Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Vad har ni andra använt för typ av färg på spindlar och nav (gjutjärns grejor) drivaxlar, leder, osv?

Hammarlack? Motorfärg? Med eller utan grundfärg?

Har själv använt hammarlack (ej slät) på en del sådana grejor men tycker inte att det känns 100% bra.

Har även använt en del motorfärg (avsedd för motorblock) i kombination med en grundfärg men tycker att det är lite svårt att måla med denna utan att man ser penseldragen när det torkat.

Några tips på den ultimata färgen som håller bra och flyter ut fint vid penselmålning :-) ?

Edited by Jonas
Posted

Hagmans CA epoxigrund och 2K billack. Flyter bra när man penslar det eller så tar man en airbrush....

Posted

varför inskränka dig till penselmålning...på jobbet när vi tillverkar div smådetaljer one off, brukar vi värma på med varmluft pistolen så delen blir riktigt varm.. sen spraymåla på.. då kan man lägga på hyfsat tjocka lager, men dom torkar endå, och det blir en bra yta..

hammarlack finns i spray.

lycka till

Posted

Tipset om Biltema färger var intressant! Det jag hittar som passar beskrivningen är båtfärger. Har jag fatta det rätt om det är primern 36-531 och topcoaten 36-536 som menas?

Posted

Biltemafärgerna ska jag prova! Billigt och kanske bra också. Har varit vän av Mortys förslag tidigare, det vet jag fungerar bra.

Posted (edited)

Sprutmålning går tyvärr bort, jag har ett ouppvärmt garage så jag brukar hålla till i pannrummet/källaren när jag målar.

Låter som det kan vara ide att prova någon form av 2k.

Edited by Jonas
Posted

En av få Feltemaprodukter som är riktigt bra. Funderar på att lägga en budgetlack på min Cobra med topcoaten.

Egentligen så är det ingen topcoat utan en 2-k polyurethanlack. Giftig med andra ord, men då brukar det också vara bra. Har den under och i motorrummet. Inte ens bromsvätska rår på den. Blank och hård och väldigt täckande, jag ska bara kolla om den är polerbar, men det borde den ju vara.

  • 1 month later...
Posted

Jag har nu testat Biltemas 2k färg och det blev riktigt bra, tack för tipset.

Primern tyckte jag var lite tjock och hade svårt för att flyta ut så nu kör jag med lite förtunning i den.

Om någon ska prova färgen så kan jag rekomendera att man har nya burkar till härdaren tillhands. Dom burkarna jag köpte var omöjliga att få upp utan att förstöra locken!

post-112-126738084315_thumb.jpg

Posted

Anliggningsytan på naven är friktionsyta och bör helst inte målas.

Posted

Jo, jag kom oxå att tänka på att jag kanske inte skulle ha målat där, men då var det redan gjort :mad:

(Jag tänkte dock mest på att ytan kanske inte är helt jämn.)

Jag får väl helt enkelt ta bort färgen där igen, hoppas att den inte sitter så hårt :prop:

Posted

med ett riktigt vasst stämjärn ...eller kanske en sådan där rakblads skrapa som man har till att göra rent spishällen med eller skrapa bort färg från nymålade glas rutor... om du vet vad jag menar..

Posted

Tänkte prova att pensla på färgborttagning så får vi se om det biter!

Kunde inte låta bli att fundera på detta när jag skulle sova igår:

Ang friktionsyta, om detta är en friktionsyta så bör ju både ytan på bromsskivan som sitter mot navet och utsidan av bromsskivan som sitter mot fälgen vara friktionsytor.

Och då bör ju inte heller ytan på fälgen som ligger mot bromsskivan vara målad, vilket den oftast är!?

(En kedja är inte starkare än den svagaste länken...)

Jag har kanske snurrat till det i mina funderingar?

Posted

På en plåtfälg är det färg, men inte på aluminiumfälgar vad jag sett, det är svarvat efter målningen. Det ska alltid vara rent från rost och smuts, även på bruksbilen. Lika viktigt är ju att smörja gängor och konan på hjulbultarna/muttrarna. Åtdragningsmomentet är beräknat på blanka ytor och smord bult. Av vridmomentet du tillför blir 11% klämkraft och smörjer man inte försvinner 50% av det ytterligare i friktion i gängorna, tänk på det.. Christer J.

Posted

Jag kanske överanalyserar det men:

Men plåtfälgar brukar ju inte skära av hjulbultarna och trilla av...!?

Varför färg på plåt men inte på aluminium?

Posted

När man drar en bult så sträcker man den till viss del. Plåtfälgar har en fjädrande del vid bultkonan som håller den förspänd, även om du har lite rost emellan. Alufälgar är helt stumma och ligger det smuts mellan anliggningsytorna som kan röra sig så lossnar bulten och kraften överförs via bulten istället för friktionsytan med klämkraften som bulten skulle ge, och den rycks av eller lossnar.

Posted

Låter logiskt, då har man lärt sig något nytt idag oxå, tackar!

Posted

Bromsskivans anliggningsyta ska inte heller vara målad

Posted

Ordningen återställd!

Jag hade en "modern" färgborttagare och en som fanns i huset när vi flyttade in, innehållet såg ut som nåt man harklat upp efter att kedjerökat 7-8 cigarrer. Enl prislappen så hade den kostat 18.30:- så den har nog ett par år på nacken :-)

Dagens tävling:

Gissa vilken färgborttagare som fungerade och vilken som inte tog alls!

post-112-126773188505_thumb.jpg

Posted

:D ganska självklart då dagens produkter inte får innehålla de verksamma ämnena i lika stor grad (eller inte alls) ....

Ser fint ut

PS. The rosty can. DS.

Posted

Vi har en vinnare!!

Jepp, den innehåller säkert något riktigt giftigt som är förbjudet idag, men bra skit är det!

Posted

Var rädd om burken till höger, det kan vara den sista som finns på jordklotet. Kilopriset kommer bara att öka, timme för timme.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...