Jump to content

Uppdatering Av Ett Långsamt Bygge


Recommended Posts

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hahaha......jag vill bli stödmedlem omedelbart!

Jag tillhör en motorcykelklubb "Gråben bikers". Vi är ca 10 fräscha gubbar, förutsättningen att få bli medlem är att man är 50+ och har stor motorcykel.

OBS! Vi tar inte på oss indrivningsuppdrag, vi kan överväga uppdrag om man talar högt och tydligt till oss och att det inte är ett hinder att använda käpp.

Antas

Biker

Link to comment
Share on other sites

Jag är 55 plus och har en 125a. Om jag kör 500 meter efter er är det ok? Vid parkering så stannar 200 meter bort kan det också anses ok för medlemskap?

Link to comment
Share on other sites

Hahaha......jag vill bli stödmedlem omedelbart!

Jag tillhör en motorcykelklubb "Gråben bikers". Vi är ca 10 fräscha gubbar, förutsättningen att få bli medlem är att man är 50+ och har stor motorcykel.

OBS! Vi tar inte på oss indrivningsuppdrag, vi kan överväga uppdrag om man talar högt och tydligt till oss och att det inte är ett hinder att använda käpp.

Antas

Biker

Annars borde ju käppen kunna vara "weapon of choice" vid just indrivningar??? ;) :D

Link to comment
Share on other sites

--- Du måste köra 4-taktare! Grymt men sant. ---

DEt är en 4-takts 125-a. Då är jag alltså klar för distansmedlemskap eftersom enda specificerade kraven var 55-plus, "rätt stor mc" samt extra kravet 4-takt.

Roligt, vilka är mina klubbkamrater. När får jag medlemskort. Lokalavdelning Arboga. Vi har förresten vargar som reglbundet passerar där jag bor i Assartorp. Har ni varg också på armlängds avstånd.

Link to comment
Share on other sites

Våren är här!!!!

Idag har drivan utanför vardagsrumsfönstret minskat ca 5 cm och det är ljust omkr 04:30 (Nej-inte inomhus!!).

Antas

Vårväntare för första utrullningen.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Följer tragedin med norska Herkulesplanet.

Planet havererade ca 50-100 m bakom/nedanför min rygg på bilden. Berget stupar mycket brant, nästan lodrätt, ner mot Rabots glaciär.

I bakgrunden syns även den i massmedia nämnda Drakryggen.

Antas

Tänker på allas anhöriga och övriga berörda.

Link to comment
Share on other sites

Finns inte verktyg på den kommersiella marknaden så får man göra dom själv!

Följde beskrivningen i Ron Champions bok. Tyvärr har min klient M inte svarven igång så jag fick hitta på en egen lösning på hjulet.

Tog ett avgasrör, kapade en stump på 12 mm - kapade ut en skiva ur en skärbräda (10mm), pressade in den i röret och gjorde sedan ett "rotationslager" av 12 mm rör(innerdia 8mm) som M8 bulten går igenom.

Nu återstår resten dvs kröka U-profilen efter formen - blir intressant att se om det fungerar.

Avhärdning av rutlisten är nästa moment.

Om det går åt helve....återkommer jag så att alla har något att glädjas åt inför den kommande helgen!

Antas

Krökare

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Det ska användas till att böja rutlisten.

Rutlisten ska träs på mallen och sedan böjas med verktyget.

Men först måste aluminium U-profilen avhärdas genom upphettning till ca 300-350 c.

"Kengrens" metod att få rätt temperatur är att rita med tuschpenna på listen och sedan upphetta tills tuschet försvinner är både enkel och elegant.

Link to comment
Share on other sites

Kort rapport.

Har nu provat att böja rutramslisten enl beskrivningen i Ron Champions bok.

Inte fan gick det!

Listen var mjuk efter avhärdningen men vid böjningen blev det likt förb...veck.

Provade att knacka ut vecken - gick sisådär. Vackert blev det inte.

Antas

Link to comment
Share on other sites

Kort rapport.

Har nu provat att böja rutramslisten enl beskrivningen i Ron Champions bok.

Inte fan gick det!

Listen var mjuk efter avhärdningen men vid böjningen blev det likt förb...veck.

Provade att knacka ut vecken - gick sisådär. Vackert blev det inte.

Antas

är det inte så att så fort man böjer aluminiumet så blir det hårt - "tror" att man får avhärda många gånger om man skall få till det snyggt

kenneth

Link to comment
Share on other sites

är det inte så att så fort man böjer aluminiumet så blir det hårt - "tror" att man får avhärda många gånger om man skall få till det snyggt

kenneth

Första vecket kom redan efter ytterst lite böjning och då var metallen mjuk. De andra vecken följde "våg efter våg" så jag tror inte att aluminiumen hade hårdnat. Kände efter nyss och listen kändes mjuk.

Fan, det här var svårare än jag hade förväntat!

Link to comment
Share on other sites

Går det att bygga om verktyget så du har "sidosläpande hjul eller plattor" som ligger där "böjhjulet" är i kontakt med listen. DEt kanske blir buckligt ändå men inte så stora bucklor.

En annan sak måste sidorna på listen var så stora. kanske halva antalet mm i sida?

Link to comment
Share on other sites

Går det att bygga om verktyget så du har "sidosläpande hjul eller plattor" som ligger där "böjhjulet" är i kontakt med listen. DEt kanske blir buckligt ändå men inte så stora bucklor.

En annan sak måste sidorna på listen var så stora. kanske halva antalet mm i sida?

När du skall "knacka" ner "vecken" så måste ju "vecken" bli mindre - har du en spetsig hammare och ett mjukt mothåll så skall väl "vecken" bli mindre om du däremot har en hård hammare och ett hårt mothåll så blir ju "vecken" eller plåten större. vet ej om jag tillför din tråd något men jag skriver ändå.

när man böjer en u-profil så kommer ju sidorna att bli större/längre - det är därför jag tror att plåten i "vecken" måste krympas

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Går det att bygga om verktyget så du har "sidosläpande hjul eller plattor" som ligger där "böjhjulet" är i kontakt med listen. DEt kanske blir buckligt ändå men inte så stora bucklor.

En annan sak måste sidorna på listen var så stora. kanske halva antalet mm i sida?

Citat:plattor" som ligger där "böjhjulet" är i kontakt med listen.

"Plattorna" trycker mot listen vid hjulet dvs avståndet mellan plattorna och listen är ca 0,1 mm. Jag smorde även med diskmedel där plattorna tog i listen.

Metoden finns beskriven på sid 138-140 i Ron Champions bok.

Link to comment
Share on other sites

Det går att få bort dom där vecken om du gör på rätt sätt. Knepet är att "stänga" vecket och sedan bearbeta in vecket i i plåten igen. Spelar egentligen ingen roll vad du har för hammare eller mothåll som hävdats tidigare, men en snickarhammare blir kanske lite klumpig.laugh.gif

Svårt att förklara i ord, men kolla in den här videon så blir allt glasklart!

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Det går att få bort dom där vecken om du gör på rätt sätt. Knepet är att "stänga" vecket och sedan bearbeta in vecket i i plåten igen. Spelar egentligen ingen roll vad du har för hammare eller mothåll som hävdats tidigare, men en snickarhammare blir kanske lite klumpig.laugh.gif

Svårt att förklara i ord, men kolla in den här videon så blir allt glasklart!

hej antas

har skickat dig ett PM

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Ska satsa på att kröka billigt vin ikväll.

Nyss inkommen från verkstan efter att ha gjort om verktyget. Har breddat den del som trycker mot listen för att kanske kunna trycka tillbaka vecken alt. minska veckens storlek..

I morgon blir det nya tag i krökeriet. Har i allafall införskaffat nya lister till morgondagens övningar.

Konsulterade min klient, glasmästaren, idag. Han tyckte att böjningarna såg bra ut, han hade sett värre!! Men va fan, han är ju inte Locostbyggare och begriper inte bättre.

Jag har även haft funderingar på synpunkten i cealms inlägg dvs göra listen smalare i krökningspartiet. Ska fundera under nattens skönhetssömn eller mardröm.

Bifogar en bild på det modifierade verktyget. Svetsade förstyvningslister på båda sidorna för att förhindra att vecken böjer undan verktyget.

Jämför utförandet i bild i tidigare inlägg.

Ha en trevlig fredagskväll

Antas

Link to comment
Share on other sites

Uppdatering.

Har nu böjt en provbit av rutramslisten.

Följde cealms inlägg om att göra böjen smalare än rutlistens oböjda partier.

Monterade det modifierade "krökningsverktyget", avhärdade listen genom upphettning med gasolbrännare.

BÖJDE!

Nu gick det utmärkt!!

Blev några små veck, de syns på bilden som svarta tvärstreck där verktyget har tryckt. Vecken är dock så små att det nog bara är jag som kommer att lägga märke till dom.

Enl hustrun kommer jag ändå att peka ut dom till alla påtittare! Ack dessa kvinnor.

Går nu över till fullskaleförsök..........hmmm....spännande.

Antas

Fortsatt krökare.

Link to comment
Share on other sites

Godstjockleken är 1 mm, tror inte att det går att göra den tunnare.

Håller på med fullskaleprojektet nu, återkommer med resultatet.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Mjaaa...det blev sisådär. Fick knacka ner några veck med en kulhammare.

Det är nog bara att acceptera, blir inte bättre. På bilden är övre profildelen rak(nästan), den kommer att bli krökt när profilen limmas till glaset - tycker att krökt linje är snyggare än rak!

Nåja, det ska väl synas att det är ett hembygge - alltid någon tröst!

Nästa blir utskärning av ruta hos glasmästaren. Rutan limmas i listerna, hela "paketet" skjuts in i hållarlister (bilder kommer senare).

Lördagsnöjet, förutom ovanstående, har varit att göra färdig "bagageluckan" av vinylväv. Känner mej ganska nöjd med resultatet! Tyvärr tog tryckknapparna slut (fattas 2 st!).

Nästa steg i syeriet blir en tonneau, hustrun har motvilligt lovat att biträda.

Jodå, jag erkänner - det är för djä...ostädat!

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Idag har jag varit med om något intressant!

Har alltid haft lite ängslan och villrådighet i hur man skär till rutan av laminatglas.

Larssons Glas i Luleå fixade rutan snabbt, elegant och proffsigt.

Kunniga yrkesmän är guld värda när man har att göra med amatörer (=mej!).

Glasmästaren skar glaset på frihand (!)från ena sidan och sedan från motsatta sidan. För att bryta den sega filmen la han ut en sträng med rödsprit, tände på och si - den sega filmen smälte som smör i solen.

Limmet som fäster alulisterna till glaset måste härda ca 24 tim innan pressen kan lossas.

Kan knappt bärga mej innan jag får prova rutan på plats!

Antas

Klarsynt.

Link to comment
Share on other sites

"Rörhögens" däck är 205 mm breda medan skärmarna är 195 mm. Enl Vägverkets bestämmelser måste skärmen täcka hela däckets bredd - fattas alltså 10 mm på skärmarna! För att inte riskera underkännande måste alltså skärmarna breddas 10 mm (minst). I verkligheten har 10 mm ingen betydelse eftersom rullytan på däcket ligger väl inom 195 mm, men bestämmelser är bestämmelser!

Hur åtgärda!

Gjorde "gummibreddare" som fästes på insidan av skärmen, "skärmbreddarna kläms fast med alulister och dubbelhäftande tape. Inga nya hål är borrade i skärmarna utan fästhålen till skärmstagen används i vanlig ordning.

"Skärmbreddarna" kommer att följa "Formel 1 filosofin" dvs de ska bara fungera över mållinjen (=besiktningarna) sedan lossnar dom!

Antas

Gränstöjare.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror du klarar dig med anliggningsytan. Jag tog sån list man klämmer dit U.list gummi.

men de har aldrig kollat eller frågat nåt för efter SFRO så åkte den bort och var inte på vid reggningen.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror du klarar dig med anliggningsytan. Jag tog sån list man klämmer dit U.list gummi.

men de har aldrig kollat eller frågat nåt för efter SFRO så åkte den bort och var inte på vid reggningen.

ditt svar besparar mig lite arbete inför besiktningen

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Äntligen fri sikt!

Rutan är efter många mödor på plats. Nu fattas torkare och spolare.

Rutan kräver finjusteringar och tätning mot scutteln innan byggaren är nöjd.

Spolaranordning inköptes igår på Biltema - ny är billigare än begagnad från skroten!

Innan allt är klart blir det nog många demonteringar och monteringar.

Färden fortsätter mot nya djärva mål!!!!

(Jo, jag ska städa när vädret är tjänligt för att rulla ut "rörhögen").

Antas

Vill inte käka insekter som mellanmål (effekt av utan ruta).

Tillägg.

Beställde nyss torkarmotor + 2st torkararmar och 2st torkarblad. Med moms och frakt slutade det på 2 524,56 SEK.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Fylld och testad!

Hittills är det tätt, blandade även i spolarvätska för att sänka ytspänningen.

Däremot blev jag lite fundersam när jag kollade konstruktionen, det finns ingen ventil eller backventil för att förhindra vaccum när behållaren succesivt töms.

Slangarna måste vara satta på pumparna annars rinner vätskan ut ur behållaren.

Antas

Ej inkontinent (ännu).

Link to comment
Share on other sites

Hjälp!

Håller på ............Hmmm....måste på något sätt fixa "kilen".

Trälisten som jag håller i handen är placerad som rutan ska vara.

Antas

Vinklar till allt.

Min klient M fick inte igång sin svarv/fräs i tid.

Ovan nämnda "kil" fick en annan lösning.

Återigen fick kökets utensilier träda in.

Gjorde en kil av en skärbräda av nylon. Tog bandslipen och slipade till formen - gick utmärkt.

Köket har många användbara ting.

Antas

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Väck inte den björn som sover, konsekvenserna kan bli horribla!

Tror att vi skall utse dig till året´s locost kock, man kan använda skärbrädor till mycket

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Ärligt Antas, jag tror du fru är rätt härdad. Däremot skulle du troligen informeras med tydlighet och grundlighet om (hur god) maten (är.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...