cealm Posted April 4, 2014 Author Posted April 4, 2014 Såg en blå och fin MC häromdagen så jag köpte den idag. Körde hem den, 5km idag. En lagom tur till att börja med. Det runt 22 år sedan jag körde MC, då var det en BMW R100RT. Återfallsknutte?? Kanske. Sånt brukar inte vara ovanligt när man kommer upp i min ålder.
cealm Posted April 19, 2014 Author Posted April 19, 2014 Äntligen gjort lite på 6x4 bilen. Borrat tre 12mm hål för vänster undre spindelled. Har börjat inmätning av höger bärarm.
cealm Posted April 19, 2014 Author Posted April 19, 2014 Ibland får man möjlighet att bygga samma sak två gånger. Det lär man sig på. Eller i alla fall känns det bättre att säga så....... Nytt försök imorgon.
cealm Posted April 20, 2014 Author Posted April 20, 2014 Det nya försöket lyckades så nu finns det en höger undre bärarm. Det som skall göras nu är att antingen besöka en kamrat som har pressat många bussningar åt mig förut eller som alternativ bygga en egen press och trycka två bussningar i höger undre bärarm. Valet borde vara lätt.
cealm Posted April 20, 2014 Author Posted April 20, 2014 Så där ja, valet var väldigt lätt. Nu har jag byggt en egen hydraulpress.
cealm Posted April 20, 2014 Author Posted April 20, 2014 Enkel och smidig nytillverkad hydraulpress. Höger bärarm med ipressad bussning. Vänster sida, just nu utan bärarm. Bilens bakdel.
steel Posted April 20, 2014 Posted April 20, 2014 Hej, det var en enkel och smidig lösning på hydralpress, får nog göra en likadan !! Mvh Pär
cealm Posted April 21, 2014 Author Posted April 21, 2014 Nu har höger undre bärarm fått sin spindelled inmätt och alla tre 12mm borrhålen för spindelleden är "tillverkade". Spindelleden är på sin plats.
cealm Posted April 26, 2014 Author Posted April 26, 2014 En formellt sett mycket lätt och trivial uppgift men administrativit extremt krånglig uppgift löste sig med en idé jag fick helt plötsligt igår. Svårigheten är att svetsa klart alla främre bärarmsfästen på bilen. För att klara uppgiften måste jag rotera bilen 360 grader för att kunna göra alla svetsarna. En 6x4 CelamSeven med monterad båge är inte det allra lättaste att för en person rotera 360 grader. Det här har varit en rejäl hämsko under flera månader. Men hur svårt kan det vara? Det är en bra fråga. Inte svårt alls om bara rätt idé dyker upp som den gjorde igår. Jag byggde en mobil bockkran med utbytbar överliggare när jag "monterade ut" respektive "monterade in" en ny pannanläggning i november / december 2013. Bockkranen som kan plockas ihop eller fällas ut, är helt mobil, kraftig och stabil får hålla ramen i ena änden och hjullastaren håller andra änden av ramen. Då kan allt roteras utan några problem av en person. När alla 360 graderna är roterade och klara är alla svetsar på bärarmsfästena slutförda.
kengren Posted April 26, 2014 Posted April 26, 2014 Kalle du får inte ge upp, att svetsa 360grader kan inte vara några problem för dig, du har luftredskap. Tror att du är ute och åker motorcykel istället för att vara i garaget. kenneth
cealm Posted April 27, 2014 Author Posted April 27, 2014 (edited) kengren: Här ges inte upp tvärt om bockkranen och hjullastaren var lösningen på problemet. BMW´n har faktiskt inte hindrat något än jag har inte kört mer än kanske 5 eller 6 eller 7 mil totalt. Den är så fin så det räcker nästan att bara titta på BMW-underverket. BMW med boxer det är MC det. Andra MC är också helt ok men de andra är inte BMW-boxer........ Jag köpte en traktor igår. Fick den levererad idag. Den står så fint den med ute och har inga direkta planer på att jag skall ut och köra med den än, jag är nöjd med att ha den på plats om jag behöver göra något.... Kanske jag ska gå ut och sätta ihop bockkranen och börja 360 graders-processen. Edited April 27, 2014 by cealm
cealm Posted April 27, 2014 Author Posted April 27, 2014 Svetsning av undre bärarmsfästen på gång. Det fungerar rätt bra med bockkran och hjullastare som hjälpmedel att vända ramen.
cealm Posted April 28, 2014 Author Posted April 28, 2014 Vänster och höger nedre bärarmsfäste är färdigsvetsade. Nu har jag börjat med de övre fästena.
cealm Posted April 29, 2014 Author Posted April 29, 2014 Varför skall framvagnsfästen eller även bakvagnsfästen för den delen vara så fruktansvärt tråkiga att tillverka och svetsa fast. Jag kan knappt locka mig ut till verkstaden för att göra jobbet, det är snarare att hota mig själv ut i verkstaden för det skall hända något. Är jag ensam om att tycka det här eller är det bara att jag har för många fästen på denna bil i förhållande till andra Sevenbilar. Jag har totalt svetsat 28 (tjugoåtta) stycken fästen. Nu använder jag bara 12 av dessa men alla 28 är svetsade. Det är kanske därför graden av uttråkning och "illatyckande" av fästen är så stor.
steel Posted April 30, 2014 Posted April 30, 2014 Hej, för det första så kanske de flesta nöjer sig med att bygga EN bil, sen att du även väljer att bygga en med BOGGI drar väl, som du skriver, med sig en del extra fästen och då kanske det inte blir så kul till slut. Sedan verkar du vara en ( väldigt många ) projekt människa och sådana gillar ju inte att upprepa sig. Mvh Pär
cealm Posted April 30, 2014 Author Posted April 30, 2014 Det är nog sant steel. Det tur att jag verkställer det som måste göras oavsett tråkigt eller roligt tex fästen för att att lägga detta med en "Check klart" bakom mig. Kom förresten på att jag räknat fel. Det inte 28 det är 32 stycken fästen som behandlats när Checkboxen Klart markeras med X. Lite osäker om jag blev gladare eller om jag inte blev det. Får bli ett konstaterande bsra.
cealm Posted July 5, 2014 Author Posted July 5, 2014 Då är det klart att vi inviger en Tesla laddstation i Arboga kommun tisdag 8 juli. Tesla superladdningsstation i Arboga kommun Glädjande för oss och Karlstad kommun.
cealm Posted July 9, 2014 Author Posted July 9, 2014 Vänstra sidans övre främre bärarmsfästen är fastsvetsade. Ramen hänger i en bockkran fortfarande. Det är för jag skall komma åt och svetsa underifrån på skapligt enkelt sätt. Högra övre sidan kvar att mäta in och svetsa fast.
cealm Posted July 9, 2014 Author Posted July 9, 2014 Högra sidans övre bärarmsfästen klara. Bilen hänger inte i bockkranen längre utan står stadigt på golvet igen. Det har varit väldigt byggsegt senaste halvåret för min del. Hoppas på att det är ett trendbrott som kan skönjas.
cealm Posted July 10, 2014 Author Posted July 10, 2014 Nu är allt i läge för att fästa första övre bärarmsröret.
family guy Posted July 10, 2014 Posted July 10, 2014 Det är det inte alls, vi har nämligen inte sett nån bild!
cealm Posted July 10, 2014 Author Posted July 10, 2014 Jag vet, tyckte det såg så tomt ut i tråden så jag skrev något och låtsas bara. Så kommer du på mig family guy. Det var inte meningen. Nu måste jag ju fort ut och svetsa fästen och bäraramar... kl 14:00 nu strax klar....
cealm Posted July 10, 2014 Author Posted July 10, 2014 Nu är högra sidans bärarmar färdigsvetsade. Äntligen. Halva vänstra sidan kvar.
steel Posted July 10, 2014 Posted July 10, 2014 Ser att du kör med Opel Manta undre spindelled, var får du tag på de delarna ? Mvh Pär
cealm Posted July 10, 2014 Author Posted July 10, 2014 --- Ser att du kör med Opel Manta undre spindelled, var får du tag på de delarna ? --- Tack för info steel, jag har faktiskt funderat på vad det var för led. Nu vet jag. Spindelled och skuren samt bockad domexplåt som spindelleden sitter fast i kommer från BOE i Färjestaden. Jag köpte på mig en laddning med kompletta undre spindelleder när han skulle sluta med dessa. 10 stycken så jag tömde nog lagret om jag minns rätt. Då kan jag bygga några bilar till innan de är slut.
cealm Posted July 10, 2014 Author Posted July 10, 2014 Sju åttondelar av bärarmarna fram är klara nu. Den nyss svetsade sjunde åttondelen håller på att kallna så jag kan ta i den. Nästa uppdrag blir att pressa i en bussning. Därefter är det dags för den åttonde åttondelen. Det ju inte speciellt svårt att bygga en framvagn. Det gäller bara att ta sig för och köra igång.
cealm Posted July 10, 2014 Author Posted July 10, 2014 Sista åttondelen klar. Nu skall fästen för stötdämpare tillverkas och sätta fast.
cealm Posted July 11, 2014 Author Posted July 11, 2014 Stötdämparfästen på höger sida monterade. Övre fästet endast punktat än så länge, nedre fästet färdigsvetsad. Högra undre bärarmen grundmålad. Främre boggin har fått tillbaka hjulen igen. Skall till stan och handla skruv, 25, 30, 80 och 90mm M12. Bump och drop ger vettiga värden fram trots att det bara är 95mm slaglängd på dämparna. Börjat mäta och planera för kommande Tow-bar fäste. Ingen CealmSeven bil utan Tow-bar funktion och dragkrok!
steel Posted July 11, 2014 Posted July 11, 2014 Lustigt, jag känner igen dem för att även jag köpte ett gäng av vår gode BOE för en tid sedan. Även grabbarna ( gubbarna som vägrar lägga upp en tråd ) i Tolvsbo kör med dem. Bra kämpat i värmen ! Mvh Pär
cealm Posted July 11, 2014 Author Posted July 11, 2014 Imorgon blir det lite bilder. Idag text. Nu är allt svetsat till bärarmar och dämpare fram. För tillfället är vänstra sidans bärarmar på "torken". Röda. Imorgon blir de svarta och får vara på "torken" en stund till. Parallellt håller jag på med en Grålle, och det är inte ens kul. En helt annan sak är det någon i närområdet av Arboga som råkar har en Volvo B230 för mycket? Det skall vara den modellen med fördelaren framme, nere på blocket.
cealm Posted July 12, 2014 Author Posted July 12, 2014 Lite bilder så allt verkligen hänt. Kan även nämna att den parallella händelsen med Grållen fått sin avslutning. De 4 trilskandes stora skruvarna fick ge upp till sist. De övertalades med våld och mera våld, skärbrännare samt slägga. Men jag måste erkänna att utgången i matchen var oviss ända tills första skruven motvilligt lossade lite då visste jag att det endast var uthållighet som det handlade om. Min uthållighet skall tilläggas. Det var för väl att jag slapp borra ur 4 gånger 20mm x 80mm.
cealm Posted July 14, 2014 Author Posted July 14, 2014 På de båda andra bilarna var yttre styrleden från Volvo 850 med dess "lilla krok" den passade mot den inre styleden, på ena bilen via en förlängare och på andra utan. På 6x4 bilen skulle jag kunna ha en rak yttre styrled. Jag vet att sådan används ibland på bilar men är det på Volvo 140 spindlar eller är det på Sierra spindlar? Om det är på Volvo 140 spindeln, är det någon som har ett lämpligt artikelnummer. Alternativet är att ta Volvo 850 yttre styrled och sedan köpa en lämplig men betydligt kortare inre styrled, kanske så kort att den får blir en förlängare mellan yttre och inre led. Jag har tittat på original Volvo 140 och där finns det med invändig gänga. Minns jag rätt är det M14 x ? för styrningen.
Christer J Posted July 14, 2014 Posted July 14, 2014 Jag har 740 yttre led på 140 spindel på min bil. Christer
cealm Posted July 14, 2014 Author Posted July 14, 2014 Tack för tipset Christer J. Skall kolla hur en sådan ser ut plus vilka mått den har. Kanske passar rakt av.
Christer J Posted July 14, 2014 Posted July 14, 2014 (edited) http://autokatalogen...nodeIdNo=288514 Edited July 14, 2014 by Christer J
cealm Posted July 15, 2014 Author Posted July 15, 2014 Tack för bilden Christer J. Onsdag skall jag köpa lederna och så skall jag köpa lager till naven på spindlarna. Jag har knackat ur de gamla uttjänta hjullagren. Det gick lätt att få ur dessa. En fin liten kant att knacka mot.
cealm Posted July 22, 2014 Author Posted July 22, 2014 Styrleder och hjullager köpta. Kronmuttrar och tillhörande brickor beställa från Volvo Classic Jönköping.
MickeJ Posted July 23, 2014 Posted July 23, 2014 Fin rysk "look-a-like" till 6x4. En sådan vill jag ha!
LUPUS Posted July 31, 2014 Posted July 31, 2014 WTF ! en hel huv ??? uppsök läkare för ny kallibrering din bil är på väg att bli helt vanlig
cealm Posted July 31, 2014 Author Posted July 31, 2014 Nej, nej, det är bara en lagringsplats. Facknummer H14, där jag lagrar huv och scuttle.
cealm Posted August 30, 2014 Author Posted August 30, 2014 Någon på forumet som kör med en 123 fördelare?
cealm Posted September 27, 2014 Author Posted September 27, 2014 Byter hjullager i fram naven. Hur skall gummitätningen och plåtbrickan sitta för att vara korrekt monterade? Enligt bild 2 eller enligt bild 3 & 4? Min gissning är bild 3 & 4. Bild 3 & 4 är samma montering men två vyer.
Gerhard Posted September 27, 2014 Posted September 27, 2014 Nu var det ju 100 år sen jag bytte hjullager på en 140. Men jag har för mig att man knackade i tätningsbrickan som en packbox sen satt man gummitätningen på axeltappen med läpparna utåt så att läpparna tätar mot tätningsbrickan när man monterar navet.
Gerhard Posted September 27, 2014 Posted September 27, 2014 Eller sitter gummit på insidan, men det verkar vara svårt att montera. Jag vill minnas att läpparna glider mot platta delen på plåtbrickan på något sätt.
Recommended Posts