Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tänkte att jag skulle ha torrsump på min b 230 så är det någon som vet var man kan inhandla grejor och få info om hur man bygger vore jag tacksam,MVH Challe

Posted

Jag köpte pump och remskiva från www.paceproducts.co.uk Ca 6000 spänn. Jag använder en 2 stegs scavenge pump och använder motorns originalpump matad från tanken för tryck. Pace hjälpte till med dimensionering av pumpen efter att ha fått mått på min tryckpump. Scavengepumpen skall ha ca 2ggr kapaciteten av tryckpumpen.

Byggde tråg själv och köpte en begagned tank. Finns en del bilder i min biltråd Sjua med swiftmotor. Sök på "morot" så hittar du den.

/Peter

  • 1 month later...
Posted

Har nu hittat pump på åbr motorspoort verkar vara bra grejor moroso en 1 stegspump skulle räcka sa jesper med en tank på ca 4 liter med förvärmare.Men är någon i skåne trakten duktig på anslutnig på en volvo b230fk tacksam för tips eller hjälp.Tänkte inte använda orginalpumpen utan att ta bort den bygga nytt tråg vad gör man med den gamla anlutningen till gamla oljepumpen pluggar den vid oljefiltret eller låter det vara ett litet flöde kvar ner i sumpen.Skall man leda in oljan där oljefiltret suttit jag har flyttat oljefiltret till annan plats så jag kan koppla på mig där det satt.Vilket oljetryck skall man ligga på och vid vilket varvtal någon som vet.Någon som har tips om hur sumpen skall utformas så vore jag tacksam.Är intresserad av all info jag kan få på liknande installationer på volvo motorer.Skulle vilja veta om det finns några nackdelar med ett sådant här system.MVH Challe

Posted

Du behöver en 3 stegspump, 2 sugsteg och 1 trycksteg.

Ev en pump med 1 stort sugsteg och 1 trycksteg.

Sen tyckar jag att en 4 liters tank låter lite.

Och förvärmning är väl knappast användbart annat till riktiga race maskiner.

Posted (edited)

Du behöver en 3 stegspump, 2 sugsteg och 1 trycksteg.

Ev en pump med 1 stort sugsteg och 1 trycksteg.

Sen tyckar jag att en 4 liters tank låter lite.

Och förvärmning är väl knappast användbart annat till riktiga race maskiner.

Tackar för svaret pumpen är till en liten v8 så sugsteget är nog rättså stort skall kolla detta. Håller med om att jag tyckte att förvärmning verkar lite overkill men han sa så för att oljan blir kall och värms inte på sammasätt som med vanlig sump och trycket blir väldigt högt direkt men tror att det är mest vi dragracing faktiskt varför tycker du 2 sugsteg kan du utveckla vad grundar du oljevolymen på.När man säger 4 liter blir det + oljefilter slangar oljekyl.4 liter volym eller olja motorn rymmer ca 4.3 liter orginal behöver man mer vi torrsump.När man gör ett tråg och suger oljan väldigt snabbt kan pumpen suga luft då skadas den av detta eller smörjs den av oljan på trycksidan någon som vet.En fundering bara. väldigt tacksam för svar

Edited by Challe
Posted

Två sugsteg (fram och bak i sumpen) är normalt för att suga både vid acceleration och inbromsning. Pumpen kommer alltid att suga en hel del luft och det är tanken. Vakuum är bara bra i vevhuset. Stor oljevolym behövs bl.a. för att låta oljan avluftas innan den trycks in i systemet igen. 6-8 liter är ganska vanligt.

Posted

Två sugsteg (fram och bak i sumpen) är normalt för att suga både vid acceleration och inbromsning. Pumpen kommer alltid att suga en hel del luft och det är tanken. Vakuum är bara bra i vevhuset. Stor oljevolym behövs bl.a. för att låta oljan avluftas innan den trycks in i systemet igen. 6-8 liter är ganska vanligt.

Vad grundar ni oljevolymen på finns det ngt sätta att räkna ut en riktig volym exakt eller är det bara känsla.Vet man vilken mängd olja som pumpem måste ge per minut eller liknande vet någon vad original pumpen ger på b 230 i volym så kan man jämföra eller ska man ta hänsyn till ngt annat.

Posted

Man brukar räkna med dubbla kapaciteten på sugpumpen gjämfört med tryckpumpen.

Till min Hayabusa motor rekomenderade SBD Motorsport en tank på minst 5 liter original oljemägnd 3,3 liter.

Köper du en pump av Nova eller Pace så räknar dom ut det åt dig om dom inte vet pumpstorlek innan.

Sen har du ju Svenska Verdi men då snackar vi en klass (och prisklass)

Posted

Man brukar räkna med dubbla kapaciteten på sugpumpen gjämfört med tryckpumpen.

Till min Hayabusa motor rekomenderade SBD Motorsport en tank på minst 5 liter original oljemägnd 3,3 liter.

Köper du en pump av Nova eller Pace så räknar dom ut det åt dig om dom inte vet pumpstorlek innan.

Sen har du ju Svenska Verdi men då snackar vi en klass (och prisklass)

Skall kolla dessa verkar intressant tack för svar har inte bestämt någon pump än men vill komma igång.

Posted

Har kontaktat 2 st nya leverantörer pace i england svarade dagen efter med att dom inte hade teknisk data på en b 230 fk 1996 så dom ville att jag skulle fylla i ett formulär som inte verkar helt enkelt.Sen skickade jag till kent karlsson motordesign sweden som svarade samma dag med att han hade alla delar på hyllan men utan priser så han fick ett vändande mail med den frågan.Finns det någon idag som köper delar idag utan att veta vad det kostar!! Någon som vet kapaciteten på en original oljepump till ovanstående motor.

Posted

fritt flöde har en sån pump stor kapacitet och när motorn går så går det mesta ut via övertrycksventilen utom på tomgång. resten läcker ut via lager m.m. men det vore ingen omöjlighet att köra en sån pump med tunn olja och mäta vad den pumpar vid ett bestämt varvtal och kolla hur mkt den varvar vid ett best. motorvarv.

Posted

Kanske lite onödig info men...

Caterham har en "torrsumps lösning" till Rover K-serie motor där dom använder original pumpen för trycksidan och en extra scavenge pump som pumpar ur "torrsumpen" till behållaren. https://www.caterhamparts.co.uk/product_info.php?products_id=3620&osCsid=faf9404bbb1a8c7b883cb4f6a931858c

Detta får mig osökt att tänka på att går det att använda en servoppump (till servostyrningen) för scavenge?

Jag vet detta är ju inte "renrasig" torrsump smörjning men den skulle alla gånger vara LOCOST.

Posted

det borde gå om kapaciteten är tillräcklig vilket jag tror det är. finns ju iofs olika servopumpar. men de måste kunna suga även när de fått luft i sig.

Posted

En nära bekant till mej bygger i detta nu ett torrsumps trycksteg av en VW bagge oljepump och ett

eget ytterhus runt den med anslutningarna i och lagrad drivtapp. Det blir kanoners!!

Posted

Har brevväxlat med motordesign kent karlsson nu efter jag frågade efter priser fick jag som svar att ett kitt skulle dom förse mig med för den ringa suman av 45-50 000 + moms till min b 230 fk.Vet inte om det var seriöst för jag frågade om jag kunde köpa pumpen och få hjälp med beräkning och utformning av sump och oljemängd och drev.Då fick jag svaret att utan slangar kopplingar och tank landade det endast på 40 000 + moms.Vet inte om dom vill avskräcka men det lyckades dom med jag tycker det låter skitdyrt men hoppas det var bra grejor för dom pengarna jag lär ju aldrig få veta.Får återgå till plan A moroso pump fast med 2 sug steg och ett trycksteg funkar dom på små v8 så skall dom räcka till min gjutjärnsspis. MVH Charles

Posted

Shit!! Jag som trodde att folk valde Volvo för det var billiga delar och få kronor/hållbar hästkraft.

Om man jämför priser på kit till Fordmotorer i England så skiljer det lite och pumpkapacitet borde vara väldigt snarlik.

Har du fyllt i formuläret till Pace och fått svar från dem?

Posted

nu är det ju inte Volvo som tagit fram och prissatt torr sumpen.

Posted

nu är det ju inte Volvo som tagit fram och prissatt torr sumpen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...