Thomas Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 Nu ramlar slanten ner. Det är ju det jag försökt säga dig hela tiden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted August 17, 2011 Author Share Posted August 17, 2011 Nej, ingen slant utan en hel sedel eller VISA-kort! Rapport kommer om provstarten kommer senare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 UT OCH STARTA NU!!! hi :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 Bara för att ställa till det för er ;-) Det ska visst vara insugsvakuum som ansluts till vevhuset (i detta fall via ena ventilkåpan). Motorn ska dra luften genom motorn så det är ett lätt undertryck i vevhuset, anslutningen till luftfiltret (eller slangen mellan luftfilter och spjäll) är för att motorn ska dra i sig ren luft. Ett "flödesschema" (luftens väg) för 2.9 är luftfilter -> höger ventilkåpa -> vevhus -> vänster ventilkåpa -> pcv-ventil -> insug. Typ... PCV-ventilen och vevhusets trånga passager gör att motorn inte drar i sig för mycket luft den vägen. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 (edited) Antas: --- När man sliter på gymmet brukar tankarna och svetten flöda. ---- Bra då har du haft nytta av gymet. Vill minnas att du normalt sett klagar på gym och träning. Om nu inte therealpintos inlägg ställer till så borde din motor fungera. Dvs visa inte motorn therealpintos inlägg för tidigt utan koppla om och provstarta. Edited August 17, 2011 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 (edited) Precis. jag vet att vissa kan ha så men ville inte röra till det för mycket. men då är det förstrypning nånstans. Enklast är att skippa det och låta motorn arbeta som en motor ska.=Ren luft in utan massa mög. På min Sunbeam siiter en fjäderbelastad ventil som öppnar på vacuum o suger in vevhusluft, när man gasar o vacuumet minskar så stängs den så motorn suger bara på tomgång o motorbroms.Annars går det på övertrycksprincipen till luftrenaren. Edited August 17, 2011 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted August 17, 2011 Author Share Posted August 17, 2011 (edited) Kunde inte hålla mej! Sköt ut "rörhögen" i duggregnet och provstartade. Efter sju sorger och åtta bedrövelser startade jag motorn, min puls steg dock steg inte tomgångsvarvet. Nu förefaller det som om motorn fungerar, tomgångsvarvet sjönk. Tyvärr kunde jag inte köra någon längre stund pga duggregnet men jag tyckte att motortempen var stabil omkring 80-85 grader utan tendens till kokning. Gustaf: var ska jag i så fall ansluta vacumet? Ska slangarna vara smala för att minska luftflödet? I morgon är det klass 1 varning i Norrbotten pga regn (ovanligt!), detta medförde att jag tog chansen att testa eländet idag. Ett stort TACK till er alla som har bidragit med råd, dåd och tänkande om mina klanterier. Hmmm......undrar om den går bra när det har slutat regna också. Undrar om man vågar börja snygga till elsystem mm nu? Jodå, allt fungerar trots det synbara trasslet men jag försäkrar - allt är under kontroll! Antas Edited August 17, 2011 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 (edited) Anslut skiten till en PET flaska. Bara stoppa ner slangarna i den och ha ett hål 12-20mm för ventilation ur flaskan. Och vid besiktning till luftrenarburken, då slipper du skaffa de nipplar med smalare rör o ev, ventiler. Edited August 17, 2011 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted August 17, 2011 Author Share Posted August 17, 2011 Pga mitt tidigare yrke (inom juridiken) är jag noga med regler och bestämmelser hur tokiga de än må vara men jag måste utan skam och rodnad på kinderna medge att ditt förslag är lockande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 (edited) Skönt att det börjar räta ut sig... :racesmile: På min SAAB motor har jag en tunn slang (ca 4 mm ID) med backventil till insuget och en större (ca 12 mm ID) till röret efter luftfiltret. Alltså liknande som på Thomas sunbeam. Skulle lägga min röst på PET flaska så du förhoppningsvis kan släppa (mar)drömmarna om vakuum och drömma/jobba med annat ;) Sen kan du ju ta upp det igen om du vill förändra senare. Edited August 17, 2011 by Jocke4U Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 Har du kvar original anslutning till vänster ventilkåpa, använd den, och anslut den till plenumet. Slangen är kanske 10-12 mm invändigt och backventilen sitter normalt sett i anslutningen som sitter i ventilkåpan. Är motorn frisk så förlorar man inget på att koppla som det "ska" vara... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted August 17, 2011 Author Share Posted August 17, 2011 (edited) Jag har kvar ventilen och den krökta anslutningsslangen. Ventilen är tvättad i ultraljudstvätten. Däremot gummistosen som sitter i kåpan och håller ventilen fick jag tillverka. Edited August 17, 2011 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 Eftersom man kör så få mil och den bara verkar på vacuum och kan krångla när det blir oljemög i den så är dess funktion försumbar. Men visst alla bäckar små. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted August 18, 2011 Author Share Posted August 18, 2011 Dagens rikliga regnande har medfört att jag har ägnat mej åt kreativa verksamheter. Har gjort om vevhusventilationen enl "therealpintos" anvisningar (inlägg 354), får väl se om det blir en PET-flaska enl Thomas efter besiktningen. Ljudet från V6-an är nog alldeles för högt för att klara ljudprovet, har rakt genomblås genom katalysator och enkeljuddämparen. Härligt muller men det gäller att få den godkänd också. En kompis till yngste sonen (han jag började bygga med) kom med två platta och små dubbelströmningsljuddämpare. Gratis är gott och man får leva upp till LOCOST andan! Håller på att montera dom tvärs bilen längst bak, fick svetsa lite fästen och rörkrökar för montaget (färdigt i morgon). Måste nog höja bakdelen för att få rimlig frigångshöjd - åtminstone till besiktningen (!!!!). De kanske "ramlar av" efteråt. Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted August 22, 2011 Author Share Posted August 22, 2011 Första dagen utan regn! Har provkört "rörhögen", tomgångsvarvet är något lägre men inte så lågt som jag antar att det borde vara. När jag tar ur kontakten till tomgångsmotorn händer ingenting. Om jag demonterar tomgångsmotorn, lämnar hålen öppna ökar varvet betydligt. Om jag tätar hålen med en bricka går varvtalet ner till fortsatt högt. Har sprutat startgas på ventilkåpor och alla slangar, nipplar och allt annat som har vacum - ingen varvtalsförändring. Tändningen med stift 36 (i styrboxen) urkopplat ger för högt varvtal (10 grader), har justerat ner tändningen till ca 6 grader och sedan anslutit stift 36 igen. Jag har en varvräknare (VDO) som förmodligen går att koppla in, vet dock inte hur. Det finns en anslutning "G" som jag inte vet var den ska kopplas in - någon som vet? Om den ska kopplas till generatorn måste det till en matematisk beräkning (enkelt) för att få "rätt varvtal, någon justering på mätaren tycks inte finnas. I övrigt går motorn bra - DJÄV...vilket drag när man gasar!!!! Ljudet blev mycket bättre med extraljuddämparna. Någon som har någon fundering på: 1. Varför går inte tomgångsvarvet ner? 2. Hur koppla in varvräknaren? Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 22, 2011 Share Posted August 22, 2011 http://www.wiv.se/ http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=23246 verkar vara bäst att byta mätare. suger den för mycket via ventilkåporna fortfarande tror du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted August 22, 2011 Author Share Posted August 22, 2011 Tog bort "therealpintos" förslag till inkoppling av vacum dvs från vänstra ventilkåpan till vacumuutaget på plenumet (tätade vacumuttaget) och si då sjönk varvtalet. Detta föder misstanken att det läcker in via ventilkåporna någonstans. Ventilkåpspackningarna är nya, allt är draget med momentnyckel. När motorn har kallnat tänker jag ta loss kåporna och applicera "flytande packning" på ventilkåpspackningarna för att se om det hjälper. Kan det vara ev. läckage vid ventilkåpspackningarna som gör att motorn inte stannar när jag drar ur kontakten till tomgångsmotorn och att inget händer när jag tar bort den och tätar hålen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 22, 2011 Share Posted August 22, 2011 Nej Nej Nej!!! Ingen silikon i motorn. Det är fy! Luften tar den in genom motorn andningsuttag/intag. Inte genom packningarna. Du har väl ut/intag från andra sidan motorn? Ja hur som helst så gör du motorn tät så blir det övertryck under belastning och då skjuter du packningar/packboxar/oljastickan eller annat. Problemet du har är att antingen så är intaget från ventilkåporna för stort under tomgång. nån ventil som kärvar? Eller så har du en läcka nånstans så tillsammans med vevhusventilationen så blir det för mycket luft. Står gaspjället helt stängt? inte vid wiren utan inuti vid själva spjället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted August 22, 2011 Author Share Posted August 22, 2011 Therealpintos" upg: "Ett "flödesschema" (luftens väg) för 2.9 är luftfilter -> höger ventilkåpa -> vevhus -> vänster ventilkåpa -> pcv-ventil -> insug." Enl detta så kan den suga tjuvluft via ventilkåporna om packningarna inte är täta. "nån ventil som kärvar?" - backventilen är tvättad i ultraljudstvätten och fungerar felfritt. Ska nog kolla på en ny varvräknare i morgon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 22, 2011 Share Posted August 22, 2011 Det som styr flödet är PVC ventilens storlek och öppning och ev. förstrypningar där. MEN om du släpper den i fria luften och pluggar övriga så ska motorn DÖ!!! annars tar den luft nånstans. som jag skrivit spjäll eller dålig slang.? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted August 22, 2011 Author Share Posted August 22, 2011 Spjällen är helt stängda, har kollat detta noga. Stoppskruven för spjällen håller dom inte "tvångsöppna", har kollat detta också. Ska försöka få tag på nya ventilkåpspackningar i morgon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 22, 2011 Share Posted August 22, 2011 men om packningarna läcker så suger den ju ändå genom slangar och PVC ventil, så det påverkar inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted August 22, 2011 Author Share Posted August 22, 2011 (edited) När jag tar bort tomgångsmotorn och tätar hålen går den ändå på tomgång, den bör då få luft från något annat ställe eftersom den fortsätter att gå. Samma gäller när jag tar ur kontakten till tomgångsmotorn. I mitt tänkande är då ventilkåpspackningarna misstänkta eller strypningen i ventilen för liten. Om det läcker in vid kåporna borde den få för mycket luft adderat med den lilla luft som borde komma igenom ventilen varvid styrboxen kompenserar den magra blandningen med mera bränsle - tomgången stiger (i teorin i allafall!). Har gått igenom samtliga slangar och inte hittat några felaktigheter. I kväll tog jag loss kåporna och kollade hur packningarna såg ut, såvitt jag kan se fanns inga fel. Möjligtvis att flänsen på kåporna var lite ojämn och kan ha gett olika anläggningstryck mot topplocken (flänsen böjs lätt in vid bulthålen). Jag tvättade av samtliga ytor och applicerade ett lager tätningsmedel, får väl se hur den går i morgon. Tänker då även ta en slang som stetoskåp och lyssna efter läckor. Kom nyss på att det går ju att ta en svetstång eller peang och klämma ihop slangen mellan ventilen och vacumuttaget, då går det att öppna-stänga-öppna-stänga och se om det blir någon skillnad. Edited August 22, 2011 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 22, 2011 Share Posted August 22, 2011 ja klämmer du där ska den stanna. om den gör det så går det för mycket luft in genom den. Om inte så har du andra vägar som luften tar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted August 23, 2011 Author Share Posted August 23, 2011 (edited) Har provstartat efter tätning av ventilkåporna. Klämde ihop slangen - ingen förändring, fortsatt högt tomgångsvarvtal. Har lyssnat med en slang mot örat på alla slangar och anslutningar, inga "hssss" hörs någonstans. Enda sättet att få rimligt tomgångsvarv är att ställa tändningen på -3 (minus!)grader. Om jag ställer tändningen på +10 grader (uppjusteras automatiskt av styrboxen till ca +13 grader) blir tomgången för hög. Ev felkuggning av fördelaren borde inte ha någon betydelse eftersom fördelarens vridning ger t-läget. Kan ev läckage mellan topplock och grenrör ha betydelse (på lambdasond sidan)? Edited August 23, 2011 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 23, 2011 Share Posted August 23, 2011 ja grenröret ska vara tätt men det påverkar inte mkt i varvtal men däremot på avgasvärden. Kan du lägga nåt över (handen) spjällhuset och se om det kommer därifrån. Finns fler slangar? Vilket varvtal har du? Du ska inte sänka tändningen utan den ska stå som den ska. Annars får du köra ner den till mig så ska jag titta på den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted August 23, 2011 Author Share Posted August 23, 2011 (edited) Handen över spjällhuset ger att det är inget sug dvs spjällen är täta. om jag tar bort oljepåfyllningslocket och håller handen för röret så är det ett ordentligt vacum i högra ventilkåpan. Har "lusläst" Haynes "Gör det själv" handbok, under avsnitt 23 står om "Tändlägesinställning och tomgångsinställning". Under pkt 3 anges att kablarna ska vara blå, röd och blå/röd (finns inga sådana kablar i elschemat!). I schemat för 2,0 DOHC finns "oktanjustering" till stift 5, 23 och 24 i EEC-modulen - däremot stämmer inte färgerna. Pkt 3 har en kolumn för V6 (samma färger). På elschemat för V6 finns en liknande koppling (på samma ställe som för 2,0 DOHC) till stift 3, 23 och 24. Kabelfärgerna stämmer inte, kabeln till stift 3 är brun/gul och inte blå/gul (kan det vara en felskrivning i schemat - ska den vara brun/gul?) som anges i schemat. Kabeln från stift 3 slutar i ett enkelt stiftkontaktstycke (ej anslutet någonstans)- undrar om det ska jordas? Jag tycker att texten i avsnitt 23 är svårtolkad, jag undrar också om detta kan ha något att göra med den höga tomgången? Texten kopierad ur Haynes utan vederbörligt tillstånd, jag utgår från att de har överseende med mitt grava (!!!) brott. Börjar tro att jag nog får leva med den höga tomgången! Antas Edited August 23, 2011 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 23, 2011 Share Posted August 23, 2011 hur hög är tomgången? Kan det läcka mellan topp o insug? Inga slangar anslutna? =P för den ingen luft ska den inte gå. så enkelt är det. Den kan inte skapa luft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted August 23, 2011 Author Share Posted August 23, 2011 "hur hög är tomgången?" Jag uppskattar den till 1500rpm eller mera. "Kan det läcka mellan topp o insug?" Packningen bytt - allt draget med momentnyckel, har sprutat startgas överallt - ingen förändring. Ska ut om några minuter igen och köra motorn och fundera . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 23, 2011 Share Posted August 23, 2011 Nu ser jag. Du säger att du har rejält vacuum i högra ventilkåpan. Det betyder att du har stort sug in i motorn från vevhuset och det borde vara från nån av dina slangar för bara vevhuset i sig skapar inget vacuum, snarare tvärtom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted August 23, 2011 Author Share Posted August 23, 2011 Ny giv - nytt spel! Har provkört igen. Tog bort slangen mellan pcv-ventilen och vacumuttaget på plenumet,pluggade vacumuttaget på plenumet, skruvade av oljepåfyllningslocket på högra ventilkåpan. Startade med fortsatt hög tomgång, höll för oljepåfyllningslocket och pcv-ventilen - lätt övertryck i vevhuset. Kollade att trottelhuset var stängt, höll för med handen - kraftigt vacum (kan endast ha kommit via tomgångmotorn). Funderade alltmer uppgivet en stund. Demonterade trottelhuset och si, när jag tillverkade packningen hade jag missat att göra hålet där fingret pekar. Detta måste ju självklart vara orsaken till krånglet! Kunde jämföra packningen från ett gammalt trottelhus och såg tydligt mitt pinsamma misstag. Stansade ut hålet och smetade för säkerhets skull på ett tunt lager Permatex. Nu djä.....skulle det fungera!!! "Upp som en sol ner som en pannkaka", tomgången blev snarare ännu lite högre! Kollade så att det inte fanns något avbrott i kabeln mellan styrboxen och tomgångsmotorn - allt OK. Startade efter att ha tagit bort tomgångsmotorn - mycket hög tomgång. Stoppade fingrarna i hålen där tomgångsmotorn satt (kraftigt vacum i ena hålet)- varvet sjönk men fortfarande högt (något ojämn gång). Sprutade startspray mellan insug och topplock (där jag kom åt) - inga förändringar. De två små vacumuttagen på trottelhuset har jag ingen aning om vad de ska gå till (kolkanister?). Har provat att göra en loop mellan dem och även plugga dom var för sej - ingen förändring. Snart ger jag upp, synd på en mekaniskt bra motor - men vad ska jag göra? Har snart provat allt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted August 23, 2011 Share Posted August 23, 2011 hej antas jag är fel person att yttra mig i denna tråd men... är det inte en v6 du har? vet ej hur insuget ser ut? Har själv en corvette (1972) där tättar insuget mot båda topparna, om blocket eller topparna slipas ner så ändras vinkeln och avståndet till insugsröret. Kanske en dum fundering som inte leder dig vidare men jag lider med dig kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 23, 2011 Share Posted August 23, 2011 Kolla om det läcker in bakom TPS. Din är inte justerbar va? utan 2 runda hål till fastsättning.? Jag tror du ska lyfta av insuget för det kan läcka på undersidan där du inte kommer åt. Har du bytt eller är det det som tillhör motorn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted August 23, 2011 Author Share Posted August 23, 2011 Det är förmodligen likadant på en V6. I detta fall var det en packning som vinklades mot de båda topparna. Ingen slipning av blocket eller topparna har skett därför gick det att montera tillbaka på samma sätt. Tack för ditt medlidande, känner att jag börjar tröttna nu efter 7 års byggande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted August 23, 2011 Author Share Posted August 23, 2011 Kolla om det läcker in bakom TPS. Din är inte justerbar va? utan 2 runda hål till fastsättning.? Jag tror du ska lyfta av insuget för det kan läcka på undersidan där du inte kommer åt. Har du bytt eller är det det som tillhör motorn? "Kolla om det läcker in bakom TPS." : tätar med en o-ring mot trottelhuset. Jag har även provat med en annan TPS - ingen förändring. Den är inte justerbar. Insuget tillhör motorn. Jo, jag har alltmer börjat fundera på att kolla insugningspackningen - inte kul! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 23, 2011 Share Posted August 23, 2011 Tyvärr så är det ett måste. Jag vill minnas att du för ett bra tag sedan hade löst det med att slangarna sög mkt luft. Men det var nog inte allt. Det behövs knappt nån tjuvluft alls för att den ska rusa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted August 23, 2011 Author Share Posted August 23, 2011 Har varit ute och provstartat ikväll igen! Hustrun förb.....påstår att jag stör grannarnas barn! Bytte TPS, startade sedan utan tomgångsmotor - mycket hög tomgång, stoppade fingrarna i hålen för tomgångsmotorn - efter en stund började motorn hacka och gå sämre och stannade till slut. Monterade tillbaka tomgångsmotorn och startade igen - ryckte ur kontakten till tomgångsmotorn - inget händer! Enl. mitt tänkande borde detta tyda på felfunktion hos tomgångsmotorn. Trakasserade min fd Fordmekaniker ikväll, han säger att motorn ska stanna om man rycker ur kontakten till tomgångsmotorn. Han tyckte att jag skulle uppsöka bilskroten och försöka skaffa en ny tomgångsmotor. Om man kopplar 12 V på tomgångsmotorns stift, hur ska den reagera? Den jag har känns det knappt att något händer, endast en mycket svag rörelse från solenoiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 23, 2011 Share Posted August 23, 2011 (edited) Ja nåt ska ju hända. De äldre modellerna så vred sig ett spjäll inuti. men den du har tror jag är en tomgångsventil så den bör röra sig fram o tillbaks. kan du med verktyg få den ett röra sig? Om det inte går med våld så ta till mer våld. :stupid: :racesmile: Edited August 24, 2011 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted August 23, 2011 Author Share Posted August 23, 2011 "Pinnen" rör sej lätt fram och tillbaka, ska kolla om solenoiden rör sej i morgon. Haha.....lustig svenska! Solenoiden rör nog på sej (om den inte är trasig) vilken dag och tid som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted August 24, 2011 Author Share Posted August 24, 2011 (edited) Har införskaffat en ny beg tomgångsmotor. Monterat och startat, ingen skillnad - lika hög tomgång. Besökte lokala Ford-verkstan. De trodde att det kunde vara insugningspackningen eftersom allt annat var prövat, att tomgångsmotorn felade ansågs som mycket osannolikt. Både jag och dom tyckte att det var billigast (LOCOST!) och enklast att börja med att byta tomgångsmotorn. Om jag var försiktig vid demonteringen kunde det ev gå att använda packningen igen kompletterad med något tätningsmedel. De hade också lite funderingar om överhettningsproblemen kunde ha ett samband med insugningspackningen. Jag fortsätter människans kamp mot materien och maskinen! Antas Edited August 24, 2011 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 Det är en bra spännande läsning det här om ditt bygge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted August 24, 2011 Author Share Posted August 24, 2011 Den är i allafall enahanda dvs "bara krångel och problem"! Hade tänkt köra till Jyväskylä (ca 50 mil)i morgon med "Järnhästen" (Suzuki Intruder 1400) men tror nog att det blir åtgärder på "rörhögen" istället. Måste medge att det är djä...spännande och intressant att försöka lösa problem som för många "icke byggare" är oöverstigliga och omöjliga. Detta forum tycker jag är fantastiskt med alla hjälpsamma deltagare- heder till er alla! Kommer nog att demontera insuget ikväll. Antas Oftast demontör och ibland montör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 Men du får tänka positivt, vilket racingstall vill inte ha en mekaniker med sån erfarenhet som du får :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 Ja eller Ford verkstad. Specialité V6. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted August 24, 2011 Author Share Posted August 24, 2011 (edited) Jag tror att jag håller mej till juridiken, den är betydligt enklare. Min klient ,fd Fordmekanikern, kom förbi ikväll och inspekterade insugningspackningen. Hans falkögon tycktes se se två små partier där packningen inte tycks ha tätat, hoppas att han har rätt. Överväger annars att låta motorn smaka på ris och skäll! Det bästa är att han köper ut packningarna med rejäla rabatter - LOCOST - är gott! Edited August 24, 2011 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 om de inte tryckt överallt på packningen så kam det vara så att något är skevt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted August 24, 2011 Author Share Posted August 24, 2011 Har tänkt på det. Kan också bero på en dålig packning eftersom det är så litet till ytan (om det nu är det felet!). Tänker nog låta hjärna och fingrar vila i några dagar eftersom det ser ut att bli väder att bestiga järnhästen och galoppera till södra Finland i morgon. Antas Galoppör med rätt tryck i hova....flåt däcken ska det vara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted August 27, 2011 Author Share Posted August 27, 2011 I väntan på ny insugningspackning for jag som tidigare nämnt till Finland till Keski-Suomen Ilmailumuseo i Jyväskylä, 120 mil med ömsom sol omsom störtregn. En kulturresa av största intresse, flygplanet på bilden Brewster F2A Buffalo har återfunnits och med stor dramatik tagits upp från en sjö på Karelska näset. Piloten blev nerskjuten under fortsättningskriget, han överlevde och tog sej oskadd tillbaka till de finska linjerna. Bärgningen har skett med allt vad gäller internationella förvecklingar, korruption, brottslighet mutor mm. Planet av denna typ är det enda återstående i hela världen. Ryska flygplan är inte kända för sofistikerad design och finesser, pilotmiljön förefaller inte heller vara den bästa. Interiör från en rysk Mig 21 bis tillhörande Finska Flygvapnet. Detaljbilden på fenan på vingen visar att materialet är väl tilltaget, kanske Cealm är inspirerad av ryskt smide? Hade möjlighet att jämföra konstruktioner mellan MIG 21 bis och svenska Draken i finsk tjänst. Utan omsvep kan jag konstatera att svensk teknologi förefaller överlägsen. Å andra sidan är nog ryska flygplan gjorda för korta gångtider och funktion under "ruff conditions". Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 1, 2011 Author Share Posted September 1, 2011 Insugningspackningen bytt, plenumpackningarna bytta - samtliga tätningsytor har bestrukits med ett tunt lager blå silikon (motorsilikon). Under väntetiden på den nya insugningspackningen passade jag på att göra en lucka i bakre högra hjulhuset för åtkomst av bränslepump och en fästbult till högra ljuddämparen. Karossen är fastnitad, kunde inte undvika att fästa mitt "märke" på bakplåten - bara för att se hur det tar sej ut. I morgon kanske det blir motorstart - hoppas att den har tagit reson och har "normal" tomgång! Antas Vinnare i göraom serien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 1, 2011 Author Share Posted September 1, 2011 Insugningspackningen bytt, plenumpackningarna bytta - samtliga tätningsytor har bestrukits med ett tunt lager blå silikon (motorsilikon). Under väntetiden på den nya insugningspackningen passade jag på att göra en lucka i bakre högra hjulhuset för åtkomst av bränslepump och en fästbult till högra ljuddämparen. Karossen är fastnitad, kunde inte undvika att fästa mitt "märke" på bakplåten - bara för att se hur det tar sej ut. I morgon kanske det blir motorstart - hoppas att den har tagit reson och har "normal" tomgång! Antas Vinnare i göraom serien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.