Thomas Posted March 9, 2012 Share Posted March 9, 2012 (edited) Antas jag såg i en "Land" tidning att det finns Skellefteå snöslunge klubb. Här är intervju. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3336&artikel=4902094 Edited March 9, 2012 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 9, 2012 Author Share Posted March 9, 2012 Hahaha......jag vill bli stödmedlem omedelbart! Jag tillhör en motorcykelklubb "Gråben bikers". Vi är ca 10 fräscha gubbar, förutsättningen att få bli medlem är att man är 50+ och har stor motorcykel. OBS! Vi tar inte på oss indrivningsuppdrag, vi kan överväga uppdrag om man talar högt och tydligt till oss och att det inte är ett hinder att använda käpp. Antas Biker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 9, 2012 Share Posted March 9, 2012 hang around kanske? :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 9, 2012 Share Posted March 9, 2012 Jag är 55 plus och har en 125a. Om jag kör 500 meter efter er är det ok? Vid parkering så stannar 200 meter bort kan det också anses ok för medlemskap? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 9, 2012 Author Share Posted March 9, 2012 Du måste köra 4-taktare! Grymt men sant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted March 9, 2012 Share Posted March 9, 2012 Hahaha......jag vill bli stödmedlem omedelbart! Jag tillhör en motorcykelklubb "Gråben bikers". Vi är ca 10 fräscha gubbar, förutsättningen att få bli medlem är att man är 50+ och har stor motorcykel. OBS! Vi tar inte på oss indrivningsuppdrag, vi kan överväga uppdrag om man talar högt och tydligt till oss och att det inte är ett hinder att använda käpp. Antas Biker Annars borde ju käppen kunna vara "weapon of choice" vid just indrivningar??? ;) :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 10, 2012 Share Posted March 10, 2012 --- Du måste köra 4-taktare! Grymt men sant. --- DEt är en 4-takts 125-a. Då är jag alltså klar för distansmedlemskap eftersom enda specificerade kraven var 55-plus, "rätt stor mc" samt extra kravet 4-takt. Roligt, vilka är mina klubbkamrater. När får jag medlemskort. Lokalavdelning Arboga. Vi har förresten vargar som reglbundet passerar där jag bor i Assartorp. Har ni varg också på armlängds avstånd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 15, 2012 Author Share Posted March 15, 2012 (edited) Våren är här!!!! Idag har drivan utanför vardagsrumsfönstret minskat ca 5 cm och det är ljust omkr 04:30 (Nej-inte inomhus!!). Antas Vårväntare för första utrullningen. Edited May 15, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted March 15, 2012 Share Posted March 15, 2012 Jag som la på sommardäcken idag, cabbade ner och åkte till Rosenhill för en fika efter lite kringelikrokkörning på slingerbulten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 17, 2012 Author Share Posted March 17, 2012 Följer tragedin med norska Herkulesplanet. Planet havererade ca 50-100 m bakom/nedanför min rygg på bilden. Berget stupar mycket brant, nästan lodrätt, ner mot Rabots glaciär. I bakgrunden syns även den i massmedia nämnda Drakryggen. Antas Tänker på allas anhöriga och övriga berörda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 21, 2012 Author Share Posted March 21, 2012 (edited) Finns inte verktyg på den kommersiella marknaden så får man göra dom själv! Följde beskrivningen i Ron Champions bok. Tyvärr har min klient M inte svarven igång så jag fick hitta på en egen lösning på hjulet. Tog ett avgasrör, kapade en stump på 12 mm - kapade ut en skiva ur en skärbräda (10mm), pressade in den i röret och gjorde sedan ett "rotationslager" av 12 mm rör(innerdia 8mm) som M8 bulten går igenom. Nu återstår resten dvs kröka U-profilen efter formen - blir intressant att se om det fungerar. Avhärdning av rutlisten är nästa moment. Om det går åt helve....återkommer jag så att alla har något att glädjas åt inför den kommande helgen! Antas Krökare Edited May 15, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 21, 2012 Share Posted March 21, 2012 Vad ska det användas till? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 21, 2012 Author Share Posted March 21, 2012 Det ska användas till att böja rutlisten. Rutlisten ska träs på mallen och sedan böjas med verktyget. Men först måste aluminium U-profilen avhärdas genom upphettning till ca 300-350 c. "Kengrens" metod att få rätt temperatur är att rita med tuschpenna på listen och sedan upphetta tills tuschet försvinner är både enkel och elegant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 21, 2012 Share Posted March 21, 2012 Genialt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 22, 2012 Author Share Posted March 22, 2012 Kort rapport. Har nu provat att böja rutramslisten enl beskrivningen i Ron Champions bok. Inte fan gick det! Listen var mjuk efter avhärdningen men vid böjningen blev det likt förb...veck. Provade att knacka ut vecken - gick sisådär. Vackert blev det inte. Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 Kort rapport. Har nu provat att böja rutramslisten enl beskrivningen i Ron Champions bok. Inte fan gick det! Listen var mjuk efter avhärdningen men vid böjningen blev det likt förb...veck. Provade att knacka ut vecken - gick sisådär. Vackert blev det inte. Antas är det inte så att så fort man böjer aluminiumet så blir det hårt - "tror" att man får avhärda många gånger om man skall få till det snyggt kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 Ja det ser lite svårt ut. Kanske prova som Kengren skriver annars är det väl en krympapparet som gäller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 22, 2012 Author Share Posted March 22, 2012 är det inte så att så fort man böjer aluminiumet så blir det hårt - "tror" att man får avhärda många gånger om man skall få till det snyggt kenneth Första vecket kom redan efter ytterst lite böjning och då var metallen mjuk. De andra vecken följde "våg efter våg" så jag tror inte att aluminiumen hade hårdnat. Kände efter nyss och listen kändes mjuk. Fan, det här var svårare än jag hade förväntat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 Går det att bygga om verktyget så du har "sidosläpande hjul eller plattor" som ligger där "böjhjulet" är i kontakt med listen. DEt kanske blir buckligt ändå men inte så stora bucklor. En annan sak måste sidorna på listen var så stora. kanske halva antalet mm i sida? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 (edited) Går det att bygga om verktyget så du har "sidosläpande hjul eller plattor" som ligger där "böjhjulet" är i kontakt med listen. DEt kanske blir buckligt ändå men inte så stora bucklor. En annan sak måste sidorna på listen var så stora. kanske halva antalet mm i sida? När du skall "knacka" ner "vecken" så måste ju "vecken" bli mindre - har du en spetsig hammare och ett mjukt mothåll så skall väl "vecken" bli mindre om du däremot har en hård hammare och ett hårt mothåll så blir ju "vecken" eller plåten större. vet ej om jag tillför din tråd något men jag skriver ändå. när man böjer en u-profil så kommer ju sidorna att bli större/längre - det är därför jag tror att plåten i "vecken" måste krympas kenneth Edited March 22, 2012 by kengren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 22, 2012 Author Share Posted March 22, 2012 Går det att bygga om verktyget så du har "sidosläpande hjul eller plattor" som ligger där "böjhjulet" är i kontakt med listen. DEt kanske blir buckligt ändå men inte så stora bucklor. En annan sak måste sidorna på listen var så stora. kanske halva antalet mm i sida? Citat:plattor" som ligger där "böjhjulet" är i kontakt med listen. "Plattorna" trycker mot listen vid hjulet dvs avståndet mellan plattorna och listen är ca 0,1 mm. Jag smorde även med diskmedel där plattorna tog i listen. Metoden finns beskriven på sid 138-140 i Ron Champions bok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 (edited) Det går att få bort dom där vecken om du gör på rätt sätt. Knepet är att "stänga" vecket och sedan bearbeta in vecket i i plåten igen. Spelar egentligen ingen roll vad du har för hammare eller mothåll som hävdats tidigare, men en snickarhammare blir kanske lite klumpig. Svårt att förklara i ord, men kolla in den här videon så blir allt glasklart! Edited March 22, 2012 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted March 23, 2012 Share Posted March 23, 2012 Det går att få bort dom där vecken om du gör på rätt sätt. Knepet är att "stänga" vecket och sedan bearbeta in vecket i i plåten igen. Spelar egentligen ingen roll vad du har för hammare eller mothåll som hävdats tidigare, men en snickarhammare blir kanske lite klumpig. Svårt att förklara i ord, men kolla in den här videon så blir allt glasklart! hej antas har skickat dig ett PM kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 23, 2012 Author Share Posted March 23, 2012 Ska satsa på att kröka billigt vin ikväll. Nyss inkommen från verkstan efter att ha gjort om verktyget. Har breddat den del som trycker mot listen för att kanske kunna trycka tillbaka vecken alt. minska veckens storlek.. I morgon blir det nya tag i krökeriet. Har i allafall införskaffat nya lister till morgondagens övningar. Konsulterade min klient, glasmästaren, idag. Han tyckte att böjningarna såg bra ut, han hade sett värre!! Men va fan, han är ju inte Locostbyggare och begriper inte bättre. Jag har även haft funderingar på synpunkten i cealms inlägg dvs göra listen smalare i krökningspartiet. Ska fundera under nattens skönhetssömn eller mardröm. Bifogar en bild på det modifierade verktyget. Svetsade förstyvningslister på båda sidorna för att förhindra att vecken böjer undan verktyget. Jämför utförandet i bild i tidigare inlägg. Ha en trevlig fredagskväll Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 23, 2012 Share Posted March 23, 2012 Det är intressant att följa detta förlopp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 23, 2012 Author Share Posted March 23, 2012 Ibland funderar jag på om det inte är på väg att bli "avlopp" istället! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 24, 2012 Author Share Posted March 24, 2012 Uppdatering. Har nu böjt en provbit av rutramslisten. Följde cealms inlägg om att göra böjen smalare än rutlistens oböjda partier. Monterade det modifierade "krökningsverktyget", avhärdade listen genom upphettning med gasolbrännare. BÖJDE! Nu gick det utmärkt!! Blev några små veck, de syns på bilden som svarta tvärstreck där verktyget har tryckt. Vecken är dock så små att det nog bara är jag som kommer att lägga märke till dom. Enl hustrun kommer jag ändå att peka ut dom till alla påtittare! Ack dessa kvinnor. Går nu över till fullskaleförsök..........hmmm....spännande. Antas Fortsatt krökare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 24, 2012 Share Posted March 24, 2012 undras vad som händer om man istället gör järnet tunnare i böjen. Alltså minska godstjockleken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 24, 2012 Author Share Posted March 24, 2012 (edited) Godstjockleken är 1 mm, tror inte att det går att göra den tunnare. Håller på med fullskaleprojektet nu, återkommer med resultatet. Edited March 24, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 24, 2012 Author Share Posted March 24, 2012 (edited) Mjaaa...det blev sisådär. Fick knacka ner några veck med en kulhammare. Det är nog bara att acceptera, blir inte bättre. På bilden är övre profildelen rak(nästan), den kommer att bli krökt när profilen limmas till glaset - tycker att krökt linje är snyggare än rak! Nåja, det ska väl synas att det är ett hembygge - alltid någon tröst! Nästa blir utskärning av ruta hos glasmästaren. Rutan limmas i listerna, hela "paketet" skjuts in i hållarlister (bilder kommer senare). Lördagsnöjet, förutom ovanstående, har varit att göra färdig "bagageluckan" av vinylväv. Känner mej ganska nöjd med resultatet! Tyvärr tog tryckknapparna slut (fattas 2 st!). Nästa steg i syeriet blir en tonneau, hustrun har motvilligt lovat att biträda. Jodå, jag erkänner - det är för djä...ostädat! Edited March 24, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 24, 2012 Share Posted March 24, 2012 Hur blev det med dragkrok? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 24, 2012 Author Share Posted March 24, 2012 Den finns i tankeplanen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 25, 2012 Share Posted March 25, 2012 Bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 28, 2012 Author Share Posted March 28, 2012 Idag har jag varit med om något intressant! Har alltid haft lite ängslan och villrådighet i hur man skär till rutan av laminatglas. Larssons Glas i Luleå fixade rutan snabbt, elegant och proffsigt. Kunniga yrkesmän är guld värda när man har att göra med amatörer (=mej!). Glasmästaren skar glaset på frihand (!)från ena sidan och sedan från motsatta sidan. För att bryta den sega filmen la han ut en sträng med rödsprit, tände på och si - den sega filmen smälte som smör i solen. Limmet som fäster alulisterna till glaset måste härda ca 24 tim innan pressen kan lossas. Kan knappt bärga mej innan jag får prova rutan på plats! Antas Klarsynt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 28, 2012 Share Posted March 28, 2012 Det är alltid kul att se proffs som jobbar. Och Glasmästare som du säger de bara drar till o knäcker så är rutan klar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 29, 2012 Author Share Posted March 29, 2012 "Rörhögens" däck är 205 mm breda medan skärmarna är 195 mm. Enl Vägverkets bestämmelser måste skärmen täcka hela däckets bredd - fattas alltså 10 mm på skärmarna! För att inte riskera underkännande måste alltså skärmarna breddas 10 mm (minst). I verkligheten har 10 mm ingen betydelse eftersom rullytan på däcket ligger väl inom 195 mm, men bestämmelser är bestämmelser! Hur åtgärda! Gjorde "gummibreddare" som fästes på insidan av skärmen, "skärmbreddarna kläms fast med alulister och dubbelhäftande tape. Inga nya hål är borrade i skärmarna utan fästhålen till skärmstagen används i vanlig ordning. "Skärmbreddarna" kommer att följa "Formel 1 filosofin" dvs de ska bara fungera över mållinjen (=besiktningarna) sedan lossnar dom! Antas Gränstöjare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 Jag tror du klarar dig med anliggningsytan. Jag tog sån list man klämmer dit U.list gummi. men de har aldrig kollat eller frågat nåt för efter SFRO så åkte den bort och var inte på vid reggningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 Jag tror du klarar dig med anliggningsytan. Jag tog sån list man klämmer dit U.list gummi. men de har aldrig kollat eller frågat nåt för efter SFRO så åkte den bort och var inte på vid reggningen. ditt svar besparar mig lite arbete inför besiktningen kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted April 1, 2012 Author Share Posted April 1, 2012 (edited) Äntligen fri sikt! Rutan är efter många mödor på plats. Nu fattas torkare och spolare. Rutan kräver finjusteringar och tätning mot scutteln innan byggaren är nöjd. Spolaranordning inköptes igår på Biltema - ny är billigare än begagnad från skroten! Innan allt är klart blir det nog många demonteringar och monteringar. Färden fortsätter mot nya djärva mål!!!! (Jo, jag ska städa när vädret är tjänligt för att rulla ut "rörhögen"). Antas Vill inte käka insekter som mellanmål (effekt av utan ruta). Tillägg. Beställde nyss torkarmotor + 2st torkararmar och 2st torkarblad. Med moms och frakt slutade det på 2 524,56 SEK. Edited April 1, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted April 1, 2012 Author Share Posted April 1, 2012 (edited) "Besiktningskärmbreddarna" monterade på båda framhjulen. Antas Laglig,ibland ! Edited April 1, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted April 1, 2012 Share Posted April 1, 2012 Har du testat spolaranordningen från Feltema? Alla jag känner inklusive undertecknad has skickat skiten i soporna, dom läcker som såll! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted April 1, 2012 Author Share Posted April 1, 2012 Inte ännu. Ska gå ut till verkstan och fylla den för att testa. Återkommer med rapport. Antas Billig testpilot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted April 1, 2012 Author Share Posted April 1, 2012 Fylld och testad! Hittills är det tätt, blandade även i spolarvätska för att sänka ytspänningen. Däremot blev jag lite fundersam när jag kollade konstruktionen, det finns ingen ventil eller backventil för att förhindra vaccum när behållaren succesivt töms. Slangarna måste vara satta på pumparna annars rinner vätskan ut ur behållaren. Antas Ej inkontinent (ännu). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted April 2, 2012 Author Share Posted April 2, 2012 (edited) Hjälp! Håller på ............Hmmm....måste på något sätt fixa "kilen". Trälisten som jag håller i handen är placerad som rutan ska vara. Antas Vinklar till allt. Min klient M fick inte igång sin svarv/fräs i tid. Ovan nämnda "kil" fick en annan lösning. Återigen fick kökets utensilier träda in. Gjorde en kil av en skärbräda av nylon. Tog bandslipen och slipade till formen - gick utmärkt. Köket har många användbara ting. Antas Edited April 2, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Ja du skulle kanske vara lite mer i köket och "upptäcka" en ny värld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted April 2, 2012 Author Share Posted April 2, 2012 Väck inte den björn som sover, konsekvenserna kan bli horribla! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 (edited) Väck inte den björn som sover, konsekvenserna kan bli horribla! Tror att vi skall utse dig till året´s locost kock, man kan använda skärbrädor till mycket kenneth Edited April 2, 2012 by kengren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted April 2, 2012 Author Share Posted April 2, 2012 Hahaha...min fru skulle svimma och få sura uppstötningar om vartannat i minst ett dygn! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Ärligt Antas, jag tror du fru är rätt härdad. Däremot skulle du troligen informeras med tydlighet och grundlighet om (hur god) maten (är.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted April 2, 2012 Author Share Posted April 2, 2012 Lim har kort härdningstid, hustrur har lång härdningstid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.