Jump to content

Gwaihir


Recommended Posts

Idag har jag dels fått hjälp med att knuffa ut bilvraket ur garaget och sen fått den bärgad till bilskroten. Smidigt för bärgaren att bara peta in flaket under bilen och sedan vinscha upp den. Det blev lite bättre med utrymme och dessutom tillräckligt med plats för bruksbilen i garaget så man slipper skrapa rutor.

Men, frågan är, behöver jag få något särskilt papper när jag skrotar/avregistrerar bilen?

Link to comment
Share on other sites

Med ursprungskontroll kan man aldrig veta. Gå in på Transportstyrelsen -- > Väg --- > Mina fordon. Ta ut en kopia där på att just du äger detta fordon eller ta en kopia på de registreringshandlingar du har, gul och blå lapp.

Har du lite oflyt i ursprungskontrollen vill de veta allt och gärna lite till. Skicka heller inte in mer i original till ursprungskontrollen än det som är nödvändigt allt annat skickas som vidimerade kopior. Ursprungskontrollen gillar att få MÅNGA vidimerade kopior och övriga papper. Varför kan man alltid undra men det är inte värt att undra utan det får ofta räcka med att förundras......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kan man få ner en motor från en Alfa Romeo 33-serie (årsmodell -88) i en bokram? Det är ju en boxermotor och från en Alfa så det skulle nog bli trevligt men den är väl lika bred som en Seven är lång misstänker jag.

Link to comment
Share on other sites

Hello!

Nja, jag får tacka Thomas för hans uppfattning om mina Alfakunskaper men det har jag faktiskt ingen aning om. Idén är ju faktiskt lockande. Jag rekommenderar att slänga in frågan om motorns dimensioner på www.alfapower.nu , där kan jag garantera att det finns folk som kan svara på frågan.

Däremot har jag själv gått och drömt om ett projekt med en Lotus 23 kaross och en 16 ventilers Alfaboxer. Hade varit helt i Chapmans anda med den motorn i en sådan bil.

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

tja motorn är ca lika bred som en vw boxermotor..

vw motorn kan jag gå ner i garaget och mäta på,

en vanlig 33a 1500 8 ventilare måste jag åka till andra garaget/förådet för att kolla måtten..

16 ventilaren är en mycket trevlig motor..tyvärr äger jag ingen för tillfället..

allt passar om man gör nödvändiga moddar..finns ju dom som kör med v8 motorer i seven bilar..

iofs brukar dom bli något bredare..

Men det finns ju breda och ganska så kraftiga seven byggen med 4 or i...............och tunga oxå....så allt är möjligt

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Hm, nu har jag ju redan börjat sy ihop ramen så alla lite mer radikala förändringar känns lite för besvärliga. Om det finns några utsikter att få ihop det kunde ett mått och någon bild vara intressant. Annars får det nog bli något lite mer konventionellt motoralternativ.

Vad skulle man ha för växellåda till en alfa-boxer?

Link to comment
Share on other sites

Ajdå, ser ut som man får ta fram det stora skohornet om den ska få plats, eller kanske ha fötterna i hakan när man kör. Blir väl bara ca. 650 mm brett i ramen och att hitta 150 mm låter rätt mycket begärt. Får bli till bil nummer två tror jag. Den tyngdpunkten i en sjua skulle däremot vara trevlig.

Link to comment
Share on other sites

Gah... och det är bara 0,075 meter också så det är ju inte mycket. :prop: Doh, som en känd man brukar säga. Mitt "enkla" efter-boken-bygge utvecklar sig... Men motor boxermotor från Alfa Romeo låter betydligt trevligare än motor från Ford. :thumbsup:

På bilden ser det ut att vara kuggremshjulen som tar stor plats åt sidorna och att det sedan är lite slimmare bakom det. Ska väl se om det går att få loss motorn för en billig peng. Sen är det frågan om vad för växellåda som kan tänkas passa, får Googla lite på det.

Link to comment
Share on other sites

Annars så har Alfa en mysig motor i TS 8V, lite hög men inte så att det stör. Växellåda från Bertone (=105 serien) passar rakt på, ev med en lite mod för stödlagret för ingående axeln.

En sådan har jag....

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...