cealm Posted March 21, 2010 Author Share Posted March 21, 2010 Är det någon som vet lätt och enkelt vad en Volvo 140 med M40 låda kan ha för bakaxelutväxling? Det kanske finns olika men det som anses vanligast är den jag letar efter. Googlade på 140 bakaxel men hittade inget vettigt. Jag gissar att det är 3,5 / 3,6 eller 3,7 till 1. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted March 21, 2010 Share Posted March 21, 2010 Är det någon som vet lätt och enkelt vad en Volvo 140 med M40 låda kan ha för bakaxelutväxling? Det kanske finns olika men det som anses vanligast är den jag letar efter. Googlade på 140 bakaxel men hittade inget vettigt. Jag gissar att det är 3,5 / 3,6 eller 3,7 till 1. 4.1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 21, 2010 Share Posted March 21, 2010 4,10 var std och 4,56 om det var överväxel. Hjulen var 165/15 Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 21, 2010 Author Share Posted March 21, 2010 Jaha det var så pass. Tack för info. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 28, 2010 Author Share Posted March 28, 2010 Hämtade en B230 med M47 i Västerås. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Skulle du inte ha turbo? Det där ser ut som en B230F med Lh2.2... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 28, 2010 Author Share Posted March 28, 2010 Japp det är en B230F som hämtades. Övriga delar som behövs finns sedan tidigare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 28, 2010 Author Share Posted March 28, 2010 Kommer lyfta ut 6x4 ramen så jag kan börja bygga lite grann på den. Får ta hjälp av hjullastaren för att ta ut den. DEn här ramen skall vägas också. Just nu saknas en del ramrör. Den kanske kan väga 90kg. Inte mycket det heller. Om 3,5an väger 123 så borde den här med samma uppsättning utrustning landa på cirka 150kg. Det är väl rätt ok också för att vara 3-axlad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 31, 2010 Author Share Posted March 31, 2010 Omflyttningar gjorda. Stod utomhus en stund utan tak står nu inomhus igen i byggläge. Byggaktivitet kommer att starta. Den tidigare utlovade "make-over-programmet" skall verkställas (ref tidigare inlägg). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 Kan du ta en bild med allt du har i bilväg på samma kort? Hade vart kul å se, vidvinkellins kanske är ett krav..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 31, 2010 Author Share Posted March 31, 2010 Kilkenny: Hmm har du tjuvlyssnat på mitt hjärninnehåll? FRA? Det här tänkte jag faktiskt idag på kring 17-18-taget ungefär.... Skumt. Jag har ingen kamera med vidvinkel, Google Earth kanske? Innan måste jag nog ha lite mer hjul monterade för det är tungt att släpa ramar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jay-c Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 har man ingen vidvinkel kan man köra panorama varianten, ta en bild, ta en bild till lite åt sidan å pussla ihop. har så på mobilen, fungerar faktiskt :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 Det var mycket brus men jag lyckades fånga upp en signal ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 1, 2010 Author Share Posted April 1, 2010 "köra panorama varianten" Finns det på lådakamera med vevframmatning? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 2, 2010 Author Share Posted April 2, 2010 Nu är ramen inne i verkstaden igen och har fått den platsen som Tre-Komma-Fem ramen hade förut. Nu skall det byggas på den här ramen. Först en "special-makeover" sedan mer jobb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 2, 2010 Author Share Posted April 2, 2010 Snart klar med bilen special-ombyggnation. Bakdelen börjar också ta form. Imorgon skall dragkrok installeras. Finns det Sevenbilar nuförtiden utan dragkrok? Hoppas inte. Kardantunneln skulle sitta fint att bygga klart. Nu förtiden vet jag vilken tunnelbredd jag vill ha. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 2, 2010 Author Share Posted April 2, 2010 Några bilder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 3, 2010 Author Share Posted April 3, 2010 Solen bränner ute, hur katten skall denna dag sluta. Jag skulle tro tempen kommer gå upp mot plus 6 till 8 grader. Det kommer bli en svettig dag det här. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 3, 2010 Share Posted April 3, 2010 Inte klaga på sommarhettan nu! ut och kör. :racesmile: Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 3, 2010 Author Share Posted April 3, 2010 Jag klagar inte, på sin höjd gnäller lite bara...... Har tagit en del kort nu i och vid fabriken i Assartorp. Lokal uppvärmningen börjar ge allvarliga konsekvenser. Bilder kommer strax. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne E Posted April 3, 2010 Share Posted April 3, 2010 (edited) Har hört ryktesvis att det kan bli konstiga fenomen på dina ramar av denna plötsliga temperaturhöjning.... Edited April 3, 2010 by Janne E Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 3, 2010 Author Share Posted April 3, 2010 Här kommer det tydliga beviset för den lokala uppvärmningen. Den tidigare så ENORMA glaciären Assargökul håller på att smälta bort. Mätstationer som har varit uppsatta under en lång tid har de senaste dagarna noterat våldsam aktivitet med elektormagnetiska vågor och ideligen blinkade ljus i nejden såväl dag som natt. Är det solen eller är det något elektriskt fenomen? Forskarna står handfallna med den stora frågan och den lilla följdfrågan. Kommer Assargökul att gå under? Vad händer med övriga världen då? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rohan Posted April 3, 2010 Share Posted April 3, 2010 "köra panorama varianten" Finns det på lådakamera med vevframmatning? Med ett projekt som heter Hugin kan man sammanfoga alla tänkbara typer av panoraman. Kanske kan uppfattas som lite krångligt men det är för att det är så komplett, egentligen inte svårare att man lägger till bilderna och den söker efter punkter att basera panoramat på, sen sätter den ihop en gigantisk bild. Så ut nu och ta ett gäng kort som överlappar och sätt ihop ett panorama sen. Tänk på att inte flytta kameran för mycket bara (eller flytta den i ett plan). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 3, 2010 Share Posted April 3, 2010 Ang issmältningen så har jag börjat bunkra konserver samt bygga en vall runt garaget, det kan även vara läge att köpa aktier i nåt länspumpsföretag... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 3, 2010 Author Share Posted April 3, 2010 --- tänkbara typer av panoraman ---- Skall studera länken och se vad som kan gå att göra. Men alla först skall jag göra som Kilkenny, köpa konserver och havregryn. Eller havregryn var det inte det var visst aktier i länspumpföretag. Nu skall jag ut och mäta Assargökul och se hur den har överlevt seanste timmen. Skall även ut och bygga lite. Hände ett litet missöde när jag vände ramen. Nu är det två-hjuling och 4-hjuling som gäller. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 3, 2010 Author Share Posted April 3, 2010 Hel med lite Karlsons Klister och tejp .......inte 2-hjuling och 4-hjuling längre utan en alldeles äkta CealmSeven 6x4 med dragkrokfäste igen. Nu är bilen något längre än den var förut när den redan är riktigt lång. Plastikoperationen (special-makeover) lyckades. Patienten nöjd. CealmSeven 6x4 dragkrok Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted April 3, 2010 Share Posted April 3, 2010 se hur den har överlevt seanste timmen Få är de seanser som kan få den isfläcken att smälta..... Jag gissar att det beror på solskenet istället.. :thumbsup: Så sluta rulla radband och se till å bygg istället! Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 3, 2010 Author Share Posted April 3, 2010 (edited) Kan inte bara vara solskenet. Det är något annat som blinkar i området. Försedda med radband försöker en tapper skara rädda den kvarvarande förhistoriska isen. Även den lokala politiska organisationen bidrog med att snabbt utropa Assargökul som naturreservat. Man kan förledas att tro att Assargökul är en liten glaciär när man ser skylten och jämför. Då skall man vara på det klara med att skylten är vansinningt stor. För övrigt har det jobbats en del med 6x4 ramen. Nu börjar ramen bli så stor att den knappt får plats på vettigt sätt med en kamera bild. Rohans förslag är klokt. Edited April 3, 2010 by cealm Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted April 3, 2010 Share Posted April 3, 2010 Så här ser förresten mitt värmepaket ut, det är enligt uppgift från en Polo. På insidan är det kanaler tillverkade i tunn aluminiumplåt upp till defrostermunstyckena. apropå ingenting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 3, 2010 Author Share Posted April 3, 2010 stigge: Ser varmt och skönt ut. Vill också ha. Och får snart också.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 3, 2010 Author Share Posted April 3, 2010 Hur svårt kan det vara? Fixade drivlinan till 6x4 bilen på nolltid. Kör tvärställt. Det spar plats. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 3, 2010 Author Share Posted April 3, 2010 Det där med tvärställd motor gick inge bara alls. Bilen blev för bred. VVFS 2003:22 tillåter bara 260cm och med fyrdubbla kardanknutar för att vinkla in mot Sierraklumpen så blev totalbredden för stor. Så jag fegar in och kör en vanlig motorplacering. Skall försöka få fast motorn i morgon. Tillverka motorfästen och kardantunnel på programmet. Sedan behöver troligen bilen hjulupphängning annars blir det kärvt att köra på ett vettigt sätt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 4, 2010 Author Share Posted April 4, 2010 Sol, sol, sol här skall byggas motorfästen. Godmorgon förresten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 Tjo vad det går undan. Blev den för kort? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 4, 2010 Author Share Posted April 4, 2010 (edited) Alldeles för kort bil. Den är förlängd 175 mm. Bilens totala längd kommer landa på 420 cm plus minus lite. Troligen mest plus. Motorn är på väg i med stormsteg. Letade plåt, 5mm, hade ont om sådan just nu men hittade på nytt snöbladet. Men även denna gång räddades det i sista sekund. Jag hittade en lämplig L-profil med bra tjocklek som jag "formulerade om lite". Jag ställer undan mitt reserv-tjock-plåt-snöblad igen. Edited April 4, 2010 by cealm Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 4, 2010 Author Share Posted April 4, 2010 (edited) Assargökul. Slutet är nära. Foto från mycket hög höjd. Edited April 4, 2010 by cealm Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 4, 2010 Author Share Posted April 4, 2010 (edited) Höger motorfäste klart. Imorgon skall vänster motorfäste bli helt klart också samt växellådsfästet, kardantunnelen och fästen för för diffklump nummer ett. Hur många timmar är ett vanligt dygn, det är väl 42 timmar eller hur? Det blev så bra med "laserinmätningen" av vevaxelns-centrum linje. Jag är fortfarande glad (lite då och då) för jag kom på hur jag skulle göra och slippa vinkelhakar mm Den bygger på samma princip som jag använde vid bumpsteerkontrollen på V8 bilen. Den metodvarianten är beskriven i CealmSeven V8 tråden. Edited April 4, 2010 by cealm Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 5, 2010 Author Share Posted April 5, 2010 Mulet grått och kyligt. Det är bara ut och bygga. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 5, 2010 Author Share Posted April 5, 2010 Tillägg 25 minuter senare till föregående inlägg. - Nu snöar det också. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Hoppet är inte ute! (för assarjökul då) Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 5, 2010 Author Share Posted April 5, 2010 Assarjökul fick en exra dag eller så. Lokalbefolkningen jublar!!! Det har slutat snöa och jag jobbar som vanligt med verkstadsdörren öppen. Det går bra att jobba sig varm. Båda främre motorfästena klara. Nu är hela motorpaketet invägt i alla led så nu skall växellådsfästet tillverkas. Först måste dock de undre kardantunnelrören på plats så jag har något att svetsa nedre växellådsramfästet. Svårt att svetsa fast något direkt i luften bara även om jag ibland önskade att det gick att göra. Skulle behöva tillverka en snabel till hjullastaren så jag kan lyfta in och ut bilen efter behag. Eller så sätter jag den på hjul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 5, 2010 Author Share Posted April 5, 2010 Kardaner borde kunna köpas på metervara. Och det går det också men kostar nog en del. Nu sitter motorn och växellådan på plats dessa skall anslutas till en Sierra klump. Jag har en Sierra / Scorpio kardan. Målad, tvättad och jättefin. Men för kort. Jag ahr smutsiga Volvo kardaner och en väldigt fin målad och tvättad Volvo kardan. För korta också. Sierra / Scorpio kuntkors kan sådan passa på Volvo knutkors måntro? Någon lösning skall jag väl hitta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 North West Propshaft tillverkar kardaner i rätt storlek till bra pris. Gav strax under 2000 för en nytillverkad inkl. frakt från england. Dom är mycket bra att ha göra med http://www.northwestpropshafts.com/ eller michael@northwestpropshafts.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 5, 2010 Author Share Posted April 5, 2010 Tror du de kan tillverka Sierra medbringare mot klumpen och Volvo framåt och splines i endera änden? Sierra lär inte vara något problem men .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne E Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Ring och prata med Michael, han var väldigt bra att ha och göra med. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Vet inte, jag gjorde en adapter från Opel Omega till Ford mönster. Men Michael är som Janne en av dom bästa att ha att göra med. Jag hade bara mail-kontakt men det var som chatt....väldigt responsivt. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 5, 2010 Author Share Posted April 5, 2010 (edited) Det är också en variant att välja Sierra eller Volvo adapter. Kanske skulle vara smart och tillverka adaptern vid Sierraklumpen och integrera den med drivningen till bakre klumpen. Inte helt fel idé. Jag tar med den idén i den nattliga batchkörningen så får jag se om idén lever imorgon eller? Bygger kardantunnel nuförtiden förresten. Går rätt bra. Har till och med "förstorat" tunneln just där rumpan skall passera när man sätter sig. Bokramar är ju inga bilar av skrytsamt kroppsligt utrymme. I alla fall inte när man är van vid CealmSeven eller CealmSeven V8a. I V8a bilen får det nästan plats en bubbelpool i utan att inkräkta speciellt mycket på det normala sittutrymmet. Snart blir jag väl tvungen att montera en hjulupphängningen eller tre på 6x4 bilen. Udrar hur länge jag kan dra på just den delen. Jag behöver ju tre eller minst två hjulupphängningar för att klara tex ett bullerprov. Eller så klär jag bilens bakdel och sidor först. Så får det nog bli. Edited April 5, 2010 by cealm Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 6, 2010 Author Share Posted April 6, 2010 Onsdag blir hel byggdag samt köpa ett antal pipor 25x25x2 plus 20x20x2. Igår kväll började jag gnaga på sista pipan 25x25x2. Sånt måste finnas i lager konstant. Ny MIg gas och syrgas behövs också. Ps syrgas till svetsen alltså....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 6, 2010 Author Share Posted April 6, 2010 Imorgon onsdag skall jag få (om planen håller) dubbla störtbågar till 6x4 bilen. Skulle först haft en men det ser för tunt ut så jag dubblar till två istället. Allt gjort i 42 mm rör. Till Tre-Komma-Fem bilen vill jag minnas det var en förfärligt massa hål som skulle borras till 12 mm bult. MEd dubbla bågar lär det blir två gånger förfärligt massa hål. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Borra inte, helsvetsa! :racesmile: 42 är förresten en bra siffra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts