Morty Posted March 16, 2010 Posted March 16, 2010 Jag gissar på att du satsar på Focus ST170 bakskivor. Skulle det hjälpa att använda Sierrans bakskivor? Visserligen samma offset men något mindre diameter (och vikt). Quote
ezroller Posted March 17, 2010 Posted March 17, 2010 Kan du inte gå upp på 15" fälgar? Då borde du kunna ha mera ET utan att oken tar i. Fler däck-dimensioner oxå! Och OZ Ultraleggera finns i 15" med ford bultmönster. HAr för mig att det även går att få motsvarande för Volvo 850 4-bult, dvs. ET 43. Om du vill hålla nere fälgstorlek iom. vikt så tror jag du kommer ned lika lågt med OZ Ultraleggera. Skitlätta helt enkelt. Vill du ha skivor med mera offset så kan du ju satsa på flytande skivor med lösa bells. Willwood har ju som inte är äckeldyra. Quote
jake Posted March 17, 2010 Author Posted March 17, 2010 jo det är fikusens bakskivor. men med de spindlarna jag har fram blir det krav på 280mm skiva. och jag måste ha ET 0 eller kanske tillomed ett negativt ET-mått. misstänker att det är granada spindlar jag har, på dessa sitter oket 10mm längre ut än på cortina/taunus därav kravet på en "onödigt stor skiva. skulle helst vilja ha 13" då dessa är lättast. hmmm kanske skulle jaga rätt på en omgång cortina spindlar. Quote
ezroller Posted March 17, 2010 Posted March 17, 2010 Taunus = anus var det väl när det gäller spindlar? Granada är väl lite annorlunda men inte nog vad jag förstått? Låter som du kommer få för mycket styrradie. Där hjälper större hjul till med den saken oxå. Om du ändå ska köpa fälgar så tror jag nog att blir lättare att få tag i 15" än 13". Ultraleggera tex. har 15" som minsta storlek. Ford har varit bra att ge sina bilar suspekta namn: Transvetsit, Anus, Fikus etc... :D Quote
Morty Posted March 17, 2010 Posted March 17, 2010 Jag har OZ Ultraleggera 15x7" på min bil och fälgarna väger ca 5kg styck. Gjorde en jämförelse för ett tag sedan mellan kompletta hjul 195/50-15 med fälg kontra motsvarande rullomkrets för 13" och då var totalvikten väldigt lik. Ska se om jag hittar siffrorna någonstans, om det är av intresse. Quote
Thomas Posted March 17, 2010 Posted March 17, 2010 Taunus i tyskland hette Cortina i england runt -73 nånstans var det exakt samma bil. Quote
jake Posted March 17, 2010 Author Posted March 17, 2010 Jag har OZ Ultraleggera 15x7" på min bil och fälgarna väger ca 5kg styck. Gjorde en jämförelse för ett tag sedan mellan kompletta hjul 195/50-15 med fälg kontra motsvarande rullomkrets för 13" och då var totalvikten väldigt lik. Ska se om jag hittar siffrorna någonstans, om det är av intresse. viktsiffran är jätte intressant :) märkte idag att jag gått på pumpen gällande bakbromsarna. köpte enl rekomendation vw golf VI ok på feltema men missade att fästbygeln saknades... den kostade dessutom dubbelt så mycket som oken, eller lika mycket som ett par wilwood 4potare med integrerad handbroms. :banghead: får åka till feltema om se om jag kan lämna tillbaka dem. http://www.rallydesign.co.uk/popup_image.php?pID=11370 Quote
Jocke4U Posted March 17, 2010 Posted March 17, 2010 viktsiffran är jätte intressant :) märkte idag att jag gått på pumpen gällande bakbromsarna. köpte enl rekomendation vw golf VI ok på feltema men missade att fästbygeln saknades... den kostade dessutom dubbelt så mycket som oken, eller lika mycket som ett par wilwood 4potare med integrerad handbroms. :banghead: får åka till feltema om se om jag kan lämna tillbaka dem. http://www.rallydesign.co.uk/popup_image.php?pID=11370 Tycker Feltema har varit bra när det gällt returer, packade t.o.m. med upp ett takräcke och konstaterade att det lär inte funka i vardagligt användande så stoppade grejerna i en ICA kasse och sa att det här funkar ju inte....inga problem :) Har dessa bromsar vilka känns mycket bra men inte ännu provat dom. Fick dock justera lite för att kunna bulta på dom på Westfields baknav. Quote
Morty Posted March 17, 2010 Posted March 17, 2010 viktsiffran är jätte intressant :) Ska vi se... ingen direkt vetenskap men ändå... Börjar med fälgar: OZ Ultraleggera 15*7" väger 4,99kg Compomotive CXR 15*7" väger från 6,7kg Compomotive CXR 13*7" väger från 4,85kg och lite jämförelser med kompletta hjul OZ Ultraleggera 15x7" med 195/50-15 Yokohama 048 13,3kg/st OZ Ultraleggera 15x7" med 195/50-15 Toyo 888 13,8kg/st Compomotive ML 7x13 med Yokohama A-021R 205/60-13 vägde 15.8kg Compomotive CXR 7x13 med Yokohama 048 205/60-13 vägde 14kg Compomotive CXR 7/13 med AVON ACB10 185/50-13 vägde 10.6kg (betydligt mindre rullomkrets än ovanstående) Compomotive CXR 7/13 med AVON ACB10 195/50-13 vägde 11.4kg (betydligt mindre rullomkrets än ovanstående) Quote
jake Posted March 18, 2010 Author Posted March 18, 2010 (edited) gaahhhh! 3kg lättare med ett 13" och 15 finns inte ens i 185 som jag skall ha. samt att om jag tar ner skivan så sparar jag ca 1 kg/hjul... slutar ju i storlekordningen 14-20kg beroende på hur jag får till det, dessutom fjädrad vikt. nä 15" går inte, blir stort omtag här :( vad kostar en sån där force racing? Edited March 18, 2010 by jake Quote
ezroller Posted March 18, 2010 Posted March 18, 2010 Ska du ha det så lätt som du önskar är det nog Willwood eller AP som gäller på både ok och skivor... annars lär du får helt fel styrradie osv. om du ska börja kompromissa med ET osv. Jag tror faktiskt du förlorar mer varvtid på fel geometri än 12kg vikt. Vad väger föraren förresten? ;) Quote
jake Posted March 18, 2010 Author Posted March 18, 2010 60 kg 180 lång ... dvs inget att hämta på bantning :) med ET 0 skulle jag få 0 i scrub med 185/60-13.. med 15" blir ju även detta galet. Quote
Jay-c Posted March 18, 2010 Posted March 18, 2010 http://www.force-racing.co.uk/wheels-13/ står att fälgarna kostar från £212 styck, antar att det är 5,5" bred fälg, 7" blir nog lite lite dyrare, ca 10.000:- då för en uppsättning. Quote
jake Posted March 19, 2010 Author Posted March 19, 2010 Var på feltema igår och lämnade tillbaka bromsgrejjerna inge problem trots att jag legat på dem i 1.5 månad :)... skönt. Ang spindeln ska jag undersöka om det går at hitta en "bättre" spindel eller om jag ska kasta upp granadaspindeln i fräsen. Quote
Hising Posted March 21, 2010 Posted March 21, 2010 60 kg 180 lång ... dvs inget att hämta på bantning :) med ET 0 skulle jag få 0 i scrub med 185/60-13.. med 15" blir ju även detta galet. Något är tokigt här, tror jag. Du får gärna visa upp den spindel som ger 0 i scrub med ET 0. Jag lämnar alltid dörren öppen för att jag har fel men jag har aldrig sett, eller hört talas om en spindel som ger negativ scrub så fort det blir positiv ET på fälg. Kan du visa med bilder? /Hsing Quote
jake Posted March 23, 2010 Author Posted March 23, 2010 Hubben är inte byggd än, men det blir den effekten du beskriver. Har fått fatt i ett par cortina spindlar med hubbar nu, så jag kommer nog inte att bygga några hubbar till granadorna! annars kan du kolla på corvette -85 spindlarna med tex -98an magnesiumfälgar, ser ungefär lika ut. Quote
ezroller Posted March 23, 2010 Posted March 23, 2010 (edited) Håller med Hising: något är det som inte stämmer! För att du ska få 0mm i scrub vid ET 0mm så krävs... ingrepp av högre makter! Fysiskt omöjligt! Tillägg: Ovan gäller alltså så länge man har en rimlig lutning på styraxeln och motsvarade när det gäller diametern på hjulet. Går man upp på väldigt stora hjul är det möjligt med relativt liten styraxel-lutning. Men då blir istället hjulet för stort för spindeln att mäkta med hållfasthetsmässigt. Edited March 23, 2010 by ezroller Quote
jake Posted March 23, 2010 Author Posted March 23, 2010 Håller med Hising: något är det som inte stämmer! För att du ska få 0mm i scrub vid ET 0mm så krävs... ingrepp av högre makter! Fysiskt omöjligt! Et 15. placerad 33mm ut vilket skivan skulle ge. 190mm bred fälg. Några frågor? Quote
Panzer Posted March 24, 2010 Posted March 24, 2010 (edited) Vad har du för nav? Kanske en bild utan fälg... // JEK Edited March 24, 2010 by Panzer Quote
Hising Posted March 26, 2010 Posted March 26, 2010 Et 15. placerad 33mm ut vilket skivan skulle ge. 190mm bred fälg. Några frågor? Jag fattade aldrig att du byggde en egen spindel. Vore intressant att se hur du gjort. Kan du inte lägga upp en bild utan fälgen, det vore hur intressant som helst. /Hising Quote
jake Posted April 15, 2010 Author Posted April 15, 2010 (edited) Jag har ingen bild att bjuda på det gammla. Har köpit ett par kompletta cortina spindlar, som har fått smaka på chapmans ande. Som jag tänkt först komplett 1 spindel+hjul (OZ superleggetta) 28 kg Hittils spindel + hjul 17kg. Men kan nog kapa något lite till. Dvs jag har genom att göra rätt minskat roterande/fjädrade massan 30kg på hela bilen och då har inte bakbromsarna smakat på chapman än. :racesmile: Edited April 15, 2010 by jake Quote
jake Posted April 23, 2010 Author Posted April 23, 2010 Sissådär, då kan jag bjuda på en bild också. Det här ska väl funka för att stoppa 500 kg 7a. Quote
Michael Th Posted April 23, 2010 Posted April 23, 2010 och på baksidan är en Cortina spindel i original..eller? Quote
jake Posted April 24, 2010 Author Posted April 24, 2010 och på baksidan är en Cortina spindel i original..eller? nope en kraftigt moddad granada spindel:) Quote
Michael Th Posted April 24, 2010 Posted April 24, 2010 HMM :blink: Har köpit ett par kompletta cortina spindlar, som har fått smaka på chapmans ande. Hmm igen en kraftigt moddad granada spindel:) kanske trög.... ja ja huvudsaken det funkar för dig... men kan va så att någon vill följa dit revolutionerande recept... Quote
jake Posted April 24, 2010 Author Posted April 24, 2010 HMM :blink: Hmm igen kanske trög.... ja ja huvudsaken det funkar för dig... men kan va så att någon vill följa dit revolutionerande recept... Du har rätt, det här kräver lite förklaring. NI SKA INTE UNDER NÅGRA SOM HELST OMSTÄNDIGHETER GÖRA SOM JAG GJORT FÖR DET ÄR FEL, FEL OCH ÅTER FEL!!! Tanken var att låta cortinan få smaka chappmans ande. Men då jag gjort assaskeetfel och köpt fel ok som jag dessutom berabetat för att få dem att passa på vad jag trodde var cortinaspindlar (var ju granada) kunde jag inte köpa köpa "rätt" grejjer till cortinaspindlarna. För att på örat på oket på plats så kunde jag antingen använda en 260mm skiva eller borra nya hål och använda orginalskivan. Då det slutade med att det inte fanns någon vettig skiva som var 260mm som klarade så stora klossar som jag har föll valet på att använda cortinans 247mm skiva och svarva ner den till rätt tjocklek. Dessvärre så gick det inte att borra nya hål i cortinaspindeln (det var orginalhål i vägen) för att få oket att funka med wilwood oken. Därför tog jag granadaspindlarna och moddade dessa det krävdes nästan 6h svarv och fräs för att få ihop det. För att inte tala om vilket trassel det blev att få till lagren då det är olika diameter på axeltapparna. Idag kör jag: *Wilwood NDL OK 1.2kg *Moddad granadaspindel lättade 0.8 kg *Moddade cortina nav lättade 1kg *Moddad cortina skiva lättad 1.5kg Det ni skall göra om ni skall göra rätt med cortina spindlar är: *Wilwood powerlite kit från ralley design med bracket (lättare än det jag har) *Lättad cortinaspindel, går inte att lätta lika mycket som min, men är lättare från början. eller varför inte RAO spindeln i smidd alu, med bracket för powerlite?? *Lättade Nav Skulle chansa på att det faktiskt går att få ett något lättare och bättre paket med detta och framförallt mycket mindre jobb. Frågor?? Quote
jake Posted April 24, 2010 Author Posted April 24, 2010 (edited) Justja, om någon vill ha mallen jag hålborrade efter så håll till godo. dvs ingen sexig fräs har inte, bara att tejpa fast på bromsskivan. :racesmile: print.ps Edited April 24, 2010 by jake Quote
jake Posted April 28, 2010 Author Posted April 28, 2010 Sådär, fick ner bilen på hjul i helgen och mätte lite hjulvinklar rideheight squat osv.. Framvagnen verkar vara föredömligt bygg, men bakvagen :banghead:... Negaiv squat, för långa dämpare, galet placerade fästen. Testade den enka vägen som skulle ge ca 150% squat, men det slutade med nya dämpare med 2" fjädringsväg. Bygger nu om hela rasket, med 4.5" fjädringsväg och fina squat värden. Mycket kapande blir det :515: Quote
jake Posted June 1, 2010 Author Posted June 1, 2010 Sissådär, nu har jag äntligen något att berätta. har väntat på grejjer sedan 14 april. IDAG kom mitt paket med bakbromsar kortare dämpare och annat MYSS.. IGÅR kom mina nya fälgar som har skotts med XX år gammla racepuppur som en polare hade under en gammal husvagn som stod längst in på hans brorsas firma :blink: .... Nu är bygg glöden på topp och grejjer finns det :515: Quote
jake Posted November 10, 2010 Author Posted November 10, 2010 Jösses såg att det var ett tag sedan jag uppdaterade .... :/ Jag har nu ett rullande chassie som är klart för SFRO1an, Nu återstår att få tag i torngern, men han har inte gått att få tag i på 2v ??? Någon som vet om det har hänt något eller är det normalt? Quote
jake Posted November 16, 2010 Author Posted November 16, 2010 (edited) Sissådär då har jag fått tag i torngren, nästa tisdag ere dax för första besiktningen :D Dock så har jag några saker att fixa tills dess varav ett av dem är tämligen trängande :/ Jag har 4pot wilwood bakbromsar med integrerad handbroms, smutta lätta saker. Till dessa bomsar följde det med en wire som var lite för lång. men att kapa är inget problem. däremot så undrar jag hur jag skall få nån pinal på wiern som gör att jag kan koppla den till handbromsspaken. Någon som har någon bra idè?? Sedan så har jag varit tämligen entusiestisk när jag sänkte ramen över drivlinan så nu har jag kollition mellan klumpen och tvärröret. får kapa ur det och höjja 25mm. mindre problem. Att göra förrutom det: svetsa fast fästena för noskonen (ligger på hyllan) svetsa fast lapfästena (ligger på hyllan) svetsa fast batterilådan (ligger på hyllan) hitta en bra plats för den fungerande handbromsspaken och svetsa fast den, passagerarbrunnen är hetaste spåret nu. (tar i kardanen om jag sätter den ovanpå tunneln) Edited November 16, 2010 by jake Quote
Thornad Posted November 16, 2010 Posted November 16, 2010 Hej, Jag använder samma ok och en wire från Volvo V50 handbroms. Jag kapade wiren och tillverkade en nippel som det sitter 2st M6 stoppskruvar i, en i varje gavel på nippeln. Det har funkat i andra fall och hoppas det skall räcka till nu också. Lycka till med besiktningen, // Peter Quote
Jocke4U Posted November 16, 2010 Posted November 16, 2010 (edited) EDIT: Peters lösning är nog ännu enklare :) --- Som jag mailade dig så borde du väl kunna borra ur "dongeln" på handbromsen och ersätta med en sådan här axel http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?products_id=13239 Edited November 16, 2010 by Jocke4U Quote
Jocke4U Posted November 17, 2010 Posted November 17, 2010 (edited) Hett fälgtips är http://mocomp.se/produkter/compomotive/pages/5.htm Edited November 17, 2010 by Jocke4U Quote
jake Posted November 17, 2010 Author Posted November 17, 2010 fälgar från mocomp som sagt. Jag jag har inte hittat den där dongeln, frågan är om engelsmännen packat fel eller om jag fipplat till det, känns som 50%. Får göra en insats hemma, om inte det funkar så får jag svarva lite, ingendera är något problem.. :) Quote
jake Posted November 21, 2010 Author Posted November 21, 2010 Sådär då är jag .... nästan redo för byggbesiktningen på tisdag :). Är inte helt nöjd med hanbromsens placering och wiredragningen, men det e ruggigt trångt i min kardantunnel då min drivlina ligger så högt i chasseit. * Två fästen till noskonen (fick fel längd på två dezuze fästen :/) * infästningar för kränghämmaren (eller ska jag nitmuttra dessa istället) * fästena för växelspaken. En bild på bygget ju alltid kul :) Quote
Thomas Posted November 21, 2010 Posted November 21, 2010 Handbromsen får man ha var som helst tex i skuffen eller utanpå bilen. Quote
jake Posted November 23, 2010 Author Posted November 23, 2010 Sissådär då var besiktningen avklarad. Torngren var i det stora hela nöjd, och det är jag också. lite småfix att fixa innan besiktning. Kan även ge er alla et finfint tips gällande chassienummret. Ta det här typsnittet och skriv ut, tejpa sedan fast pappret och tjörna i varje punkt (automatkörnare e fint)...Blir skitsnyggt :) DotsAllForNow.zip Quote
Thornad Posted November 23, 2010 Posted November 23, 2010 (edited) GRATTIS, / Peter Ops,,,, dubbeltramp, va antikt. Edited November 23, 2010 by Thornad Quote
RSr Posted November 23, 2010 Posted November 23, 2010 Grattis! :thumbsup: Måste kännas skönt. längtar tills jag är där också.. //Rickard Quote
Antas Posted November 24, 2010 Posted November 24, 2010 Ett varmt GRATTIS från ett kallt Norrbotten. Quote
Christer J Posted November 24, 2010 Posted November 24, 2010 Gratulerar, steg 1 avklarat, nu är det bara att bygga klart kvar! Quote
Pac Posted November 24, 2010 Posted November 24, 2010 Sissådär då var besiktningen avklarad. Torngren var i det stora hela nöjd, och det är jag också. lite småfix att fixa innan besiktning. Grattis Jake! Quote
r Anders Posted November 24, 2010 Posted November 24, 2010 Grattis från ett blåsigt Västerås, det är nu det roliga börjar :thumbsup: Quote
4fun Posted November 24, 2010 Posted November 24, 2010 Grattis! :thumbsup: (undrar om man någonsin kommer dit...) Quote
cealm Posted November 24, 2010 Posted November 24, 2010 4fun: --- (undrar om man någonsin kommer dit...) --- Klart du gör, till och med jag har ju kommit dit. Seså ut och skruva nu som jake gör... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.