinter, och så har vi byggt en helt ny rallycross bil till Johan Dahl, som bevisligen gick som ett troll, vann första SM tävlingen i Strängnäs i helgen som var!

Det kommer lite bilder, var nyss i garaget och tog några enkla bilder, men är inte rikigt med på hur man ska ladda upp dem, ska läsa lite i FAQ nu.

Om jag inte lyckas med det så är det bara att komma över till grann kommunen och kolla in det halv färdiga åket, bor högst uppe på kullen. ;)

// Morgan

Posted

Jasså Robban skall åka crosskart, kul.

Bilder är inte så svårt alls, se till bara att inte ha för stora bilder, en bredd på 600 - 800 pixel är lagom. Sedan laddar du upp dom direkt i tråden, det är enklast.

Jag fick slut på utrymmet ett tag, men nu verkar det ha kommit till lite nytt utrymme.

Att inte du kör med MC-motor ?

Det hade väl varit fint med lite yla om du skall åka bana.

Vi hörs,

/ Peter

Posted

Ja visst, men har redan kört ras på motorn 2ggr, inte så roligt, men det är lite garanti på grejerna så det blir nog inte så dyrt. Tanken har slagit mig, men tror inte att motorn håller i längden, vi har märkt det på crosskarten, en motor som är byggd för att föra fram max 200kg hoj +förare, sen lasta ner den i bilen som väger närmare 700kg +förare, tror det sliter ganska hårt, tyvärr. Men vet av egen erfarenhet att man kan få en bil motor ganska högvarvig och ylande!

Posted

Hejsan Morgan

Ser bra ut. Jag lyckades besikta min 2 dar innan jul. (de e ja som hjälpte Stefan Jansson me 206:an)

PeÅ

Posted

Tjena PeÅ! Det är många bekanta här! Vad roligt, grattis! Jag ska försöka få min besiktad inom några månader. Har du några bilder på ditt projekt? /Morgan

Posted (edited)

Ja visst, men har redan kört ras på motorn 2ggr, inte så roligt, men det är lite garanti på grejerna så det blir nog inte så dyrt. Tanken har slagit mig, men tror inte att motorn håller i längden, vi har märkt det på crosskarten, en motor som är byggd för att föra fram max 200kg hoj +förare, sen lasta ner den i bilen som väger närmare 700kg +förare, tror det sliter ganska hårt, tyvärr. Men vet av egen erfarenhet att man kan få en bil motor ganska högvarvig och ylande!

Aj då, 700kg ?

Har du köpt rören av cealm?

Kolla så att det verkligen är ihåligt och inte massiva rör. ;)

Tunnväggigt och lätt skall det vara. Viktigt bara att inte innerdiametern blir större än ytterdiametern, får då kan det vara svårt att få det att hålla.

Nej skämt å sido, en pigg volvomotor blir nog perfekt.

Jag satsar ju på 1000cc V-twin och då får man vara försiktig med kilona.

// Peter

Edited by Thornad
Posted

Bilderna ser bra ut, eller snarare bilen ser bra ut på bilderna. Kommer över på besök hos dig här framöver skall bli kul att se bilen "live" igen.

--- Har du köpt rören av cealm? Kolla så att det verkligen är ihåligt och inte massiva rör. ---

Hmmm hur ser ett massivt rör ut egentligen?

Posted

Så här blir en Evo topp om man har mindre än 2,2mm mellan ventil och kolv när den är kall.

kan ni gissa var tändstiftet ska sitta?

post-530-127360900153_thumb.gif

Detta är våran rallycross motor för 2 helger sen! :thumbsdown:

Men toppen svetsades och nya styrningar, nya ventiler osv... blev som ny, och vann SM premieren i Strängnäs i helgen! :thumbsup:

Posted

de där va inte vackert.. :( blir det en likadan motor i sjuan?

Posted

Så här blir en Evo topp om man har mindre än 2,2mm mellan ventil och kolv när den är kall.

kan ni gissa var tändstiftet ska sitta?

post-530-127360900153_thumb.gif

Detta är våran rallycross motor för 2 helger sen! :thumbsdown:

Men toppen svetsades och nya styrningar, nya ventiler osv... blev som ny, och vann SM premieren i Strängnäs i helgen! :thumbsup:

Det var skönt att den gick att rädda.

Vad menar du med spel ventil kolv 2,2mm KALL? vad är den varm?

Posted

Det var skönt att den gick att rädda.

Vad menar du med spel ventil kolv 2,2mm KALL? vad är den varm?

Vevstake, kolv och ventil expanderar tydligen 2,2mm tillsammans. så om man justerar kammen lite fel så det blir mindre än 2,2 mm så tar det i när den blir varm!

Som i detta fall har alla avgas ventilerna tagit i, men bara 4:ans cylinder som rasa!

Jay-c: vet inte, har inte hittat någon evo topp till vettig peng, men vet inte heller vad svensk bilprovning tycker om det heller?!

Posted

Tänk vad destruktiva saker som kan hända om man går över 6201 varv........

Posted

Vevstake, kolv och ventil expanderar tydligen 2,2mm tillsammans. så om man justerar kammen lite fel så det blir mindre än 2,2 mm så tar det i när den blir varm!

Som i detta fall har alla avgas ventilerna tagit i, men bara 4:ans cylinder som rasa!

Jay-c: vet inte, har inte hittat någon evo topp till vettig peng, men vet inte heller vad svensk bilprovning tycker om det heller?!

Ja det vet tusan om det är så. blocket expanderar också. Jag har kört lägre mått med min opelmotor utan ras. men man brukar räkna med att expanderingen är 0,1mm per 1000 varv på lite större motorer..

jag kan nämna att opels GSI motor där sticker kolvarna upp ca 0,6-0,7mm över planet och toppackningen är 1,3mm så där är tajt.Original.

Man kan tänka sig att det varit ventilsläpp om man har 2,2mm i spel mellan ventil och kolv i TDC eller har de nypit i ventilstyrningen.

Posted

I detta fall så hade ventilen "troligtvis" inte skurit(svårt att se när ventilen är krokig), och motorn hade inte varvats över 5000rpm, detta hände under den tid bilen rullade runt på banan för att köra in motorn.

Men det du säger vet jag om, på motorcykeln är det oxå mindre spel, och även på en Formel Ford motor som jag har gjort ordning tidigare så kunde man ha ner mot 1mm.

Men tillverkaren och formgivaren av Evo toppen påstår att det är väldigt olämpligt att ha mindre än 2,2mm i denna kombination (B230ft block utan balansaxel och evotopp.), det var även han som lyfte toppen på plats och konstatera att den "motortrimmaren" vi använder troligen hade ställt kammen lite fel. För kamremmen var så spänd att den "troligtvis" inte hade fjädrat efter, iom att det inte hade varit några varvtal att prata om. Detta händer vid växelmiss lr för höga varvtal på motorbroms påstår han. Vi litar på honom, vill inte vara med om det här igen, det var alldeles för dyrt, det blev nytt block(det sprack i loppet), nya vevstakar, nya kolvar, och alla lager där till +reparationen på toppen med nya ventiler och styrningar, nya fjädrar och tryckare! :banghead:

Där sprack våran budget...:thumbsdown:

Posted

Det är väldigt dyrt när sånt händer.

Men jag leker ändå lite med tanken. låt oss säga att 2,2mm räcker men inte 2,0? de 0,2mm det skiljer borde bara nocka ventilen lite lätt, dessa är rejält böjda.

Men motortrimmaren vet bäst av sin erfarenhet av dessa motorer för det är väl inte den första han ser som varit ute för detta. Är det Kent Karlsson?

Posted

Ja det är Kent Karlsson som har gjort toppen, men det är en annan motor trimmare som portat den och slipat kammen.

Jag har funderat lite på hur det kan ha gått till, Avgas ventilerna har tagit i alla kolvar, det syndes tydliga märken i de andra 3 kolvarna, kan det inte vara så att när ventilen tar i kolven så kommer den i självsvängning och de blir utmattade, så till sist går ventilen av?! det är min teori, vad tror du?

// Morgan

Posted

jo det kan vara så.Kammen kan ha stått med avgasnocken för sent så den inte hunnit stänga tillräckligt.Är kammen för Evo-topp?Eller B230?(jag misstänker att de passar emellan sig) Och då var det mer än 2,2mm frigång på insug i TDC men avgassidan släpat efter? så där vart det mindre frigång? nu bullrar väl den annars så brukar det höras om det tar i lite. Hur mycket är lyftet TDC? och hur djupt ät förbränningsrummet? är kolvarna plana eller Dome?

Man får kanske satsa på ventilurtag i kolvarna? de behöver inte vara djupa!? :wacko:

Posted

Kammen passar inte i en 531-topp, kammen till en Evo är special,(men du kan använda en 531 kam i en Evo, men får samma lyft som i 531:an), den lyfter lite högre än vad en 531 klarar av, vet att det finns 531 toppar som är om svetsade för att klara ett högre lyft, har haft en sådan själv för gata. Dessa toppar får man inte ha i tävlings sammanhang, då man inte får tillföra mtrl för att få ut mer effekt eller öka hållbarheten. Den här kammen är special slipad för denna motor. Det ända jag vet är att vi har plana kolvar med ventilurtag. Har kollat in med optokamera i tändstiftshålet. Resten är tydligen lite hemligt, för motorn är nu plomberad av motortrimmaren, vi kan bara ta bort spjällhusen och grenröret! om annat fel uppstår så ska den skickas till motortrimmaren!

Posted

Oj då plomberat var det. Är det 3ltr eller 3,5?

Effekten är den på runt 350hkr?

Det är väldigt intressant med maxade motorer.

Posted

Det är en 2,4 liters motor. men den är bara på 2360cc Den lämnade 302hk vid 7800rpm och 300mn vid 6000rpm med E85. / Morgan

Posted

Vad har ni för vikt förhållande mellan fram och bakaxel? Blir bilar framtunga? Funderar på att bygga kylaren och expansion bak. /Morgan

Posted (edited)

På CealmSeven V8 har jag vikten fördelad med cirka 52 till 54 procent bak och 48 till 46 procent fram. Beroende på hur mycket bränsle som finns i tanken. Tanken rymmer 55 liter.

Edited by cealm
Posted

Det blev helbra. Kul att verktyget ger så fint resultat.

Posted

Cealm: vi prata om hur jag ville att min MV Yanker ska se ut!

Så här skulle jag vilja ha min kaross, men det är inte riktigt möjligt rent tekniskt, men ska försöka "kopiera" så gott det går! :hypocrite:

post-530-127438153306_thumb.jpg

Det blir dock inte öppningsbara dörrar, och bakpartiet blir lite mer likt detta, men med lite kantigare former. håller på och skissar på hur den ska se ut!

Svårt att få ner det på papper när man ritar sämre än 7 åringen här hemma!

post-530-127438175154_thumb.jpg

Posted

Har du vägarna förbi Alingsås är det bara att komma och mäta på den röda :) Dock ligger plastbitarna i delar (Domiseven ligger långt framför) Gillar den svarte dock...clean :D

Posted

Idag har jag hunnit en hel del, det känns riktigt skönt!

Har gjort fästen för kylaren bak, mottat lite på rören till kylaren, gjort fästen för ic:n fram, gjort fäste för krängningshämmaren fram, I veckan måste jag hämta knivarna till krängaren bak, så jag kan göra fästen för den med!

Nu måste jag köpa silikonslang till kylsystemet, var finns det billigast möjligt? Hade tänkt några 90 graders 35mm.

post-530-127464380771_thumb.jpg

Posted

Härligt det tar sej.

Racing att offra hatthyllan för kylaren.

Nu är det nog dags att boka in ett studiebesök i Arboga snart.

// Peter

Posted

Den placeringen var ju inte så dum, med lite god vilja kanske man kan ha lite bagage under i botten också?

Posted

Thonard: Ja det är racing... :prop:

Kilkenny: Det ser inte så lovande ut på den fronten.... Ska ha in en tank där under och andra bränsle detaljer, så det är nog kört!

Men min tanke har hela tiden varit att få optimal viktfördelning , så jag bygger som jag tror ska bli bra!

Jag har en tanke om att eventuellt få till ett litet last utrymme mellan instrumentbrädan och motorn! Vad tror du om det, de känns det väl som en sport bil, typ Bubbla :prop:, Porsche osv....

Jek: Tack så mycket, de hade svarta och röda det är helt optimalt, för bilen ska bli svart och röd! Tack igen!

// Morgan

Posted

Jo, det ska gå, kolla in BeLo:s handsfack, något sånt har jag tänkt mig själv framigenom, och man kan nog bygga hyfsat djupt om man vill.

Posted

Nu har det gått några timmar i garaget igen, idag har ic:n Prov monterats och oljekylaren... "Det tar sig sa ....." :prop:

post-530-127489940593_thumb.jpg

post-530-127489941975_thumb.jpg

post-530-127489943304_thumb.jpg

post-530-127489947795_thumb.jpg

post-530-127489948845_thumb.jpg

Posted

Idag fick jag alla rör delar till kylsystemet och en ny 14" kylfläkt. Tyvärr blir det ingen bygga MVYanker :banghead:, Men det är rallycross tävling i Bollnäs och vi åker i morgon eftermiddag och kommer hem på söndag. Det är minst lika roligt som att bygga bil!

Det är bara att ta nya tag nästa vecka, då kommer det mer delar från mekaniska verkstaden som ska monteras!

Trevlig Bygg helg alla glada!

/ Morgan

Posted (edited)

Hej

Har du flera bilder på den svarta ?

Sorin

Edited by sorin
Posted

den svarta är väl Ulf Bolumlids super Eight.. har jag för mig han kallade den.. om jag inte missminner mig en Rush med v8 schassiet var till verkat av Dax

Ulf byggde bilen som en modern stilstudie på uppdrag av tillverkaren...

med reservation för att jag minns fel..

jag har någonstans en hel hög bilder..skall bara hitta dom..många bilder finns det..

Wheels gjorde ett reportage om bilen.. har jag oxå för mig... minnet är inte så starkt + att jag läser alldeles för många olika biltidningar(tycker frun)för att komma ihåg.

Posted

Michael TH: Du har helt rätt...

Sorin: Ja jag har fler bilder, jag tog bilder på den när den stod på elmia -06 tror jag.

Reserverar mig lite för bild kvaliteten, det är taget med mobil kamera -06 så det är inte de bästa bilderna!

Den har funnits i mitt bakhuvud sedan dess, gillar designen skarpt, min kaross blir något liknande men med skärmar och burbåge.

/ Morgan

post-530-127499094094_thumb.jpg

post-530-127499094737_thumb.jpg

post-530-127499095592_thumb.jpg

post-530-127499096118_thumb.jpg

post-530-127499096953_thumb.jpg

post-530-127499097502_thumb.jpg

post-530-12749909907_thumb.jpg

post-530-127499099525_thumb.jpg

  • 2 months later...
Posted

Hallå där i Arboga !

Hur går det med bygget? :icon_sleep:

Det har varit lite dåligt med uppdateringarna i sommar tycker jag.

Men nu är det nästan höst, så nu är väl bygget igång igen.

Uppdatera tack. :thumbup:

// Peter

Posted

Ja visst har det varit dåligt med uppdateringar, det kan jag hålla med om, men vi har haft ganska mycket rallycross tävlingar så bilen har inte varit prioriterad...

Men som du skrev nu är hösten här och det är på gång.

Denna vecka har jag grejat lite med kylare och rör till den, sen har krängningshämmaren bak och oxå prov monterats.

Men har oxå beslutat att motor kommer bli ut bytt så det ställer till lite mer ombyggnad... men inget ont som inte har något gått med sig!

Hur går det själv då? måste komma över och titta lite på din bil.

// Morgan

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...