Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej, Jag är ny på forumet och ny med vad det gäller locost.

Jag har under ca 2 år funderat på att bygga mig en egen Super Seven och först tänkt köpa mig ett grundkitt av Westfield som sedan skulle modifieras.

Efter att jag kikat runt lite på detta forumet och diskuterat med folk som byggt sin egna sjua börjar jag fundera på att bygga egen ram osv.

Jag har idagarna köpt boken Build Your Own Sports Car.

Jag har dock en fråga till er som har erfarenhet. Går det att använda Nissan 200sx -89 e.dy som donator? Jag tänker använda motor, låda, kardan (kortad) och bakvagn med diff Kanske frambromsarna kan funka? Och vilken ram som passar bäst då detta är en Turbo motor? antar att den blir bredare än vanliga sugisar?

Bilen är tänkt att funka på banracing banor och bör kunna svänga och bromsa på ett vettigt sätt! :D

Tacksam för svar så att jag kan börja skissa på mitt projekt!

Posted

Som donator kan du använda vilken bil som du vill. bredare blir det knappt då turbon är inte så stor, men visst kan du göra allt efter dina mått och bredda ramen etc. det är du som är konstruktören och tillverkaren.

Posted (edited)

Jo visst.. Så rekommendationen är då alltså att skaffa en donator. Plocka ner den.. Sedan börja rita upp ett bok chassie eller liknande i CAD och modifiera för att få plats med allt?

Tanken var väll att byta turbon till en modell större senare men som du säger så stor är den kanske inte..

Vart hittar jag ritningar på chassien så man kan jämföra och ännu bättre vart hittar jag folk som byggt enligt dessa ritningar och sedan provkört?

Vilken är den vanligaste delade bakvagnen som används av locost folk?

Edited by Stadig1
Posted

nissan 200sx är väl kanske inte den bästa donatorn, motorn har lite vansklig kvalite, sr20det från s14 är bra mycke mer driftsäker. tänk på vikt-effekt förhållandet, 15kw/100kg betyder att med 200hk ska man ha en tjänstevikt på minst 980kg.. vill man köra nissan tror jag att motorn från sunny 1,8 på 130hk passar.

Posted

nissan 200sx är väl kanske inte den bästa donatorn, motorn har lite vansklig kvalite, sr20det från s14 är bra mycke mer driftsäker. tänk på vikt-effekt förhållandet, 15kw/100kg betyder att med 200hk ska man ha en tjänstevikt på minst 980kg.. vill man köra nissan tror jag att motorn från sunny 1,8 på 130hk passar.

Jo jag har varit inne på SR20Det och nästan bestämt mig för en sådan till mitt Westfield bygge anledningen var då att numera med EU4 reglerna så kan man ha 250hk i en 600kg tung Westfield detta går dock inte i en amatörbyggd ram så då är det 15kw/100kg som du säger. CA18Det skiljer ju sig som du säger en del från SR20Det men finns folk som plockar bra bit över 700hk ur dem med och om jag kan plocka 300 driftsäkra hästar med kullagrad turbo har jag vunnit en del pengar redan. Jag får ju en hel S13 för ca 15k-20k kr och en S14 går ju lös på 50k minst. alltså mer än dubbelt känns som att man kan lägga några kronor på att renovera CA18 motorn då och spara några kronor samt att SFRO blir aningens gladare och jag behöver inte ha riktigt så många extra batteri vid invägningen..

Jag har som kanske märks funderat ett bra tag på just motor och drivlina det jag inte har koll på är hur jag skall få dem att fungera ihop med eget chassie.. Så åter till frågan vilken ram är vridstyvast av de som finns gratis ritningar till? Karossen har jag planer på att forma och gjuta själv i pre-preggad kolfiber.

Är jag helt ute och cyklar eller är jag inne på rätt spår?

Tack för alla svar!

Posted

lite ritningar finns här: http://www.mcsorley.net/locost/drawings.htm

//Toffe

Tackar precis vad jag behövde nu kan jag börja rita upp ett chassi i SolidWorks Och ta lite mått på en motor samt drivlina så man kan se hur det ser ut.

Någon som har erfarenhet av McSorley modellerna? Alla jag träffat säger att man ska göra sittbrunnen större än boken. jag är 179 lång och väger 75kg har jag problem att passa i en bok modell?

Sedan har jag hört folk prata om att bygga med 30x30x2 istället för 25x25x2 är det att rekommendera om man vill plocka mycket effekt?

tack igen för alla svaren!

Posted

nissan 200sx är väl kanske inte den bästa donatorn, motorn har lite vansklig kvalite

Min tidigare sambo och jag hade en sådan 200SX som ny bil, knappt 20år sedan förvisso! Otrolig kvalitet, sedan kan man tänka sig att om man slarvar med underhåll så går det sönder men det gäller ju alla motorer. Jag har läst (betyder inte att det är sant) att denna motor är en av de absolut bästa med åtgärdade toleranser och balans från fabrik, s.k. blueprintning.

Du verkar tänkt igenom vissa bitar redan och de frågetecken du har i övrigt kommer nog kvarstå oavsett motorval. Kör på Nissan tycker jag - kul med variation!!!

Posted

Jag tror nog att man kan använda även spindlarna fram från 200SX, med liknande koncept som Sierra. Kanske till och med enklare...

Det är väl 169 hk i 200SX S13 så inte omöjligt i ett "tungt" bygge.

/Gustaf

Posted

kan man besiktiga med MC motor på 150-175hkr så är väl inte denna motor något problem.

Posted

Tack för all feedback känns som detta kan vara ett riktigt bra alternativ.

Jag har en kompis vars 200sx står i samma garage där min andra bil står ska sticka iväg dit och ta lite kort så man kan se vad som går att använda i bygget..

Och som någon sa 200sx har tyvärr oftast ägts utav 18-25 åringar de är ju inte den gruppen som är kända för att köra lugnt, inte trimma och ta hand om motorn...

Jag är dock i den åldersgruppen men endå... :hypocrite:

Posted

Var o kikade lite på kompisens 200sx och kan nog säga att det är ultimat för att använda samtliga nav för locost bygge!

Motorn verkar få plats på bredden och på längden så nu så ska ett chassi bara ritas upp i SolidWorks och sen får väl en donator inhandlas så man kan börja rita av alla delar...

Är det något speciellt man ska tänka på om man ska använda Mcsurley ramen?

En fråga till hur fäster ni upp bärarmar finns ju inte några ritningar på det?!?!?

Posted

Missat denna tråd, Välkommen i byggkretsarna för Sevenbilar.

--- Sedan har jag hört folk prata om att bygga med 30x30x2 istället för 25x25x2 är det att rekommendera om man vill plocka mycket effekt? ----

Jag ahr en bil med 25x25x2 och en med 30x30x3 och har en kamrat ett par mil från Arboga som kör med 30x30x2. Vad skall jag säga 30x30 är en trevlig och lättanvänd dimension oavsett om det är 2 eller 3 mm gods. Personligen trivs jag bäst med 3mm gods.

Gör så här istället ställ dig frågorna vad som är viktigast med din bil, vad du kommer att använda den till när den är klar och gatreggad.

- är det viktigt att köra fort på bana mm då är nog låg vikt intressant så 30x30 kanske inte är så bra

- skall du mer "bara åka" och någon gång köra bana för att prova då kanske vikten inte är helt avgörande.

- stabilitet går att bygga med 25 rör också utan problem, sök på Aussie mods där finns lite extra ramstabilitet att studera. Triangulerade ramar är starka och kan lätt byggas ändå strakrare även om det bara 25x25x2 rör.

-- men vill du vinna över min nya bil med bäst downforce stillastående då får du nog gå upp till 4 eller 5 mm i gods på 40x40 ramrören och minst 5 mm i kardantunnelväggarna och golvet ...........

Välkommen!

Posted

-- men vill du vinna över min nya bil med bäst downforce stillastående då får du nog gå upp till 4 eller 5 mm i gods på 40x40 ramrören och minst 5 mm i kardantunnelväggarna och golvet ...........

Ett förenklat tankesätt: Om du siktar på att använda r-däck kör på 25*25*2 och om du tänker c-däck bygg enligt CEALM's princip :prop:

Posted

Nu börjar jag få de svaren jag är ute efter tackar!!

Jo bilens syfte är att man ska kunna någon gång iaf ta den på semester i England och köra på de klassiska Engelska banorna. Eller åka ner till Nordslingan en helg.

Bilen kommer gå på R-däck funderar på storlek 17" lågprofil är det för stort? Jag kommer att bygga ett tak på bilen samt en båge bakom sittbrunnen.

Karossen kommer byggas i kolfiber. Det jag vill ha är alltså en vridstyv ram som tål Racing men som går att framföra på väg det är väl egentligen omöjligt men om man säger Lotus Exige så är det ganska nära det jag är ute efter. Dock med mer effekt Därför också viktigt att ram och chassie klarar 350-400 turbo hk så jag kan plocka iaf 300hk... Hur ser Caterham R500 ramen ut?

Nu har jag inte hunnit gå igenom de förstärknings förslag som någon postade men håller som sagt på att rita en Mcsourley +4 ram i solidworks. Tanken är att hela bilen först ska ritas i solid innan den börjar byggas.. Behöver dock snart inhandla en donator så man kan börja mäta av nav osv..

Tack för all hjälp!

Verkar som att 200sx går att använda som donator. är det dags att flytta tråden till ram chassie delen nu??

Posted

30x30x2 gör inte så katastrofalt på vikten men bilen blir styv och stabil.

Posted (edited)

Då vet jag vilken biltyp du vill bygga. CealmSeven V8 är ingen bra modell utom i en sak. Vikt / effekt.

--- 350-400 turbo hk --- Inte ens jag kan gatregga med så hög effekt även om jag skulle gå på nya regelverket.

300hk --- > 1102 kg

350hk --- > 1286 kg , Ja förresten det kanske jag klarar, Skattevikten är inte fastställd än för mig ..... men jag vill inte gå på ny regelerna utan håller mig till de gamla istället.

400hk --- > 1470 kg

Hur som helst det kommer bli kul att få läsa om och få se bilder på ditt bygge.

Edited by cealm
Posted (edited)

Nu är det ju så här då att SFRO behöver bara bry sig om 169hk sen om effekten på något sätt skulle höjas så vet de inte om det...

Jag kan ju inte regga bilen för lagliga 300hk då får jag ju bygga sidovagn av bly..

Som någon sa 30x30x2 gör nog endel skillnad och väger inte mycket mer än 25x25x2 då man egentligen får en större kvadrat och ju större kvadrat desto styvare.. Sen har jag kollat lite på Aussie mods och någon hade satt triangel plåt inåt bilen vilket skulle göra chassiet mer vridstyvt. Jag ska göra klart min Cad modell i nästa vecka och försöka räkna lite på vilka delar i chassiet som är svaga..

Vad har de flesta för bygg tid för en sjua? jag har satt ca 3 år där jag börjar med att rita upp allt i datorn, Läsa i böcker och höra med andra så jag kan bygga rätt från början och slippa ångra mig i efterhand..

En sak jag tänkt på är det här med stelbakaxel har sett att många har det någon sa att det är enklare och det kan man ju förstå, Frågan är dock om Mcsurley +4 fungerar med dubbla länkarmar bak som jag tänkt?

Edited by Stadig1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...