Jump to content

Ronnys SlowCost


Recommended Posts

Små framsteg är också framsteg. Har inte fått material till nya bärarmar än, men nu är nya hjul från Sala på plats. De var ju riktigt snygga faktiskt, kan nog hända att de får sitta kvar när bygget är klart.

post-1688-0-14399200-1294561698_thumb.jpg

Nu blev det tillfredsställande frigång mellan fälg och bärarm också, tänk vad 2" kan göra.

post-1688-0-38171300-1294561795_thumb.jpg

Ursäkta att bilderna blev lite stora, av nån anledning kan jag inte öppna dem i Photo Editor längre och kan inte redigera dem. "Fel vid inläsning av fil" står det.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nya små framsteg i garaget. Har nu skaffat nya rör, fått hylsor svarvade och till och med lyckats få lite plåt laserskuren efter mina önskemål. Bordet dukat för tillverkning av nya främre undre bärarmar alltså.

Rörändarna mot bussningsrören fixade jag med Tubemiter, men att kapa till den andra änden var tyckte jag blev lite för svårt så det löste jag på omständigast tänkbara sätt. Jag gjorde en träfixtur för att punkta ihop delarna och för att med 57mm hålsåg skära bort material där hylsan ska sitta.

DSCN9177Small.jpg

Efter detta satte jag upp delarna i en nytillverkad svetsfixtur. Just bärarmarna vill jag ännu inte svetsa själv utan lämnar till ett proffs.

DSCN9179Small.jpg

Nu håller jag bara tummarna för att det blir rätt den här gången.Fortsättning följer.

Link to comment
Share on other sites

Lämpade av bärarmarna hos svetsaren klockan 6 i morse, vid lunch kunde jag hämta dem igen.

DSCN9222.jpg

Pressade i kullederna med skruvstädet, gick upp en knapp tiondel i innerdiameter på hylsan jämfört med de gamla bärarmarna vilket blev alldeles lagom.

DSCN9223.jpg

Trångt och bökigt i garaget, men man måste ju bara provmontera.

DSCN9224.jpg

Nu börjar det likna något, detta ser ju nästan normalt ut!

Dock behöver mina egenkonstruerade camberjusteringshylsor modifieras en liten aning för att allt ska bli tip-top, jag var nog lite snål med justermånen. Nu bottnar P-ändens gängade del fast det borde finnas justermån kvar, får se till att gänga en bit till.

DSCN9228.jpg

Ska montera även andra sidan, men hade inte hjärta att köra ut en sån liten bil i det ruskiga vädret idag.

DSCN9230.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ari på Tykoflex i Tyresö, legenden säger att han sålt sin själ till djävulen för att lära sig svetsa så. Den här gången tog han en tusenlapp vilket väl får anses lite inkonsekvent eftersom han tog detsamma för åtta bärarmar förra gången. Man får väl se det som att man fått 10 bärarmar svetsade för 2000:-.

Nu planerar jag inte att lämna något mer till honom, det var mest bärarmarna jag ville få riktigt ordentligt svetsade.

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare en trist grej som sänker humöret: Jag använder "mushrooms" från 3GE Components tilsammans med Transit styrleder som jag köpt hos Rally Design, dessvärre verkar de inte riktigt passa ihop. "Svampen" är något för stor i konan vilket gör att konan på styrleden går ända i botten och gummitätningen går sönder.

DSCN9261Medium.jpg

DSCN9263Medium.jpg

Vad gör man?

Ska maila 3gecomponents och höra vad de säger, annars vete sjutton. Hur har ni andra med Sierraspindlar löst det?

Link to comment
Share on other sites

Nu var du snabb, jag som precis skickade dig ett PM.

Då provar jag att svarva av dem en liten bit, räcker ett par millimeter tror du?

Synd på 3gecomponents, det var en bra firma annars tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Synd på en snyggt byggd framvagn att karva med vinkelslip i bitarna. Det borde vara en snabb övning för någon med svarv i närheten av dig om du kunde räkna på hur mycket som ska tas bort så svarvaren slipper den biten. Är du beredd att betala portot kan jag fixa det åt dig.

Link to comment
Share on other sites

Om du greppar den i chucken spelar det ingen roll om "upphöjningen" inte är centrerad, det blir plant ändå.

Bara upp med den i närmsta svarv och stick av ett par millimeter, prova med leden utan

att ta ner biten och ta ev. lite till om det behövs.

Jag röstar för svarven i första hand istället för vinkelslip i "redneck style".

Då blir båda identiska.

Link to comment
Share on other sites

jovisst men har man ingen svarv så.. det var så jag tänkte, för det kommer inte att synas och gör man en distans och kapar/slipar ner till den så kan man få den plan. jag har tillgång till svarv o fräs också så för mig hade det varit enkelt.. :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

Nu är det fixat, det blev svarven på jobbet som fick den äran. Med god hjälp av kollega med förflutet som verkstadsmekaniker klöstes det bort 3,5 mm på längden. Nu sitter konan som en smäsk. Tack för hjälpen Kaj.

DSCN9276Medium.jpg

Synd bara att jag hann sabba gummitätningarna under den första monteringen, var förstås lite ivrig och trodde väl också att köpedetaljer som dessa skulle passa.

Det är ju i alla fall ingen panik, fram till SFRO 2 kan jag säkert använda dessa.

Link to comment
Share on other sites

Äntligen!

Nu står bilen på egna hjul! I morse fick jag tillbaka mina modifierade camberjusterare och slängde snarast ihop hjulupphängningarna.

Lade upp bilen på en 120 mm hög bräda på tvärbalken mellan sittbrunnen och diffen samt en 100 mm balk under tvärbalken allra längst fram och gjorde fyra 25x25 rör som får låtsas vara stötdämpare tills vidare.

DSCN9303Medium.jpg

DSCN9305Medium.jpg

Min hovleverantör av maskinbearbetade detaljer överträffade ånyo mina förväntningar då han i stället för att på enklaste sätt fräsa utvändiga nyckelgrepp gnistade invändiga sexkanthål. Elegant, är det inte..??

DSCN9308Medium.jpg

DSCN9309Medium.jpg

Kunde tyvärr inte prova ut styrväxeln idag då jag för mitt liv inte kunde komma ihåg var jag ghort av kronmuttrarna till styrändarna. Blir till att åka till Biltema i morgon.

DSCN9314Medium.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var iväg och handlade nya styrändar, nu är det då dags för att montera styrväxeln på ett sånt sätt att bumpsteer inte uppstår.

Har länge bävat inför detta då det verkar rätt knöligt och vet inte riktigt var jag ska börja. Styrväxeln har jag köpt färdigkortad så förhoppningsvis ska den passa.

DSCN9322Medium.jpg

DSCN9326Medium.jpg

Får ta tag i detta under veckan.

Link to comment
Share on other sites

Idag gav jag mig så på det här med styrväxelns placering, fick telefonledes några tips från Cealm som jag tänkte prova.

Först sträckte jag ut styrväxeln medelst Arbogametoden för att få reda på lämplig monteringshöjd.

DSCN9373Medium.jpg

Här ligger styrväxeln i våg, men tyvärr verkar det inte funka med längden mellan kullederna. De hamnar lite för långt in.

DSCN9367Medium.jpg

Styrväxeln har jag köpt färdigkortad, den har ca 530 mm mellan kullederna.

Jag ändrade rideheight fram till 120 mm, vet egentligen inte vad som är tänkt rideheight för Haynes Roadster men nu ligger undre bärarmarna parallellt med marken. Ska de göra det eller ska de luta åt något håll?

Jag punktade fast ett tillfälligt fäste för styrväxeln och valde i brist på annat att helt enkelt sänka bilen upp och ner med domkraften. Jag använde ett laservattenpass som jag riktade mot "mittfåran" i vänstra framdäcket.

DSCN9376Medium.jpg

Resultatet blev väl sådär, strecket rör sig ett par-tre millimeter i sidled då bilen fjädrar upp.

DSCN9377Medium.jpg

Tyvärr är domkraften inte tillräckligt låg för att jag ska kunna få till nedfjädring så jag fick lyfta upp hjulen på klossar för att kunna prova det. Resultatet blev liknande även där så jag får prova vidare i morgon.

Teoretiskt bör jag kunna placera styrväxeln så att kullederna hamnar på linjen mellan bärarmsinfästningarna, men styrarmarna kommer då att peka uppåt i normalläge. Hur ska man förhålla sig till det?

Jag har även en okortad Sierrastyrväxel, ska jag kanske modifiera den till rätt mått i stället?

Link to comment
Share on other sites

family guy: Hoppas du blev lite hjälp med placeringen. Man får en grund att utgå ifrån i alla fall.

--- bärarmarna parallellt med marken. Ska de göra det eller ska de luta åt något håll? --- Parallellt eller något lite neråt kan väl anses som rätt normalt att man har.

Kanske synvilla men ligger du på linjen med inre styrleden i förhållande till övre och undre bäraramsfästena?. Om det inte är en synvilla vrid ut inre styrleden på vänstersidan (sett i bilens färdriktning) så den är helt i linje så kan du kolla ena sidan. Gör laserprovet igen för att se om det blir mindre utslag. Nu är inte 2 mm så mycket på fullt utslag i fjädringen men kan du få ner det till noll eller nästan noll är det såklart bättre det än 2mm.MEd den här metoden mäter du ute på hjuler och den "tillåtna" 1 till 2mm är refereade till fäljkanten i navhöjd. Så du har kanske bara 1 mm där.

Link to comment
Share on other sites

Nej, problemet är väl att jag inte riktigt ligger på linjen. Det är aningens för kort mellan de inre kullederna. Flyttar jag ner styrväxeln så kommer styrarmarna att peka uppåt, får de göra det?

Link to comment
Share on other sites

Du menar uppåt från ride-height? Vrid ut vänster inre länken och ställ bilen i ride-hight och prova. Jag fick flytta min styrväxel lite bakåt också. Först letade jag rätt på höjd och linje mellan yttre styrledens kulfäste och provade där. Därefter fick jag hålla höjden på växeln men flytta den bakåt något och prova. efter en del provande så hittade jag ett lämpligt ställe. Jag testade varje sida för sig efter som en Volvo 240 styrväxel är så kort så jag kunde inte prova båda sidor samtidigt.

Det blir en provande.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Så här är det beskrivet i boken, men på denna bild ser man ju hur undre bärarmarna pekar nedåt. Ska mina peka nedåt som på denna bild skulle det säkert funka med styrväxeln jag har men det skulle nog innebära en rideheight fram på kanske 130-150 mm. Är det fortfarande rimligt eller börjar det bli terrängbil då?

Steeringrack0001.jpg

Link to comment
Share on other sites

rideheight på 130-150mm är helt normalt :thumbsup:

Det gäller att du är noga med styrväxelns placering, då den är det viktigaste för din bils väghållning och om du får bumpsteer så är detta ett farligt

uppförande.

jörgen

Link to comment
Share on other sites

Palla upp bilen till ride-height istället och sätt lasern på bromsskivan. Lås styrväxeln! Sen är det bara att höja och sänka bärarmarna och hålla koll på den "lelle precken" på väggen. Tror att det blir mer exakt än att mäta på däcket. Min bumpsteer var helt åt helvete (riktigt helt åt tokhelvete) trots att jag räknat mej gråtfärdig på det. Jag testade med ett par 5 mm brickor under styrväxeln och vips, så ver det helt perfekt. Små förändringar gör alltså en stor skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Om du ska korta den andra växeln så har jag en passande gängtapp du kan få låna. Tänk på att du ska ha avsedd camber-gain, så pilla inte för mycket med ride-height. Nedre armarna ska nog luta lite nedåt eller åtminstone vara parallella (eller rättare sagt, linjen mellan ledens centrum och inre infästningarna)

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Så här är det beskrivet i boken, men på denna bild ser man ju hur undre bärarmarna pekar nedåt. Ska mina peka nedåt som på denna bild skulle det säkert funka med styrväxeln jag har men det skulle nog innebära en rideheight fram på kanske 130-150 mm. Är det fortfarande rimligt eller börjar det bli terrängbil då?

Steeringrack0001.jpg

Hallå!

Jag är ju ingen Bumsteer-expert, men jag kan ju försöka förklara på mitt sätt.

Om jag tittar på den ritningen så skulle jag vilja säga att det är den inre änden

av länkarmen ( den som är fäst i chassit) som pekar uppåt.

Jag kan citera ur min senast lästa bok; "How To Build and Modify Sportscar & Kitcar-Suspension & Brakes for Road & Track". författare är: Des Hammill. fd. Racemek i Amerika

och Australien.

När den inre änden av länkarmen pekar uppåt, det är väl då man kan få sk. Cambergain som föregående talare

påpekade.

Nåväl. Des Hammill säger: The bottom chassis pick-up point centre And the bottom ball joint centre are

an indentical distance from the ground.

The top chassis pick-up points are lower than the the top ball joint by 1-1.5 inc.(25.5-38 mm)

The wheels have 1 degree of negative camber. Consider this to be good basic suspension geometry.

I min andra bok: How To make Your Car Handle. Där står beskrivet hur man kollar upp Bumpsteer och åtgärdar

detta. Författare är: Fred Puhn. Han menar att man ska mäta Bumpsteer antingen på bromsskivan eller på fälgen

för att få exakta värden. Man kan hissa med domkraften t.ex 1cm. i taget och få ut flera värden och rita upp en kurva.

Han föreslår att man ska lägga chims under styrväxeln tills man får Bumpsteer så nära noll som möjligt.

Bägge dessa bra böcker finns att köpa eller beställa på MarGie Bookshop i Stockholm. www.margie.se

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som att du ska sänka styrväxeln till att börja med.Och din styrarm verka nu peka kraftigt neråt så då undrar jag om den kommer peka kraftigt uppåt om du flyttar ner styrväxeln. Styrarmen brukar följa nedre bärarmen ganska bra när de är rätt..

Link to comment
Share on other sites

Ny dag, nya tag! Börjar med att ändra rideheight till 150 mm under den främsta tvärbalken, då pekar undre bärarmarna lätt nedåt mot spindellederna.

DSCN9382Medium.jpg

Sträcker sen ut styrväxeln så att den ligger i våg och fixerar den i höjd.

Låser styrväxeln med ett par tvingar.

DSCN9399Medium.jpg

Pallar sen upp bilen på rideheight och sätter en laserpekare mot bromsskivan.

DSCN9398Medium.jpg

Ca en meter framför bilen ställer jag en spånskiva där jag dragit ett vertikalt streck, på detta placerar jag den röda punkten.

Nu blir det film, följ med på den röda punktens resa från botten till toppen!Detta är på vänsterhjulet skall tilläggas.

http://s1223.photobucket.com/albums/dd517/ronjan98/?action=view&current=Vanster.mp4

Den ligger ganska bra på linjen tycker jag, det är i det absolut högsta läget (bump) den bär iväg lite. Nu sitter ju laserpekaren ovanför axelcentrum så i och för sig är det kanske Cambergain man ser.

Så var det dags för högersidan att göra samma resa:

http://s1223.photobucket.com/albums/dd517/ronjan98/?action=view&current=Hoger.mp4

Här hade jag tyvärr inte hjälp att filma så det blir lite mer Dogma över denna. Tyvärr fladdrade det lite mer på denna sida. Arbetet lär fortsätta, men nu får det vara bra för ikväll.

Link to comment
Share on other sites

Ny dag, nya tag! Börjar med att ändra rideheight till 150 mm under den främsta tvärbalken, då pekar undre bärarmarna lätt nedåt mot spindellederna.

DSCN9382Medium.jpg

Sträcker sen ut styrväxeln så att den ligger i våg och fixerar den i höjd.

Låser styrväxeln med ett par tvingar.

DSCN9399Medium.jpg

Pallar sen upp bilen på rideheight och sätter en laserpekare mot bromsskivan.

DSCN9398Medium.jpg

Ca en meter framför bilen ställer jag en spånskiva där jag dragit ett vertikalt streck, på detta placerar jag den röda punkten.

Nu blir det film, följ med på den röda punktens resa från botten till toppen!Detta är på vänsterhjulet skall tilläggas.

http://s1223.photobucket.com/albums/dd517/ronjan98/?action=view&current=Vanster.mp4

Den ligger ganska bra på linjen tycker jag, det är i det absolut högsta läget (bump) den bär iväg lite. Nu sitter ju laserpekaren ovanför axelcentrum så i och för sig är det kanske Cambergain man ser.

Så var det dags för högersidan att göra samma resa:

http://s1223.photobucket.com/albums/dd517/ronjan98/?action=view&current=Hoger.mp4

Här hade jag tyvärr inte hjälp att filma så det blir lite mer Dogma över denna. Tyvärr fladdrade det lite mer på denna sida. Arbetet lär fortsätta, men nu får det vara bra för ikväll.

proffsigt inlägg

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Ja, för sjutton! Så där bra är det inte många som har det. Var nöjd!!!

SFRO bryr sig oftast inte om det är lite bumpsteer i ytterlägena. Det där var nada, NADA, fattaru!!!

Link to comment
Share on other sites

Jag var inne på Dansk speakerröst men Mads Mikkelsen kunde tyvärr inte komma. Jag kompenserade detta genom att helt enkelt visa filmen liggande på sidan, allt för att inte göra den alltför lättillgänglig. Som de flesta cineaster säkert redan sett har jag hämtat mycket inspiration från Fritz Langs och Sergej Eisensteins tidiga verk, den suggestiva sekvensen när punkten rör sig nedåt refererar mycket riktigt till den berömda trappscenen i "Pansarkryssaren Potemkin".

Link to comment
Share on other sites

Snyggt family guy, på LocostSweden årsmötet i mars tycker jag att vi nominerar din No Bumpsteer till årets svenska kortfilms-bidrag i Cannes-festivalen.

Jag tror du kommer ha ett enigt årsmöte och ett enigt land bakom dig och filmen.

Link to comment
Share on other sites

Idag fick jag rören jag beställt till störtbågen, prima hydraulledninsrör i dimension 50x6, Naturligtvis kunde jag inte ge mig till tåls utan bockade ett så fort jag bara kunde. Det blev faktiskt riktigt bra tycker jag, nu ska här konstrueras båge!

DSCN9426Medium.jpg

Link to comment
Share on other sites

Snyggt!. Drar du sedan ett par stöttor bakåt nedåt mot botten på bakdelen. Du kan titta i min V8 eller Elbilstråd eller 6x4 tråd så ser du hur du enkelt och jag menar verkligen enkelt kan anordna en fin dragkroksanordning till din Sevenbil. Det kostar inte många extra gram men tänk vilken nytta att ha dragkroksmöjligheten.

Ta en extra funderare på det nu. För det är nu det är så lätt att göra bilen komplett.........

Link to comment
Share on other sites

Ahhrg, lyssna inte på honom Ronny, han är galen! Det är förbjudet med dragkrok på sportbilar!

Inte i Arboga kanske, men här.

Och nu menar jag inte enligt vvs1717 eller vad fan den heter utan av rent estetiska och viktmässiga skäl.

Men den blir fin, din bil!

Link to comment
Share on other sites

Jag visste det, att "Drakgubben (om ett halvår cirka)" skulle vakna. Klockan 02:17 och "Drake" han vet inte ens vad bilbyggarnas bibel heter. Suck.

family guy, lyssna på dig själv efter du moget tänkt över fördelar och nackdelar.

Drake har en poäng med några klio plus men en sådan sak är inte avgörande. Det är avgörande om man inte tar ut regplåtar och bara har en banbil men då faller dragkrok med automatik. Så fort man avser att ta ut regplåtar är och förblir våra bilar en ryskigt mysig kompromiss i roller som fart och prestanda samt bekvämlighet och funktion.

Några kilo är lätta att fixa direkt med lite mindre bränsle i tanken. Däremot så öppnar sig många möjligheter tex man får med sig lite packning.

Titta på hur en Sevenbil för en semestertripp är packad?

Eller framförallt om man bygger nya bilar och vill avyttra dragkroksbilen. Det öppnas ett köpintresse för långt långt fler personer än de man eventuellt råkar förlora som är i "klanen" Drake.

Just det argumentet är det absolut met svåra för Drake att matcha för där vet han att jag har "serv-ess".

Summering: ---- Ahhrg, lyssna inte på honom Ronny ---- Jag säger Tvärtom lyssna gärna på Drake men tänk ett steg längre än Drake och lås dig inte för kortsiktig fart och fläkt lås dig för ett bra bilkoncept, långsiktig fart och fläkt samt lättheten att bredda intressentskaran vid eventuell avyttring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...