Stefan Berglund Posted March 1, 2011 Author Share Posted March 1, 2011 Jo, det är faktiskt jättebra! Lätt att ställa in rätt mått, sen verkar det ju som att det är hårt och bra material även i billiga skjutmått! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 1, 2011 Share Posted March 1, 2011 Inget nytt för mig. har gjort så med skjutmått 30 år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted March 1, 2011 Author Share Posted March 1, 2011 (edited) Jo, som sagt så kom jag ju inte på det själv. Meningen var väl att de som inte hade koll på att man kunde göra om ett skjutmått till ett ritsmått skulle uppskatta tipset. Edited March 1, 2011 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted March 1, 2011 Share Posted March 1, 2011 Det är ofta så att det finns fler användningsområden med olika verktyg och det är ju jättebra att man delar med sig av dessa ideer. Att det ska behöva ta 30 år bara för att tala om att man tänkt på det innan någon annan förstår jag inte vitsen med. Har du något hett tips att dela med dig av så passa på nu så vi slipper vänta 30 år till. Christer J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 1, 2011 Share Posted March 1, 2011 He He. Jo det är jättebra. jag trodde inte det var av intresse utan det har varit så naturligt för mig eftersom jag gjort så i många år att jag inte reflekterat över det. men jag håller med att man ska dela med sig för det som kanske är vanligt för vissa känner vissa inte till o tvärtom. :stupid: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted March 1, 2011 Share Posted March 1, 2011 Jo så är det och alla har inte hållit på och mekat och lärt av misstag osv så mycket heller. Vissa verktyg ska användas till det dom är avsedda för, andra kan användas till så mycket mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 1, 2011 Share Posted March 1, 2011 En kille som är en jäkel på tips o trix o ideer är Jim i Jims mekarhörna i tidningen Classic. Det skulle vara kul om de gjorde en samling på alla artiklar. Här är en från tidningens hemsida. http://prod.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20110125/det-ar-insidan-som-raknas-del-2 http://prod.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20110122/det-ar-insidan-som-raknas-del-1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 1, 2011 Share Posted March 1, 2011 Talmeter är en suverän och enkel pryl, även den är bra att ritsa med. Det finns en modell som har ett litet hål på 10cm strecken, där kör man i en körnare eller liknande så blir det en passare, man kan göra stoooora radier med en sådan. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted July 9, 2011 Author Share Posted July 9, 2011 (edited) Nu har det hänt lite på bilen igen. Liten provrullning nedför backen alldeles vid huset var vi ju tvungna att göra! Endast motorbroms = okapat tråg... :prop: Edited July 9, 2011 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 9, 2011 Share Posted July 9, 2011 (edited) Finns bara en sak att säga: Grattis!!! och kanske också varför inte ställa upp i (nedförs)backloppet i Röfors Arboga i augusti. Med det leendet på chauffören plus bilen så kommer ni vinna på både stil och "peoples choice". En helt annan sak. Varför har du undanhållit oss din Tricopter? Skäms lite grann! Fler bilder tack. Mer data vad det är för flygfartyg du byggt? Är det en byggsats? Vad är det för kamera du har ombord på flygningen Spraxkya? Edited July 9, 2011 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted July 9, 2011 Author Share Posted July 9, 2011 Tack! :D Tricoptern har ~48cm ifrån motoraxel till mitt. Byggde ihop den åt en kompis enligt recept på RcExplorer.se. Med facit i hand hade jag nog hellre byggt en quadcopter, onödigt krångligt att få till den bakre motorn som måste kunna vinklas för att svänga farkosten. På en Quad har man motroterande propellrar som sköter styrningen. Filmen var en av de första provkörningarna. Det är lite lurigt att flyga den, måste hålla koll hela tiden. Klarar bara av att flyga med stjärten mot mig än, att vända på den känns omöjligt. :prop: Kameran på flygplanet är en Turnigy 30fps, likadan som din. Har även en film med fasttejpad HD-kamera liggandes. Video i all ära, men stillbilderna jag tagit är dock ändå roligast att titta på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 9, 2011 Share Posted July 9, 2011 Ok, skall kolla på RcExplorer.se Kör du stillbilderna med Turnigyn också eller någon annan kamera. Tidsstyrt eller fjärrstyrt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted July 9, 2011 Author Share Posted July 9, 2011 jag har limmat fast ett servo direkt på kameran, använder en av brytarna på radion för att ta kort. Kör kameran i " burst mode", så kameran tar bilder så fort den kan när avtryckaren är nedtryckt. Sent from my GT-I9000 using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 9, 2011 Share Posted July 9, 2011 Föreslår några bilder (eller många) på din Tricopter-skapelse. Både Tricoptern och på kamera och servo. I den här tråden eller ny tråd. Det här är intressant minst sagt. Har läst en del på sidan du hänvisade till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted July 11, 2011 Author Share Posted July 11, 2011 Håller på och grejar med pedalstället nu. Hur får man fast kopplingswiren på bästa sätt ? Har sett nån variant på forumet, men hittar inte på den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted July 11, 2011 Author Share Posted July 11, 2011 (edited) Kopplingswiren fixad! Knåpade ihop en variant där jag inte behöver klippa av orginalwiren. Svarvade en 4cm förlängare till wirehöljet på växellådssidan för att bli av med lite längd, justering på längden bakom pedalstället. Har nu kommit till bromspedalen. Tycker det ser lite lurigt ut, "pinnen" som ska in i bromscylindern får en rätt brant vinkel uppåt då det inte går att sätta bromscylindern så långt ner. Funderar även på hur långt bak pedalerna ska sitta i "normalläge" ? Står inget om det i boken vad jag har sett. Hur långt in måste man förresten kunna trycka på bromscylinderna ? Tycker inte att det blir speciellt mycket med hålet för "pinnen" på det ställe där det sitter på pedalen nu ? Men det kanske är rätt ? Edited July 11, 2011 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 12, 2011 Share Posted July 12, 2011 Har du bild på pinnen? Den bör vara så rak det går för snebelastningar är aldrig bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 12, 2011 Share Posted July 12, 2011 (edited) Jag hade samma problem med mitt pedalställ, inte Haynes dock. Men jag tryckte in kolven halvvägs och satte pedalen i sån höjd att stången var vågrät just där. Det blir ju en pendelrörelse på tryckstången, så det blir ju alltid lite snett i ytterlägena. Men från början var min vågrät först när kolven var i botten. Edited July 12, 2011 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted July 12, 2011 Author Share Posted July 12, 2011 ok, jo jag får nog flytta ner bromscylindern den sista lilla biten. kanske flytta hålet i pedalen, undrar hur utväxlingen blir... Sent from my GT-I9000 using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted July 12, 2011 Author Share Posted July 12, 2011 (edited) Köpte riktiga svarvstål till min lilla jula-skrutt-svarv igår. Fungerar faktiskt bra! Hållit på och försökt få bort lite irriterande glapp i svarven nu på kvällen. Snubblade över den här för nån timme sen: DreamCutter Hemsida/Shop . Helt otroligt smart! :) Var förstås tvungen att springa ut i garaget och prova svarva en radie med lite inspirerad stålposition, absolut inte optimalt, och det gick alldeles utmärkt! Wow! Bygga en rörbockningsmaskin känns ju inte så omöjligt helt plötsligt! Edited July 13, 2011 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted July 13, 2011 Share Posted July 13, 2011 Det där var ju inte så dumt, det är ju äckligt svårt att göra på frihand även om det går (och inte blir helt hundra). Farsan håller på att bygga en motsvarande manick av en snäckväxel, ska jag slänga upp en bild? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted July 13, 2011 Author Share Posted July 13, 2011 Släng upp en bild! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted August 5, 2011 Share Posted August 5, 2011 Slänger upp en bild, ;) Alltså, det ska sitta en vev i ovankant på växelhuset som man matar runt axel med, stålet kommer sitta i bortre änden av axeln. Tanken som slog mig att det borde gå att bygga en riktigt bra hybrid av våra två varianter, om man har lust och tid vill säga. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted August 5, 2011 Author Share Posted August 5, 2011 Ahh, den svarvar på undersidan alltså ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted August 6, 2011 Share Posted August 6, 2011 Om man vill, men den är huvudsakligen för att svarva rakt mot chucken om jag förstod det hela rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted August 14, 2011 Author Share Posted August 14, 2011 (edited) Hänt lite mer på bilen! Nya styrarmsförlängare svarvade, de vi köpte ifrån Rallydesign var ju både för korta och i aluminium. En tank i rostfritt svetsad. slog sig något helt fruktansvärt, tur att den inte ska vara synlig. Man undrar ju hur tusan man ska göra för att svetsa rostfritt snyggt ? :blink: elhärva uppnystad och motorn provstartad i nån sekund, har inte fått dit någon kylare än. Fixade även till ett höj och sänkbart el-stativ till svetsbordet. Känns riktigt lyxigt och klart användbart! :thumbsup: Fick inte plats med knät under bordet när jag ville använda pedal till tig-svetsen i den förra versionen av bordet. Edited August 14, 2011 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 14, 2011 Share Posted August 14, 2011 Väl kämpat Stefan. Förresten ser tanken finfin ut även om du säger att den slagit sig lite.... (ett plåtster kanske gör susen)... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted September 11, 2011 Author Share Posted September 11, 2011 Ännu en milstolpe passerad! Idag genomfördes den första motorframdrivna provkörningen av bilen! :) Brorsan har varit här hela helgen och grejat. Bromsrör dragna, kylsystem på plats, hjulinställining klar efter mycket krångel. Ett tips för dig som ska bygga en Haynes Roadster, skippa det där lutande styrväxelfästet! Det gör det helt jä**a omöjligt att få någon som helst koll på hur man vill flytta styrväxeln vid inställning. Följ istället Janne E:s goda exempel och gör ett horisontellt fäste. Gör det lägre än du tror du behöver och palla sedan upp växeln efteråt. Helsvetsa EJ innan du är klar med inställningen! Provkörningen av bilen var förresten kul i ungefär 3 minuter sen la bilen av... Höll på en timme med att felsöka. Tändningen fungerar ej, nån som har nått tips ? Nu har vi ingen avgassystem på bilen, men jag tycker ändå att den borde ha tomgång när den väl fungerar ? Det är även ~6 trådar som suttit under instrumentbrädan på Sierran som vi inte har någon koll på. Nån som vet vad de är till ? Mätare ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted September 12, 2011 Author Share Posted September 12, 2011 (edited) Nu är problemet med tändningen fixat! Hittade även på 2st vacuumslangar som pluggades. Nu kommer nog bilen gå bättre! :) Lyckades även tyda elschemat i haynes Sierra manual, så nu har jag koll på de sista tåtarna. Sent from my GT-I9000 using Tapatalk Edited September 12, 2011 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted September 12, 2011 Share Posted September 12, 2011 Gött men....03:12 ?!?! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted September 12, 2011 Author Share Posted September 12, 2011 Det blir till att jobba på nätterna när man har ungar. :) Inte lika kul när vi gick upp kl 7... Sent from my GT-I9000 using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted September 12, 2011 Author Share Posted September 12, 2011 (edited) Tändningsproblemet var inte alls fixat... Blev en 4:a timmar till på det där innan det löste sig. Fick tips av Christer om att prova tändspole och lite annat som kunde strula. Allt som jag kunde testa med min enkla multimeter fungerade! Satt nån timme och bara följde tåtar i Elschemat. Till slut skruvade jag isär databoxen. Bingo! En bränd diod! Efter lite koll i elschemat visade det sig vara dioden till strömförsörjningen av boxen. Lödde dit en sladd istället och provade. Det fungerade! :515: Snacka om att man har lärt sig mycket genom det där felet! Man får se det positiva. :thumbsup: Vad ska man ersätta den trasiga dioden med för något ? den var alldeles bränd, såg inga siffror alls. De har några sorter på Kjell & Company, men jag vet inte vilken jag ska välja. Nån som vet ? Snickrade även ihop ett provisoriskt avgassystem, väldigt mycket tystare nu. Man måste ju hålla sig väl med grannarna! :) Edited September 12, 2011 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted September 13, 2011 Share Posted September 13, 2011 Följer din tråd - jag är mycket imponerat att du hittade den trasiga dioden - jag skulle aldrig ha hittat felet under min livstid - grattis kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted September 13, 2011 Author Share Posted September 13, 2011 Du behöver inte vara imponerad, det var ren tur! Tack! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 13, 2011 Share Posted September 13, 2011 Imponeringsfaktor nummer 2: Provkörning slutade inom tomtgräns, ingen extra tur ut på allmän väg här. Bra!! För det var väl inte ren tur det också, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted September 13, 2011 Author Share Posted September 13, 2011 (edited) Nej, det är nog bäst att hålla sig på gården! Tänkte ta en sväng på grusvägen här utanför, den är iallafall privat. Vädret ser dock inte så lovande ut idag... :( Sent from my GT-I9000 using Tapatalk Edited September 13, 2011 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted September 13, 2011 Share Posted September 13, 2011 Vad ska man ersätta den trasiga dioden med för något ? Satt den bara på spänningsmatningen till boxen kan du ta vilken kiseldiod som helst som är tillräckligt kraftig för att klara belastningen. Boxen kan väl inte dra så mycket ström, så en 3 A räcker nog. Kan ju mäta hur mycket ström boxen drar. Eventuellt får kanske andra saker ström från den? http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=90033 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted September 13, 2011 Author Share Posted September 13, 2011 Tack för det! :) Sent from my GT-I9000 using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted September 13, 2011 Share Posted September 13, 2011 Har du dioden kvar kan du förresten mäta den (fysiskt). En 3 A standarddiod är 5 mm i diameter och 10 mm lång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted September 18, 2011 Author Share Posted September 18, 2011 Rikard: Storleken stämmer, tack! :) Har haft fullt upp med att bara rejsa upp och ner för grusvägen utanför huset, inte många timmar med något vettigt. Ska beställa besiktningstid hos Gustaf i Västerås så snart som möjligt. Bytte "handtag" på tig-svetsen häromdan. Vilken skillnad! Jag fick ett parweld wp9 handtag av grannen som jag mekat dit. Gick bra med lite bromsrör och en bromsrörsnippel. Är någon intreserad av det så lägger jag såklart upp bilder! Wp9 är den luftkylda varianten av det lilla handtaget , wp20 är den vattenkylda i samma storlek (jag hade en stort klumpigt handtag förut, wp26). Finns att köpa på Ebay/shop river för ungefär 15$. Skulle nog rekommendera den vattenkylda varianten och bygga ett enkelt kylaggregat av en gammal bilkylare eller nått, det kommer jag göra. Handtaget blir rätt varmet efter en stund. Slangpaketet som följer med Kina-svetsarna är rätt så stelt. Det blir drygt när man hela tiden måste brottas med det. Nu förlängde jag slangpaketet med 30cm väldigt mjuk silikonkabel, gjorde lika på gas-slangen. Hängde även upp slangpaketet i taket i lagom höjd. Absolut inget motstånd i slangpaketet nu,riktigt behagligt att svetsa! :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted February 9, 2012 Share Posted February 9, 2012 bump! Har du fått nåt svetsat då? Eller är det bara flygetyg du bygger nuförtiden? Kanske blir jag som får bjuda på åktur först mot alla odds... Christer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted October 26, 2013 Author Share Posted October 26, 2013 (edited) Otroligt men sant, nu är vi igång igen! :)/> Kaross beställd ifrån http://equinoxproducts.co.uk/ som verkar vara väldigt seriös. Stolar är även beställda ifrån samma ställe, han var precis klar med gjutformarna till dem. Fälgar i vettig dimension ska beställas, 17" var lite för stort, hehe... Har några funderingar. Har varit ifrån "Locost-cirkusen" i nått år nu och känner att jag behöver lite hjälp med beställningar för att det ska bli rätt. 1. Har sierra rattstång. Vill beställa delarna som behövs för att montera en Biltema sportratt samt ett snap-off nav. Vad behöver jag, har endast rattstången nu. vart beställer jag ? 2. Vill beställa hastighetsmätare mm. Har tänkt mig ett sånt där "kluster" typ acewell. Är de vattentäta ?? För/nackdelar med olika modeller av liknande instrument ? Vart köper man ? Vilket är bäst/mest prisvärt ? 3. Vart köper man lämpliga bälten till en Haynes roadster ? Vilken modell passar bäst till glasfibersportstolar ? Tjo! :)/> Edited October 26, 2013 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted October 26, 2013 Share Posted October 26, 2013 Välkommen åter - har haft funderingar på vart du tog vägen. Känns härligt att du är på gång igen kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted October 26, 2013 Author Share Posted October 26, 2013 Det blir såhär när man får ett par ungar samtidigt som man renoverar ett gammalt hus. Bara att lägga annat på hyllan. :) Nån som har koll på de här bitarna i bilbygget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 (edited) Kul att höra att du kommer igång igen Stefan. Vad ska du ha för fälgar, och vad fick du över? Det ska bli väldigt intressant att se karossen när den kommer hem, jag har ju funderingar på att bygga en Haynesbil tillsammans med grabben tills han blir 18 om två år. Det är ju en genväg som bara sjutton jämfört med att göra allt i aluminium.. Edited October 27, 2013 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted October 27, 2013 Author Share Posted October 27, 2013 Det är ju brorsans bil vi bygger på nu, min än så länge bara en färdig ram med en massa lösa komponenter. :) Brorsan har 2 uppsättningar 17" fälgar passande sierra, vet ej om han ska sälja dem. Ska se om jag hittar bilder och maila dig. Karossen samt buren på equinox products facebooksida ser jättefin ut, vad jag läst ska de hålla en väldigt hög kvalitet. Buren ska kopieras!! :) Svart kaross med kolfiberframskärmar samt kolfiberstänkskydd på bakskärmarna blir det. Beställde huv med scoop samt den bredare (häftigare!) noskonen. 9081kr+frakt på runt 2000kr landar man på för karossen. Stolarna har jag inte fått pris på än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted October 27, 2013 Author Share Posted October 27, 2013 Likadana fälgar som på equinox-bilen ovan kanske det blir. De såg bra ut tyckte jag. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted October 27, 2013 Author Share Posted October 27, 2013 (edited) . Edited October 27, 2013 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 Intressant med karossen. Billigare än vad bara en lack kostar. Fälgarna passar ju inte, tänkte nog på dina gamla till den första bilen med Volvonaven, Jag har 15x7" som jag tänkt använda till den nya bilen, och så ligger det 8 st 16" Aerofälgar till Saab, 108/4. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted October 27, 2013 Author Share Posted October 27, 2013 Så här ser fälgarna ut iallafall. Du får väl tjata på johan till nästa bil. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.