family guy Posted April 18, 2010 Posted April 18, 2010 Hej svejs i byggträsket! Efter ett tidigare försök med ett påbörjat projekt jag köpte och sedermera sålde för ett par år sedan har jag nu bestämt mig för att ta tjuren vid hornen och försöka igen. Denna gång tänker jag dock försöka hålla mig så gott det går till Chris Gibbs bok för att inte i onödan fastna i tekniska grubblerier, det är trots allt mitt första bygge och jag lär nog bli tvungen att räkna ut en hel del själv i alla fall. Jag började egentligen bygga redan på nyårsdagen, men eftersom jag har både heltidsjobb, familj, hus och därtill kaniner och häst i hushållet så blir det emellanåt lite kort om tid att spendera i garaget. Redan efter några dagar fick jag dessutom ta ett omtag eftersom jag började förstå att jag köpt fel rör till bygget. Jag hann få ihop botten av KKR-rör i dimensionen 25x25x3 innan jag förstod att detta nog skulle bli mycket starkt men också rejält tungt. Köpte svetsade precisionsstålrör i dimension 25x25x2 i stället och avyttrade sedermera grovstålet till Cealm som skulle bygga någon slags sportbil/jordbruksmaskin av det. Jag börjar nu i alla fall närma mig slutet av kapitel 4, dvs bygget av själva ramen. Har punktat ihop en rörhög som jag ska helsvetsa så snart jag fått till bland annat den sista diagonalen D2. Att kapa vinklar över 45 grader med min sketna maskin från JULA är inte det lättaste, har fått laborera med träkilar och dylik bråte för att få till det. Sitter någon inne med några fiffiga knep för att få till vinklar på sådär 60-70 grader så tas de tacksamt emot. Ramen är hur som helst huvudsakligen uppbyggd av svetsade precisionsstålrör EN 10305-5 i dimension 25x25x2 och 20x20x2, stålsort E220. I början av mars fick jag så äntligen tag i en donator, min förra chefs gamla Sierra från -88. Lite småskabbig så som en donatorbil bör vara så att man inte tvekar att finfördela den, men fin i mekaniken. Den har gått 16000 mil vilket väl får anses rimligt. Hade egentligen tänkt mig en utan katalysator för att hålla det så enkelt som möjligt, men vad sjutton. Början av April och våren knackar på dörren, all snö smälter nästan samtidigt och smältvattnet letar sig in i källaren. Panikevakuering av grejer till garaget, svårjobbat... Lördag 17/4 drar jag så äntligen igång byggandet igen, mycket tack vare de glada tillrop och inspirerande tips jag fick av Cealm då han var här och hämtade grovstålet. Slänger in lite extra rör i golv och kardantunnel, nu börjar det närma sig helsvetsning. Quote
cealm Posted April 19, 2010 Posted April 19, 2010 Välkommen in med egen byggtråd. ---- bygga någon slags sportbil/jordbruksmaskin av det--- Bilbranschen är så osäker och ryckig nuförtiden så det är nästan nödvändigt att bredda sortimentet. Det blev bra för båda. Du slapp titta en hög (tunga) rör och jag fick en hög fina rör. Jag gillar uttrycket --- Jag börjar nu i alla fall närma mig slutet av kapitel 4, dvs bygget av själva ramen --- Har faktiskt aldrig tänkt riktigt på bilbyggeriet som en bokläsning men du har helt rätt. Kan det vara så att jag läser förmånga böcker och därav ...... Ingen vet. Jag dubbla uppsättningar av Haynes plus två SFRO-böcker och Gröna Locost boken. Fem böcker, hmmmm fem bilar finns färdiga eller på G. Samband, Ingen vet det heller. Quote
family guy Posted April 19, 2010 Author Posted April 19, 2010 Ja, det är intressant på hur många olika sätt man kan förhålla sig till bilbyggeriet. Jag ser det nog främst som ett litterärt äventyr där de praktiska momenten liksom förstärker läsupplevelsen. Kul med en egen tråd hur som helst, och tack för glada tillrop! Jag skall snarast fylla på med mer. //Ronny Quote
family guy Posted April 21, 2010 Author Posted April 21, 2010 Igår började jag så smått helsvetsa ramen, så nu börjar det snart bli dags för att bygga bärarmar. Jag tänker så långt som möjligt utgå från boken, men tänker använda undre spindelleder från Opel Manta i stället för Maxi-lederna. Orsaken torde vara uppenbar: Austin Maxi var en småtrist familjefraktare, Opel Manta ett frustande fullblod som ingöt respekt och fruktan hos rivalerna utanför korvkiosken. Om en Austin Maxi någonsin visat sig vid en korvkiosk framfördes den troligen av en farbror i rutig blazer som stannat för att köpa Expressen. Och så vill jag ligga bra till hos SFRO.. Från början hade jag dock tänkt använda spindelleder från Volvo 140 (Kjorren igen..) men fick tänka om då jag inte kunde få tag i svarvämnen som passade. Opellederna är ju dock lite nättare, så det blir nog bra ändå. (Volvo till vänster, Opel till höger) Övriga grunkor som jag köpt från 3GE components. Bakhubbarna verkade så besvärliga att tillverka så där köpte jag mig fri. Köpte även polyamidbussningarna, "svamparna", styrstagsförlängare och "Camber adjusters" till bakvagnen. Lat som jag är köpte jag även alla fästöron för bärarmarna samt rörstumparna som bussningarna skall sitta i. De senare är egentligen bara vanlig handelstub uppkapad i bitar om 35 mm, men det var ju förstås lite skönt att slippa göra det också. Transitlederna köpte jag från RallyDesign där jag även köpte camberjusterarna i aluminium. De senare tänker jag dock inte använda, tänker svarva egna i stål i stället. Camber adj. 1.PDF Som synes bryr jag mig inte om att skapa något nyckelgrepp, med tanke på hur lätt bilen blir över framvagnen kommer det inte att bli tungt att vrida justeringen. Skulle jag ha fel går det alltid att ta till polygripen eller borra ett hål för haknyckel. Undre bärarm fram tänkte jag utforma så här. Får jag bara hylsan svarvad så tror jag nog jag ska få ihop det. Front lower wishbone.PDF Quote
Morty Posted April 21, 2010 Posted April 21, 2010 Transitlederna köpte jag från RallyDesign där jag även köpte camberjusterarna i aluminium. De senare tänker jag dock inte använda, tänker svarva egna i stål i stället. Camber adj. 1.PDF Som synes bryr jag mig inte om att skapa något nyckelgrepp, med tanke på hur lätt bilen blir över framvagnen kommer det inte att bli tungt att vrida justeringen. Skulle jag ha fel går det alltid att ta till polygripen eller borra ett hål för haknyckel. Kan vara bra med ett nyckelgrepp när du ska kontra camberjusteraren/leden. Quote
family guy Posted April 21, 2010 Author Posted April 21, 2010 Du menar när man ska dra åt respektive lossa låsmuttern? Det har du förstås rätt i, får fundera ut något fiffigt. Sexkantprofil ser ju bara så övertydligt ut.. //Ronny Quote
Jocke4U Posted April 21, 2010 Posted April 21, 2010 (edited) Westfield har hål borrade i "huvudet" där man kan köra i en skruvmejsel tex Kan ses på en halvbra bild här (några bilder ner) http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7584&view=findpost&p=85989 EDIT: Här syns det bättre och med zoom funktion http://picasaweb.google.se/jocke4u/NeoZeven#5445921862277609698 Edited April 21, 2010 by Jocke4U Quote
family guy Posted May 2, 2010 Author Posted May 2, 2010 Hallå igen! Nu har jag helsvetsat ramen. Åtminstone tror jag det, det blir ju en hel del svetsar. Nu finns det också golv i sittbrunnen, så det blir mer och mer bil av rörhögen. Ett pedalställ har jag också på gång, men än har jag bara punktat fästöronen för pedalerna. Tror nog att jag ska flytta bromspedalen lite till höger, det blir en liten aning trångt med kopplingen annars. Finns det några speciella regler för hur det ska se ut? I gamla SFRO-boken står det att bromsen alltid skall sitta till höger om rattstången men jag kan inte hitta något stöd för detta i nya boken. Quote
family guy Posted May 10, 2010 Author Posted May 10, 2010 Så påbörjades äntligen slakten av donatorbilen. Motor, låda och styrkolonn åkte bur i söndags. Gick väl hyfsat, men ett motorlyftblock står numera på inköpslistan. Kul att få skruva dit styrkolonnen, blir ju en påtaglig bilkänsla när man får dit en ratt. Men ska den verkligen sitta så här högt? Underkanten på ratten ligger ju nästan en halvmeter över sittbrunnsgolvet och då är det ju dessutom originalratten. Känns som att modifiering kan bli nödvändig, men jag avvaktar tills jag fått dit stol och pedalställ. Quote
Kilkenny Posted May 10, 2010 Posted May 10, 2010 (edited) Ang ratten: sätt den där DU vill ha den :) det är din bil och den ska passa dej i första hand och ingen annan, basta! Ser bra ut :thumbsup: Edited May 10, 2010 by Kilkenny Quote
family guy Posted May 13, 2010 Author Posted May 13, 2010 Så var då slakten klar, har tagit allt jag tror mig behöva och planerar att köra resten till skroten i nästa vecka. Jag har dock inte tagit kabelhärvan, är det något jag kommer att få ångra senare? Ohyggligt vad grisiga saker kan bli efter att ha hängt under en bil i 22 år, hur sjutton får man det rent egentligen? Får väl gå i clinch med diffklumpen när jag demonterat hjälpramen, men det är inget jag ser fram emot. Gammal underredsmassa och annat klägg.. Quote
Jay-c Posted May 13, 2010 Posted May 13, 2010 diskmaskin! annars funkar de rätt bra att ta en stor balja och massa avfettning, en diskborste och en svamp att ösa avfettning med. (även smutsig avfettning är avfettning) Quote
Jocke4U Posted May 13, 2010 Posted May 13, 2010 Plocka av allt som går att plocka av....gjorde inte det (och/eller slängde grejer på tippen som kunde ha kommit till nytta).....bättre slänga senare Quote
Jocke4U Posted May 13, 2010 Posted May 13, 2010 Sen tog dom 500 kr att hämta skrovet med kranbil och det är ju smidigt Quote
Antas Posted May 13, 2010 Posted May 13, 2010 Ett råd från en luttrad: plocka ur allt som går! Det är både dyrt och besvärligt och tar tid att komplettera det man inte tog ur från början. Dessutom spar man nerver, pengar, tid och svordomar! Jag tog hela bakvagnsupphängningen, bultarna som håller länkarmarna är av "rätt" kvalité och passar utmärkt till bygget. Kapade ur fästen (muttrar) till säkerhetsbälten med bultar. Hela elsystemet är rekommendabelt. Kablar till innerbelysning och annat "krafs" kan man klippa bort senare ur kabelhärvan. Jag slaktade en Scorpio -88 och kan försäkra att en intakt kabelhärva var inte lätt att ut ur karossen, men det var utan tvekan värt det. Skrotet tar utrymme vid förvaring men va fan....bättre det än att jaga efter kompletteringar på skroten. Att hustrun blir vansinnig, eller snarare ännu mera vansinnig, får man ta med jämnmod som en man. Quote
Krolleg Posted May 14, 2010 Posted May 14, 2010 Har man möjlighet är de ju bra att ha kvar skrotbilen under hela bygget. Som antas sa så vet man aldrig vad man kan tänkas behöva under bygget. Jag tog mina donatordelar från min donator för 4 år sedan. Nu när bygget satt igång på allvar så har jag ganska snabbt sett saker jag hade haft användning av, men som ja nu måste köpa. Quote
r Anders Posted May 14, 2010 Posted May 14, 2010 Om du plockar elsystemet så är ett tips att märka upp ALLT. Det gäller även slangar o sånt. Det spar en massa kliande i huvet när det är dags att plocka ihop grejerna igen. Quote
Drake Posted August 9, 2010 Posted August 9, 2010 Nå Ronny, har du hittat nån V-8:a ännu? Axlarna jag fick av dig var ju såklart grövre än mina med annorlunda splines, helvete också! Skit samma, jag kapar dom och trär över en hylsa som kommer att svetsas fast, får hoppas att det håller på CST. Snart blir det en provtur, sedan kommer Zetec-planerna att vara som bortblåsta! Quote
family guy Posted August 9, 2010 Author Posted August 9, 2010 Nä, inte sen i går kväll men jag håller ögonen öppna. Får väl ta och skicka ut frågan på remiss här på forumet, risken för att bli idiotförklarad får väl dock betraktas som tämligen stor. Tur att man inte har ett så stort förtroendekapital att förlora.. //Ronny Quote
family guy Posted November 6, 2010 Author Posted November 6, 2010 Efter ett oändligt utdraget sommaruppehåll har jag nu äntligen börjat få upp farten igen. Har fått bärarmarna klara och kan förhoppningsvis snart ställa bilen på egna hjul. Har gjort en enkel stol i plåt, plyfa och konstläder. Hade egentligen tänkt köpa stolar, men i brist på pengar får det bli så här så länge. Räknar också med att få lite hjälp med klädseln av min fru så snart hon pluggat färdigt i Januari. Den blev lite platt liksom.. Quote
cealm Posted November 6, 2010 Posted November 6, 2010 Roligt att det -- oändligt utdragna sommaruppehållet --- äntligen är slut och kan det vara på väg att bli "Ronnys FastCost" måntro? Quote
family guy Posted November 6, 2010 Author Posted November 6, 2010 Jo, om man med Fastcost avser skenande kostnader så ska det nog gå att ordna.. Skojar bara, tycker att kostnaderna hållits på en rimlig nivå än så länge. Inte ens ens Zetec har jag kostat på mig som du ser, den gamla surpinton tronar nu majestätiskt i motorrummet med det löjligt överdimensionerade insuget trotsigt pekande mot skyn. Kanske blir en eller två Webrar innan äventyret är slut i alla fall. Det är inte så att jag är snål, men jag börjar mer se detta bygge som ett läroprojekt. Nästa bygge blir med Chevy smallblock och bara det är ju skäl nog att skynda sig att bli klar. Quote
cealm Posted November 6, 2010 Posted November 6, 2010 --- Nästa bygge blir med Chevy smallblock --- Bra!!! Blir det en McSorley 442E kanske eller en rörram a´la Ronny? Quote
family guy Posted November 6, 2010 Author Posted November 6, 2010 McSorley 442E ligger nog bra till, men ibland kan jag bli lite sugen på att bygga med balkram också. Jag är ju inte så prestandaorienterad och uppskattar det lastbils/Hotrodmässiga tilltalet. Har sneglat lite på Marlin Sportster på sista tiden, borde väl inte vara omöjligt att bygga något liknande? Med chevy smallblock, förstås.. Quote
Kilkenny Posted November 7, 2010 Posted November 7, 2010 Den där var ju riktigt fräsig, nån som har ritningar? Quote
family guy Posted January 1, 2011 Author Posted January 1, 2011 Gott nytt år allihop! Mina planer att få bilen på egna hjul innan årsskiftet har dessvärre stött på patrull, jag låter bilderna tala för sig själva. Någonting har uppenbarligen blivit fel med någon av bärarmarna fram vilket väl kanske var väntat eftersom jag gjorde en egen konstruktion av undre bärarm. Jag försökte dock hålla samma mått som bokbärarmarna och var väl beredd på att det kunde slå några millimeter hit eller dit. Detta var dock bortom mina värsta förväntningar. Hur felet med bakupphängningen kunnat uppstå begriper jag emellertid inte. "Uprights" är köpta hos 3gecomponents och jag har följt bokmåtten, ändå får jag kollision mellan mutter till upright och fälgens insida. Jag har som synes vanliga 13" plåtfälgar från donatorsierran. Räcker det att gå upp till 14" tror ni? Nu känner jag mig ledsen och kinkig, tänker tillbringa resten av dan med att titta på Ivanhoe och käka pepparkaksdeg.. Quote
Kilkenny Posted January 1, 2011 Posted January 1, 2011 Ajdå :huh: Fram borde du väl kunna korta av övre bärarmen inne vid ramen och bara svetsa ihop det igen? låt fälgen sitta på när du gör detta så ser du att det är rakt i lodlinjen. :thumbsup: Bak kanske det funkar med spacers? Eller fälgar med annan offset? Hoppas det löser sig :) Quote
cealm Posted January 1, 2011 Posted January 1, 2011 (edited) Nja, bara korta är nog inte riktigt rätt medicin. Övre och undre bärarmslängd samt infästningspunkter skall ha "rätt förhållande" till varandra annars är risken mycket stor att du får problem med styrningen. Börja med att äta slut pepparkaksdegen och se färdigt på Ivanhoe. Ta sedan ritningarna och mät in ramfästena så du kan vara säker på att dessa sitter rätt. Mät sedan upp bärarmarna på motsvarande sätt. Något av måtten borde rimligen avvika mot rekommenderade. Skulle allt trots allt vara rätt, köp mer pepparkaksdeg och hyr Ivanhoe II och III. Gå sedan ut och mät igen...... Lycka till hoppas det löser sig. Fast jag måste ändå berömma din "traktorframvagnsinställning" kan få vilken traktorägare som helst att bli avundsjuk...... Edited January 1, 2011 by cealm Quote
Janne E Posted January 1, 2011 Posted January 1, 2011 (edited) Byt till 15 tummare.. den är byggd för det. Jag går gärna ut o mäter på min framvagn så kan vi jämföra, skickar PM med mobilnummer till dig. Janne Edited January 1, 2011 by Janne E Quote
family guy Posted January 1, 2011 Author Posted January 1, 2011 Tack för alla tips, det värmer gott att veta att man inte är ensam. Ska mäta upp ordentligt efter att jag varit ute och skottat av mig den värsta frustrationen. Cambervinklarna för onekligen tankarna till BM Buster och andra lantbruksgiganter, sämre förebilder kunde man ju ha haft.. Quote
family guy Posted January 1, 2011 Author Posted January 1, 2011 Kan naturligtvis inte låta bli att rota i detta, jag satte mig med boken och jämförde med min ritning av främre undre bärarm. Bokens mått är inte alldeles lätta att tolka då de inte satt ut det viktigaste måttet mellan bärarmsinfästningens centrumlinje och det som skall bli centrum av kulleden på ritningen av den färdiga bärarmen. Lite grovt räknat verkar det som att det måttet skall vara ca 410 mm medan motsvarande mått på min bärarm är 386 mm. Sisiådär 25 mm för kort alltså, vad i !"%¤" tänkte jag på? Verkar som att det bara återstår att bita i det sura äpplet och fixa fram nya främre undre bärarmar. Dubbelkolla gärna den som orkar och tveka inte att slå mig på fingrarna om jag resonerar fel. Front lower wishbone.PDF Haynes0001.PDF Haynes0002.PDF Janne; Har du förslag på lämplig donator av 15" fälgar? Helst nåt i plåt man kan köpa på skroten och ha under byggets gång. Fälgoffset, inpressningsdjup osv ska väl ändå vara samma som för original Sierra? Nämns det någonstans i boken vad man ska ha för fälgar? Quote
family guy Posted January 1, 2011 Author Posted January 1, 2011 De här skulle kanske funka? Men vad ska man ha för bredd och profil för att det ska bli så som Gibbs har tänks sig? http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=14667600 Quote
Janne E Posted January 1, 2011 Posted January 1, 2011 Det rätta cc måttet är 412.15mm om jag nu räknat rätt.. har vart ute och mätt på min och det verkar stämma där oxå. Kolla på Mondeo fälgar hittade ett par hos däckhandlarn för 500:-/set inkl. utslitna däck. Lämpliga dimensioner till Gibbs Roadster är 6- 6 1/2 tum x 15 och ett ET på ca 36-40. Har ett par 6 1/2 x 15 och ET på 40 monterade just nu och dom sitter som en smäck. Janne Quote
kengren Posted January 1, 2011 Posted January 1, 2011 (edited) Det rätta cc måttet är 412.15mm om jag nu räknat rätt.. har vart ute och mätt på min och det verkar stämma där oxå. Kolla på Mondeo fälgar hittade ett par hos däckhandlarn för 500:-/set inkl. utslitna däck. Lämpliga dimensioner till Gibbs Roadster är 6- 6 1/2 tum x 15 och ett ET på ca 36-40. Har ett par 6 1/2 x 15 och ET på 40 monterade just nu och dom sitter som en smäck. Janne köpte 15" fälgar och fick samma problem som dig, ville inte ändra offset så det slutade med 17" fälgar bak - jag kompenserar det genom lägre däckprofil jag har rorty bakvagn kengren Edited January 1, 2011 by kengren Quote
family guy Posted January 1, 2011 Author Posted January 1, 2011 Hur låg profil då? För 15-tummare verkar det rimligt med 50-profil, hur blir det med 17-tummare? Quote
kengren Posted January 1, 2011 Posted January 1, 2011 Hur låg profil då? För 15-tummare verkar det rimligt med 50-profil, hur blir det med 17-tummare? fram har jag 16", 195 samt 50 profil - bak har jag 17", 205 och 45 profil kengren Quote
Janne E Posted January 1, 2011 Posted January 1, 2011 Det vanligaste är nog 195/50x15 men det funkar ju med 55 eller 60 profil för den som vill. Men du behöver inte ha större än 15 tum för att få frigång vid bakre hubben men vill man större är det ju inget problem bara lite dyrare däck..... Jag kommer att åka på 195/50x15 både fram och bak till att börja med, sen får tiden utvisa vad som funkar bäst. Janne Quote
Sala or bust Posted January 2, 2011 Posted January 2, 2011 Tjenare Ronny ! Först vill jag bara berömma framvagnsinställningen, den såg ut att vara ivrig att komma ut.. Jag har fyra fula fälgar med däck billigt. Ford motorsports 15" från sierra XR4. Finns intresse kan jag fota. Ut och jobba nu! Själv ska jag ut och fortsätta med garagetak. Quote
family guy Posted January 2, 2011 Author Posted January 2, 2011 Tjenare Ronny ! Först vill jag bara berömma framvagnsinställningen, den såg ut att vara ivrig att komma ut.. Jag har fyra fula fälgar med däck billigt. Ford motorsports 15" från sierra XR4. Finns intresse kan jag fota. Ut och jobba nu! Själv ska jag ut och fortsätta med garagetak. Kanoners! Jag ska förmodligen upp till Sala nästa vecka, bered dig på att få besök. Quote
Tabac Posted January 2, 2011 Posted January 2, 2011 Hallå! Om man kollar på ritningen av Front lower wishbone. Måttsättningen verkar vara tveksam tycker jag. Vad är det som ska luta 10 grader (10°) ?? Är det kulleden som ska luta 10° åt höger-medurs ?? Hur många grader ska länkarmen luta uppåt ?? Det framgår inte där, utan det måste man räkna ut. Tittar man i boken om Ritningsregler så står det: En ritning ska vara utförd på ett sådant sätt att inga som helst oklarheter kan uppstå !! Detaljen ska vara måttsatt på ett sådant sätt att alla mått går att kontrollera. Är detaljen måttsatt så att den som ska läsa ritningen måste räkna ut ett mått, då kan det bli fel. En förklarande text är tillåtet att skriva dit på ritningen, men det verkar inte vara gjort här. Så det verkar vara upplagt för feltolkningar när man ska följa denna ritning. :thumbsdown: Quote
family guy Posted January 2, 2011 Author Posted January 2, 2011 Hallå! Om man kollar på ritningen av Front lower wishbone. Måttsättningen verkar vara tveksam tycker jag. Vad är det som ska luta 10 grader (10°) ?? Är det kulleden som ska luta 10° åt höger-medurs ?? Hur många grader ska länkarmen luta uppåt ?? Det framgår inte där, utan det måste man räkna ut. Tittar man i boken om Ritningsregler så står det: En ritning ska vara utförd på ett sådant sätt att inga som helst oklarheter kan uppstå !! Detaljen ska vara måttsatt på ett sådant sätt att alla mått går att kontrollera. Är detaljen måttsatt så att den som ska läsa ritningen måste räkna ut ett mått, då kan det bli fel. En förklarande text är tillåtet att skriva dit på ritningen, men det verkar inte vara gjort här. Så det verkar vara upplagt för feltolkningar när man ska följa denna ritning. :thumbsdown: Håller med, vinkeln 10% är faktiskt både överflödig och svårtolkad. Får skylla på att ritningen aldrig varit avsedd att följas av någon annan än mig själv. Som lök på laxen uppdagas nu också ett annat konstruktionsfel, vid sväng uppstår kollision mellan länkarm och bromsskiva. Trodde inte att det skulle vara så trångt där, men tji fick jag. Får sätta mig ned och konstruera om. Quote
Drake Posted January 2, 2011 Posted January 2, 2011 Fan Ronny, har du tjyvränat med tigen eller är det köpe-armar? Quote
family guy Posted January 2, 2011 Author Posted January 2, 2011 Mittemellan, kan man säga. Kapat till och punktat ihop själv och lämnat till en proffssvetsare. Men det var innan jag fick låna TIG:en av dig. Quote
family guy Posted January 3, 2011 Author Posted January 3, 2011 Jag har tyvärr bara gjort sporadiska försök än, men nu har jag sett hela Ron Cowell filmen och känner mig manad till nya stordåd. Knöligast i mitt tycke är att ställa in rätt parametrar, MAG som som en promenad i parken vid jämförelse. Jag ska nog i alla fall göra som Ron Cowell säger och helt enkelt börja från grunden med att lägga sömmar på plana plåtar och sedan jobba mig uppåt. Quote
Kilkenny Posted January 3, 2011 Posted January 3, 2011 (edited) Får sätta mig ned och konstruera om. Rattlåsracing? :) Det räcker väl att slipa bort lite på änden? :thumbsup: Edited January 3, 2011 by Kilkenny Quote
family guy Posted January 3, 2011 Author Posted January 3, 2011 Jo, det skulle nog räcka. Tyvärr finns det dock inget rimligt sätt att göra armarna längre, så jag måste ju ändå göra nya. Tänkte göra lite mer i stil med dem TH35 gjort. Synd bara att det var så bökigt att få tag i svarvämne till ytterhylsan. Fick tag i en liten bit 57x8 sömlöst rör sist, men har glömt varifrån. Quote
family guy Posted January 4, 2011 Author Posted January 4, 2011 Nykonstruerad främre länkarm, nu vore det väl ändå f-n om det inte blev rätt. Har beställt en omgång nya 25x30 rör från Hydroscand, så förhoppningsvis ska jag snart kunna tillverka ett par stycken. Front lower wishbone REV2.PDF Quote
Sala or bust Posted January 5, 2011 Posted January 5, 2011 Fika och garagebesök imorgon , eller va ? Följer drakpojken med kanske ? -Stefan Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.