Krolleg Posted July 20, 2011 Author Posted July 20, 2011 Visst kanske man kan klamma å fixa kablarna ännu bättre än jag gjort. men jag tror detta är fullt tillräckligt bra :) Har varit ute å provkört bilen mer idag å köra på "riktigt" går riktigt bra å motorn verkar iaf gå bra vad jag kan höra. Dock dummar sig lamdan lite så jag får inget tillförlidligt värde från den, antingen går motorn väldigt konstigt men oftast är lamdavärdet offscale high eller low. misstänker att det har å göra med att den gängade delen i grenröret är lite kort. Tror den är ca 10mm å jag har lyckats läsa att den ska vara minst 18mm, tror jag får svetsa på en lite längre del å testa. Kan hända det blir för varmt för sonden när den sitter som den är nu. Quote
Christer J Posted July 21, 2011 Posted July 21, 2011 Knappast värmeproblem med lambdasonden. Den tål ju att sitta monterad direkt på en turbo, och där är det varmare än på din. Bäst är att göra en fyrgasmätning. Det avslöjar det mesta, som tex misständningar, tjuvluft osv. Viktigt som tusan att avgassystemet är helt tätt för att det ska visa tillförlitliga värden, en liten por i en svets kan ställa till mer oreda än vad man tror. Quote
Thomas Posted July 21, 2011 Posted July 21, 2011 Är det smalbandare du har så är det svårt för de sticker förbi för snabbt. Quote
cealm Posted July 21, 2011 Posted July 21, 2011 Christer J: --- Viktigt som tusan att avgassystemet är helt tätt för att det ska visa tillförlitliga värden, en liten por i en svets kan ställa till mer oreda än vad man tror. ----- Gäller det hela avgasröret eller bara framför lambdasonden och kanske någon decimter efter sonden, eller? Quote
Christer J Posted July 21, 2011 Posted July 21, 2011 Med tanke på sonden och dess funktion så är det viktigast före och naturligtvis en bit bakom iom att avgaserna pulserar. Men för en fyrgasmätning som sker längst bak i avgassystemet ska hela systemet vara tätt, och mätröret träs in en bit i avgasröret. Normalt ca 40 cm och ingen utsugsslang, utan en tratt som står en bit bakom. Allt för att minska felvisning. Quote
Krolleg Posted July 21, 2011 Author Posted July 21, 2011 Det har löst sig med lamdan. Kom på att jag ska prova göra en omkalibrering av den för å testa. å när jag läste där så insåg jag att jag hade ju igång systemet utan att ha själva sonden inkopplad i kontrollern. Å det i sin tur betyder ju för kontrollern att den nollar sig själv. Så det va bara å koppla in å göra en kalibrering igen så fungerade den :) Å värdena såg inte så farliga ut heller. låg å pendla mellan 13-16 ungefär. Var är det för lamdavärden man bör sträva efter egentligen? Under acceleration, tomgång, jämngas o.s.v? Quote
Thomas Posted July 21, 2011 Posted July 21, 2011 14,7:1 är Lambda 1 och fullständig förbränning. vid acc och mer kraft lite fetare 12-13:1 ung Lambda 0,85-0,90 brukar det hamna. En del med 4 vent/cylinder ger mer effekt vid lite magrare. Som min Opelmölla. De har snabb förbränning och vid fullast sugmotor har jag 20 Graders förtändning. Där går den bäst. Medan an B20 behöver 36-38 grader. Quote
Krolleg Posted July 21, 2011 Author Posted July 21, 2011 Ah just ja lägre lamda värde är fetare blandning. Då tror jag min bil är rätt bra grundmappad med den mapp jag fick av micke här för den låg runt 13 under acceleration. Blev lite orolig att de va mager blandning när det va under 14 men så va det ju alltså inte :) Quote
Thomas Posted July 21, 2011 Posted July 21, 2011 14,7 kilo luft på 1 kilo bränsle. mindre luft blir fetare. Det är lätt att tänka fel när man tänker lambda värde. Quote
Tabac Posted July 21, 2011 Posted July 21, 2011 14,7:1 är Lambda 1 och fullständig förbränning. vid acc och mer kraft lite fetare 12-13:1 ung Lambda 0,85-0,90 brukar det hamna. En del med 4 vent/cylinder ger mer effekt vid lite magrare. Som min Opelmölla. De har snabb förbränning och vid fullast sugmotor har jag 20 Graders förtändning. Där går den bäst. Medan an B20 behöver 36-38 grader. Hallå ! Ja att B20 motorn skulle ha 36-40° förtändning, det fick jag reda på genom att fråga Håkan Sandin på Trend AB i Nykvarn. Problemet var att B20-motorns remskiva bara är graderad till 30°. Så jag lämnade en hög med remskivor till en verkstad som graverade in gradskalan till 40° grader. Skulle någon ha behov av en sådan remskiva så har jag några stycken på lager. :) Quote
Krolleg Posted July 24, 2011 Author Posted July 24, 2011 Här kommer lite nya bilder. Sen åker jag på semester så då händer de inte nått på några veckor :) Bilen har som sagt provkörts å allt känns mycket bra, det är snart bara kaross å lack kvar å det känns helt underbart, ja å SFRO 2, buller m.m. Tyvärr är det bara bilder med mobilen samt att det inte är några bilder på bakändan då den är inlåst i en bekants garage som har semester. Quote
Krolleg Posted August 15, 2011 Author Posted August 15, 2011 Då va jag tillbaka från semestern och har köpt på mig lite färg, klarlack å spackel till utsidan på bilen. Dagen bestod av att spackla, slipa, spackla, slipa mer, spackla igen, slipa ännu mer o.s.v. Nu är dock huven klar och det blev inte så tokigt med bulan nu när den är spacklad å grejad :) I morgon blir det mer slipande å kanske några bilder om det går bra. Quote
Ducce Posted August 17, 2011 Posted August 17, 2011 Fint bygge! Var har du köpt stolarna? Bredd? Quote
Krolleg Posted August 17, 2011 Author Posted August 17, 2011 (edited) Tjena. Stolarna är köpt genom tiger som gjort mitt kit. Jag vet att jag har sett stolarna på nått annat ställe modellen kallas odyssey, vet inte hur breda dom är men dom är väldigt smala. mäter i morgon om ja kommer ihåg. Efter lite googlange hittade jag denna på en sida. https://www.europaspares.com/product/0/15288/INTATRIM_SEAT___ODYSSEY___STANDARD_VINYL.html Edited August 17, 2011 by Krolleg Quote
Krolleg Posted August 18, 2011 Author Posted August 18, 2011 Ännu en dag har jag stått i stekande sol i 25 gradig värme (i skuggan) och slipat. spacklat. slipat å så vidare. Men nu är nästan alla plastdelar klar för lack :) Det är endast lite spackeljobb kvar å sen ska alla delar mattas ner ordentligt. Några bilder blev det och fast huven numera lider av böldpest eler liknande så ser det faktiskt inte så dumt ut. Och bakdelen med diffusorn blev jag riktigt nöjd med, betydligt snyggare än tiger orginal :) Quote
Jocke4U Posted August 18, 2011 Posted August 18, 2011 (edited) Blir skitsnyggt! På med färg snart... ;) EDIT: Särskrivning :) Edited August 18, 2011 by Jocke4U Quote
cealm Posted August 18, 2011 Posted August 18, 2011 Snyggt Krolleg!. Har du tänkt på att din bil ser väldigt glad och trevlig ut. Kolla på bild två i ditt inlägg ovan. Glada "ögon" och en rejält glad "mun" också...... Quote
Thomas Posted August 18, 2011 Posted August 18, 2011 Den är glad nu för snart får den ut och se Sverige Quote
Krolleg Posted August 18, 2011 Author Posted August 18, 2011 Blir skitsnyggt! På med färg snart... ;) EDIT: Särskrivning :) Det kommer. I morgon skall det handlas aluplåt för sidorna, sen skall de bockas till och fixas nödvändiga hål för bärarmarna fram. Sen rullar grejerna in i lackbåset lämplig helg framöver. Cealm: ja du har rätt bilen ser glad ut. Men när väl färgen kommer på plats blir det som rött läppstift runt "munnen" :) Quote
cealm Posted August 19, 2011 Posted August 19, 2011 Krolleg: -- blir det som rött läppstift runt "munnen --- Då får vi hoppas på ett regnummer som PIA123 eller något annat bra "namn" på bilen. Eller så får du SBP123 som hyllning för något......... Quote
Krolleg Posted August 28, 2011 Author Posted August 28, 2011 Lysena bak är på plats. Det vänstra lyset hänger lite på bilden då hållarna inte är åtdragna utan endast provisoriskt ditsatta. Hoppas jag annars får jag ta fram slipen å fixa :) Sen har jag kommit underfund med att jag måste ändra mitt tänk på lack, eftersom ena skärmen är ca 3cm bredare än den andra fick jag justera hela diffusorn 3cm för det ska se rakt ut. Det gör att har jag en rand längs mitten på hela bilen kommer det på en gång synas att diffusorn inte är i mitten. Quote
Kilkenny Posted August 28, 2011 Posted August 28, 2011 Du kan ju ha randen offcenter, och har du två smala så kan det se riktigt fränt ut att ha dom rejält åt sidan. :thumbsup: Quote
Krolleg Posted August 28, 2011 Author Posted August 28, 2011 (edited) Jo jag har funderat på det. Men har efter lite funderande och photoshop'ande kommit fram till att det blir vitt med röda skärmar. Ja tror nästan de kommer bli ännu bättre än det jag tänkt från början då det lyfter fram fälgarna ännu mer än vita skärmar :) Bifogar en bild jag gjorde om lite snabbt å enkelt. Och orginalet för jämnförelse. Edited August 28, 2011 by Krolleg Quote
cealm Posted August 29, 2011 Posted August 29, 2011 Bra idé Krolleg. Bilen blir ytterligare bättre i röd/vit varianten. Quote
LUPUS Posted August 29, 2011 Posted August 29, 2011 5.57 ! hoppas du ligger på någon annan tid än svensk :-) Quote
Krolleg Posted September 2, 2011 Author Posted September 2, 2011 Då är bilen klar så långt jag kan för tillfället. Alla sidopaneler är tillverkade å alla karossdelar är nermattade i väntan på lack. Så nu äre bara å invänta att lackeraren ska få tid så åker delarna in i båset :) Quote
Krolleg Posted September 9, 2011 Author Posted September 9, 2011 Idag åkte delarna in i båset. I morgon skall jag slipa slipgrund å spackla till de sissta om det kommer fram nått jag missat. Sen äre dags för lite färg :) Quote
Krolleg Posted September 14, 2011 Author Posted September 14, 2011 Låter bilderna tala för sig själva denna gången :) Quote
cealm Posted September 15, 2011 Posted September 15, 2011 Det blir jättefint det där. Till och med matchande avgasförband. Quote
Krolleg Posted September 15, 2011 Author Posted September 15, 2011 Tack för alla svaren :) Ny dag nya framsteg. Nu sitter scutteln där den ska å instrumenten är inkopplade och fungerar. Va tvungen å starta motorn också å gu så gött den går/låter. :racesmile: Quote
Thomas Posted September 15, 2011 Posted September 15, 2011 :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: Quote
Krolleg Posted September 21, 2011 Author Posted September 21, 2011 Grillen på plats (fast suddig bild) sen fick både hållarna för bakljusen samt backspeglarna lite "kolfiber" vinyl. Mycket bättre än plasten i "kolfiberloock" Quote
Antas Posted September 21, 2011 Posted September 21, 2011 Hur fick du vinylen runt krökar och kurvor? Värmde du med varmluftspistol eller....... Quote
Krolleg Posted September 21, 2011 Author Posted September 21, 2011 Hur fick du vinylen runt krökar och kurvor? Värmde du med varmluftspistol eller....... Precis så gjorde jag. Varmluft å massa tålamod. Filmen blir riktigt smidigt när den någ gissningsvis 50-80 grader, sen när man format till allt så gick jag över med varmluften nära så jag snabbt hettade upp ytan mycket för att vinylen inte ska få för sig å dra ihop sig sen. Återstår att se om den sitter kvar men de tror jag. Quote
LUPUS Posted September 22, 2011 Posted September 22, 2011 Va bra du övat ! jag har 2 kvadrat av det där jag behöver klä en alu instrument bräda + kardan tunnel med. Quote
cealm Posted September 22, 2011 Posted September 22, 2011 Ser bra ut. --- 50-80 grader ---[/i Förmodar att vid 81C då är vinylen historia, alltså "[b]working on the edge[/b]" eller? Quote
Krolleg Posted September 22, 2011 Author Posted September 22, 2011 Va bra du övat ! jag har 2 kvadrat av det där jag behöver klä en alu instrument bräda + kardan tunnel med. De fixar vi busenkelt. Med 4 händer är det ju dubbelt så enkelt som med 2 händer :) @Stuff Det är en ebay vinyl jag använder. En NoName alltså 3M ser lite bättre ut och fungerar säkert ännu bättre. @Cealm Tror vinylen tål rätt höga grader, ska testa på en spillbit nån dag å kolla hur vamt det blir. Skulle även kunna ta med mig IR termometern å kolla exakt temp :) Quote
Krolleg Posted September 23, 2011 Author Posted September 23, 2011 Ny dag nya delar på plats och "to do" listan blir bara kortare och kortare och ja räknar med att bilen är helt klar i morgon eftermiddag :) Karossens bakdel är färdiglackad och står i lackboxen och härdar. Men lite bilder från dagen. Quote
LUPUS Posted September 23, 2011 Posted September 23, 2011 Ny dag nya delar på plats och "to do" listan blir bara kortare och kortare och ja räknar med att bilen är helt klar i morgon eftermiddag :) Karossens bakdel är färdiglackad och står i lackboxen och härdar. Men lite bilder från dagen. Hmm helt klar imorgon .... åk dit NU , jag kan sedan råka......glömma mina reserv skyltar vid postlådan så ses vi i thn Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.