Jump to content

Ronnys SlowCost


Recommended Posts

Hoho, skulle nog tro att dom som vill köpa en seven med dragkrok är rätt få. Båtklubbarna är kanske intresserade av nya bojsänken.

Värdet sjunker nog lika fort som bilen!

-Älskling, jag vill köpa ny bil, en hembyggd tvåsitsig öppen sportbil.

-Visst lilla gubben, bara den har dragkrok så vi kan dra hästsläpet så. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar verkligen Drakes totala oförstående plus roliga inlägg. Läste inlägget för en timme eller två sedan men skrattar fortfarande.

Men för att bli allvarlig, Kilkenny och Drake, man skall inte dra runt på något Man skall ha möjlighet att använda drag till ett litet hästsläp eller cykelhållare eller dra en annan Sevenbil med towbar efter eller enkelt bogsera en Svart Cobra som är körd för hårt på ett 0-100 försök.

Är bilen en "glassätarbil" då spelar kroken ingen roll viktmässigt. Kraven är dessutom att kroken måste skruvas till bilen alltså kan man ta bort kroken normalt sett och bara ha dessa mindre fästen i ramen. Det blir inte många kilo.

Tänk om "lilla älsklingen" har ett krav på dragkrok då vet jag minst en som inte klarar det kravet och jag vet minst en som på två färdiga bilar klar just det kravet.

Vem ligger bäst till då?

Link to comment
Share on other sites

Tänk om "lilla älsklingen" har ett krav på dragkrok då vet jag minst en som inte klarar det kravet och jag vet minst en som på två färdiga bilar klar just det kravet.

Vem ligger bäst till då?

0

  • add.png
  • Det kan ju hända att Hon inte väljer kille enbart efter bilen?!

Link to comment
Share on other sites

Såg helt ny statistik som visar att enbart 1,4% av kvinnorna som föredrar dragkrok på sportbilar är snygga, resten var skitfula.

:lol:

1,4% då måste det finnas 72st kvinnor som gillar dragkrok på sportbilar :biglaugh2:

Link to comment
Share on other sites

Först Ett Stort Förlåt familiy guy för vi "hackar runt" i din tråd. Bli inte arg på oss. Vi kan flytta över till någon av mina trådar tex.

Det är ett kreativit gäng här:

Christer J: --- Vem ligger bäst till då? --- Det är just därför jag garderar med "ligger bäst till". Om det är ett Ja/ Nej krav på dragkrok.

Drake: --- Jag skulle hellre sätta eld på bilen än låta mig bogseras av en Sjua med dragkrok!!! --- Ha! det där tror jag inte ett skvatt på, du skulle bli så glad så.

Drake: --- 1,4% av kvinnorna som föredrar dragkrok på sportbilar är snygga, resten var skitfula ---- Här har du bara läst fel det var drakkrok det stod i undersökningen.

Dragkrok däremot gav enligt samma undersökning ett svar 27,5% och det är fullt tillräckligt för mig, även 1,4% är helt ok......

Link to comment
Share on other sites

Ursäkten godtages, i ett öppet diskussionsklimat får man stå ut med att debattens vågor stundtals går höga. Jag har själv hållit mig försiktigt avvaktande men kan inte låta bli att beundra det patos med vilket kombattanterna framför sina övertygelser.

Nu handlar det dock inte om att stödja den ena eller andra, det handlar om att få stabilitet och en rimlig utveckling på tråden.

På frågan om jag kommer att montera dragkrok vill jag svara ett bestämt nja.

Link to comment
Share on other sites

family guy: --- jag svara ett bestämt nja. --- Ett mycket mycket klokt ställningstagande. Jag känner mig helt nöjd med ditt svar och kommer att omedelbart att ställa upp med all tänkbar information om det skulle vara så att en liten bokstav tex ett "n" skulle råka ramla bort......

Link to comment
Share on other sites

Bäst att slänga in en fråga av helt annan natur för att ta ner temperaturen lite.

Jag var inte så sugen på att bocka rör i kväll så jag pusslade lite med mina rattaxelkomponenter i stället. Jag köpte för länge sedan in lite delar som troligen kommer från Rallydesign, bland annat denna övergång från Sierrans trekantiga rattaxel till en axel med splines. Fina grejer men den går ju inte på!!!

DSCN9433Medium.jpg

DSCN9434Medium.jpg

Det är helt enkelt lite, lite för tight. Vad ska man hitta på, får man ta bort niten och ersätta med skruv och mutter? Eller ska man ta bort material?

DSCN9436Medium.jpg

Link to comment
Share on other sites

om man inte tar bort på alla 3 sidor så är risken att centrum inte hamnar i centrum och rattaxeln skevar när man vevar.

Eller rättare sagt den gör det

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Nja. Nu gissar du ju bara. Du har ju ingen aning om vart centrum ligger på leden. Har man otur, om det ens spelar någon roll, så hamnar ju axeln fel när man slipar av, då är det ju bara att köpa en ny rattstång om det nu behövs. Slipar man av för mycket kanske inte brickan håller fast stången ordentligt.

Sen tycker inte jag att man ska ta bort material på en sådan viktig detalj. Lätta får man väl göra på annat håll!

Skruv och mutter!

Link to comment
Share on other sites

Nej jag gissar inte. Tänk till.

Leden är väl tillverkad för en smalare axel annars hade den ju passat i hålet med nit? eller tror du den är tillverkad för att göras om innan användning? Då borde ju centrum stämma med en axel som passar! Är 3 kanten större flyttas centrum. Men den liknar ju en Ford original (trol. sierra) så mät på en sån axel o kolla

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Kan det inte bara vara så att de satt niten för långt in ? Gör man som du säger och slipar av axeln direkt så är ju alltså rattstången kass om du har fel.

Leden är ju en adapter ifrån sierras rattstång till escort mkII splines. Har svårt att tro att den kombinationen använts i någon fabriksbyggd ford.

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Bäst att slänga in en fråga av helt annan natur för att ta ner temperaturen lite.

Jag var inte så sugen på att bocka rör i kväll så jag pusslade lite med mina rattaxelkomponenter i stället. Jag köpte för länge sedan in lite delar som troligen kommer från Rallydesign, bland annat denna övergång från Sierrans trekantiga rattaxel till en axel med splines. Fina grejer men den går ju inte på!!!

DSCN9433Medium.jpg

DSCN9434Medium.jpg

Det är helt enkelt lite, lite för tight. Vad ska man hitta på, får man ta bort niten och ersätta med skruv och mutter? Eller ska man ta bort material?

DSCN9436Medium.jpg

Hallå!

Hur blir det om du tillverkar en ny överdel ??

Ett tips är att fråga Kjell på Elwa Motors. www.elwamotors.com

Link to comment
Share on other sites

Har en likadan och den är rätt glapp vid niten, jag tror din är "felnitad". Slipa bort och byt mot en M8 10.9 så blir det fint som snus!

Det där med centrum tror jag inte är så jävla noga, bitarna är inte ett under av precision direkt. Pressad plåt made in Taiwan typ.

Link to comment
Share on other sites

Det finns alltså inget stopp i längsled på trekantkonstruktionen? Jag tänker på Volvo 240 splines som först har splines sedan är det nerfräsning vid splinesen så även om låsbulten lossnar lite så håller rattstången sig fast i alla led ändå, om än lite glapp.

Här är det alltså bara kläm och inget annat? Ford original alltså.

Link to comment
Share on other sites

Kan det inte bara vara så att de satt niten för långt in ? Gör man som du säger och slipar av axeln direkt så är ju alltså rattstången kass om du har fel.

Leden är ju en adapter ifrån sierras rattstång till escort mkII splines. Har svårt att tro att den kombinationen använts i någon fabriksbyggd ford.

3 kanten är Ford original sade jag. prova med Sierra 3 kant och se vad den säger.

Varför skulle rattstången bli kass om man fräser ner på sidorna? den är så kraftig ändå. Har du sett Volvo:s i aluminium? Eller Lotus supesmala rattstång?. Ett dragskaft är inte grovt men starkt. Men visst alla gör som de tycker är bäst men du ställde frågan här så svaret är väl också fritt. Och som ni ser på bilderna så verkar det som att även om man tar av niten så verkar det som att 3 kanten inte stämmer mot "dalen" utan för stor dör med och då får man inte full anliggning. Jag menar att man kanske behöver ta några 10 delar runtom. för det gör mycket när den är kilformad.

Link to comment
Share on other sites

På de delar som en tillverkare använder på en bii så finns det oftast en anledning till varför dom ser ut som dom gör, om man tar exvis styrspindlar , styrinrättning , bromsar etc

(säkerhetsrelaterade produkter ) så är dom ju tillverkade så som dom vill ha det angående styrka och design och om "någon" lekman som vi sen tycker att det är nog ingen fara att ta bort lite matrial på denna styrspindeln eller styrstången , eller svetsa om eller bocka lite ,då är man riktigt farligt ute :( och om man sen inte kan ta emot råd som säger att modifiera inte dessa detaljer då bör man nog ta sig en funderare på om man ska fortsätta att bygga.

Thomas,

har du hållfasthetsberäknat på dessa detaljer som du tycker att man nog kan modda hursomhelst? vore intressant at få ta del av dessa beräkningar ;) , trots allt så är det ju inte bara den som framför ett sådant fordon som är moddat det finns en fara för , det ökar ju risken för oss andra som vistas i trafiken med.

När man ger råd till en ny medlem här på forumet som kanske inte har så stor kunskap om det vi håller på med så bör man vara försiktig med vad man säger " Varför skulle rattstången bli kass om man fräser ner på sidorna? den är så kraftig ändå" för det kan tas för en sanning, särskillt när man inte har en aning om hur den kommer att påverkas.

Då är det bättre att nytillverka detaljer såsom styrstångsdetaljer med kända matrial och egenskaper istället för att modda befintliga detaljer som man inte vet matrialspecen på alls,

såsom svetsbarhet etc.

Bli inte avskräckta nu med att bygga :prop: utan kör på men med förnuft.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Klokt skrivet, Nytillverka eller hitta nåt som passar direkt sover man nog bäst av.... :icon_sleep:

Edit: ja, eller byta niten mot en bult verkar väl vara en vettig lösning.

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Hur mycket skrev jag att man skulle fräsa av? några 10 delars mm. Det kan knappast försvaga. Och jag skrev också att man skulle prova med en 3 kant från Sierra för att se vad som skiljer dem åt om det nu gör det eller om det är niten. Vad tror ni är starkast. bulten eller 3 kanten?

Förlänga styrändar och sånt görs utan större materialberäkningar m.m. Och jag garanterar att om man fräser av t.ex. 0,2 mm så påverkar inte det då det är överdimensionerat.

Jag ville bara få centrum i centrum för det kan bli pendlande i ratten annars.

Men ska alla råd ses som att man är besserwisser då ska inte jag ge några råd mer. Jag har i alla fall byggt ett antal bilar genom åren från scratch och köper nästan inget färdigt och jag har klarat SFRO med beröm. Jag prioriterar funktion före Bling. Så nu kan alla andra besserwissar ta hand om alla goda råd.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Nej, nej och åter nej Thomas

Det som gör detta forum mycket bra och välbesökt är alla råd och diskussioner som förs. Desto mer tankar och ideer som förs upp desto bättre - det är diskussioner som man lär sig av. JAG ÄLSKAR DETTA FORUM. Som användare/medlem bör man få sina funderingar besvarade på ett så brett sätt som möjligt - vad jag själv gör av de råd och tips jag får är helt på mitt eget ansvar - vi har ju SFRO som vi alltid kan rådfråga

kenneth

Link to comment
Share on other sites

hej igen Thomas, du är ingen besserwisser , det var inte vad som skrevs,,,men återigen, HUR kan du garantera att detaljen är okej efter din beskrivning att fräsa bort matrial? om det

så är 0,2mm eller 2mm ,hur vet man att det är okej? det är detta som jag reagerar emot då det gäller saker som är så viktiga för säkerheten, inte på din kunskap om att bygga bilar :) för det kan du nog bra.

Om du nu gjort en dylikt operation på din styrinrättning berättade du då för din sfro kille om detta så att han kunde avgöra om det var okej? ;) eller lät du bli?

för det är ju trots allt sfro som ska kunna bedöma sådant.

Ta bara idag vad som sades på nyheterna om toyota som återkallar 2.5 miljoner bilar för att gaspedalen kan fastna i golvmattan under gaspådrag, tom dom stora kan

göra fel trots sina enorma resurser.:lol:

jörgen

Link to comment
Share on other sites

Hittade efter en del letande den original Sierra rattaxelknut jag hade liggande, den ser ut så här monterad på rattaxeln.

DSCN9437Medium.jpg

Jag gjorde helt enkelt så att jag gjorde mig av med niten och drog dit en M8 med mutter i stället.

Har nu monterat ihop styrningen, dock lite tillfälligt tills jag med säkerhet vet hur mycket motorn kommer att breda ut sig.

Styrväxeln är också den fortfarande tillfälligt monterad, ska fixa till ett snyggare fäste så snart det går.

DSCN9443Medium.jpg

Vid mittenknuten sitter ett lagerhus från MecMove.

Nu skulle man i princip kunna ta en första provtur, om vi får barmark så ska jag be min hustru att knuffa mig runt kvarteret.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Äntligen var man lite produktiv, i lördags fick jag ihop en störtbåge.

DSCN9602Medium.jpg

Snålade varken på tjocklek eller kvalitet, det blev hydraulrör i dimension 50x6 med stöttor i 40x5.

Gjorde även ett permanent fäste till styrväxeln. "Lätthålat" skulle man kanske kunna kalla det, men faktum är att hålen mest sitter där för att konstruktionen ska se mer komplex och genomtänkt ut än den egentligen är.

DSCN9604Medium.jpg

Slutligen knöt jag ihop säcken med en liten "Aussie mod", en redig triangel i fronten.

DSCN9600Medium.jpg

Sen var helgen slut.

Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat!

När jag ser tillbaka på mitt bygge och ser ditt stadium kommer jag ihåg hur mycket jobb som återstår. Nej, det är inget trist jobb utan spännande, inspirerande och intressant.

Du har en kul period framför dej!

Antas i Luleå

Som har färdigställt tanken idag (nej, inte tanken som i tänka utan bränsletanken).

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

thumbsup.gif Speciellt för lätthålen. Ser riktigt fint ut, hade jag inte så mycket att göra skulle jag gärna komma över och knuffa dig runt kvarteret. Köp nåt fint åt Carina så kanske hon ställer upp som draghäst.
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla komplimanger och glada tillrop, det värmer i vinterkylan. Har nog tänkt att boka in SFRO 1 ganska snart, ska försöka fixa tanken och bältena först. Och så skulle jag ju vilja ha en Zetec förstås.

Link to comment
Share on other sites

Som jag tidigare låtit antyda har jag nu äntligen bestämt mig för att släppa Pinton och använda en Zetec i stället. Saken har dock komplicerats av att jag inte äger en dylik pjäs, men som tur är har jag fått låna en. I går eftermiddag var jag och hämtade den (Och min utlånade växellåda) hemma hos "Audimotorsport" i Bromma, bland all bråte från Ingolstadt hade han faktiskt också lite fina grejer det stod Ford på.

Här sitter så pjäsen monterad, visst är det ändå något visst med en dubbelkamsmotor? Rent estetiskt alltså?

Lägg märke till den försmädligt förskjutna Pinton som sårat drar sig undan i överkanten.

DSCN9685Medium.jpg

Eftersom Zetecen vanligtvis sitter tvärställd sitter hålen för motorfästena olika på höger och vänster sida. Vet inte om det är nödvändigt, men jag gjorde fästena så att motorkuddarna sitter symmetriskt.

DSCN9687Medium.jpg

Själva motorkuddarna har jag köpt av Saturn Sportscars, skall enligt uppgift vara avsedda för Land Rover Diesel.

DSCN9699Medium.jpg

Tyvärr var motorn nerplockad, men jag fick åtminstone med mig insug och avgas att prova lite med.

DSCN9703Medium.jpg

DSCN9704Medium.jpg

Grenröret var faktiskt nättare än jag trott, skulle ju nästan gå att använda. Frågan är om man kan ta bort "Pulse air" systemet utan att det på något sätt påverkar styrelektroniken. Nån som vet?

Här blev det dock trångt, det är väl här fördelaren ska sitta? Skulle dock gå att bygga om lite i ramen.

DSCN9689Medium.jpg

Redan vid Pintoinstallationen tog jag kanke till lite snålt med utrymmet i kardantunneln. Kopplingsarmen går visserligen fritt men det är banne mig inte mycket att vinka på.

DSCN9694Medium.jpg

DSCN9695Medium.jpg

Skulle kanske flytta fram motor och låda något, men då får jag problem här i stället:

DSCN9692Medium.jpg

Krdantunneln går visserligen att bygga om, men jag lär också bli tvungen att köpa en ny något längre kardanaxel. Synd på så rara ärter.

Fram för synpunkter!

Link to comment
Share on other sites

Som jag tidigare låtit antyda har jag nu äntligen bestämt mig för att släppa Pinton och använda en Zetec i stället. Saken har dock komplicerats av att jag inte äger en dylik pjäs, men som tur är har jag fått låna en. I går eftermiddag var jag och hämtade den (Och min utlånade växellåda) hemma hos "Audimotorsport" i Bromma, bland all bråte från Ingolstadt hade han faktiskt också lite fina grejer det stod Ford på.

Här sitter så pjäsen monterad, visst är det ändå något visst med en dubbelkamsmotor? Rent estetiskt alltså?

Lägg märke till den försmädligt förskjutna Pinton som sårat drar sig undan i överkanten.

DSCN9685Medium.jpg

Eftersom Zetecen vanligtvis sitter tvärställd sitter hålen för motorfästena olika på höger och vänster sida. Vet inte om det är nödvändigt, men jag gjorde fästena så att motorkuddarna sitter symmetriskt.

DSCN9687Medium.jpg

Själva motorkuddarna har jag köpt av Saturn Sportscars, skall enligt uppgift vara avsedda för Land Rover Diesel.

DSCN9699Medium.jpg

Tyvärr var motorn nerplockad, men jag fick åtminstone med mig insug och avgas att prova lite med.

DSCN9703Medium.jpg

DSCN9704Medium.jpg

Grenröret var faktiskt nättare än jag trott, skulle ju nästan gå att använda. Frågan är om man kan ta bort "Pulse air" systemet utan att det på något sätt påverkar styrelektroniken. Nån som vet?

Här blev det dock trångt, det är väl här fördelaren ska sitta? Skulle dock gå att bygga om lite i ramen.

DSCN9689Medium.jpg

Redan vid Pintoinstallationen tog jag kanke till lite snålt med utrymmet i kardantunneln. Kopplingsarmen går visserligen fritt men det är banne mig inte mycket att vinka på.

DSCN9694Medium.jpg

DSCN9695Medium.jpg

Skulle kanske flytta fram motor och låda något, men då får jag problem här i stället:

DSCN9692Medium.jpg

Krdantunneln går visserligen att bygga om, men jag lär också bli tvungen att köpa en ny något längre kardanaxel. Synd på så rara ärter.

Fram för synpunkter!

Hallå!

Hur blir det om du flyttar fram motorn och plockar bort det övre fyrkantröret, framför växelspaken.

Och sedan fixar ett nytt fyrkantrör, bockat i en U-form ?? Tyvärr så blir du ju då tvungen att förlänga-

kardanaxeln.

Link to comment
Share on other sites

Hej, hopp!

Jo, jag vet nog själv innerst inne att det blir enklast och bäst att flytta fram hela paketet och modifiera kardantunneln. Synd bara att det är det dyra alternativet eftersom det krävs en ny kardanaxel. Får väl slänga ut en annons och se om den går att sälja.

Hur är det förresten med motorfästen, är det bättre att utforma dem så att kuddarna lutar inåt i stället för att sitta horisontellt?

Link to comment
Share on other sites

Låt fästena va som du byggt dom,funkar utmärkt! Jag kör stående kuddar på ingolstadt raketen med 550hk... Så lilla fården håller sig nog på plats med kuddarna du har!

Jag kan tänka mej att med väldigt mjuka kuddar så blir det lite jazzigt med plant sittande kuddar,så då e sned montering en lösning för att skapa stabilitet utan att ge avkall på komfort.

Link to comment
Share on other sites

Kanske e ide att kolla på möjlighet att modifiera kylvatten anslutningen i bak kant av toppen så du slipper stöka med kardan osv... Tändspole klumpen e ju bara att flytta lite så allt rymms. Hör av dej om du behöver nå mer mått el bilder på mitt bygge så försöker jag fixa det.

-kapa av pulsair röret från grenröret om du vill,samt klä av insuget all el osv...så blir det lite roligare att provmontera och bygga bil runt!

Jag kommer aldrig använda insug el grenrör så du har fria händer!

Edited by audimotorsport
Link to comment
Share on other sites

Nejnejnej! Flytta inte fram motorn, bygg om istället eller fixa ett EDIS och en hydraulisk koppling. Motorn SKA vara långt bak, för du har väl ingen framhjulsdriven pjäs?

"

Klokt att välja en Zetec förresten, Pinton är väl lite väl "stoneage" numera.

Det är väl en gen1 csb också iofs, men det går som fan ändå! racesmile.gif

Link to comment
Share on other sites

"Det är väl här fördelaren ska sitta", jo hej du..! Visserligen drar jag förhastade slutsater på löpande band, men detta var väl ändå ganska pinsamt. Får väl skylla på att jag emellanåt slarvar med att vädra ut svetsröken.

DSCN9709Medium.jpg

Jag får nog se till att titta under huven på en Mondeo så att jag får lite grepp om hur en fullbestyckad Zetec ser ut, något obskyrt biltorg i närområdet torde alltså snart få besök.

Motorkuddarna verkar vara bara lite mjukare än granit, motorn går knappt att rucka på med handkraft, så jag kan nog komma undan med skohornspassningen.

Hydraulkoppling har jag funderat på, men har inte riktigt klart för mig hur man ska bygga upp. Borde inte det ta mer plats än en vanlig vajer? Eller finns det dragande slavcylindrar?

Oljetrågat kan eventuellt behöva modifieras något lite, fast det får ju bra kylning förstås.

DSCN9713Medium.jpg

Link to comment
Share on other sites

family guy: ---- Eller finns det dragande slavcylindrar? --- Finns att köpa på jänke-järn-sidor. Hansen racing, eller Summit.

Eller fråga Antas om vilket tips han fick häromdagen för att lösa sitt kopplingsproblem. Han kanske har ritat en skiss på tipset, jag har ingen skiss dessvärre.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...