Anders.Lj Posted March 4, 2010 Share Posted March 4, 2010 (edited) Igår var jag och köpte en Saab 2,0T av år 1997 för mitt lilla projekt. Så snart får man börja skrota :) Tänkte att det var lika bra att starta en tråd så man kan få lite tipps och idéer längs vägen. På Lördag går biltransporten till garaget. Jag ska fota bilen när den är på plats så man kommer ihåg vart man började ;) Helt plötsligt är det på allvar och inte bara planering.... Led ord från min kära far var följande: Ska du verkligen ha sönder den fina saaben... Är det inte bättre att du åker i den??? Snart börjar Overhaulin på Discovery bra med inspiration... Tack för diverse tipps som jag fått än så länge. Hoppas på fler i framtiden. Edited February 16, 2012 by Anders.Lj Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted March 4, 2010 Share Posted March 4, 2010 Grattis :) Ska du bygga ram å hela köret själv eller köper du nått kit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders.Lj Posted March 4, 2010 Author Share Posted March 4, 2010 Det blir allt från grunden. Hoppas att kunskapen räcker till :unsure: Men det kommer bli roligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted March 5, 2010 Share Posted March 5, 2010 Kul du kommer igång med bygget, vad blir det för ram? Good luck! Christer J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 5, 2010 Share Posted March 5, 2010 Grattis till start och välkommen in som bilbyggare (och fotograf). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 5, 2010 Share Posted March 5, 2010 jodå kunskapen räcker säkert till och det finns ingen människa som är fullärd och här finns många att fråga och mycket lär man sig under tiden. så kör på så ordnar det sig ska du se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders.Lj Posted March 5, 2010 Author Share Posted March 5, 2010 Christer J: Det blir ett bok chassi av Chris Gibbs modell men lite förlängt och lite bredare :D Vore ju dumt att gå helt efter boken. Har fått för mig att vanliga bok modellen blir lite kort och lite smalt. MEN jag ska rita upp båda modellerna på garage golvet och "provsitta" lite innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra. Räknar med ca 2-3 månader innan jag börjar med ram bygge. Sen har jag ju Sommarlov i 6 veckor och sambon är bara ledig i 3 veckor :hypocrite: Så vad är bättre att roa sig med under sommaren än att bygga bil ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 5, 2010 Share Posted March 5, 2010 Kom över till Arboga och provsitt fyra Sevenbilar. De är olika allihop i bredd och längd och höjd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted March 5, 2010 Share Posted March 5, 2010 Ja, varför följa en ritning.. Jag har 9 rör enligt Mcsorley442, resten har tillkommit efter hand. Dock ska nästa bli något bredare och längre framtill, men inte så mycket så det blir alltför parallellt i nosen, det ska ju vara smalare framtill enligt min mening. Men jag har upptäckt att ett par cm gör stor nytta lite varstans. Christer J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted March 5, 2010 Share Posted March 5, 2010 God idé att provsitta ett antal sjuor innan du sätter sågen i rörpiporna! Det finns ett antal att provsitta även i Karlstad om du råkar ha vägarna förbi. /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted March 7, 2010 Share Posted March 7, 2010 Välkommen hit till forumet! :) Håller till i Hällabrottet strax utanför Örebro, du är välkommen om du vill provsitta en 7:a med "bokmått" Mvh Henrik Bergsten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders.Lj Posted March 9, 2010 Author Share Posted March 9, 2010 Jag får nog ta mig en liten tur i närområdet och provsitta lite bilar :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders.Lj Posted April 5, 2010 Author Share Posted April 5, 2010 Jag tänkte lägga upp en bild på hur det går för mig och som ni ser på bilden så har jag kommit Jätte långt :) Bilen är en Saab 9000 från 1997 som jag köpte för någon vecka sedan och nu har jag äntligen börjat riva ur allt onödigt som sitter ivägen för de goa bitarna, så som inredning och annat trams.. :D Jaja tänkte föröka få ur motorn under de närmaste veckorna så lite el plockande efter det. Men är det någon som behöver några saab 9000 saker som inte jag har någon användning av så är det bara att skicka ett PM. Jaja jag skriver väl lite mer när det börjar hända nått lite roligare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders.Lj Posted April 21, 2010 Author Share Posted April 21, 2010 Motorn är nu ur och står i garaget. Rör skall tack vare er beställas under dagen. Har en känsla av att det måste göras en del Putts arbete på motorn för att få allt målat och fint innan den ska måttas in i ramen. Ska iväg och kolla på nytt garage till helgen, ska tydligen finnas en plasmaskärare där :D och en Migg svets och en 25tons press och massa verktyg och lyftar och rullbord och.. och.. och.... :icon_oops: blev visst lite mycket där. Ni som har byggt med Saab motor tidigare kommer antagligen att bli lite trakasserade när det är dag att starta bilen Om det inte går som planerat. :unsure: Men den dagen den sorgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders.Lj Posted April 30, 2010 Author Share Posted April 30, 2010 (edited) Julafton igår! 72 meter 25x25x2 samt 18 meter 20x20x2 :D imorgon ska jag flytta allt till det nya garaget med svetsen. Edited May 1, 2010 by Anders.Lj Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 30, 2010 Share Posted April 30, 2010 Du måste varit riktigt snäll som fick en extra Julafton redan 4 månader in på nya året. Du skall se att Jultomten kommer med regplåtar om en månad eller två.... Roligt att du fått hem rör nu och kan dra igång rambygget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders.Lj Posted May 1, 2010 Author Share Posted May 1, 2010 Trassel, knopar, trådar, virravarr, och så vidare. Är det någon som är avundsjuk??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 1, 2010 Share Posted May 1, 2010 Jag har en likadan! Bara att trassla ut och rensa det som inte behövs. Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 1, 2010 Share Posted May 1, 2010 (edited) Hehe, jag har också en likadan härva....dock väl nedpackad i en flyttlåda tills detta roliga jobb börjar Min ser ut så här :) http://picasaweb.google.se/jocke4u/NeoZeven#5354293868326618066 Edited May 1, 2010 by Jocke4U Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted May 1, 2010 Share Posted May 1, 2010 Å ja som tyckte härvan som kom med mitt kit såg ut att ha väääldigt mycket saker. Men det är ju inget mot dessa :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 1, 2010 Share Posted May 1, 2010 Finns nog ett skäl till att det heter just "kabelhärvor". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders.Lj Posted May 10, 2010 Author Share Posted May 10, 2010 Då var man igång. Igår så spenderade jag några timmar i garaget med att kapa och börja fabrikation av fontsektionen. Efter att ha kapat två delar så upptäckte jag att min bandsåg drar sig inåt, alltså inte kapar 90 graders snitt. :banghead: Dumma såg. efter typ 2 timmars justeringar så fick jag sågen att kapa "ganska" bra raka snitt men då upptäckte jag nästa problem. Gradskivan på sågen är borta.... :blink: Så nu är ju min stora fråga om det finns några bra gradskivor som man kan använda för att måtta upp stålet med? Vad har ni använt för att få till era grad snitt på rambyggena? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders.Lj Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 Det tar sig, här är resultatet av gårdagens garagearbete. Nu ser man nästan vad de ska föreställa :) Men som med allt som är roligt så blev det kväll och man var tvungen att avbryta för att man skulle jobba idag. Men semestern är snart här och då vet man ju vart man kommer att befinna sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Kul att du är på gång med ramsvetsningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 keep it up, snart har du en ram :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders.Lj Posted July 8, 2010 Author Share Posted July 8, 2010 (edited) Sakta men säkert går det framåt.. Men jag har en fråga gällande ramen jag har breddat sittbrunnen 5cm och då blev den övre längsgående profilen som ska gå från nosen till mitten av sittbrunnen (se bifogad bild nr 2)tvungen att kapas för att få vinkeln rätt annars hade den slutat 2,5cm in från hörnet av ramen. Var den någon som hängde med där? :unsure: Min undran är om det är okej från SFROs sida eller om jag måste tänka om och göra om? Tacksam för svar. Nästa fråga är om Saab motorerna. Vad behöver jag ordna service på? Byta olja, filter och stift är ju självklart men mer då? Lager? Kolvar? Kammar? vad brukar gå sönder och behöver bytas vid 27000mil? Mvh Anders Edited July 8, 2010 by Anders.Lj Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 8, 2010 Share Posted July 8, 2010 Jag skulle dra det övre röret rakt. Det blir konstigt med en vinkel utåt på ramen, dessutom blir det knepigt att få till linjen på huv/scuttle. Motorn kan vara både bra och dålig. Det beror på så mycket hur den körts och servats tidigare. Enda sättet är väl att öppna och kolla. Eller bygg klart bilen och renovera det efterföljande vinterhalvåret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted July 10, 2010 Share Posted July 10, 2010 Är det en 9000 motor så är kolvarna och kammarna inget problem, håller i princip hur länge som helst. Kolvringsbyte är bra och en liten honing (gör det själv) med borrmaskin räcker. Öppnar du upp motorn och tittar på krysshoningen så kan jag slå vad att den är som ny(vid normalt underhåll vill säga) och troligen alla toleranser gällan de kolv/cylinder och vevaxelmått. Sen byter man vev och ramlager och även packboxar fram och bak. Detta tillsammans bör kosta ca:1500-2000:- inkl packboxar och toppackning. Byt även oljetrycksregulatorn som är av alu och med tiden blir sliten, ett vanligt fel är att den fastnar och då ger ett för högt tryck ,viket är lika illa som ett för lågt, kostar inte många kronor men räddar motorn. Nåt som brukar slitas är balanskedjan och dess drev och finns som kit ,men det ser du när du öppnar motorn. Kam kedjan byts bara om den rasslar , håller oftast hela motorns livsläng, man kan se det på hur långt sträckarn är ute också, byt då. Speedparts har väldigt bra priser på renoveringsdelar till saabmotorn och även ANA har okej priser. Mvh jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders.Lj Posted July 13, 2010 Author Share Posted July 13, 2010 Då var lite mer ordnat. Nu ser man ju vad det ska likna. Jag har lite funderingar kring material igen. och framför allt plattjärnet som ska vara vid A-armarna Vad är det för tjocklek på dessa? och vilket material ska man välja? Mvh Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 13, 2010 Share Posted July 13, 2010 Du menar det som blir inre bärarmsfästen och svetsas i ramen? 3 mm (eller ibland 4 mm) vanligt plattjärn (bonnjärn) men 3 är nog vanligast. En del ta fyrkantprofiler med gods 3 mm och kapar bort ena sidan och slipper då bocka fästena. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders.Lj Posted July 13, 2010 Author Share Posted July 13, 2010 Var förbi Hydroscand och köpte hydraulrör 25x3 och 30x3 (2391/C) fick betala 870kr för 8m. inte så billigt direkt. Sen var jag och beställde lite plattjärn 50x3 2meter, 40x3mm 6meter samt 30x3 6 meter och detta kostade totalt 540kr Pengarna bara rinner iväg... Just en sådan blev det också http://www.jula.se/svetshjalm-origo-tech-9-13-125415 Måste väl ändå fungera att svetsa med. Cealm: Jag köpte en bit ca 40x70cm med 4mm järn som jag tänkte fila till med plasmaskäraren. Det måste ju hålla att göra fästpunkterna på främre nedre A-armarna samt vid bakpartiet där stötdämparna fäster och kraschbågen fäster. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted July 13, 2010 Share Posted July 13, 2010 om man är betalande medlem i Locost sweden har man bra rabatt på Hydroscan.. du kanske behöver broms slangar, eller annat dylikt då har du fort tillbaka pengarna.. bara som ett tipps. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 13, 2010 Share Posted July 13, 2010 Det skall fungera bra med 4 mm för fästena. Det är som Michael Th säger att rabatten är så pass bra så frågan är om du inte tjänat in LocostSweden avgiften på bärarmsrören. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders.Lj Posted July 18, 2010 Author Share Posted July 18, 2010 Ännu en dag har passerat och lite till är svetsat. Nu har jag en transmissions tunnel genom bilen :D Det är inte mycket kvar nu.. eller??? :) Hur som helst så går det framåt och planen på ett rullande chassi efter semestern är inte ohållbart även om tiden börjar rinna iväg. Tack för bra tipps och råd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 18, 2010 Share Posted July 18, 2010 --- Det är inte mycket kvar nu.. eller??? ---. Helt rätt det är bara någa småsaker kvar så du kan hinna med en bil till innan parallellt...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders.Lj Posted July 19, 2010 Author Share Posted July 19, 2010 hehe eller hur =) Jag är Man.. jag kan bara göra en sak i taget :P Jag satt och surfade lite på vitala delar som säten och hittade dessa på cobraseats.com http://www.cobraseats.com/sidewinder.htm De är dock för breda men jag gillade verkligen designen på dem. Finns det några andra snygga och bekväma alternativ? Max bredd är 50cm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 20, 2010 Share Posted July 20, 2010 Jag gillar Cobra Racer 7 http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorsport/Seats_&_Accessories/Seats/Cobra_Racer_7_Fibreglass_Seat/1761/983 men det blev en del billigare med stolar från Triton och känns mycket bra vid torrkörning http://www.tritonraceseats.com/index.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 20, 2010 Share Posted July 20, 2010 (edited) men det blev en del billigare med stolar från Triton och känns mycket bra vid torrkörning http://www.tritonrac...s.com/index.htm Jag tror dom är bättre efter våtkörning också ;) Edited July 20, 2010 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders.Lj Posted July 20, 2010 Author Share Posted July 20, 2010 Jag vill helst ha så att man kan justera ryggstödet... eller finns det kanske inte plats bakom för att justera nått alls? Finns det något bra ställe i närheten av Örebro som säljer stolar av liknande modell? Någon som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders.Lj Posted July 22, 2010 Author Share Posted July 22, 2010 Då har man avverkat några timmar i garaget Igen :) Skulle behöva lite hjälp av någon trevlig själ. Frågan är om någon har i trakten har jiggarna för att göra A-armarna fram och bak färdiga? Skulle vara skönt att spara lite tid på det. Tacksam för hjälp. Mvh Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 22, 2010 Share Posted July 22, 2010 Ring 070-5453065 så kan beställa stolar om du vill. Tillverkas i Västerås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders.Lj Posted July 26, 2010 Author Share Posted July 26, 2010 A-arms problematik.. Skulle uppskatta lite tipps från er som har gjort era länkarmar själva. Jag bygger med 30mm rör till fästena och 25mm rör till resten. 25mm rören ska ju vara fasade till 30mm så att 30mm rörfestena passar in. Hur gör man fasningen på ett bra sätt? Jag har testat med rondell och bänkslipmaskin utan så goda resultat. Hur har ni gjort? Var det någon som föstår vad jag menade? :unsure: Cealm: tack för stol info. jag ska fundera lite mått och sen så ringer jag västeråsaren =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted July 26, 2010 Share Posted July 26, 2010 A-arms problematik.. Skulle uppskatta lite tipps från er som har gjort era länkarmar själva. Jag bygger med 30mm rör till fästena och 25mm rör till resten. 25mm rören ska ju vara fasade till 30mm så att 30mm rörfestena passar in. Hur gör man fasningen på ett bra sätt? Jag har testat med rondell och bänkslipmaskin utan så goda resultat. Hur har ni gjort? Var det någon som föstår vad jag menade? :unsure: Cealm: tack för stol info. jag ska fundera lite mått och sen så ringer jag västeråsaren =) prova detta: http://www.ozhpv.org.au/shed/tubemiter.htm man matar in siffror och skriver ut en lapp... busenkelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders.Lj Posted July 27, 2010 Author Share Posted July 27, 2010 Det tog mig ungefär 5 secunder av vad f*n ska jag med det här till.. Men det är ju briljant :D Tack Svinto!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders.Lj Posted January 23, 2012 Author Share Posted January 23, 2012 Okej! Litet uppehåll på denna tråd =) Men bygget har inte stått stilla för det. Slänger in lite bilder från de senaste årets LÅNGSAMMA projekt.. Spindlar före & efter. Byte av hjullager bak, Better safe then sorry. =) Diff på plats med fästen svetsade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders.Lj Posted January 23, 2012 Author Share Posted January 23, 2012 Bakhjul på plats Växellåda rengjord och grundad, Svart numera :) Garagefälgarna sitter på bak. Fram hittade jag några 18"are som passade, får väl duga att rulla runt på i garaget. Nästa vecka kommer det att byggas motorfästen =D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 23, 2012 Share Posted January 23, 2012 Kul att se din tråd vaknat till liv och med den bygglusten eller hur. Ser så ut i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders.Lj Posted February 13, 2012 Author Share Posted February 13, 2012 Då har man spenderat större delen av helgen i garaget. Lite resultat iallafall! Bifogar lite bilder på helgens arbete :) Fixade stålspunnen slang till kopplingen Anslutning till kopplingen. Ute på äventyr :lol: Motor på platts, svetsade fästen för att få bort motorlyften. Tyckte att den var lite ivägen för att se vägen. Summan är att jag är Mycket nöjd med helgen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders.Lj Posted February 27, 2012 Author Share Posted February 27, 2012 Då här man gjort av med lite mer pengar i detta svarta hål som kallas hobby :) Polo kylare beställt från Skruvat.se Intercooler från KL Racing Inväntar leverans och helgen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders.Lj Posted March 1, 2012 Author Share Posted March 1, 2012 (edited) Jag har stött på lite prboblem och hoppas på bra råd :) För några dagarn sedan var jag i garaget och tänkte påbörja montering av styrväxel (saab 9000) Men stötte på problem. Min första fråga är kanske den lätta, Är det någon ide att satsa på en Saab 9000 styrväxel, Är det någon vitts med Servo? Eller ska man köpa någon annan på skroten? Här är nästa problem, Det är för trångt... Jag kan flytta hela motorn ca 2,5 cm bakåt Men då kommer jag inte kunna skruva ur denna givare. Sen kommer en fråga som känns Väldigt viktig. Jag har gått från att köra med Sierra spindlar till att använda Saab 93 spindlar i Alu, Men det kräver ju en del tankar och justeringar i framvagnen. På undre bärarmen sitter i dagsläget en kulled från Austin Maxi, den är på gränsen till kort och Saabens kulled är ca 2mm grövre. Som ett test så gjorde jag en distans för att se om det var möjligt att använda Maxi kulleden eller inte. Känner mig lite osäker på detta... Finns det några andra alternativ? För övrigt så var jag och hämtade Kylare samt IC på posten idag och Det kommer iallafall bli bra :thumbsup: Edited March 1, 2012 by Anders.Lj Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.