Jump to content

Seven bygge by ASL


Recommended Posts

Igår var jag och köpte en Saab 2,0T av år 1997 för mitt lilla projekt. Så snart får man börja skrota :)

Tänkte att det var lika bra att starta en tråd så man kan få lite tipps och idéer längs vägen. På Lördag går biltransporten till garaget.

Jag ska fota bilen när den är på plats så man kommer ihåg vart man började ;)

Helt plötsligt är det på allvar och inte bara planering.... Led ord från min kära far var följande: Ska du verkligen ha sönder den fina saaben... Är det inte bättre att du åker i den???

Snart börjar Overhaulin på Discovery bra med inspiration...

Tack för diverse tipps som jag fått än så länge. Hoppas på fler i framtiden.

Edited by Anders.Lj
Link to comment
Share on other sites

jodå kunskapen räcker säkert till och det finns ingen människa som är fullärd och här finns många att fråga och mycket lär man sig under tiden. så kör på så ordnar det sig ska du se.

Link to comment
Share on other sites

Christer J: Det blir ett bok chassi av Chris Gibbs modell men lite förlängt och lite bredare :D

Vore ju dumt att gå helt efter boken.

Har fått för mig att vanliga bok modellen blir lite kort och lite smalt. MEN jag ska rita upp båda modellerna på garage golvet och "provsitta" lite innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra.

Räknar med ca 2-3 månader innan jag börjar med ram bygge. Sen har jag ju Sommarlov i 6 veckor och sambon är bara ledig i 3 veckor :hypocrite: Så vad är bättre att roa sig med under sommaren än att bygga bil ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, varför följa en ritning.. Jag har 9 rör enligt Mcsorley442, resten har tillkommit efter hand. Dock ska nästa bli något bredare och längre framtill, men inte så mycket så det blir alltför parallellt i nosen, det ska ju vara smalare framtill enligt min mening. Men jag har upptäckt att ett par cm gör stor nytta lite varstans. Christer J.

Link to comment
Share on other sites

God idé att provsitta ett antal sjuor innan du sätter sågen i rörpiporna!

Det finns ett antal att provsitta även i Karlstad om du råkar ha vägarna förbi.

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag tänkte lägga upp en bild på hur det går för mig och som ni ser på bilden så har jag kommit Jätte långt :)

Bilen är en Saab 9000 från 1997 som jag köpte för någon vecka sedan och nu har jag äntligen börjat riva ur allt onödigt som sitter ivägen för de goa bitarna, så som inredning och annat trams.. :D

Jaja tänkte föröka få ur motorn under de närmaste veckorna så lite el plockande efter det.

Men är det någon som behöver några saab 9000 saker som inte jag har någon användning av så är det bara att skicka ett PM.

Jaja jag skriver väl lite mer när det börjar hända nått lite roligare.

post-3367-127048632433_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Motorn är nu ur och står i garaget. Rör skall tack vare er beställas under dagen. Har en känsla av att det måste göras en del Putts arbete på motorn för att få allt målat och fint innan den ska måttas in i ramen. Ska iväg och kolla på nytt garage till helgen, ska tydligen finnas en plasmaskärare där :D och en Migg svets och en 25tons press och massa verktyg och lyftar och rullbord och.. och.. och.... :icon_oops: blev visst lite mycket där.

Ni som har byggt med Saab motor tidigare kommer antagligen att bli lite trakasserade när det är dag att starta bilen Om det inte går som planerat. :unsure: Men den dagen den sorgen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du måste varit riktigt snäll som fick en extra Julafton redan 4 månader in på nya året. Du skall se att Jultomten kommer med regplåtar om en månad eller två....

Roligt att du fått hem rör nu och kan dra igång rambygget.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då var man igång. Igår så spenderade jag några timmar i garaget med att kapa och börja fabrikation av fontsektionen. Efter att ha kapat två delar så upptäckte jag att min bandsåg drar sig inåt, alltså inte kapar 90 graders snitt. :banghead: Dumma såg. efter typ 2 timmars justeringar så fick jag sågen att kapa "ganska" bra raka snitt men då upptäckte jag nästa problem. Gradskivan på sågen är borta.... :blink:

Så nu är ju min stora fråga om det finns några bra gradskivor som man kan använda för att måtta upp stålet med? Vad har ni använt för att få till era grad snitt på rambyggena?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det tar sig, här är resultatet av gårdagens garagearbete. Nu ser man nästan vad de ska föreställa :) Men som med allt som är roligt så blev det kväll och man var tvungen att avbryta för att man skulle jobba idag. Men semestern är snart här och då vet man ju vart man kommer att befinna sig.

post-3367-127468179727_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sakta men säkert går det framåt..

Men jag har en fråga gällande ramen jag har breddat sittbrunnen 5cm och då blev den övre längsgående profilen som ska gå från nosen till mitten av sittbrunnen (se bifogad bild nr 2)tvungen att kapas för att få vinkeln rätt annars hade den slutat 2,5cm in från hörnet av ramen. Var den någon som hängde med där? :unsure:

Min undran är om det är okej från SFROs sida eller om jag måste tänka om och göra om?

Tacksam för svar.

Nästa fråga är om Saab motorerna. Vad behöver jag ordna service på? Byta olja, filter och stift är ju självklart men mer då? Lager? Kolvar? Kammar? vad brukar gå sönder och behöver bytas vid 27000mil?

Mvh Anders

post-3367-127858299828_thumb.jpg

post-3367-127858339266_thumb.jpg

Edited by Anders.Lj
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle dra det övre röret rakt. Det blir konstigt med en vinkel utåt på ramen, dessutom blir det knepigt att få till linjen på huv/scuttle.

Motorn kan vara både bra och dålig. Det beror på så mycket hur den körts och servats tidigare. Enda sättet är väl att öppna och kolla. Eller bygg klart bilen och renovera det efterföljande vinterhalvåret.

Link to comment
Share on other sites

Är det en 9000 motor så är kolvarna och kammarna inget problem, håller i princip hur länge som helst.

Kolvringsbyte är bra och en liten honing (gör det själv) med borrmaskin räcker.

Öppnar du upp motorn och tittar på krysshoningen så kan jag slå vad att den är som ny(vid

normalt underhåll vill säga) och troligen alla toleranser gällan de kolv/cylinder och vevaxelmått.

Sen byter man vev och ramlager och även packboxar fram och bak.

Detta tillsammans bör kosta ca:1500-2000:- inkl packboxar och toppackning.

Byt även oljetrycksregulatorn som är av alu och med tiden blir sliten, ett vanligt fel är att den

fastnar och då ger ett för högt tryck ,viket är lika illa som ett för lågt, kostar inte många kronor men räddar motorn.

Nåt som brukar slitas är balanskedjan och dess drev och finns som kit ,men det ser du när du öppnar motorn.

Kam kedjan byts bara om den rasslar , håller oftast hela motorns livsläng, man kan se det på hur långt sträckarn är ute också, byt då.

Speedparts har väldigt bra priser på renoveringsdelar till saabmotorn och även ANA har okej priser.

Mvh jörgen

Link to comment
Share on other sites

Då var lite mer ordnat. Nu ser man ju vad det ska likna.

Jag har lite funderingar kring material igen. och framför allt plattjärnet som ska vara vid A-armarna Vad är det för tjocklek på dessa? och vilket material ska man välja?

Mvh Anders

post-3367-127901406747_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du menar det som blir inre bärarmsfästen och svetsas i ramen?

3 mm (eller ibland 4 mm) vanligt plattjärn (bonnjärn) men 3 är nog vanligast.

En del ta fyrkantprofiler med gods 3 mm och kapar bort ena sidan och slipper då bocka fästena.

Link to comment
Share on other sites

Var förbi Hydroscand och köpte hydraulrör 25x3 och 30x3 (2391/C) fick betala 870kr för 8m. inte så billigt direkt. Sen var jag och beställde lite plattjärn 50x3 2meter, 40x3mm 6meter samt 30x3 6 meter och detta kostade totalt 540kr

Pengarna bara rinner iväg...

Just en sådan blev det också http://www.jula.se/svetshjalm-origo-tech-9-13-125415

Måste väl ändå fungera att svetsa med.

Cealm: Jag köpte en bit ca 40x70cm med 4mm järn som jag tänkte fila till med plasmaskäraren. Det måste ju hålla att göra fästpunkterna på främre nedre A-armarna samt vid bakpartiet där stötdämparna fäster och kraschbågen fäster.

Link to comment
Share on other sites

om man är betalande medlem i Locost sweden har man bra rabatt på Hydroscan..

du kanske behöver broms slangar, eller annat dylikt då har du fort tillbaka pengarna.. bara som ett tipps.

Link to comment
Share on other sites

Det skall fungera bra med 4 mm för fästena.

Det är som Michael Th säger att rabatten är så pass bra så frågan är om du inte tjänat in LocostSweden avgiften på bärarmsrören.

Link to comment
Share on other sites

Ännu en dag har passerat och lite till är svetsat. Nu har jag en transmissions tunnel genom bilen :D Det är inte mycket kvar nu.. eller??? :)

Hur som helst så går det framåt och planen på ett rullande chassi efter semestern är inte ohållbart även om tiden börjar rinna iväg.

Tack för bra tipps och råd.

Link to comment
Share on other sites

--- Det är inte mycket kvar nu.. eller??? ---. Helt rätt det är bara någa småsaker kvar så du kan hinna med en bil till innan parallellt......

Link to comment
Share on other sites

hehe eller hur =) Jag är Man.. jag kan bara göra en sak i taget :P

Jag satt och surfade lite på vitala delar som säten och hittade dessa på cobraseats.com

http://www.cobraseats.com/sidewinder.htm

De är dock för breda men jag gillade verkligen designen på dem. Finns det några andra snygga och bekväma alternativ? Max bredd är 50cm.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill helst ha så att man kan justera ryggstödet... eller finns det kanske inte plats bakom för att justera nått alls? Finns det något bra ställe i närheten av Örebro som säljer stolar av liknande modell? Någon som vet?

Link to comment
Share on other sites

Då har man avverkat några timmar i garaget Igen :)

Skulle behöva lite hjälp av någon trevlig själ. Frågan är om någon har i trakten har jiggarna för att göra A-armarna fram och bak färdiga? Skulle vara skönt att spara lite tid på det.

Tacksam för hjälp.

Mvh Anders

Link to comment
Share on other sites

A-arms problematik.. Skulle uppskatta lite tipps från er som har gjort era länkarmar själva. Jag bygger med 30mm rör till fästena och 25mm rör till resten. 25mm rören ska ju vara fasade till 30mm så att 30mm rörfestena passar in. Hur gör man fasningen på ett bra sätt? Jag har testat med rondell och bänkslipmaskin utan så goda resultat. Hur har ni gjort?

Var det någon som föstår vad jag menade? :unsure:

Cealm: tack för stol info. jag ska fundera lite mått och sen så ringer jag västeråsaren =)

Link to comment
Share on other sites

A-arms problematik.. Skulle uppskatta lite tipps från er som har gjort era länkarmar själva. Jag bygger med 30mm rör till fästena och 25mm rör till resten. 25mm rören ska ju vara fasade till 30mm så att 30mm rörfestena passar in. Hur gör man fasningen på ett bra sätt? Jag har testat med rondell och bänkslipmaskin utan så goda resultat. Hur har ni gjort?

Var det någon som föstår vad jag menade? :unsure:

Cealm: tack för stol info. jag ska fundera lite mått och sen så ringer jag västeråsaren =)

prova detta: http://www.ozhpv.org.au/shed/tubemiter.htm

man matar in siffror och skriver ut en lapp... busenkelt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Okej! Litet uppehåll på denna tråd =) Men bygget har inte stått stilla för det. Slänger in lite bilder från de senaste årets LÅNGSAMMA projekt..

post-3367-0-54051900-1327343874_thumb.jpg Spindlar före & efter.

post-3367-0-66686500-1327343974_thumb.jpg Byte av hjullager bak, Better safe then sorry. =)

post-3367-0-70034400-1327344104_thumb.jpg Diff på plats med fästen svetsade.

Link to comment
Share on other sites

post-3367-0-91481200-1327346888_thumb.jpg Bakhjul på plats

post-3367-0-12594100-1327347056_thumb.jpg Växellåda rengjord och grundad, Svart numera :)

post-3367-0-07075300-1327347348_thumb.jpg Garagefälgarna sitter på bak. Fram hittade jag några 18"are som passade, får väl duga att rulla runt på i garaget.

Nästa vecka kommer det att byggas motorfästen =D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då har man spenderat större delen av helgen i garaget. Lite resultat iallafall!

Bifogar lite bilder på helgens arbete :)

post-3367-0-41652500-1329118242_thumb.jpg Fixade stålspunnen slang till kopplingen

post-3367-0-23954700-1329118296_thumb.jpg Anslutning till kopplingen.

post-3367-0-73673300-1329118362_thumb.jpg Ute på äventyr :lol:

post-3367-0-70705500-1329118405_thumb.jpg Motor på platts, svetsade fästen för att få bort motorlyften. Tyckte att den var lite ivägen för att se vägen.

Summan är att jag är Mycket nöjd med helgen!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har stött på lite prboblem och hoppas på bra råd :)

För några dagarn sedan var jag i garaget och tänkte påbörja montering av styrväxel (saab 9000) Men stötte på problem.

Min första fråga är kanske den lätta, Är det någon ide att satsa på en Saab 9000 styrväxel, Är det någon vitts med Servo?

Eller ska man köpa någon annan på skroten?

post-3367-0-36211700-1330609761_thumb.jpg post-3367-0-48409200-1330609767_thumb.jpg

Här är nästa problem, Det är för trångt...

Jag kan flytta hela motorn ca 2,5 cm bakåt Men då kommer jag inte kunna skruva ur denna givare.

post-3367-0-41837800-1330608813_thumb.jpg

Sen kommer en fråga som känns Väldigt viktig. Jag har gått från att köra med Sierra spindlar till att använda Saab 93 spindlar i Alu, Men det kräver ju en del tankar och justeringar i framvagnen.

På undre bärarmen sitter i dagsläget en kulled från Austin Maxi, den är på gränsen till kort och Saabens kulled är ca 2mm grövre. Som ett test så gjorde jag en distans för att se om det var möjligt att använda Maxi kulleden eller inte.

post-3367-0-37419200-1330609778_thumb.jpg Känner mig lite osäker på detta... Finns det några andra alternativ?

För övrigt så var jag och hämtade Kylare samt IC på posten idag och Det kommer iallafall bli bra :thumbsup:

Edited by Anders.Lj
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...