Jump to content

Filip Arvidssons "gibbs" sjua


Filip

Recommended Posts

Det enkla svaret på frågan kan inte vara annat än det är helt ok att välja 50x25mm.

Att man på ritningen valt 2x25x25 måste bero på att det är 25x25 pipor som används i övrigt på bilen. Skulle man valt 50x25 så blir det ungefär 5 meter över av en 6 meters pipa plus att 50x25 är svårare att få tag på. Lite mer udda dimension jämfört med 25x25.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Började igår på infästningen av bakre upphängningen. Råkade då göra det dubbelknäckta fästet 3mm för långt(hålen 3mm för långt ut), är det bara att kasta och försöka igen?

Lägger det nog på lagerhyllan nu och testar om jag kan göra några bättre idag.

MVH Filip

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det har bara strulat med plattjärnen för upphängning bak(cp3/4). Det går ju inte att göra fästet enligt ritningarna och få dem rätt, hålen på dem ska vara 27mm uppåt från utsidan men om man gör alla andra mått enligt ritning blir det 30mm, det är visserligen 27mm innuti (3mm gods).

Man måste väl också vända på måtten på ett av plattjärnen(cp3/4), för när jag testade på ramen så blir det spegelvänt på motsatt sida, lagom irriterande att det inte står att man ska göra det.

Hur har ni som byggt efter gibbs bok gjort med dessa plattjärn?

Hoppas att det går lite bättre imorgon.

MVH Filip

Link to comment
Share on other sites

Har du ingen diffklump att montera fästet på? Sedan tar du klumpen och fästena och hänger på plats och punktar fast det, då kan du väga in medbringaren också. Vad är det för plattjärn du hittat? Tänk på att använda känt svetsbart material, det är rätt bra krafter på de fästena...

Link to comment
Share on other sites

På de fästena som heter shock absorber bracket ska måtten vara

92mm mellan hålen, knäcklinje 18mm från mitten.

92-2*18= 56 mm

De vill att det ska vara 27mm från undersidan av fästet

2* 27+3(gods)= 60mm

Menar de att metallen skulle sträckt sig så mycket vid knäckning?

2*27=54mm

Jag får det inte att gå ihop.

Angående infästning av platjärnet (cp3/4) så blir det helknasigt om man inte spegelvänder måtten, infästningen kommer inte att linjera motsatta sidan.

Hoppas på utförligare förklarning(upp och ner? Att man bygger på undersidan av cp3/4 förstår jag men inte hur det spelar någon roll)

MVH Filip

Link to comment
Share on other sites

Hej Filip!!

Dom skall INTE böjas, den streckade linjen markerar 25x25 profiler på två sidor och på två sidor är det 3mm plåtarna cp5 & cp6.

25x25 profilerna är rs15 & sb2.

Nu skall du se att det blir enklare :)

Ha de gott Janne

Link to comment
Share on other sites

Tänkte lite fel :icon_oops:

50x50x3 använde jag til bärarmsfästena, så ta 40x40x3 till stötdämparfästena.

Till dom övre främre bärarmsfästena tog jag 60x60x3 på så sätt kan jag enkelt med att flytta några

brickor justera castervinkeln.

Janne

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Ytterligare rör till högen.

dscn1420.jpg

Fästen för dämpare bak, rören till bakändan, transmissionstunnel och stödet för ratten punktat.

Köpte en 6meters pipa 20*2 rör för bakändan så jag ska försöka få det bockat till bakändan.

Fick en meter 50*50*3 så det borde räcka till bärarmsfästena.

Transmissionstunnel gjorde jag i 25*25*2, försökte hålla innermåtten enligt ritning, blev lite bökigt på vissa ställen men det borde funka.

MVH Filip Arvidsson

Link to comment
Share on other sites

Innan du bockar rören till bakänden behöver du bestämma dig om vill klä bakänden med alu. eller du vill köpa en kaross med bakände i glasfiber t.ex. från Saturn. Skall du använda glasfiber skall du inte ha dom böjda rören men använder du alu. skall du ha rören.

Janne

Link to comment
Share on other sites

Eller så gör du som jag gjort på två av mina bilar. Använder 90 graders bockade rör, fyra stycken, stoppar in dessa i 25x25x2 fyrkantrör som du använder på "raksträckorna". Skall försöka få in några bilder i min 3,5 tråd under kvällen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej Hej!

Har nu bockat rören för backändan och fäst bärarmsfästena.

Ska beställa rör från hydroscand och tänkte höra vilka rör man ska ha.

Bärarmar:

6m 20*3 2391 sömnlöst

6m 25*3 2391 sömnlöst

Vilket rör ska man helst använda till bussningar? Går det bra att använda det röret till bakåtrören till bågen?

Störtbåge:

Vilket rör ska man ha till huvudbåge/ bakåtsträvor?

MVH Filip

Link to comment
Share on other sites

Hittade en gammal fråga här på forumet med någon rejsstandard.

"Min kvalité - Kalldragna sömlösa olegerade stålrör, Innehållande max 0,3% kol

Min sträckgräns - 350 N/mm2

Min dimension

Huvudbåge - 45 X 2,5 alt 1,75" X 0,095” eller 50 X 2,0 alt alt 2,0” X 0,083”

För övriga delar på buren - 38 X 2,5 alt 1,5” X 0,095” eller 40 X 2.0 alt 1,6” X 0,083”"

Kollade på hydroscands hemsida, de har rör som t.ex. är:

42*3 sömlösa 2391

Lite fler alternativ på bakåtrören, om jag väljer

35*3 sömlöst 2391

Kan jag använda det till bussningsröret också?

Vart hittar man sträckgräns på dessa?

Borde jag beställa rör för bussningarna också? Krav på dem?

Link to comment
Share on other sites

Jag handlade 30*3 och 25*3 till min hjulupphängning hos hydroscand. Kollade upp sträck gränserna tillsammans med killen bakom disken och fick med specen på papper. Bussningarna svarvade jag sen i plast som passade i 30*3 rören. Nu har jag inte gjort SFRO 1 än visserligen men jag har följt Belo ritningen på hemsidan i det stora hela på mitt bygge. Till bur är det nog lämpligt att följa SBF:s dimentioner.

Link to comment
Share on other sites

Okej tror att jag beställer

6m 20*3 2391 sömlöst

6m 25*3 2391 sömlöst

6m 35*3 2391 sömlöst

Huvudbågen får vänta tills jag kommer på vilken dimension jag kommer att använda.

35*3 verkar vara väldigt likt 38*2,5 i styrka, hoppas att jag kan använda det till diagonalrören.

MVH Filip

Link to comment
Share on other sites

Hej, se till att du får rör med tillägget 2391/C alltså normaliserade rör (NBK) annars blir de för hårda att böja samt inte lämpliga till bärarmar.

Det är egentligen hydralikrör.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...