Jump to content

Storlek På Nummer Skylt


Recommended Posts

Hej , skall ge mig i kast med att "ansöka" om liten skylt åtminstone fram ( det hette tydligen inte överklaga sa en trevlig dam på telefon)

Så nu undrar jag om det finns någon/några bilar som har fått reg nummer med liten skylt godkänd gärna både fram och bak och det står i regbeviset.

Skall mao skicka in en bra anledning och ta kort på min bil att de inte får plats/ inte fungerar men jag vill oxå påpeka att bil typen normalt sett har de små skyltarna i referens syfte.

Så ! någons skylt att refa till ?

Link to comment
Share on other sites

Jag fick liten skylt fram utan att behöva argumentera. Bes mannen föreslog det själv och påpekade även att man kan ju alltid beställa en extra främre skylt om man skulle behöva en.

Snacka om schysst! Reg nr BUD 437

Lycka till. Martin A

Link to comment
Share on other sites

Hej , skall ge mig i kast med att "ansöka" om liten skylt åtminstone fram ( det hette tydligen inte överklaga sa en trevlig dam på telefon)

Så nu undrar jag om det finns någon/några bilar som har fått reg nummer med liten skylt godkänd gärna både fram och bak och det står i regbeviset.

Skall mao skicka in en bra anledning och ta kort på min bil att de inte får plats/ inte fungerar men jag vill oxå påpeka att bil typen normalt sett har de små skyltarna i referens syfte.

Så ! någons skylt att refa till ?

BWX498, har liten fram och det kan vem som helst med sjua hävda - tycker jag. Jag hade liiite andra diskussioner med besiktningsmannen än skyltar och kände/trodde att jag låg på gränsen för godkänd reg.bes. Jag glömde totalt skyltfrågan, han frågade mig inte heller så det blev en glad överraskning att få små både fram och bak med posten veckan därpå!

Link to comment
Share on other sites

Min bil också. Regnr är PMat till dig.

Är det det här du vill se på din bil i fordonsdatabasen?

Skyltformat fram: LITEN Skyltformat bak: LITEN

Klart att sjuor skall ha småttingskyltar både fram och bak. Skulle det vara så att du bara får liten skylt fram så finns det ju en metod .....

Det är här som du har ditt trumfkort i regelverket: --- Skall mao skicka in en bra anledning och ta kort på min bil att de inte får plats/ inte fungerar --- DEt är inte TRansportstyrelsen som är bilfabrikanten. Enligt regelverket (gissa vilket) så specificerar bilfabrikanten avsedd skyltarea. Det finns angivan min och maxmått på minmåtten får inte stora skyltar plats alltså är det små skyltar som gäller.

Men har du reggat din bil med en yta som tillåter stor skylt så ...........

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hej

Intressant debatt,

Cealm- jag är ju inte riktigt där ännu men undrar om det är hos SBP som man specificerar minimimåtten för sin skyltarea? Gör man det muntligt eller finns det någonstans man kan göra det skriftligt?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

För mig så har jag inte behövt säga till om liten skylt vare sig fram eller bak när jag reg.besiktat. Detta trots att det väldigt mycket plats över baktill.

Här är en bild på min bild i söndags på Träffpunkt80

1830-new_2009-09-23-8935_165387206534_675206534_4131742_1808248_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

LUPUS + Vedde :

Grunden i allt är att vi som bilfabrikörer specificerar våra bilar. Eftersom vi är 1 persons-fabrikörer normalt sett så kan det inte förväntas att vi har stora kvalitets / utvecklingsavdelningar mm. I alla fall inte till att börja med. Det är här SFRO kommer in för en som jag faktiskt tycker billig penning så har vi en ideell organisation som hjälper oss att bedöma våra bilar utifrån vår specifikation / regler / praxis mm. Med deras utlåtande kommer vi steg för steg vidare mot regplåtar.

Det är grunden för våra byggen.

Alla myndigheters och myndigheters företrädares beslut kan överklagas och prövas i minst en instans i vissa fall flera instanser. Är vi missnöjda och inte lyckas den "snälla vägen" ta den andra vägen med pappers-excercisen.

Varför tar jag upp detta: Jo om vi åker in med en bil som inte har ett specificerat utrymme för skylt utan en hel vänster bakplåt mer eller mindre att sätta plåten på hur skall då besiktningen veta att vi specat den för liten skylt?

Kommer vi in på SBP med en specifikation på vår bil, vilket vi egentligen skall ha, Finns exempel i SFRO: röda bok på en sådan spec. lägg sedan till lite bilder på bilen. Rita in på bilden en nummerplåt i det utrymme som redan är förborrat för liten regplåt mm.

Ni är med på tanken eller hur.

Krasst sett så kan besiktningsman slå ner på att det inte finns "skyltområde" för det står i regelverket att sådant skall finnas med max och min mått. Ombesiktning pga det. Sorry och då blir det svårt att skälla på SBP hur gärna man än vill för det slår tillbaka på fabrikörens spec eller avsaknad av spec

Däremot om man har specen, utritade bilder, samt fabrikören på plats och regelverket innehålls då har SBP mycket svårt att hävda sin rätt sedan kan det gå troll i allt. Vi har trådar som beskriver ren illvilja vid regbesiktning. Det är bara att beklaga. Blir det sådant då kanske allt tittas på med en extra lupp för att hitta fel, och det vill nog ingen egentligen.

Jag vill inte värdera om problemen med skyltar ändå skulle uppstått med angiven skyltarea. När jag skall SBP prova bilen då kommer den ha ett avsett område för skylt enligt bilspec från CealmSeven fabriken och i enlighet med regelverket. Jag räknar inte med att ens få diskussionen för den bestämmer inte SBP om eftersom den följer regelverket och därför avgör CealmSeven fabrikens ägare och vd vad som är rätt och vad som är fel (inom ramen för regelverket). Honom känner jag......

DEt här är inte kritik mot någon utan ett resonemang där jag kopplar in kraven på oss som fabrikörer och SBP som myndighetsutövare. Det är krav på oss båda. Ju tydligare vi är ju lättare får SBP mfl.

Tjurigt folk det är dessvärre alltid svårt att hantera men aldrig omöjligt.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

:racesmile: Jo jag håller med , man kan ju se det som fabrikatörens ansvar , jag hade kunnat tok speca hur skylten skall sitta med lådor eller till och med en gammal skylt ditsatt som exempel, men då jag var med på besiktningen hade jag väl hoppats på en "diskuterbar" och bil intresserad besiktninsg man som förstår amatörbyggda bilar och ej tolkar alla saker i lagens hårdaste tolkning( bevisligen har ju hans kollegor tolkat det annorlunda på nästan 100% av alla andras fram skylt)

Men nu har jag lärt mig den hårda vägen tills nästa varv, lämna INGET åt slumpen.

Eller som någon sa de som är väl förbereda ler turen oftare åt.

Men nu släpper vi detta ! för 5 min sedan fick jag ok med försäkring från Bilpsport , nu skall jag hem och pröva ställa på bilen :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack Cealm

Jag är helt med på resonemanget och jag kommer att i likhet med den i boken beskrivande texten skriva in att skyltarean är bestämd till XXX (för att passa den mindre USA skylten), jag har för den visuella säkerställan införskaffat en skylthållare som bara rymmer den lilla USA skylten, vilket kommer vara den specificerade arean för min skylt som jag som tillverkare bestämt.

Klart som korvspad - som alltid från Cealm fabrikens förfinade fabrikör.

Trevlig helg!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Michael Th: Precis, allt under 10 mm är tunnplåt....... sånt vill vi ju inte ha eller ? Nä!

Och LUPUS: --- Postat Idag, 16:14 --- --- nu skall jag hem och pröva ställa på bilen --- Var är rapporten??? eller är du ute och åker, ja då är du såklart förlåten ....

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hej

Mekonomen har skylthållarna i svart plast för 69:-. Inte så blodigt och finns i hela landet.

Nu slog det mig att jag ksnake skulle ha en till för att avgränsa möjliheterna att få stor skylt fram! Har bara tänkt bak hela tiden.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej!

En klar affärsidé för klubbshopen,plastramar för små skyltar!

Den perfekta julklappen för en Locostare!

//

JEK

Det är nog enklast om någon av de styrande i klubben tar kontakt med någon som säljer personliga nummerskyltshållare t.ex.

www.mwdekor.se och ser om man kan förhandla fram ett rabatterat klubbpris.

Sen kan jag säga att jag hade små skylthållare på min bil vid reg.bes. och det gick väl inte helt enligt CEALMs regeltolkning. Kortfattat kan man säga att de som gör reg.bes. på våra bilar vill känna makt och struntar rätt ofta i det exakta regelberket eftersom de inte kan det. Börjar man däremot "käfta" om det på besiktningen så är risken större att man får en massa andra anmärkningar på belysning, vinklar, bälte m.m.. I nästa regelförslag fanns något med påkörnngsskydd och vassa kanter. Kan bli mindre skoj för oss om man tolkat friliggande hjul som farligt.

Link to comment
Share on other sites

Morty: DEt är bara att beklaga. Vissa är bevisat svåra och då gäller det att hålla sig kall själv om man vill komma igen någorlunda hel och få en körbar bil med kanske stora plåtar först.

Sen om det känns bättre i när man fixat små skyltar i efterskott då kan man åka tillbaka till den station som man aldrig sedan bör besöka och visa sina fina små skyltar för SBP provaren som man förmodligen fortfarande inte gillar sedan senaste mötet.

Därefter är den stationen på "icke listan" med alla övriga kontrollbesikningar á la vanlig bil.

Link to comment
Share on other sites

hej

Såg en smutt lösning på problemet med definierad yta hos en 7 byggare här i Uppsala igår, tack för titten Per-Åke. Han hade helt enkelt tagit en alu plåt i bredd att passa lilla skylten och satt 2 belysningar på utsidan, sedan bockat plåten och poppat dit den under i bak vilket blev en liten skylthållare som klart definierar utymmet som skall nyttjas för denna skylt, och i o m att el och annat var draget blev det ju permanent så det var svårt att hävda att den skulle sitta på bakplåten skymt av nämnda hållare.

Det såg mycket tilltalande ut med denna ALu bit som stack upp med skyltbelysningen på.

Fick inte med mig en bild men jag försöker nog med samma bak och har plastskylthållaren till fram på noskonen.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Har med intresse följt diskussionen om storleken på regskyltarna.

Med kännedom om att en del personer i beslutsställning gärna vill visa sin makt i sitt myndighetsutövande gäller det att tänka efter före så att det blir rätt efter. Jag gjorde en regplåtshållare som är i samma storlek som den "lilla" regskylten för att minimera risken att bli pådyvlad en stor regskylt. Min regplåtshållare kan dras ut/in för olika däcksdimensioner på reservhjulet. Hjulet står samtidigt på hållarens båda nedre rör.OBS! reservhjulet som syns på bilden är endast tillfälligt (ska skaffa ett snyggare hjul senare!).

Främre regplåtshållaren tänker jag göra på samma sätt dvs. avsedd för "lilla" regplåten och ha den monterad vid besiktningen hos SBP.

Min erfarenhet är att majoriteten av myndighetspersoner är hjälpsamma och vettiga, tyvärr är det de få maktmissbrukarna som ställer till oreda och besvär.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Denna lilla trevliga text finns på Transportstyrelsens hemsida.

--- Registreringsskylt

Du kan inte välja storlek på registreringsskyltarna utan du får den som är avsedd för ditt fordon. För MC, moped och personbil med ordinär skyltstorlek kan du välja skylt med eller utan EU-symbol.

-----

Det är väl ett helt ok krav eller vad säger vi bilfabrikörer??

Länk till sidan där texten står

Link to comment
Share on other sites

hej

Såg en smutt lösning på problemet med definierad yta hos en 7 byggare här i Uppsala igår.

Han hade helt enkelt tagit en alu plåt i bredd att passa lilla skylten och satt 2 belysningar på utsidan.

Låter som en liknade lösnings som min, lilla skylten rymms mellan skyltbelysningen.

post-126-125457674287_thumb.jpg

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Logiken segra !!

efter att ha skickat in bilder på bilen med de orimliga storlekarna + visat utstick utanför kaross + den bristfälliga skylt belysningen bak med stor skylt ringde idag en tjej och meddela att hon ändrat skylt storleken till usa och det var två nya på väg :thumbsup:

om någon får liknade problem har jag ett bra namn ni kan Pm;a om

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Jag hade skylthållare för USA skylt fram och bak vid reg.bes.. Det hjälpte inte!! Jag kunde visserligen gnällt och surat där men det fanns en del annat som var viktigare att få igenom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...