Jump to content

Sellnäs Haynes Roadster x 2


Recommended Posts

Jo, som sagt så kom jag ju inte på det själv. Meningen var väl att de som inte hade koll på att man kunde göra om ett skjutmått till ett ritsmått skulle uppskatta tipset.

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Det är ofta så att det finns fler användningsområden med olika verktyg och det är ju jättebra att man delar med sig av dessa ideer.

Att det ska behöva ta 30 år bara för att tala om att man tänkt på det innan någon annan förstår jag inte vitsen med. Har du något hett tips att dela med dig av så passa på nu så vi slipper vänta 30 år till.

Christer J.

Link to comment
Share on other sites

He He. Jo det är jättebra. jag trodde inte det var av intresse utan det har varit så naturligt för mig eftersom jag gjort så i många år att jag inte reflekterat över det. men jag håller med att man ska dela med sig för det som kanske är vanligt för vissa känner vissa inte till o tvärtom. :stupid:

Link to comment
Share on other sites

Jo så är det och alla har inte hållit på och mekat och lärt av misstag osv så mycket heller. Vissa verktyg ska användas till det dom är avsedda för, andra kan användas till så mycket mer.

Link to comment
Share on other sites

En kille som är en jäkel på tips o trix o ideer är Jim i Jims mekarhörna i tidningen Classic.

Det skulle vara kul om de gjorde en samling på alla artiklar.

Här är en från tidningens hemsida.

http://prod.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20110125/det-ar-insidan-som-raknas-del-2

http://prod.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20110122/det-ar-insidan-som-raknas-del-1

Link to comment
Share on other sites

Talmeter är en suverän och enkel pryl, även den är bra att ritsa med.

Det finns en modell som har ett litet hål på 10cm strecken, där kör man i en körnare eller liknande så blir det en passare, man kan göra stoooora radier med en sådan. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Finns bara en sak att säga: Grattis!!!

och kanske också varför inte ställa upp i (nedförs)backloppet i Röfors Arboga i augusti. Med det leendet på chauffören plus bilen så kommer ni vinna på både stil och "peoples choice".

En helt annan sak. Varför har du undanhållit oss din Tricopter? Skäms lite grann! Fler bilder tack. Mer data vad det är för flygfartyg du byggt? Är det en byggsats? Vad är det för kamera du har ombord på flygningen Spraxkya?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tack! :D

Tricoptern har ~48cm ifrån motoraxel till mitt. Byggde ihop den åt en kompis enligt recept på RcExplorer.se. Med facit i hand hade jag nog hellre byggt en quadcopter, onödigt krångligt att få till den bakre motorn som måste kunna vinklas för att svänga farkosten. På en Quad har man motroterande propellrar som sköter styrningen. Filmen var en av de första provkörningarna. Det är lite lurigt att flyga den, måste hålla koll hela tiden. Klarar bara av att flyga med stjärten mot mig än, att vända på den känns omöjligt. :prop:

Kameran på flygplanet är en Turnigy 30fps, likadan som din. Har även en film med fasttejpad HD-kamera liggandes. Video i all ära, men stillbilderna jag tagit är dock ändå roligast att titta på.

Link to comment
Share on other sites

Ok, skall kolla på RcExplorer.se Kör du stillbilderna med Turnigyn också eller någon annan kamera. Tidsstyrt eller fjärrstyrt?

Link to comment
Share on other sites

jag har limmat fast ett servo direkt på kameran, använder en av brytarna på radion för att ta kort. Kör kameran i " burst mode", så kameran tar bilder så fort den kan när avtryckaren är nedtryckt.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Föreslår några bilder (eller många) på din Tricopter-skapelse. Både Tricoptern och på kamera och servo. I den här tråden eller ny tråd. Det här är intressant minst sagt. Har läst en del på sidan du hänvisade till.

Link to comment
Share on other sites

Kopplingswiren fixad! Knåpade ihop en variant där jag inte behöver klippa av orginalwiren. Svarvade en 4cm förlängare till wirehöljet på växellådssidan för att bli av med lite längd, justering på längden bakom pedalstället.

Har nu kommit till bromspedalen. Tycker det ser lite lurigt ut, "pinnen" som ska in i bromscylindern får en rätt brant vinkel uppåt då det inte går att sätta bromscylindern så långt ner. Funderar även på hur långt bak pedalerna ska sitta i "normalläge" ? Står inget om det i boken vad jag har sett.

Hur långt in måste man förresten kunna trycka på bromscylinderna ? Tycker inte att det blir speciellt mycket med hålet för "pinnen" på det ställe där det sitter på pedalen nu ? Men det kanske är rätt ?

post-947-0-29670700-1310419623_thumb.jpg

post-947-0-04243700-1310419635_thumb.jpg

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Jag hade samma problem med mitt pedalställ, inte Haynes dock. Men jag tryckte in kolven halvvägs och satte pedalen i sån höjd att stången var vågrät just där. Det blir ju en pendelrörelse på tryckstången, så det blir ju alltid lite snett i ytterlägena. Men från början var min vågrät först när kolven var i botten.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Köpte riktiga svarvstål till min lilla jula-skrutt-svarv igår. Fungerar faktiskt bra! Hållit på och försökt få bort lite irriterande glapp i svarven nu på kvällen.

Snubblade över den här för nån timme sen:

DreamCutter Hemsida/Shop .

Helt otroligt smart! :) Var förstås tvungen att springa ut i garaget och prova svarva en radie med lite inspirerad stålposition, absolut inte optimalt, och det gick alldeles utmärkt! Wow! Bygga en rörbockningsmaskin känns ju inte så omöjligt helt plötsligt!

post-947-0-50392700-1310510295_thumb.jpg

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Det där var ju inte så dumt, det är ju äckligt svårt att göra på frihand även om det går (och inte blir helt hundra).

Farsan håller på att bygga en motsvarande manick av en snäckväxel, ska jag slänga upp en bild?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Slänger upp en bild, ;)

Alltså, det ska sitta en vev i ovankant på växelhuset som man matar runt axel med, stålet kommer sitta i bortre änden av axeln.

IMG_2375.jpg

Tanken som slog mig att det borde gå att bygga en riktigt bra hybrid av våra två varianter, om man har lust och tid vill säga. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hänt lite mer på bilen!

Nya styrarmsförlängare svarvade, de vi köpte ifrån Rallydesign var ju både för korta och i aluminium.

En tank i rostfritt svetsad. slog sig något helt fruktansvärt, tur att den inte ska vara synlig. Man undrar ju hur tusan man ska göra för att svetsa rostfritt snyggt ? :blink:

elhärva uppnystad och motorn provstartad i nån sekund, har inte fått dit någon kylare än.

Fixade även till ett höj och sänkbart el-stativ till svetsbordet. Känns riktigt lyxigt och klart användbart! :thumbsup: Fick inte plats med knät under bordet när jag ville använda pedal till tig-svetsen i den förra versionen av bordet.

post-947-0-28272400-1313350569_thumb.jpg

post-947-0-08054200-1313350588_thumb.jpg

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ännu en milstolpe passerad! Idag genomfördes den första motorframdrivna provkörningen av bilen! :) Brorsan har varit här hela helgen och grejat. Bromsrör dragna, kylsystem på plats, hjulinställining klar efter mycket krångel. Ett tips för dig som ska bygga en Haynes Roadster, skippa det där lutande styrväxelfästet! Det gör det helt jä**a omöjligt att få någon som helst koll på hur man vill flytta styrväxeln vid inställning. Följ istället Janne E:s goda exempel och gör ett horisontellt fäste. Gör det lägre än du tror du behöver och palla sedan upp växeln efteråt. Helsvetsa EJ innan du är klar med inställningen!

Provkörningen av bilen var förresten kul i ungefär 3 minuter sen la bilen av... Höll på en timme med att felsöka. Tändningen fungerar ej, nån som har nått tips ?

Nu har vi ingen avgassystem på bilen, men jag tycker ändå att den borde ha tomgång när den väl fungerar ? Det är även ~6 trådar som suttit under instrumentbrädan på Sierran som vi inte har någon koll på. Nån som vet vad de är till ? Mätare ?

Link to comment
Share on other sites

Nu är problemet med tändningen fixat! Hittade även på 2st vacuumslangar som pluggades. Nu kommer nog bilen gå bättre! :)

Lyckades även tyda elschemat i haynes Sierra manual, så nu har jag koll på de sista tåtarna.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Tändningsproblemet var inte alls fixat... Blev en 4:a timmar till på det där innan det löste sig. Fick tips av Christer om att prova tändspole och lite annat som kunde strula. Allt som jag kunde testa med min enkla multimeter fungerade! Satt nån timme och bara följde tåtar i Elschemat. Till slut skruvade jag isär databoxen. Bingo! En bränd diod! Efter lite koll i elschemat visade det sig vara dioden till strömförsörjningen av boxen. Lödde dit en sladd istället och provade. Det fungerade! :515: Snacka om att man har lärt sig mycket genom det där felet! Man får se det positiva. :thumbsup:

Vad ska man ersätta den trasiga dioden med för något ? den var alldeles bränd, såg inga siffror alls. De har några sorter på Kjell & Company, men jag vet inte vilken jag ska välja. Nån som vet ?

post-947-0-59612900-1315870077_thumb.jpg

Snickrade även ihop ett provisoriskt avgassystem, väldigt mycket tystare nu. Man måste ju hålla sig väl med grannarna! :)

post-947-0-09627800-1315870089_thumb.jpg

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Nej, det är nog bäst att hålla sig på gården! Tänkte ta en sväng på grusvägen här utanför, den är iallafall privat. Vädret ser dock inte så lovande ut idag... :(

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Vad ska man ersätta den trasiga dioden med för något ?

Satt den bara på spänningsmatningen till boxen kan du ta vilken kiseldiod som helst som är tillräckligt kraftig för att klara belastningen. Boxen kan väl inte dra så mycket ström, så en 3 A räcker nog. Kan ju mäta hur mycket ström boxen drar. Eventuellt får kanske andra saker ström från den?

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=90033

Link to comment
Share on other sites

Rikard: Storleken stämmer, tack! :)

Har haft fullt upp med att bara rejsa upp och ner för grusvägen utanför huset, inte många timmar med något vettigt. Ska beställa besiktningstid hos Gustaf i Västerås så snart som möjligt.

Bytte "handtag" på tig-svetsen häromdan. Vilken skillnad! Jag fick ett parweld wp9 handtag av grannen som jag mekat dit. Gick bra med lite bromsrör och en bromsrörsnippel. Är någon intreserad av det så lägger jag såklart upp bilder! Wp9 är den luftkylda varianten av det lilla handtaget , wp20 är den vattenkylda i samma storlek (jag hade en stort klumpigt handtag förut, wp26). Finns att köpa på Ebay/shop river för ungefär 15$. Skulle nog rekommendera den vattenkylda varianten och bygga ett enkelt kylaggregat av en gammal bilkylare eller nått, det kommer jag göra. Handtaget blir rätt varmet efter en stund.

Slangpaketet som följer med Kina-svetsarna är rätt så stelt. Det blir drygt när man hela tiden måste brottas med det. Nu förlängde jag slangpaketet med 30cm väldigt mjuk silikonkabel, gjorde lika på gas-slangen. Hängde även upp slangpaketet i taket i lagom höjd. Absolut inget motstånd i slangpaketet nu,riktigt behagligt att svetsa! :thumbsup:

post-947-0-36617500-1316332686_thumb.jpg

post-947-0-83343000-1316332700_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 year later...

Otroligt men sant, nu är vi igång igen! :)/>

Kaross beställd ifrån http://equinoxproducts.co.uk/ som verkar vara väldigt seriös.

Stolar är även beställda ifrån samma ställe, han var precis klar med gjutformarna till dem.

Fälgar i vettig dimension ska beställas, 17" var lite för stort, hehe...

Har några funderingar. Har varit ifrån "Locost-cirkusen" i nått år nu och känner att jag behöver lite hjälp med beställningar för att det ska bli rätt.

1. Har sierra rattstång. Vill beställa delarna som behövs för att montera en Biltema sportratt samt ett snap-off nav. Vad behöver jag, har endast rattstången nu. vart beställer jag ?

2. Vill beställa hastighetsmätare mm. Har tänkt mig ett sånt där "kluster" typ acewell. Är de vattentäta ?? För/nackdelar med olika modeller av liknande instrument ? Vart köper man ? Vilket är bäst/mest prisvärt ?

3. Vart köper man lämpliga bälten till en Haynes roadster ? Vilken modell passar bäst till glasfibersportstolar ?

Tjo! :)/>

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Kul att höra att du kommer igång igen Stefan. thumbsup.gif Vad ska du ha för fälgar, och vad fick du över?

Det ska bli väldigt intressant att se karossen när den kommer hem, jag har ju funderingar på att bygga en Haynesbil tillsammans med grabben tills han blir 18 om två år. Det är ju en genväg som bara sjutton jämfört med att göra allt i aluminium..

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Det är ju brorsans bil vi bygger på nu, min än så länge bara en färdig ram med en massa lösa komponenter. :)

Brorsan har 2 uppsättningar 17" fälgar passande sierra, vet ej om han ska sälja dem. Ska se om jag hittar bilder och maila dig.

Karossen samt buren på equinox products facebooksida ser jättefin ut, vad jag läst ska de hålla en väldigt hög kvalitet. Buren ska kopieras!! :) Svart kaross med kolfiberframskärmar samt kolfiberstänkskydd på bakskärmarna blir det. Beställde huv med scoop samt den bredare (häftigare!) noskonen.

9081kr+frakt på runt 2000kr landar man på för karossen.

Stolarna har jag inte fått pris på än.

post-947-13828888106767_thumb.jpg

post-947-1382888851061_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Intressant med karossen. Billigare än vad bara en lack kostar. Fälgarna passar ju inte, tänkte nog på dina gamla till den första bilen med Volvonaven,

Jag har 15x7" som jag tänkt använda till den nya bilen, och så ligger det 8 st 16" Aerofälgar till Saab, 108/4.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...