Rohan Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Var och köpte en donator igår, en som gick att köra hem (precis). Det är en Sierra Laser, årsmodell 87 med knappt 10000 mil på mätaren. Eller är det knappt 20000 eller knappt 30000, hur vet man? Det var lite av ett äventyr att få hem den. Hade 18 mil hem och i början gick det fint, sen tappade bilen orken och hackade fram tills det stod still. Startade dock igen efter ett eller två försök och sedan gick det fint igen, ett tag. Blev väl totalt 5 liknande stopp på vägen hem, lite nervöst i mörkret och obygden. Ungefär halvvägs började det lukta lite illa om den och när jag var nästan hemma hade den börjat ryka en del från höger bak (vit rök och den luktade även lite). Detta ledde till att jag fick en pratstund med ett par trevliga poliser. :blink: Eftersom jag varit duktig och ställt på bilen (bild i mobilen på ägarbytespappret) och fixat försäkring så tyckte de att det var okej att släppa mig de sista kilometerna genom stan. Nu står bilen på garageuppfarten, redo att rivas någon gång inom en snar framtid. Jag är inte världens mest kunniga person när det gäller motorer så jag undrar lite vad det var jag råkade ut för? Varför tappade motorn orken? Hur som helst har jag stål till chassit i garaget och donator utanför. Byggbordet är halvklart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
quattro Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 God morgon och ett VÄLKOMMEN! Besikningspapper borde kunna visa hur långt den gått. Men motorn var lite svårare. Det var inte så att den gick varm/kokade? /Anders Eriksson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Välkommen med byggstarten eller det kanske "skrotningsstarten". Är det en Fågel Fenix (Sierra) du hämtat hem som kommer återuppstå i ny fin skepnad efter några timmars jobb och omsorg. Från Wikipedia. Fenix (av grekiskans phoinix, purpurfärgad; också Fågel Fenix) är en mytisk fågel med en rad legender från olika kulturer förknippade med sig. Fenix lär vart femhundrade år komma från Arabien till staden Heliopolis i Egypten för att begrava sin faders lik i ett ägg av myrra. När Fenix är nära att dö bygger den ett bo runt sig och dör där i. Sedan kommer dess ättling ut ur boet i form av en mask. Varianter på denna myt är att Fenix brinner upp då den dör och uppstår som en mask ur askan. Masken växer sedan till en ny fågel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Kanske höger bak broms som låg emot, därav rök och ingen ork? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rohan Posted April 6, 2010 Author Share Posted April 6, 2010 (edited) Besikningspapper borde kunna visa hur långt den gått. Men motorn var lite svårare. Det var inte så att den gick varm/kokade? Höll speciellt koll på temp-nålen och den gick inte särskilt högt någon gång. Men oljelampan tändes när den stannade, slocknade dock när jag startade igen. Motorn kändes riktigt pigg och gick bra mellan dessa små anfall av orkeslöshet, kan det vara så att den läckt olja eller inte haft tillräckligt med olja? Enligt besiktningspappret har den gått drygt 9000 mil så det ska väl stämma då. Kanske höger bak broms som låg emot, därav rök och ingen ork? Vänster bak menade jag, samma sida som avgasröret. Edited April 6, 2010 by Rohan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Besiktningspappret är bara en avskrift av mätaren vid besiktningstillfället så båda blir ju lika osäkra. Har du däremot många besiktningspapper år bakåt kan det hjälpa dig i milantagandet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Hej! Har du olja i kylarvätskan eller kylarvätska i oljan? Vit rök ur avgasröret tycker jag tyder på brusten topplockspackning. // JEK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rohan Posted April 7, 2010 Author Share Posted April 7, 2010 Noterade att röret som kommer med varmluft till luftfiltret inte riktigt satt som det skulle, det har nog gått av i båda ändarna och satt sidoförskjutet med ytterkanten där mitten av röret skulle ha varit. Får väl lite mer definitivt besked när jag börjar plocka ner bilen. Så länge har jag stökat lite i garaget, det är inte världens största garage men kunde varit värre. :) När man slänger lite skräp så blir det mer plats. :unsure: Stapeln med däck som syns på bilderna förväntas kunna stå kvar även om jag kör in Sierran och stänger porten. Fick en uppsättning fälgar med, ska tydligen vara Cosworth-fälgar men har de verkligen suttit på en Sierra? Hör de inte hemma på en Escort? Det är iaf 16" som är 205mm breda. De är i okej skick — använda men inte sönderkörda — frågan är bara hur de ser ut på en sjua? Sen byggde jag vidare på mitt byggbord och nu ska jag bara limma ihop skivorna och skruva fast dem. Ska väl förhoppningsvis inte trilla ihop av en nysning. :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rohan Posted April 28, 2010 Author Share Posted April 28, 2010 Jag ska åka en sväng och köpa lite verktyg och började fundera på om det är något särskilt som behövs? Har en verktygssats med blocknycklar och hylsor från Kamasa (de hade ett bra mässpris, annars hade jag skaffat Biltema), lite skruvmejslar och några tänger. Har en inköpslista där det finns med verkstadskran (och en motorlyftkedja), pallbockar, domkraft, motorstativ, skjutmått och bladmått, gummiklubba, skruvstycke (tror jag kommer ha nytta av ett på arbetsbänken i garaget), gummiklubba, lite olika smörjmedel och rostätare, magnetvinklar (större sorten) och svetstänger (vilken typ har man mest nytta av och hur många behöver man), slagmejsel och säkert något mer. Några verkyg som man tror är användbara men som sen inte behövs? Har särskilt funderat på vad det är för dimensioner på muttrarna i naven på en Ford Sierra? I baknaven är det väl så att man behöver en 41mm hylsa men vad är det för dimension i framnaven? Med tanke på att en 41mm hylsa kostar ett par pizzor kanske det finns något locost-alternativ? Tar glatt emot alla tankar och erfarenheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 28, 2010 Share Posted April 28, 2010 Vinkelslip och mutterdragare är bra att ha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted April 28, 2010 Share Posted April 28, 2010 Det är 41mm både fram och bak. Iaf på mina och jag har tagit mina från en sierra med ABS (skivor runtom) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 28, 2010 Share Posted April 28, 2010 ---- Med tanke på att en 41mm hylsa kostar ett par pizzor kanske det finns något locost-alternativ? ---- Locost alternativet är att låna en 41mm hylsa, vilket jag fick möjlighet att göra. Kolla i tråden för, hmmm vilken bil är det nu, Det måste vara 6x4 eller möjligen Tre-Komma-Fem. I en av trådarna finns bilder på erforderligt förlängningsskaft för att ta bort hjulmutter. Det går åt en 41a som håller för att få loss bulten. Obs att vänstersidan troligen är vänstergängad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted April 28, 2010 Share Posted April 28, 2010 På min Sierra var det vänstergängat vilket resulterade i en sönderdragen yttre drivknut, köpte en hylsa 102367 41mm samt ett 3/4" skaft 10346 samt en adapter 3/4" till 1/2" 101994 (allt från biltema) så nu är det inte mycket som sitter fast........ :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted April 29, 2010 Share Posted April 29, 2010 Hylsa och skaft från Jula, rätt verktyg är halva jobbet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 29, 2010 Share Posted April 29, 2010 Rätt verktyg är halva jobbet. Halva verktyg är rätt jobbigt :rolleyes: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rohan Posted April 29, 2010 Author Share Posted April 29, 2010 Jag har funderat på om man har nytta av en propan-/butanbrännare typ Biltema 17-601? Ska se till att köpa ett riktigt rejält skaft och en 41mm krafthylsa enligt era rekommendationer. Kommer jag nog ha glädje av i längden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted April 30, 2010 Share Posted April 30, 2010 Jag har funderat på om man har nytta av en propan-/butanbrännare typ Biltema 17-601? Ska se till att köpa ett riktigt rejält skaft och en 41mm krafthylsa enligt era rekommendationer. Kommer jag nog ha glädje av i längden. Eller så går du till en verkstad i närheten och ber om hjälp att skruva dit muttrarna för lite fikabröd. Så gjorde jag om man vill vara lite locost :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoXa Posted May 2, 2010 Share Posted May 2, 2010 Jag är inte världens mest kunniga person när det gäller motorer så jag undrar lite vad det var jag råkade ut för? Varför tappade motorn orken? Låter som ett typiskt bränslefilterproblem. Motorn suger i sig bränslet i filtret vilket är alldeles för igensmockat med avlagringar osv vilket gör att motorn går sämre och sämre och till sist dör. Väntar man några minuter hinner filtret fylla sig igen och man kan köra X kilometer till. Klassiker på förgasarmotorer iaf.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rohan Posted May 2, 2010 Author Share Posted May 2, 2010 Det låter som en vettig förklaring, ska se om jag kan komma fram till något när jag river bilen nästa helg. Vart en samling med verktyg i fredags i alla fall. Missade att min hylsnyckelsats mestadels hade 1/4"- och 3/8"-hylsor och reduceringen från 3/4" var till 1/2" och jag har alltså inga 1/2"-hylsor. :banghead: Vilka storlekar stöter man på oftast i bilar? Upptäckte att de flesta bultskallarna i verkstadskranen från Jula var större än 22mm så där åkte skiftnycklarna fram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoXa Posted May 2, 2010 Share Posted May 2, 2010 (edited) Bultstorlek i bilar kan ju variera något enormt. Men jag plockar sällan fram en större nyckel än 24 mm när bilar ska skruvas. I grävmaskiner därimot är 40-120 mer standard och 2-3m skaftförlängare. Jag tycker definitivt att du ska investera i en fin 1/2" sats. Med 1/4" kommer du inte långt på en rostig bil. Snåla inte på verktygsinköpen, ofta är kvalitetsverktyg outslitliga (förutom hylsor då, iaf om man kör dem i mutterknacken). EDIT: 19,17,13,11,10,8,7 på gamla bilar. Nu för tiden har material sparats in på bultskallarna så nu är det vanligare med 18,16,14,12,10,8,7. Väldigt ofta 11:ans nyckel på bromsrörsnipplar. Edited May 2, 2010 by RoXa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rohan Posted May 2, 2010 Author Share Posted May 2, 2010 (edited) Jag har den här verktygssatsen från Kamasa. Kanske skulle komplettera med några hylsor från Biltema, om inte annat för att kunna dra med halvmetersskaftet om det är tjurigt. Grävmaskiner får Cealm hålla på med, jag vill har lite sportigare utförande på mitt fordon... EDIT: Är det någon annan skillnad mellan hylsor och krafthylsor än färgen och att de tål mer? Edited May 2, 2010 by Rohan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted May 2, 2010 Share Posted May 2, 2010 EDIT: Är det någon annan skillnad mellan hylsor och krafthylsor än färgen och att de tål mer? Krafthyllsorna tål inte så mycket mer moment än en vanlig hyllsa i samma storlek men de tål att knackas med utan att mattas ut. Behövs framförallt när man använder mutterknackare. Sen angående färgen så är det inte skrivet i sten att alla svarta hyllsor är krafthyllsor. Snapon t.ex. har hyllsor i "industrial finish" alltså svarta men det är exakt samma som de kromade hylsorna och tål lika mycket moment. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted May 2, 2010 Share Posted May 2, 2010 Krafthylsor som är värda sitt namn är alltid 6-kantiga i greppet. 12-kantshylsor på en mutterknack borde vara straffbart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 2, 2010 Share Posted May 2, 2010 Men kör du sönder en Snapon får du en ny. Oavsett hur gammal den är, eller hur du lyckades förstöra den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rohan Posted May 7, 2010 Author Share Posted May 7, 2010 Nu är det helg och dags att börja riva donator. :) En snabb fråga som dykt upp är om det finns något smidigt sätt att tömma ur bensinen ur en Sierra? Finns det någon plugg i botten? Kan man pumpa ur den med bilens pump på något smidigt sätt? Hur har ni gjort? Vill helst inte dra i mig en massa ångor eller ännu värre bensin... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
quattro Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 Bilens egen pump är ju en bra början i alla fall. Att ha en brandsläckare innom armlängds avstånd är aldrig fel när man jobbar med sånt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rohan Posted May 7, 2010 Author Share Posted May 7, 2010 Nästa fråga här nu då. När jag lyfter ur motorn imorgon – för att hänga upp den i mitt motorstativ (Biltema), vilket jag aldrig gjort förut – vilka hål ska jag skruva fast den i? Behöver jag några nya bultar? Vore i så fall bra om någon vet vilken dimension det är så jag kan köpa dem innan butikerna stänger. Har aldrig plockat ur en motor förut så jag har lite dålig koll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 (edited) ta bort svänghjulet och häng sedan upp den i de bulthål som är till växellådan. mät bultarna som växellådan sitter fast med om de räcker i längd annars köp nya längre i samma gänga. de bör gå in ca 15 mm i blocket med gänga för att vara säkert. Edited May 7, 2010 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rohan Posted May 7, 2010 Author Share Posted May 7, 2010 Tack så mycket för hjälpen, kommer rapport under lördagskvällen. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rohan Posted May 9, 2010 Author Share Posted May 9, 2010 (edited) Vart så himla trött av att riva i bilen så här är rapporten – lite försenad. Fick ut motor och växellåda men har alltså en del andra delar kvar. Hade hjälp av en god vän och vi tog den tid vi behövde, vilket visade sig vara hela dan (8-21 med ett par matpauser). Förvånansvärt få muttrar och bultar som rostat fast, var bara ett fåtal som behövde lite rostlösare och mild övertalning. Jag och min kompis har också lärt oss vad som händer om man låter rosten och skiten lura en att ta en hylsa ett snäpp för stort. På sista bilden syns den praktiska förvaringen som ingår i alla lämpliga donatorfordon. :) Edited May 9, 2010 by Rohan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoXa Posted May 9, 2010 Share Posted May 9, 2010 Ser trevligt ut:) Kom du på vad som var felet med bilen efter hemfärden? Om det är den motorn du ska använda kanske det hade varit bra att fixa eventuella problem innan den hissas ur. Borde ju underlätta lite i en ev. felsökning när den ska igång i sitt nya hem. (Hm varför skrev jag inte detta innan helgen förr.. ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rohan Posted May 9, 2010 Author Share Posted May 9, 2010 Har inte riktigt kommit på vad det var, märkte inget vatten i oljan och ingen olja i kylarvattnet (men en härlig rostbrun nyans). Vi fick tyvärr knuffa in den i garaget nu eftersom batteriet var dött. :( Få ut bensinen var också enkelt eftersom det var självrinning ur slangen fram till den mekaniska bensinpumpen. Har inte öppnat något filter så vet inte hur det ser ut där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rohan Posted August 6, 2010 Author Share Posted August 6, 2010 (edited) Nu är det dags för en statusuppdatering. Jag har skaffat gas och tråd till svetsen och börjat öva. Blir väl sådär men punkta ihop lite medans jag övar på andra bitar ska nog gå i alla fall. Svårt att få svetsarna att inte ligga på utsidan tycker jag. Gjorde en konsol till min garagedator som övning i alla fall, blev ganska bra. Perfekt passform. Annars har jag med hjälp av ett par kompisar lyckats riva det mesta. Diffklumpen tjurar så den har jag inte fått loss ännu. Kabelhärvan ska pillas loss och med den rattstången. Tror jag fått med det mesta. Hur ska jag få rent överallt? Elektrolys till rosten men all olja och klet? Sen är det frågan om jag ska fixa med pinton från donatorn eller om jag ska få råd med och tag i en C20XE... hmm? Det här verktyget är väl det jag använt mest, början av sommarledigheten gick åt till altanen. Bra verktyg gör det i alla fall roligare. EDIT: Det är alltså en Makita slagskruvdragare, mycket liten och smidig men mycket stark. Edited August 8, 2010 by Rohan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meanstreak68 Posted August 7, 2010 Share Posted August 7, 2010 Funderade ett tag på c20xe men pris/skick fick mig att komma fram till att Saab ltt är ofta är ett intressant altrnativ som man får mer/bättre motor för pengarna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 7, 2010 Share Posted August 7, 2010 SAAB är ett mkt intressant ekonomiskt alternativ men måste säga att XE motorn håller jag högt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rohan Posted August 13, 2010 Author Share Posted August 13, 2010 Kommer göra ett försök att baxa ut aset ur garaget i helgen med hjälp av en god vän. Tänkte lyfta med verkstadskranen fram och försiktigt med domkraften bak och förhoppningsvis få ut skönheten. Sen har jag funderat på rengöring av donatorernas men avrett ing och diskborte tillsaammans med elektrolys verkar vara vägen framåt. När det gäller motor och växellåda funderar jag på hur jag ska gå till väga? Hur mycket kan jag plocka isär, loss och ner? Något jag ska vara särskilt försiktig med? Har aldrig skruvat med sånt här så jag är novis. Alla kommentarer och tips är varmt välkomna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted August 13, 2010 Share Posted August 13, 2010 Om motor och vx-låda inte är alltför demonterade i detaljer brukar det vara effektivt med avfettning och högtryckstvätt. En fördel är om motorn är monterad på ett motorstativ. Fick köra flera omgångar med avfettning och högtryck innan vi lyckades få vår Ford V6 någotsånär rengjord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rohan Posted August 13, 2010 Author Share Posted August 13, 2010 Det enda jag plockat bort från motorn är luftfiltret och diverse slangar och kablar som hade hindrat att motorn lämnade motorrummet. Den sitter på ett stativ men jag har inte tillgång till någon högtryckstvätt, tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 13, 2010 Share Posted August 13, 2010 ta avfettning med diskborste och spola av med varmt vatten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted August 15, 2010 Share Posted August 15, 2010 Gjorde en konsol till min garagedator som övning i alla fall, blev ganska bra. Perfekt passform. :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted August 15, 2010 Share Posted August 15, 2010 tänkte på detta med garage dator.. hur stor är sanorlikheten att en dator överlever längre stunder i ett garage med massor av fint metalldamm och smuts?? funderar då jag dragit ut nätverks sladd och tänkt mig en gammal burk där..?? hur skydda förutom dyra dator kabinett.. eller skall man "bara" byta ofta :banghead: mvh Michael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 15, 2010 Share Posted August 15, 2010 släng ett lakan över den när du inte använder den. på verkstäder hänge de med ganska bra. eller bygg in den i en låda med glasruta på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rohan Posted August 15, 2010 Author Share Posted August 15, 2010 Bärbar dator är svårt att skydda på något särskilt bra sätt, jag har satt min ganska högt på väggen för att komma undan från spån och kladd men damm är svårare. Stationära datorer kan man alltid utrusta med dammfilter, finns på alla datorbutikerna på nätet. Eller som Thomas säger tror jag ett gammalt lakan kan ge samma funktion. Annars tror jag att det är tangentbord och mus som går åt hårdast men det kan bero på placeringen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 15, 2010 Share Posted August 15, 2010 Blåsa ur chassit med tryckluft ibland skadar nog inte heller. Är ju också bra om man ställer den på ett ställe där man inte direkt får sprutet från vinkelslipen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 15, 2010 Share Posted August 15, 2010 ev. kan det gå att klä en genomskinlig "påse" över mus o ev. tangentbord Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rohan Posted August 15, 2010 Author Share Posted August 15, 2010 Tangentbord i silikon tål annars mycket partiklar och gegga utan att bli förstörda. Jag tycker de är rätt tråkiga att skriva på men i garaget skulle de överleva länge, trots damm och smuts. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted August 15, 2010 Share Posted August 15, 2010 (edited) det där med blåsa ur med tryckluft har jag strängeligen blivit avrådd från... kan bli statisk elektricitet som inte e bra för vissa komponenter... får väl skruva ihop en plyfa låda med lexan framsida med dator-fläkt som blåser in filtrerad luft så man har övertryck..sen får man plocka ut mus och tangent bord vid behov..eller öppna en lucka.kan ju vara trevligt med lite musik och annat nyttigt i garaget..iofs har jag det ihop byggt med huset... men som min gamle far brukar säga "hellre lat än dum"...he he..vad vet han 83 år gammal.. Edited August 15, 2010 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted August 15, 2010 Share Posted August 15, 2010 Köp en stor kylmantel så du kör utan fläkt på processorn. Köp sedan ett billigt grafikkort med passiv kylning. Så nu har du en dator utan fläktar som inte suger i sig något skit. Vill du vara extra noga köp sån här luftfilter för ventilations mojänger på hus och tejpa över hålen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 16, 2010 Share Posted August 16, 2010 (edited) Tangentbord i silikon tål annars mycket partiklar och gegga utan att bli förstörda. Jag tycker de är rätt tråkiga att skriva på men i garaget skulle de överleva länge, trots damm och smuts. Du har ett sånt hemma hos mig om du minns :) Som sagt, ganska svårskrivna :P Edited August 16, 2010 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rohan Posted August 22, 2010 Author Share Posted August 22, 2010 Var ute i garaget igår och fixade lite. Började med att försöka räta upp byggbordet lite, fick till det ganska skapligt. Får ge det lite tid innan jag kontrollerar igen. Ritade upp alla viktiga mått för första lagret i ramen, skruvade fast lite vinkelbeslag men de gick åt ganska fort. Köper nog en omgång till, tycker det var lättarbetat. Sen sågade jag till de första fyra bitarna, på bilden nedan har jag bara hunnit med två stycken. Tar lite tid att såga för hand men har inte plats för en såg (och inte pengar heller) så när det går att få tillräckligt bra resultat för hand så får det duga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.