Jump to content

Filip Arvidssons "gibbs" sjua


Filip

Recommended Posts

Hej!

Hade tänkt mig att börja ett locost bygge, för att få en brasa i baken tyckte jag att det var lika bra att ha en byggtråd från början.

Antar att det lär ta något år eller så men det är förhoppningsvis värt det.

Detta kommer då att bli min andra bil, som första bil har jag en Fiat 124 SC -69 som jag renoverat upp.

Jag är dock fortfarande nybörjare i bilsvärmen så det kommer att ta sin goda tid.

post-3385-126366499488_thumb.jpg

Kommer att bygga efter Chris Gibbs bok, väntar dock på att boken ska komma.

Stålrören jag använder är av varierande profil dock det blir lite grövre än vad som rekommenderas. eftersom att detta inte kommer bli någon tävlingsbil utan mest träning så är det väl inte någon nackdel.

Då jag är en fattig student vill jag ha koll på ett ungefär hur mycket bygget blir att gå på

Budget:

Mig svets Norweld 202 - 800kr

Lagning svets - 200kr

gastub - 300

svetstråd 15kg - 400

regulator - 390

slang - 20

Stålrör till ram - 1700kr

Bord för rörbygge - 240kr

Ford Sierra 2.0 laser -86 - 800kr

Frakt av bil,svets ... - 850

Totalt 2010-02-19 - 5680kr

Saknar:

spindelleder, coilovers, tank m.m men detta kommer senare.

Inventering av mitt stållager. Jag har:

Rektangulärt:

72m 25*25*2

60 m 50*25*2

30 m 77*25*2

6 m 40*40*2

3,2 m 45*45*2

2 m 32*32*2

Stålplåt:

10 ark 117*24*2

1 ark 117*24*3

2 "ark" 80*25*5

Kommer att uppdatera eftersom

Edited by Filip
Link to comment
Share on other sites

2009-11

Börjad funderingarna på en locost.

Köpte på mig en Mig svets med defekt trådmatning, efter ett tappert försök att fixa den själv lämnade jag den till den lokale tv-reparatören som böt några trasiga motstånd och den blev att fungera.

Köpte 5-6 skoter-transportramar som jag kapade isär, har inte dimensionerna i huvudet men gissningsvis är det:

80*28*2

40*28*2

35*35*2

Hoppas att jag kan bygga något utifrån detta

2010-01-15

Fick tag på en Sierra lite över 10 mil bort. Eftersom att jag tyvärr inte har BE fick jag lov att höra med kusinen om han kunde hjälpa mig.

På fredagen bar det iväg, väl framme ville inte skrotet starta. Blev lite orolig men med resan redan gjord och priset nerprutat till 800kr stillades oron.

Vajern på trailer gick självklart av när vi skulle vinscha upp klumpen, men nödlagning och trixande och vi fick på den.

Väl hemma hjälpte kusinen och morbrorn med deras starthjälp, och otroligt nog hoppade bilen igång på en gång.

För att fira testade vi hur hala de blankslitna sommardäcken var på vinterväglaget, det var väldigt halt.

Städade ur bilen och tog några kort på den, tänkte kolla på blocket om någon behövde kaross el interiör delar.

Hittade ett nytt oljefilter i bilen och min lycka var gjord.

Bilen har också ett sprojlans nytt avgassystem, ser väldigt trevligt ut.

post-3385-126366750892_thumb.jpg

post-3385-126366753856_thumb.jpg

post-3385-126366757227_thumb.jpg

post-3385-126366759173_thumb.jpg

Lite osäker på vad jag ska göra näst, Får förhoppningsvis hem boken i veckan och jag ska fixa stereo i Fiaten.

Edited by Filip
Link to comment
Share on other sites

Kul och välkommen ombord Filip.

Det blir ett bra val att bygga efter Chris Gibbs bok. Helt ok byggledning. Jag vet också om rekommendationer att gå in på Haynes forum "för Chris Gibbs bok" och ta hem en del rättningar och justeringar av några fel i boken.

---- Stålrören jag använder är av varierande profil dock det blir lite grövre än vad som rekommenderas. ----

Du behöver inte vara orolig, det kan i stort sett aldrig bli för grovt. Har du C-behörighet?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Nej någon c-behörighet har jag inte, enda i körkortsväg är B, ska ta A till sommaren. Aldrig kört motorcykel men det borde vara överlägset en bil i prestanda, vad man nu ska med det till.

Har väl inte riktigt börjat, kommer väl nästa vecka då jag ska bygga om en kolsyresläckare till svetstub.

Monterat i sierrans högtalare i Fiaten samt byggt om kassettaren till mp3, så nu kan jag sitta och njuta av musik i Fiaten (det lilla som kan höras över motorljudet vill säga).

Gjorde en inventering av mitt stållager. Jag har:

Rektangulärt:

60 m 50*25*2

30 m 77*25*2

6 m 40*40*2

3,2 m 45*45*2

2 m 32*32*2

Stålplåt:

10 ark 117*24*2

1 ark 117*24*3

2 "ark" 80*25*5

Rund profil har jag tyvärr inget, i värsta fall blir det väl hos en stålhandel.

Kommer nog att bygga ramen i 50*25*2 om inte någon har något att invända.

MVH Filip Arvidsson

Link to comment
Share on other sites

Jag blev alldeles förskräckt först. Det första jag såg när jag öppnade tråden var att du skulle börja bygga och så såg jag bilden på Fiaten. "Fan, ska han skrota den och ha som donator! Så får man inte göra!" tänkte jag, men sen läste jag och insåg att 124an var din bruxis. Puh!:thumbsup:

Om du väljer att bygga i dina grövre dimensioner så har du en vän i Cealm här på forumet skulle jag tro.

Lycka till med bygget

Link to comment
Share on other sites

Kompis!!!!! ---- Kommer nog att bygga ramen i 50*25*2 om inte någon har något att invända. ----

Marken är förberedd för grovt virke i bilbygget Det finns också färdiga vältummade 30x30x3 terapihandböcker och ljudband att skicka ut. De kommer funka för 50x25x2 också.

Håll kameran laddad..och svetsen varm....

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

"Har väl inte riktigt börjat, kommer väl nästa vecka då jag ska bygga om en kolsyresläckare till svetstub."

Vad exakt har du tänkt göra, ska du göra en adapter för att kunna köra svetsen på en CO2 släckare?

Hempul med gasflaskor och andra behållare med högt tryck brukar tyvärr inte sluta väl...

I övrigt, Lycka till och välkommen!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Fick tips av Stefan berglund om en billig järnhandel i Borlänge men jag hittar inte någon information i boken om hur mycket man behöver av de olika rören.

Om det är billigt köper jag nog 25*25*2 eftersom då kan jag gå efter ritningarna, behöver inte göra om något.

Skulle vilja veta vilka längder man behöver av rören som står i boken(gibbs):

Rektangulärt:

25*25 16swg(?)

19*19

Rund profil:

19 16swg

25

33.7*2.6

Sömnlöst:

25

19

Rund stålstång:

20

26

30

Link to comment
Share on other sites

Det går åt ungefär lika mycket rör på båda typerna. Är det dessutom en billig järnhandel (hoppas det var priset som var billigt) då köper man 2 extra pipor av var sort för felkapning och lite annat.

Så slipper man också åka två gånger för "helrören" är lite knöliga att ha med sig hem om man inte har en lång trailer. För de flexar så mycket om rören hänger fritt.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill minnas 6 pipor 25x25x2 och 3 pipor 20x20x2 så en del rundrör också om du inte gör bakdelen med 4 90 graders böjar och svetsa 20x20x2 på raksträckorna.

Skulle jag handla med min inställning på "överskotts rör" och du verkar ha samma åsikt. Hellre lite mer och slippa åka två gånger.

Köp 8 pipor 25x25x2 och 4 pipor 20x20x2. Är priset riktigt bra köp dubbelt för du vill i alla fall snart nog bygga en bil till. Jag vet hur det är med sånt.............

När du tar hem rören så ta med ett antal band som du kan sätta ihop skidor med eller låt affären plåt eller plast banda paketet varje sträckmeter.

Även fast jag hade en trailer så stack det ut bakåt en del och rätt skuttigt blev det. Rören är "halkiga" för spännnband. Så man fick hålla kolla på både paketet och knytningen på trailen. Jag köpte till två bilar direkt.......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hej

Finns det ingen BOM list på haynes forumet?

Kolla med dem - måste finnas någon som räknat ut i excel hur mycket som går åt och hur man kapar det mest ekonomiskt ur 6 m bitar. Finns ju till alla andra modeller, boken, Mc Sorly o s v .

Jag har funnit det ganska bra att ha ett konto där med så man kan fråga dem om råd. De har ju alla leverantörer över hos sig och är en bra källa till vem som är bra och dålig.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Då har jag nu 72m 25*25*2 och är 1600+frakt fattigare.

Har också köpt en 19mm tjock spånskiva som tänkte jag skruva fast på två bord med ställbara ben.

Borde väl funka att ha och bygga på?

MVH Filip

Link to comment
Share on other sites

2010-01-27

Jag har idag monterat upp mitt bord.

Det är alltså en spånskiva 19*1200*2500 som jag montera uppe på två 19*800*800 bord med ställbara ben. Mellan borden har jag träreglar ca 60*40 två längsgående och kryssat mellan dem.

Tycker att det känns rätt stabilt, om ni tycker att de behövs mer så skrik till!

Bilder imorgon(vette fan var min kamera är)

MVH Filip Arvidsson

Link to comment
Share on other sites

Det är bra att bordet är rakt så ramgrunden blir bra men kom ihåg att inte ens den stålram jag bygger på orkar hålla emot om ramen vill ända form pga svetsning. Men genom svetsning "åt båda håll" så kan slutresultatet ändå blir rakt. Ett bra tips är att slå ett ordentligt mittkörnslag som kommer synas under ramlackningen på alla undre tvärgående profiler. Det är inte fel att göra samma sak på de övere också. Ni kommer upptäcka nyttan med körnslagen. Den bör synas under ramlacken också. Körnslaget är för referensmått mm under bygget och efter om man behöver mäta eller göra något.

Link to comment
Share on other sites

2010-01-28

dscf0046s.jpg

Har en otroligt fin arbetsplats, lite trångt och smutsigt men under tak i alla fall. Strömuttagen är nära med trefas och enfas bara två meter bort.

dscf0047n.jpg

Förstärkningar under bordet.

dscf0050.jpg

Första röret på plats. Denna kapade jag för hand men det var inte helt lätt. Ska ta och lära mig kallsågen, den skulle tydligen inte vara helt fräsch men det borde bli bättre än frihand.

MVH Filip

Link to comment
Share on other sites

Grattis till starten, det är inte så mycket kvar till färdig bil. Lite svets och lite kabel och du är snart där. Kul!

Plus kul med alla bilder som kommer dyka upp i din tråd så vi också får följa med på resan.

Link to comment
Share on other sites

Kul att se att det händer en del, tippar på att ramen din är klart innan påsk!

Ett tips är att röja lite i din svetshörna, svetsloppor, torrt virke, gräs, oljiga trasor är ingen bra kombination, en släckare är aldrig fel heller. Samt att gå en runda en timme efter avslutad svetsning. (yrkesskada :icon_oops: )

Link to comment
Share on other sites

Om han är väldigt mån om röran kan du ju alltid påpeka att om du råkar elda upp allt så har han den inte längre så det vore helt enkelt bättre om ni flyttar på röran. :huh:

Link to comment
Share on other sites

2010-01-28

dscf0051d.jpg

Har fått igång kallsågen, älskar den hundrakilosklumpen! Sen kom jag till problemet att alla rören behövdes vinkelkapas, självklart hade jag ingen gradvinkel.

Fick packa ihop och komma tillbaka imorgon med en gradvinkel.

MVH Filip

Link to comment
Share on other sites

Nu vet inte jag riktigt här men en gradvinkel och lite längre avstånd låter inte riktigt tillförlitligt. Har kikat noga på bilderna men kan inte se att du har någon centrumlinje ritad på bordet. Det borde du ha så du har en referens, då är det bara lite mätande (och eventuellt lite matematik) för att få rätt vinkel.

Link to comment
Share on other sites

2010-01-30

dscf0054y.jpg

Var lite kyligt idag(-20) men jag har fått dit några rörbitar till. Fick problem med kallsågen som knäckte bladet, eftersom att sågen ser ut att vara från krigstiden så måste vi kolla om det går att få tag på blad.

Fick då använda vinkelslipen, för vinklar var det nästan lättare, raka snitt var dock bättre med kallsågen.

Ska justera och fästa dom sista bitarna imorgon, sedan borde väl bottendelen vara klar.

Rohan: använder gradvinkeln för att markera ut snitt på rören, vart rören ska ligga duger måttbandet bra till.

Link to comment
Share on other sites

Härligt att höra, - 20 stoppar inte en sann bilbyggare! Har du sett Cealms magnetvinklar som han har ett hundratal av? De är nog inte så dumma. Eftersom han läser alla trådar svarar han säkert var han köpt dem inom ett par timmar ;-)

Link to comment
Share on other sites

Thomas hann svara. Jag har varit på bio och kom hem nyss trots att jorden gick under nästintill på bioduken.

Biltema. Köp bara stora varianten de små är helt enkelt för små. Har du 6 eller 8 stycken stora då klarar du det mesta.

Kul att höra att det är en till som svetsar bil i minus 20. Vi har nästan töväder i Arboga. Minus 16 på dagen men till kvällen har det värmt på ordentligt till minus 13 det är väl förmodligen alla miljoner svetsar på min triangulering av kardantunneln. Så kör på med svetsen så blir det snart vår och varmt i Grangärdet också.

Link to comment
Share on other sites

En snabb fråga:

Br8 och Br9 skall vara 793 mm med en 16(74) graders vinkel med och skall vara fästa med 428mm mellan sig, fick slipa ner röret för att det skulle passa. Det blev dock 785 och en 14 graders vinkel. Tror att det är röret som motorfästet sitter på

Har jag gjort något fel?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tycker att jag mätt både en och fyra gånger, dock är det väldigt underligt.

Br1 och 2 ser rätt ut i mina och morbroderns ögon så jag blir inte riktigt klok på det.

dscf0055g.jpg

Dålig bild men man ser det inslipade röret på 214 mm från mittlinje samt original röret som också ligger 214 från mitt men då hamnar uppe på br1 el 2.

Hoppas att det löser sig men man blir lite fundersam.

MVH Filip arvidsson

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

2010-02-08

Hej!

Fick en liten förkylning men idag har bygget avancerat.

dscn1384b.jpg

Slipade ner br7, ser fortfarande inget som tyder på fel på min sida.

Byggde klart front ramen, några felmätningar men annars smärtfritt(var nära att jag byggde efter boken, funkar inget vidare)

Punktade fast uprightsen med 1-fasaren då jag lånade morbroderns mig till frontramen.

MVH filip

Link to comment
Share on other sites

Om du inte svetsat klart skulle jag göra om de långa med lång snedkapning och istället göra tvärsbalken längre och sedan kommer de långa att gå rätt på dem, svetsar du som det är nu kommer det att dra sig rejält och jag tror inte det blir starkare av en massa svets. Tror att du kan se på cealms ram hur han gjort. Men det är bara spekulationer från min sida.

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar snön på byggbordet! Det är rätta takter. Visserligen måste snön och den med svetsvärmen kommande vattnet bort för att svetsa blött stål är ingen bra kombination. Vantar på och på med infravärmaren. Snart kommer både takdropp och mygg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

2010-02-09 - 19

Hej hej

Ursäkta frånvaron.

Har fått dit lite fler rör och det liknar mer en bil.

dscn1394d.jpg

Fick igång på min svets, vilken klump det är, väger säkert över 50kg med allt på.

Fick den komplett relativt locost.

Svets 800

lagning 200

gastub 300

svetstråd 15kg 400

regulator 390

slang 20

totalt 2210

Den fungerar väldigt bra också, nu punktar jag bara men den bränner på fint.

dscn1396.jpg

Det blir mycket mätande och felkapande men jag kommer frammåt.

dscn1397x.jpg

Här är var jag är i nuläget, ursäkta bildkvaliten, har precis börjat på bakvagnen

dscn1398d.jpg

Använde lite stabil 7mm plåt till diffästena, hoppas verkligen att hålen kom på rätt plats nu, var rätt nitisk med mätandet på dem.

dscn1400k.jpg

Funderade ifall att man skulle kunna ersätta rs5 och 7 med ett 50*25 rör? Känns både enklare och bättre.

Hoppas att ni kan ge ett utlåtande.

Detta var allt för stunden, detta måste nog vara bland det roligaste projekt jag tagit för mig, 10 gånger roligare än Fiaten :)

MVH Filip Arvidsson

Link to comment
Share on other sites

Visst är det kul med bilbyggen, och din ram börjar bli så smått "bilaktig" numera.

--- roligaste projekt jag tagit för mig, 10 gånger roligare än Fiaten --- Kanske är en faktor 10 mot FIAT? och jag som nästan frivilligt byggde in en FIAT 127 motor i en bil...... men så blev det inte, eller blir det så?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hej

Om det är de två som står ytterst bak på ryggstödet och du inte skall ha stel bakaxel så JA gör det, jag satte 2 extra 25x25 för att äta upp utrymmet, men jag byggde orginalbokchassie och inte Gibbs.

För mig har det funkat bra med dubbla, men så här i efterhand skulle jag nog valt att sätta 50x25 där istället

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har absolut inget emot Fiat, de byggde/bygger mycket intressanta bilar men just min var helt demonterad och jag kunde just inget om bilar, så stor del av tiden bestod utav att fundera ut vad som fattades/var trasigt på bilen.

Röret/rören ligger vågrätt bakåt från mittröret i ryggstödet, bilden ska försöka illustrera hur det skulle komma.

MVH Filip

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...