Jump to content

Anders Erikssons Bygge


quattro

Recommended Posts

Nu är det dax att visa upp mitt bygge då jag ställde ner den på egna hjul nyligen. Bakjhulen i alla fall. Saknar P-ändarna till övre länkarmarna fram för att den ska stå själv där också.

Hade inga erfarenheter alls innan jag på började mitt bygge. Men har lärt mig mycket i arbetets gång. Får ge ett stort TACK till mekjuntan i Karlstad som gett mig massa inspiration.

Bygget består av:

Ram: efter Belo ritnigngarna här på locostsweden.

Motor: Audi 2.2 10v turbo 165hk 240nm

Växellåda: volvo 240 disel. (passar bolt on på audi motorn)

Bakaxel: volvo 240 disel.

Framspindlar: volvo 140

Styrväxel: kortad från volvo 240

Styrsystem: egenlödd MSnE box.

Verktyg som jag använt mest är Luna migatronic svetsen. TIG AC/DC 200 amp. Kapat rören har jag gjort med en vanlig kap/ger såg för trä från rusta. Bytte bara ut centreringen för trä klingan mot en från en gammal vinkelslip. Då gick det fin fint att montera 230*2 mm metallkap skiva. Kanske inget monster men kapar utan större bekymer rören till mitt bygge. Smidigt att ställa in vinklar har det varit med. Priset ska man inte klaga på heller. 200kr. Detta är ju ett budget bygge :)

post-1933-125824124791_thumb.jpg

post-1933-125824126763_thumb.jpg

post-1933-125824128967_thumb.jpg

post-1933-125824131263_thumb.jpg

post-1933-125824133942_thumb.jpg

post-1933-125824138198_thumb.jpg

Edited by quattro
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 139
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag har haft flera Audi femmor och även denna turbomodellen. det är en kanonmotor med stor potential. Audi sänkte motoreffekten för att de släppte V8:an för den fick pisk av denna 100 Turbo. Där är oljekylda kolvar. efterkylning på kylvattnet med cirkulation. kylfläkt på spridarna och en jäkla stabil underdel detta 1988. vill minnas att Dahlbäcks golf hade denna underdel men men 20v toppen.

Link to comment
Share on other sites

Tack tack!

Bygget går väl inte i nått rasande tempo. Men jag har roligt och får lite gjort varje vecka. Så jag ska försöka hålla tråden uppdaterad med bilder på hur det rör på sig. Kanske till och med en film snutt med uppstart. Lite små pyssel kvar innan motorn snurrar igång dock. Det stämmer det där med oljekylning under kolvarna. Min har fått lite blandade delar från olika audi femmor under renoveringen...

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Dagens projekt ute i garaget var att montera ihop styrväxeln. Nu sitter den fint i chassit. Spännande att testa bump stear sen när övre P-ändarna kommer med posten. Justerings mån verkar det iaf finnas för toe in och out.

En fundering vad det gäller kardan. Hur gör man för att byta knut korsen? Har tagit bort lås ringarna men sen är det stopp :(

post-1933-125824108434_thumb.jpg

post-1933-125824110886_thumb.jpg

Edited by quattro
Link to comment
Share on other sites

knutkorsbyte! ett bra skruvstäd eller press. sätt en mindre hylsa på ena sidan och en större som rymmer nållagerskålen och pressa försiktigt så rör den sig ut en bit och sista biten brukar man få ta i skruvstädet o vrida och dra samtidigt.

Link to comment
Share on other sites

Verkligen schysst bygge :)

En litet tips är att minska ner bilderna (antingen själv eller som ofta sker hos bildsajter). Jag har ganska bra upplösning (1920x1080) men ändå är dom för stora och man kan ju tänka hur dom som kör betydligt lägre upplösning har det :)

Link to comment
Share on other sites

Dagens garage projekt blev att svarva hylsor till camber justeringen fram. M18*1.5 invändigt och 24mm utvändigt med på svetsad M12 insex bultskalle för enkel justering på plats. I morgon ska jag ge mig på kardan.

post-1933-125841678041_thumb.jpg

post-1933-125841678851_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Två kardaner isär plockade och ena änden ihop. Ett knut kors till som ska i sen är en kort kardan klar för bilen. Av en ren slump fick jag med den smala varianten på kardan när jag handlade bak axel och växellåda. Det visade sig att den korta delen med glid delen blev klockren i längd. Så då behövs inte nån ny kardan tillverkas utan bara två smala pusslas ihop med nya kors :)

post-1933-125846201902_thumb.jpg

post-1933-125846202961_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Belo: Du har ju mitt nr så det är bara att höra av sig. I garaget är det alltid välkommet med besök. Höjer den egna motivationen och alltid är det nått man kommer på med ett par extra ögon på rörhögen.

Kardanen blir ca 63-70cm. Måtten är inte helt 100% men där i trakterna. Kan fortfarande röra motor och låda några mm fram och tillbaks om det skulle behövas.

Link to comment
Share on other sites

Två kardaner isär plockade och ena änden ihop. Ett knut kors till som ska i sen är en kort kardan klar för bilen. Av en ren slump fick jag med den smala varianten på kardan när jag handlade bak axel och växellåda. Det visade sig att den korta delen med glid delen blev klockren i längd. Så då behövs inte nån ny kardan tillverkas utan bara två smala pusslas ihop med nya kors :)

Intressant med din kardan...är det en Ford-kardan? Vilken modell?

Skall fixa kardan snart och har fått pris från North West Propshaft på 1920 SEK (inkl. frakt och next day delivery). Känns ju ganska svårt att slå detta pris med att köpa beg kardan(er) och ev nya knutar samt ha nån som fixar den i rätt längd....

Link to comment
Share on other sites

Kardanen kommer från Volvo. Osäker på modell dock. Men det är den smala varianten. 44.5mm diameter på axelröret istället för 50.8mm. Tyvärr vet jag inte så mycket mer då jag fick med den vid köp av växel låda och bakaxel till en 240 diesel.

Ditt pris på under 2000kr va verkligen inte dyrt för en ny kardan. Men det kändes onödigt för mig när slumpen gav mig en för priset av ett nytt knutkors.

Edited by quattro
Link to comment
Share on other sites

Hej

Här är annars en länk till en firma i England som säljer kardandelar, mycket snabb service och billiga.

http://www.propshafts.co.uk/kitcars.htm

Jag köpte delar från dem lämnade in Sierra kardanen till en mek firma som satte upp det i en svarv och svetsade ihop hela härligheten för en Tårta.

/Fredik

Link to comment
Share on other sites

Det är så man bygger en locost :) Själv är jag bortrest hela helgen så det blir dåligt med byggande. Men nästa vecka räknas jag som arbetslös. Då blir det timmar i garaget mellan arbetsökandet som nybliven CNC-operatör. Öppen för förslag vad det gäller jobb möjligheter. Gärna skift.

/Anders Eriksson

Link to comment
Share on other sites

Ingen verkar riktigt veta hur det blir med twin entry grenrör på femmor. Så nu har jag börjat bygga mitt enligt skissen ovan. Delat på 3:ans rör 11cm från turbon och lagt i en plåt för att separera. Hoppas det räcker så för att det inte ska läcka över för mycket avgaser. Inte helt lätt det här med att bygga kolektor för fem rör. Har krävts lite tankeverksamhet. Fick lyfta i motor och växel låda i chassit så är det lättare att måtta ut böjarna. Nu är även kardan testad på plats. Längden på den var lite kortare än jag gissade. 61-66cm.

post-1933-125907933835_thumb.jpg

post-1933-125907934903_thumb.jpg

post-1933-125907936247_thumb.jpg

Edited by quattro
Link to comment
Share on other sites

Lyckades med bedriften att ändra det gammla inlägget i stället för att svara på det. Frågan var om nån har nån åsikt angående twin entry grenrör till fem cylindriga turbo motorer. Det enda jag kan hitta på nätet är att det är possitivt om man kan få till. Turbon jag har är av twin entry variant. En skiss över hur jag tänkt kommer här.

twin entry 5 cylinder.bmp

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag kom en tidig julklapp med posten. Pedalställ och hydralisk handbroms :) Beställde på http://www2.obp.uk.net/catalog/index.php?cPath=32_52_91&osCsid=012fedc5eae5397e9e60bdc71e873110 Bra och snabb service är det jag kan säga än så länge. Grenrörs bygget är betydligt klurigare än jag räknat med. Men det går framåt där också. Fick beställa några extra böjar så man kunde få till lite mjukare flöden. Mellan varven i grenrörs träsket har det blivit lite andra projekt för att rensa tankarna. Bland annat fin puttsning av insuget och provisorisk montering av ett inhadlat ratt och rattstångs paket.

post-1933-126020668868_thumb.jpg

post-1933-126020670475_thumb.jpg

post-1933-126020672169_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ett tag sen man uppdaterade här. Dryga minus 20 grader i garaget har gjort att det inte hänt så mycket på sista tiden. Men nu har lite mer bitar trillat på plats. Pedalställ, handbroms och växel länkaget är klart. Fick tag på en aluminium tank genom en kompis. Som ni ser på bilden är den i största laget. Några justeringar med TIG:en så ska den nog få plats den också. 58 liter borde ge en hyfsad räckvid även med tung gasfot :prop:

post-1933-126808151827_thumb.jpg

post-1933-126808153549_thumb.jpg

post-1933-126808154743_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vad får du för tyngdpunkt på den tanken ? Ser högt ut men bilden kanske ljuger en del.

På bilden sitter den högt upp. Sticker faktiskt upp 5cm ovanför ramen i bagaget. Det var mest för att testa och se hur stort ingrepp som behövs för at kunna använda den. Med ett urtag för diffen så ska det gå att få ner den ca 10cm utan problem. Sen blir det nog inte full tank mer än på långresor.

Link to comment
Share on other sites

Precis! Med heltäckt bagage sen borde det väl inte bli bekymmer med att påfyllningshålet sticker rakt upp? Skönt i alla fall att ha fått upp lite tempo i garaget igen. Lyfte ur motorn för slutmontering av den hoppas jag. Har haft lite problem under renovering/ombyggnad men nu hoppas jag de är lösta. En stor kopp kaffe och glatt humör gjorde att botten delen nu i stort sett är ihop. Men nervöst är det att moment dra allt! Men lika lycklig som man var nervös när allt är på plats och snurrar lätt. Mitt första motorbygge någonsin kan jag kanske förtydliga.

post-1933-126816669488_thumb.jpg

post-1933-126816670747_thumb.jpg

post-1933-126816671937_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut. Hutta dit en ny kamremssats med ny vattenpump och löphjul så behöver du inte bekymra dig om att det går i alla fall.Och ett tips. tryck in olja i oljepumpen via oljefilterkanal om den inte är fylld. då suger den direkt och oljetrycket kommer direkt istället för att köra en stund innan det kommer. Jäkligt goa motorer dessa.

Link to comment
Share on other sites

Smart tips om oljan. Det ska jag komma ihåg när det blir dax för uppstart. Ny vatten pump är redan monterad. Ny kamremmen ska inhandlas för att det ska gå att dra runt hela motorn. Bara lite små saker kvar som att koppla in det hemlödda MS:et mm, sen kanske man får hörra morret av turbo femman.

Håller med om att de låter helt underbart med lite friare andningsvägar. Så jag längtar verkligen tills man får höra sin egen i rör högen :hypocrite:

Edited by quattro
Link to comment
Share on other sites

Ännu ett pass i garaget som gett resultat. Hämtade några meter runda rör och kom ut till garaget. Började fundera på hur man skulle kunna bocka dem själv i avsaknad av rörbock. Mindes lite trådar här ifrån och kom på att motorstativet kunde passa. Första försöket blev lite hackigt men sen gick det bättre! Ganska nöjd måste jag säga själv.

post-1933-126825183263_thumb.jpg

post-1933-126825184944_thumb.jpg

post-1933-126825186697_thumb.jpg

post-1933-126825188689_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

ezroller: Tackar! Kommer köra med orginal sumpen då den inte är lägre än spräng kåpan på växellådan. Eftersom motorn har en ganska kraftig vinkel åt höger så blir den inte specielt hög = lägsta punkt är ramen. Tror det syns på nån bild högre upp. Angående turbon så ska den faktiskt hamna utanför. Blev inspirerad av en Dax Rush och plats brist i motorrummet.

Blev lite mer rör bockning i garaget på förmiddagen och även några delar på motorn fast skruvat. Kunde inte låta bli att hänga dit den fina nyckelringen som kom i samma brev som medlemskortet.

post-1933-126840276313_thumb.jpg

post-1933-126840277654_thumb.jpg

post-1933-126840287162_thumb.jpg

post-1933-12684028918_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kommer du ha nått stänkskydd för turbon eller räknar du kallt med att inte köra i nån vattenpöl om du har den på utsidan?

Tänkte mest på att en turbo brukar väll inte gilla hastiga temp skilnader, speciellt inte den stora skillnaden som skulle kunna bli på ena sidan turbon vid ett ev. vattensplash.

En tanke bara :)

Link to comment
Share on other sites

Kommer du ha nått stänkskydd för turbon eller räknar du kallt med att inte köra i nån vattenpöl om du har den på utsidan?

Tänkte mest på att en turbo brukar väll inte gilla hastiga temp skilnader, speciellt inte den stora skillnaden som skulle kunna bli på ena sidan turbon vid ett ev. vattensplash.

En tanke bara :)

Ideér och förslag är alltid välkommet. Därför detta forum är så underbart. Djupa stänkskärmar och värmeskydd över turbon har jag tänkt på såhär långt. Men är nog inte dumt att ha nått mer där också.

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Har fått samma reaktion från garage kompisarna och gillar looken när turbon hänger där. Grenröret har kommit så långt så nu finns ingen återvändo!

Thomas: Om motorn sitter långt fram vet jag inte. Har byggt efter Belo ritning och eget inpassande av delar. Hittade ingen bra bild just nu som visar avståndet. Blir till att mäta nästa gång.

Vad har ni andra för mått på avståndet mellan remhjul och ram?

Link to comment
Share on other sites

Har varit ute i garaget en sväng. Byggt lite triangulering och förstärkningar. Men inget som var värt att ta några kort på. Mätte även på motorn och ramen. Totalt är Audi femman 60cm från växellådan fram till framkant av remhjulet. För mig blir det ca 12cm till övre främre ramröret då.

Vad säger ni, är det för trångt?

Link to comment
Share on other sites

Om du har sprängk¨pan vid fötterna så kan du nog backa den lite? ju bättre blir väghållningen. På min Dutton liger hela motorn bakom framhjulet

Link to comment
Share on other sites

Kanske är dax att plocka fram badrumsvågar o se vilken plasering som ger 50/50 i viktfördelning. Svårt när inte allt är på plats men det kan ju en fingervisning om vart åt det lutar. Audi feman är ingen lätt pjäs (har lyft i och ur utan motorlyft) men man sitter ju själv tillsammans med tanken i stort sett ovanför bakaxeln. Som sagt, badrumsvågar ska få hjälpa till sen när motorn är ihopskruvad för att lyftas i igen.

Link to comment
Share on other sites

Audi hade ingen kamrem hemma idag så det fick bli lite andra projekt ute i garaget. Förstärknings plåtar i svetsade under motorfästen som nämnts tidigare att det behövdes. Men det roligaste var att centrumvända bakfälgarna.

1: Kapa ur svetsarna på baksidan med vinkelslipen.

2: Vålda ur centrum med lagom stor slägga och träkloss.

3: Göra rent, vända och knacka i tillbaka.

4: Mäta.

5: Punkta och mäta igen innan lika långa svetsar som orginal bränndes dit.

Flyttade ut fälgkanten 7cm gämfört med innan. Så det gav ett fint djup i dem. En blästring och trevlig färg på detta så ska jag inte skämmas hoppas jag om och när bilen blir körbar. Dottern föreslog rosa föresten!

(Bilderna vill inte hamna i den ordning jag lägger in dem. Men håll tillgodo.)

post-1933-126883388561_thumb.jpg

post-1933-126883389704_thumb.jpg

post-1933-126883391436_thumb.jpg

post-1933-126883393124_thumb.jpg

Edited by quattro
Link to comment
Share on other sites

Var ute i garaget och gjorde en grov överslags räkning på vikt fördelningen. Bakaxel 60kg, tank 50kg och mig själv 75kg = 185kg över bakhjulen. Motor och växellåda ca 200kg med sitt centrum 50cm bakom framhjulen. Detta borde ge en viktfördelning hyfsat när 50/50. Sen tillkommer ju kylare, batteri och ramen så klart. Men de borde inte ge så stor förändring i viktförskjutningen. Eller är jag helt ute och cyklar i min tanke gång? Hur ser det ut för er andra när ni vägt in era byggen?

Link to comment
Share on other sites

Nu har det blivit nått att visa bild på igen. Växel mekanismen. Annars byggs det flitigt i garaget, inte bara av mig. Bjuder på en bild av kompisens Nissan Skyline bygge också. Han bygger RB30/26 motor plus snyggar till bilen överlag. Båda två med hopp om att få körbart i sommar.

post-1933-126937756619_thumb.jpg

post-1933-126937758072_thumb.jpg

post-1933-126937773386_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare ett pass i garaget. Monterade bakbromsar, byggde ett lager till rattstången av en bit bussnings plast efter en bild jag såg här på forumet och flyttade ledlagret som växelspaken sitter i. Blev betydligt stabilare med den nya placeringen. Vet inte vad jag tänkte med sist. Nästa på listan är att triangulera mer och börja montera bromsrör.

post-1933-126954696553_thumb.jpg

post-1933-126954698632_thumb.jpg

post-1933-126954701362_thumb.jpg

post-1933-126954703812_thumb.jpg

post-1933-126954705419_thumb.jpg

post-1933-126954706822_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...