Hising Posted January 17, 2011 Share Posted January 17, 2011 Nja....jag byggde en VW-Buggy 1983. Sedan har vi hållit på med Crosskart ett antal åt och sånna har jag byggt ett antal. Alukaross är första, men inte sista...... ;) / Peter Jag såg din första crosscart och jobbade då som verkstadsmekaniker själv med en hygglig förmåga att bedöma metallhantverk. Redan då var det "flawless" och sjukt välbyggt. Du har det i dig Peter! /Hising Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeJ Posted January 17, 2011 Share Posted January 17, 2011 Jag tycker ditt bygge är fantastiskt. Så brutalt rätt, det snyggaste bygget jag sett på länge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted January 20, 2011 Share Posted January 20, 2011 otroligt vackert.. och kvaliten är det inget fel på.. tummen upp.. :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted January 21, 2011 Author Share Posted January 21, 2011 (edited) Här kommer en något suddig mobilbild från Ferritas monter på Automässan i Göteborg. Det har varit stort intresse, det är kul. Och det blev en inbjudan av arrangören för Custom motor show i påsk att ställa ut där, så jag får välförsöka bli klart till dess då. Mer bilder kommer när vi är tillbaka hemma på söndag. // Peter Edited January 21, 2011 by Thornad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted January 21, 2011 Share Posted January 21, 2011 Här kommer en något suddig mobilbild från Ferritas monter på Automässan i Göteborg. Det har varit stort intresse, det är kul. Och det blev en inbjudan av arrangören för Custom motor show i påsk att ställa ut där, så jag får välförsöka bli klart till dess då. Mer bilder kommer när vi är tillbaka hemma på söndag. // Peter SNYGGT!!! GRATTIS!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted January 21, 2011 Share Posted January 21, 2011 vi kommer och tittar i morron. jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted January 21, 2011 Share Posted January 21, 2011 Ja fan! Du är värd all cred, mannen!!! Otroligt bygge, genomtänkt, konsekvent och så välgjort. Nu vill vi veta vad nästa projekt blir? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted January 22, 2011 Share Posted January 22, 2011 var 2ggr vid din bil men du var väl runt o titta på annat, men jag måste säga att den var mycket trevlig att titta på i verkligheten , och mindre än på forumbilderna, och som jag och mina vänner och även killarna i montern sa så måste du låta den vara naken alu...den är såå helt rätt patinerad som den är nu :lol: bakdelen fixxar du till, tar bort spacklet menar jag ;) och sen slipar och ev "slappar " lite ojämnheter så blir den helt rätt. Ditt arbete är inte sämre än en äkta buggatti, och då har jag sett en sådan 30tals tävlingsracer köras hårt i göteborg på arendal när det begav sig för några år sen. Du får INTE lacka den.....:515: jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted January 22, 2011 Share Posted January 22, 2011 Instämmer helt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted January 23, 2011 Author Share Posted January 23, 2011 Hej, vilken otur Jörgen att vi gick om varandra. Jag hörde att du varit där, men tyvärr sågs vi inte. Det var många som besökte montern med stort intresse och fler som hade egna projekt av olika slag, allt från orginal veteran till egna byggen. Till och med en gentleman som tävlat i en T37 orginalbil tyckte det var ett skoj projekt. Lackat eller inte är ett hett ämne just vill jag påstå. Jag håller helt med att det ser bra ut i ren aluminium, särskilt i Ferritas monter med svart - rött - rostfritt tema och spotlight. Jag väger just nu mellan att rulla upp plåt till en ny bakdel som är avsedd för att svetsa så den går att putsa upp i ren aluminium. Eller som utgångsplanen var, Bugatti blå. Målar jag så går det inte att ångra, ren aluminium går alltid att lacka i efterhand. Svårt beslut. :unsure: Jag och Andreas provsitter för en reporter från Motor Magasinet. Ferritas monterpersonal, Thomas, Micael och Ulf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted January 23, 2011 Share Posted January 23, 2011 (edited) Helt otroligt fint bygge! Lika spännande varje gång man ser dina uppdateringar! Du börjar ju nästan bli klar nu. Vad blir nästa projekt ? Får man lägga in ett förslag på sin egen drömbil ? :lol: Frank Lockhart Edited January 23, 2011 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted January 23, 2011 Author Share Posted January 23, 2011 Hm....klar och klar? Det återstår väl en hel del, och sedan skall den väl användas också. ;) Men planeringen kan ju alltid börja lite tidigare. Ditt förslag Stefan var läckert. Men tyvärr verkar ju inte väghållningen optimal i högfart med tanke på videons avslut, tråkigt. Jag har en favorit som jag tyvärr inte har identifierat, kanske någon här på forumet som vet vad det kan vara för bil. Vet någon vad detta kan vara så hör gärna av er. Ser ut att vara lång motorhuv på den, och då skulle man ju kunna få plats med två längsmonterade R1 motorer. Det skulle ju bli en radåtta med skön sång i. Värt en fundering! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted January 23, 2011 Share Posted January 23, 2011 (edited) Jo, Stutz Blackhawk LSR är läcker! Han fick punktering på slutet. De där däcken var nog inte riktig gjorda för över 350km/h. :) 3 liters motor, 570 hästkrafter, 1300kg. Det är otroligt vad de kunde bygga förr i tiden! Edited January 23, 2011 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 23, 2011 Share Posted January 23, 2011 Osis. Det är också livsfarligt att ha såna inbyggda framhjul. Dragsters har kört ihjäl sig med såna. När det går fort och man svänger så snedställer sig dessa och blir "segel" som skickar bilen i sidled. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted January 23, 2011 Share Posted January 23, 2011 du ska nog inte putsa för mycket då den redan nu är okej, halvblank alu är nog det snyggaste du kan ha. bakdelen fixxar du till sen så är det bara att putsa lite :prop: jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Känner mig lite tjatig, för jag säger ungefär samma sak varje gång: Fan va ball den blir! :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Kan bara hålla med....svårt att finna nya ord sjukt, galet (i positiv mening ;) ), sketasnyggt,...etc etc Sen är inte ditt bygge så lite imponerande 2fast4u (eller det innan heller för den delen) ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted January 27, 2011 Author Share Posted January 27, 2011 (edited) Hej, Tack för alla positiva kommentarer. Jag hittade några bilder från Mässan på Svartamasken.com Artikel om mässan Bilder Kul, / Peter Edited January 27, 2011 by Thornad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 Har kollat in bilderna från mässan :notworthy: , och jag lägger också min röst på halvblank aluminium. Det gör att bilen verkligen ser äkta ut :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted April 3, 2011 Author Share Posted April 3, 2011 Nu är det bestämt, bilen blir blå. En Bugatti ska vara blå, och så får det bli. Efter mycket funderande så bestämde jag mej, och karossen är nu lämnad på lack. Det har varit lite annat och pyssla med en tid nu, bland annat jobbbyte och Thailand semester. Men nu är det fart i garaget igen. Samtliga bränsle- broms- och el-ledningar är dragna. Inredningen är också helt klar. Det skulle i princip gå att fylla på vätskor och provstarta men det får bli efter Custom Motor Show i påsk. Karossen kommer att vara klar så bilen ser komplett ut, men ramen kommer att vara olackad på utställningen. Sedan lägger vi karossen åt sidan när bilen kommer hem och startar upp och gör klart allt mekaniskt. // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted April 3, 2011 Share Posted April 3, 2011 (edited) Blått blir snyggt. Ettore hade varit avundsjuk på all nya fräcka tekniklösningar. :) Att du inväntar showen är roligt, då får fler se ditt snygga jobb. Du kanske har byggt den främst för show? Edited April 3, 2011 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted April 3, 2011 Author Share Posted April 3, 2011 Blått blir snyggt. Ettore hade varit avundsjuk på all nya fräcka tekniklösningar. :) Att du inväntar showen är roligt, då får fler se ditt snygga jobb. Du kanske har byggt den främst för show? Den är helt och hållet byggd för att användas, och användas hårt. Att det sedan blev lite utställning är kul, men det ändrar tidplanen och prioriteringen lite. Den kommer förövrigt bli matt lackad, för att få lite patina-känsla. // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted April 3, 2011 Share Posted April 3, 2011 Den är helt och hållet byggd för att användas, och användas hårt. :D, har du planerat in kinnekulleträffen i år? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 3, 2011 Share Posted April 3, 2011 Mattlack är en bra ide! Det ska se gammaelt å fränt ut. :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 4, 2011 Share Posted April 4, 2011 Jag tror inte att du ångrar lacken. Aluminium ser rätt tråkigt ut efter ett tag om man inte håller på och polerar det, och en Bugatti ska som sagt vara blå. :) Ser fram emot att se den på Custom Motor Show! Och Kinnekulle också, hoppas jag?? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeJ Posted April 4, 2011 Share Posted April 4, 2011 Helt rätt att lacka den blå :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted April 5, 2011 Share Posted April 5, 2011 usch va trist.. för första gången på 20 år åker jag inte till Elmia i påsk, utan hemsöker mina föräldrar på den stora ön i östersjön... typiskt.. skulle ju så gärna se din ljuvliga skapelse till bil live.. :banghead: iofs är mina föräldrar inte bara gamla dom e trevliga oxå.. ja ja hoppas få se den live någonstans nära mig.. blir säkert mycket häftigt med matt blått :bowdown: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted April 6, 2011 Author Share Posted April 6, 2011 :D, har du planerat in kinnekulleträffen i år? Passar det in i kalendern så kommer jag. Jag har missat datumet för kinnekulle. :icon_oops: Någon som vet ? //Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 7, 2011 Share Posted April 7, 2011 Fredagen den 26:e Aug Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted April 8, 2011 Author Share Posted April 8, 2011 Fredagen den 26:e Aug Kanon, det är ju skit långt dit. Då hinner jag ju träna innan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted April 8, 2011 Author Share Posted April 8, 2011 Massor av karossdelar kom från lack idag. Måste bara vänta till i morgon så det är helt genomtort. Sen blir det montering. Fälgar , bakaxel och bärarmar kommer från pulverlacken på onsdag. Det tar sej.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 8, 2011 Share Posted April 8, 2011 Thornad: --- Massor av karossdelar kom från lack idag. --- Du vet hur det är: Bild = finns. Ingen bild = finns inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted April 8, 2011 Author Share Posted April 8, 2011 Thornad: --- Massor av karossdelar kom från lack idag. --- Du vet hur det är: Bild = finns. Ingen bild = finns inte. Just nu gäller: Kamera = finns inte kort kommer inom kort...... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 8, 2011 Share Posted April 8, 2011 Thornad: Aj då.....ett sånt elände men du skall se rätt vad det är så kommer kameran fram och då kommer delarna också fram,,,,,, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted April 10, 2011 Author Share Posted April 10, 2011 Nu är kameran och PCn kompisar igen, så nu kan det bli lite bilder. Monteringen pågår. Blir enbart för mässan, så ingen provstart före påsk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 Så rätt! :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 Fantastiskt vackert!!! :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 Ja jäklar i min lilla låda, vad fint det blir :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy: Av 5 möjliga //Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 Satan i gatan vad frän den blir. Om du dyker upp med den där på Elmia så måste jag komma ihåg att ha med mig haklapp så jag inte dreglar ner skjortan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 Finfint! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted April 10, 2011 Author Share Posted April 10, 2011 Satan i gatan vad frän den blir. Om du dyker upp med den där på Elmia så måste jag komma ihåg att ha med mig haklapp så jag inte dreglar ner skjortan. Den kommer att stå i D-hallen hela helgen. Jag är inte kvar hela tiden men finns på plats fredag, delar av lördag och söndag samt måndag. Jag nås på tel. 070 - 371 00 95 Välkommen. PS/ Glöm inte att rösta // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 Ser mycket bra ut Ska ner till Elmia på måndagen så då får man kika förbi och kolla in underverket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted April 10, 2011 Author Share Posted April 10, 2011 Nu kom Micke på besök med sin kamera. Han kunde inte låta bli att ta några lite annorlunda bilder. Det blir bättre när nåon med känsla för bilder tar. TACK Mic för det. // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 Precis lagom matt! Jag hoppas att du får ett roterande podium att ställa den på så man kan se den ur alla vinklar. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Lekås Posted April 11, 2011 Share Posted April 11, 2011 Helt underbar! :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeJ Posted April 17, 2011 Share Posted April 17, 2011 Skall bli skoj att se bilen live. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted April 17, 2011 Author Share Posted April 17, 2011 Hej, fin dag idag. Då passar det toppen att bli klar med monteringen. Allt är monterat men inga vätskor är uppfyllda, därför får provstarten vänta till efter påsk. Sedan blir det demontering och lack av ramen samt lite små kompletteringar. Tyvärr blir det lite konstigt blå färg på korten utomhus. Den är inte så ljus som den set ut. Jag passade också på att prova hjulen för banåkning samt bågen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 17, 2011 Share Posted April 17, 2011 Såååå vackert! Sanslöst bra jobbat! :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 17, 2011 Share Posted April 17, 2011 Grym bil. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts