Jonas Posted January 23, 2010 Share Posted January 23, 2010 (edited) Vad har ni andra använt för typ av färg på spindlar och nav (gjutjärns grejor) drivaxlar, leder, osv? Hammarlack? Motorfärg? Med eller utan grundfärg? Har själv använt hammarlack (ej slät) på en del sådana grejor men tycker inte att det känns 100% bra. Har även använt en del motorfärg (avsedd för motorblock) i kombination med en grundfärg men tycker att det är lite svårt att måla med denna utan att man ser penseldragen när det torkat. Några tips på den ultimata färgen som håller bra och flyter ut fint vid penselmålning :-) ? Edited January 23, 2010 by Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted January 23, 2010 Share Posted January 23, 2010 Vanlig grundfärg/rostskydd och sprayfärg på burk funkar bra :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted January 23, 2010 Share Posted January 23, 2010 Hagmans CA epoxigrund och 2K billack. Flyter bra när man penslar det eller så tar man en airbrush.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted January 23, 2010 Share Posted January 23, 2010 Biltemas 2-k primer och deras sk. topcoat. Sitter som fan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 23, 2010 Share Posted January 23, 2010 varför inskränka dig till penselmålning...på jobbet när vi tillverkar div smådetaljer one off, brukar vi värma på med varmluft pistolen så delen blir riktigt varm.. sen spraymåla på.. då kan man lägga på hyfsat tjocka lager, men dom torkar endå, och det blir en bra yta.. hammarlack finns i spray. lycka till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomaZ Posted January 23, 2010 Share Posted January 23, 2010 Tipset om Biltema färger var intressant! Det jag hittar som passar beskrivningen är båtfärger. Har jag fatta det rätt om det är primern 36-531 och topcoaten 36-536 som menas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted January 23, 2010 Share Posted January 23, 2010 Biltemafärgerna ska jag prova! Billigt och kanske bra också. Har varit vän av Mortys förslag tidigare, det vet jag fungerar bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted January 23, 2010 Author Share Posted January 23, 2010 (edited) Sprutmålning går tyvärr bort, jag har ett ouppvärmt garage så jag brukar hålla till i pannrummet/källaren när jag målar. Låter som det kan vara ide att prova någon form av 2k. Edited January 23, 2010 by Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted January 23, 2010 Share Posted January 23, 2010 En av få Feltemaprodukter som är riktigt bra. Funderar på att lägga en budgetlack på min Cobra med topcoaten. Egentligen så är det ingen topcoat utan en 2-k polyurethanlack. Giftig med andra ord, men då brukar det också vara bra. Har den under och i motorrummet. Inte ens bromsvätska rår på den. Blank och hård och väldigt täckande, jag ska bara kolla om den är polerbar, men det borde den ju vara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted January 23, 2010 Share Posted January 23, 2010 Har den på ramen också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted February 28, 2010 Author Share Posted February 28, 2010 Jag har nu testat Biltemas 2k färg och det blev riktigt bra, tack för tipset. Primern tyckte jag var lite tjock och hade svårt för att flyta ut så nu kör jag med lite förtunning i den. Om någon ska prova färgen så kan jag rekomendera att man har nya burkar till härdaren tillhands. Dom burkarna jag köpte var omöjliga att få upp utan att förstöra locken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 28, 2010 Share Posted February 28, 2010 Anliggningsytan på naven är friktionsyta och bör helst inte målas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted February 28, 2010 Author Share Posted February 28, 2010 Jo, jag kom oxå att tänka på att jag kanske inte skulle ha målat där, men då var det redan gjort :mad: (Jag tänkte dock mest på att ytan kanske inte är helt jämn.) Jag får väl helt enkelt ta bort färgen där igen, hoppas att den inte sitter så hårt :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 28, 2010 Share Posted February 28, 2010 med ett riktigt vasst stämjärn ...eller kanske en sådan där rakblads skrapa som man har till att göra rent spishällen med eller skrapa bort färg från nymålade glas rutor... om du vet vad jag menar.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted March 1, 2010 Author Share Posted March 1, 2010 Tänkte prova att pensla på färgborttagning så får vi se om det biter! Kunde inte låta bli att fundera på detta när jag skulle sova igår: Ang friktionsyta, om detta är en friktionsyta så bör ju både ytan på bromsskivan som sitter mot navet och utsidan av bromsskivan som sitter mot fälgen vara friktionsytor. Och då bör ju inte heller ytan på fälgen som ligger mot bromsskivan vara målad, vilket den oftast är!? (En kedja är inte starkare än den svagaste länken...) Jag har kanske snurrat till det i mina funderingar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted March 1, 2010 Share Posted March 1, 2010 På en plåtfälg är det färg, men inte på aluminiumfälgar vad jag sett, det är svarvat efter målningen. Det ska alltid vara rent från rost och smuts, även på bruksbilen. Lika viktigt är ju att smörja gängor och konan på hjulbultarna/muttrarna. Åtdragningsmomentet är beräknat på blanka ytor och smord bult. Av vridmomentet du tillför blir 11% klämkraft och smörjer man inte försvinner 50% av det ytterligare i friktion i gängorna, tänk på det.. Christer J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted March 1, 2010 Author Share Posted March 1, 2010 Jag kanske överanalyserar det men: Men plåtfälgar brukar ju inte skära av hjulbultarna och trilla av...!? Varför färg på plåt men inte på aluminium? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted March 1, 2010 Share Posted March 1, 2010 När man drar en bult så sträcker man den till viss del. Plåtfälgar har en fjädrande del vid bultkonan som håller den förspänd, även om du har lite rost emellan. Alufälgar är helt stumma och ligger det smuts mellan anliggningsytorna som kan röra sig så lossnar bulten och kraften överförs via bulten istället för friktionsytan med klämkraften som bulten skulle ge, och den rycks av eller lossnar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted March 1, 2010 Author Share Posted March 1, 2010 Låter logiskt, då har man lärt sig något nytt idag oxå, tackar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 1, 2010 Share Posted March 1, 2010 Bromsskivans anliggningsyta ska inte heller vara målad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted March 4, 2010 Author Share Posted March 4, 2010 Ordningen återställd! Jag hade en "modern" färgborttagare och en som fanns i huset när vi flyttade in, innehållet såg ut som nåt man harklat upp efter att kedjerökat 7-8 cigarrer. Enl prislappen så hade den kostat 18.30:- så den har nog ett par år på nacken :-) Dagens tävling: Gissa vilken färgborttagare som fungerade och vilken som inte tog alls! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted March 4, 2010 Share Posted March 4, 2010 :D ganska självklart då dagens produkter inte får innehålla de verksamma ämnena i lika stor grad (eller inte alls) .... Ser fint ut PS. The rosty can. DS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted March 4, 2010 Author Share Posted March 4, 2010 Vi har en vinnare!! Jepp, den innehåller säkert något riktigt giftigt som är förbjudet idag, men bra skit är det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 5, 2010 Share Posted March 5, 2010 Var rädd om burken till höger, det kan vara den sista som finns på jordklotet. Kilopriset kommer bara att öka, timme för timme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.