Jump to content

Recommended Posts

Posted

Min klient, Fordmekanikern, har flyttat sin verkstad och får inte fram instrumentet, han har ställt tändningen på gehör för tillfället.

Extrakylaren är en baggis att ta bort om den visar sej onödig.

Jo, tändningen måste ställas.

Ställde en fråga på annat ställe på detta forum om tändinställning:

Jag saknar instrumentet för att justera tändningen på Ford 2,9 -88.

Det lär ska gå att nolla datorn om man bryter en kabel i kontaktblocket till datorn.

Någon som vet?

Därefter ska det gå att ställa in tändläget med stroboskop.

Jag talade med yngsten igår (han bor i Västerås), han sa att det är en brun (Ford brun=jord) kabel på kontaktblocket till styrboxen som ska kopplas ifrån. Vilket nr kabeln hade kom han inte ihåg. Urkopplingen skulle 0-ställa styrboxen och man kunde sedan ställa tändningen med stroboskop.

Har ställt samma fråga på Ford-forumet och skickat mail till "therealpinto".

Hoppas att någon kan ge svar.

Antas

Snedtänd.

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Du skulle ändå kunna kontrollera tändningen med stroboskop, bara för att se hur den står.Den kanske är bra.

Posted (edited)

Det finns en brun på stift 49 som ser misstänkt ut. den går till tändförstärkaren och är inkopplad ihop med Blå svart stift 16

detta på motor BRD/E/F 1986-1994 145hkr

Men har du styrbox så bör den ställa in tändningen år dig.

ja det ska vara på denna 15gr. 900rpm ej justerbart. boxen styr.

Ev. har du nån äldre motor?

BRC motor 12gr 800rpm styrs av motorstyrdon står det här också.

Edited by Thomas
Posted (edited)

Vad heter din motor?

BRG?

BRC

BRD/E/F?

Motorkod: BRD 1988

Ska motorn köras med kabeln (stift 19 brun) urkopplad? Stanna motorn, därefter koppla ihop, motorn 0-ställd och sedan ställa med stroboskop?

Yngsten sa något om att urkopplingen (stift 19) är en nödinställning.

Edited by Antas
Posted (edited)

19 är på Autodata svart/grön

Transmissionsanslutning.

Edited by Thomas
Posted

Det står att tändningen endast kan ändras med lämplig diagnosutrustning

Posted

Extrakyl med fläkt färdig.

Datafläkten hade för dålig kapacitet och såg inte ut att vara speciellt vädertålig.

Biltemas motorrumsfläkt täcker ca 50% av cellytan å andra sidan suger den rejält. Elen är kopplad så att den går samtidigt som stora fläkten.

OBS! Jag gjorde en sned invikning på yttre långsidan som täcker kylaren, detta för att säkerställa att inte skärmen tar i vid något tillfälle. Har även gjort en invikning (nedre kanten följer nedre ramröret)längst ner på sidoplåten för att få ett extra luftutsläpp. Extrakylaren är lätt demonterbar i sin helhet.

I morgon ska jag försöka "knöla in" det större expansionskärlet så att det ryms under huven men samtidigt är så högt placerat som möjligt.

Antas

Tar det kallt.

Posted (edited)

Min diskretion förbjuder mej att offentligt framföra orden som inte finns i SAOL!!!!

Håller på att göra konsoller till nya expansionskärlet, för att få plats måste en plåttriangulering ändras. Försiktigt, försiktigt kapade jag med kaprondellen - likt förb...blev delar av kabelhärvan till styrboxen kapad!

Idag ligger nerverna på utsidan.

Tror nog att jag ska gå ut och terapiklippa (!) gräsmattan.

Edited by Antas
Posted

Min diskretion förbjuder mej att offentligt framföra orden som inte finns i SAOL!!!!

Håller på att göra konsoller till nya expansionskärlet, för att få plats måste en plåttriangulering änbdras. Försiktigt, försiktigt kapade jag med kaprondellen - likt förb...blev delar av kabelhärvan till styrboxen kapad!

Idag ligger nerverna på utsidan.

Tror nog att jag ska gå ut och terapiklippa (!) gräsmattan.

Ibland går det fullständigt åt helvete - när man har fått lite distans till elendet så brukar man ju kunna skatta åt sina misstag - jag lider med dig! Du kan vara säker det dröjer inte så länge förrän du har glömt bort detta. Några timmar jobb så har du glömt detta.

kenneth

Posted

Ajdå, sånt är lätt hänt. :unsure:

Doktorn ordinerar: Lödkolv, tenn, krympslang och två koppar starkt kaffe, efter terapiklippningen av gräsmattan.

Posted

Var glad att det är sommar. Jag monterade dragkrok på 9-5:an mitt i vintern, jag menar, hur svårt kan det va? Skulle ju bara borras 4 st 12 mm hål i bilen och skruva lite, kablaget var med snabbkontakt och förberett från fabrik. Knappt lönt med handskar, var ju bara 5-10 minus. Borra i bilen, hmmm, konstigt med kopparfärgade borrspån? Japp, hade kört 12 mm borren rakt i kablestammen till allt bakom bakhjulen. Blev nog en 20 lödningar innan allt fungerade. Man kan ju tycka att en varning i instruktionen hade varit på sin plats. Köpte draget på Saab.

Posted

Läget under kontroll!

Kablarna är återställda - PUH!

Händelsen inträffade när jag skulle fästa bakre konsollen till expansionskärlet. Nu återstår "uppsnyggning" av kabelhärvan (igen!). Expansionskärlet är några millimeter på höjden från motorhuven. Jodå, det är lutning neråt till avluftningen på termostathuset, jag har mätt med vattenpass.

I mitt tycke är kylvätskevolymen väl liten. Medan färgen härdar tillverkade jag en "kylslang" av ett ben till ett databord och några rörstumpar. Volymen på detta är 98 cl, motsvarande för slang är 27 cl. En nätt volymökning på 71 cl! Om volymökningen har någon betydelse tvistar väl de lärde, det var i allafall enkel tillverkning.

Stökade i några "skräplådor" och hittade en borstlös datafläkt som visade sej passa exakt in i min "extrakyl". Tänker montera in denna, det kostar ju inget och "gratis är gott"!

Har fått mycket bra hjälp om tändningsinställningen av "therealpinto", bara jag får kylningen igång ställer jag tändningen.

Antas

Numera kontaktbar (äldsta sonen påstod att jag inte var kontaktbar idag!)

Posted (edited)

Idag har jag haft en intresserad åskådare tillika rådgivare till bilbygget.

Med den vingytan borde den lätt flyga på termiken och inte behöva fladdra så ini helv...med vingarna.

Nåja, den kanske inte har studerat meterorologi utan föredrar att motionera istället.

Bytet av kylare och expansionskärl har medfört att nya fästen måste konstrueras och tillverkas - mycket tillpassning blev det.

Har nu målat de nytillverkade fästena mm med 1-k färg, 2-k färg hade varit att föredra. 2-k färgen blir torr betydligt snabbare än 1-k.

Å andra sidan - varför ska man ha bråttom?

Antas

"Fjäril vingad syns i verkstan....flåt "Haga" står det visst i visan som man med målbrottsröst fick bröla i skolan.

Edited by Antas
Posted

Problemen fortsätter, när det ena löses tillstöter ett annat.

Tändningen är nu grundjusterad till 10 grader, justeringen har gjorts med stift 36 urkopplat ut styrboxen.

Efter återmontering av stift 36 pendlar T-läget mellan 12-13 grader. Motorn går fint och jämnt förutom att den på sedvanligt sätt kokar.

Kylsystemet rymmer ca 9 lit vilket är samma volym som donatorn.

Det problem jag har nu är att tomgångsvarvet är alldeles för högt, har ingen varvräknare inkopplad men jag tror att varvtalet ligger på 1500-2000.

Tomgången justeras av styrboxen och ska vara ca 900.

Någon som har information, tips och synpunkter?

Antas

Posted

Kokar motorn fortfarande? Bubblar det i den eller kan mätaren vara kaputt.

Tomgången. ja den regleras av tomgångsmotorn som får signal från ECU:n

Man ska ha gasspjället rätt justerat också. brukar vara nästan precis stängt.

Posted

Kokar motorn fortfarande? Bubblar det i den eller kan mätaren vara kaputt.

Tomgången. ja den regleras av tomgångsmotorn som får signal från ECU:n

Man ska ha gasspjället rätt justerat också. brukar vara nästan precis stängt.

Det bubblar i expansionskärlet, kan också bero på att jag inte lutade bilen bakåt (dvs hög front) när jag fyllde systemet=luft i systemet.

Vid denna körning hade jag monterat in termostaten, tidigare körde jag utan termostat vilket gick bättre.

Hur justeras gasspjället? Kan/ska TPCn justeras?

Posted

TPS ska också justeras in. Är din TPS kontakt eller resistor?

Kontakt klickar. och ska klicka när det går till tomgångsläge.

Gasspjället ska vara stängt. bara antydan på skruven anliggning så spjället inte sliter i huset utan precis går fritt.

brukar finnas just,skruv med låsmutter.

Men kan vara plombad.

Har du inte rört den så är det inte fel på den.

Men 1500rpm kan det bli om tomgångsmotorn inte funkar för den lägger sig då i ett läge där tomgången blir högre.den måste ha ström och fungera för att kunna ställa ner tomgången.(PS inte alla tomgångsmotorer är så här men de som fanns i slutet av -80 talet funkade så här i flest fall.

Posted

Tomgångsvarvet är fortfarande högt, minst 1500-2000 rpm.

TPS kan inte justeras, läget är givet med två bultar.

När jag drar ur kontakten till tomgångsmotorn händer inget, tog isär den och den inre delen är fullt rörlig. Om jag drar ur kontakterna för motorns temperaturgivare så ökar varvtalet.

Vad felar?

Posted

Är det ingen skillnad alls om du bryter tomgångsmotorn så är nog felet där.

När du har tomgångsmotorn inkopplad kan du klämma ihop slangen och se om motorn dör?

Har du fel kontakt på tomgångsmotorn? På en Opel gsi motorn så är det lätt att förväxla knacksensorns kontak med tomgångmotorns.

du kan plugga o ta bort tomgångsmotorn och öppna upp lite på spjället istället men får dålig kallstart tomgång.

Den sitter där också för att alltid ge "rätt " tomgångsvarv även med elsäten o elbakruta och full värme på m.m.m.m.mm.

Posted

"klämma ihop slangen" - finns ingen slang, den sitter direkt på plenumet.

"fel kontakt" - finns bara en kontakt, inga andra kontakter som passar finns.

"du kan plugga o ta bort tomgångsmotorn" - ska göra en täckbricka och prova detta.

Kan man koppla 12 V på kontakten och prova funktionen (demonterad tomgångsmotor)? Är den känslig för polariteten?

Posted (edited)

Du kan prova den så.

Har du ingen knacksensor? så kablarna blivit förväxlade menar jag ju.

jag kör utan tomgångsmotor= inga problem

och mindre som kan krångla hi hi :lol:

Edited by Thomas
Posted

Tillverkade en "bricka" och satte för hålet för tomgångsmotorn. Ingen förändring förutom att den gick sämre på lägre varv - fortfarande alldeles för hög tomgång.

Posted

ta fram burken med startgas och spreja runt alla ytor där tjuvluft kan misstänkas. Du märker direkt om varvtalet ändras.

Du har då alla mystiska fel som kan tänkas. Och några till.

Men det löser du!

Posted (edited)

Stigge, jag gjorde det för 10 min sedan.

Upptäckte att det höga varvtalet blev något lite högre när jag sprejade på plenumfötterna.

Börjar misstänka att det är distanserna mellan plenumet och insugningsplattan(vet inte om det heter så?).

I tidernas begynnelse fräste Micke A (du känner honom) ner fötterna på plenumet och överdelen för att det skulle bli lägre bygghöjd över huven. Det visade sej att det inte gick att skruva på plenumet med de lägre fötterna och jag fick då tillverka distanser av plast från skärbrädor, börjar misstänka att det läcker in tjuvluft någonstans där. Kommer ihåg att sonens Ford Ghia med samma motor hade samma problem med läckage mellan plenum och insugningsnågonting. Kollade för tre minuter sedan med honom och jovisst, han fick förhöjd tomgång - dock inte upp till 1500-2000 rpm.

Ska försöka få tag på ett nytt plenum någonstans - någon som har ett liggande i gömmorna?

Kampen går oförtrutet vidare!

Edited by Antas
Posted

Grannen tog denna bild i smyg när jag exponerade hästkraftsmusklerna denna eftermiddag, tur att bilden är suddig. Kan det vara accelerationen som ger oskärpan? Föraren med bar överkropp och bilen utan kläder ....hmm..kaross heter det visst.

I morgon ska jag göra en räd på lokala bilskroten för att försöka få tag på ett nytt plenum.

Posted

Motorn kan gå för varm för att den får tjuvluft och går magert.

Posted (edited)

Nyss hemkommen från Fyrkantens Bildemontering i Luleå.

Ford är inte Ford om man inte ändrar på konstruktionen mej jämna mellanrum. Om man är konspiratoriskt lagd kan man anta att det beror på att man, i god kapitalistisk anda, vill hålla försäljningen på hög nivå.

Plenumet på den V6 2,9 som jag plockade det från skiljer sej från min nuvarande motor. Här har man gjort en distansplatta mellan insugningsnågonting och plenumet. Jag tror att det går att kapa isär vid de röda linjerna och använda delarna som distanser på mitt nuvarande plenum.

"Syster, räck mej en peang". Operationen börjar snart! Ska nog ta en stärkande kopp kaffe först och filosofera över Fords företagsfilosofi.

Antas

Kapare

Edited by Antas
Posted (edited)

Inga glädjetjut har hörts härifrån ännu!

Tomgångsvarvet är fortfarande uppskattat till 2000rpm.

Har tagit ur stift 36 ur styrboxen och försökt justera tändningen. Enl "therealpinto" ska den då ställas på 10 grader, när jag ställer den på 10 grader är varvet konstant högt. För att få ner tomgångsvarvet till rimliga nivåer måste tändningen stå på 0-2 grader, problemet blir då puffar och ojämn gång.

Har haft permatex på packningarna mellan insugningsnågonting och plenumet. Startspray på alla slangar, plenumet mm - inga förändringar i varvtalet.

Har börjat tröttna på eländet och se mej om efter en annan motor trots att denna går bra förutom tomgångsvarvtalet och kokning.

Ventilerna är inslipade, sätena frästa, packningarna bytta men likt förb... fungerar det inte.

Edited by Antas
Posted

10 grader är vid 800 varv ca. på högre varv ska tändningen bli högre.

Det är inte insugspackningen?

Är spjället helt stängt?

Nån bromsservo uttag som inte är pluggat?

Helt klart så får den troligtvis tjuvluft.

Tomgångsmotorn är pluggad? Det behövs inte mycket tjuvluft för att den ska bråka.

spreja runt den med startgas. Eller med rostolja så borde den ryka, men blir kladdigt.

Posted

Inlägg 332 hjälpte inte i omgång. Om nej, gå då tillbaka till instruktionen i inlägg 332 för omgång 2. Hjälper inte det skippa inlägg 332.

Posted (edited)

10 grader är vid 800 varv ca. på högre varv ska tändningen bli högre.

Det är inte insugspackningen?: packningen bytt, allt åtdraget till rätt moment

Är spjället helt stängt?.: spjället är helt stängt (2 st)

Nån bromsservo uttag som inte är pluggat?: finns ingen servo (donatorn hade elektrisk servo)

Helt klart så får den troligtvis tjuvluft.: men var, eller annat....?

Tomgångsmotorn är pluggad? Det behövs inte mycket tjuvluft för att den ska bråka.: pluggade den med en bricka igår.Om jag drar ut kontakten till tomgångsmotorn händer inget. Har kollat att det finns ström till kontakten när tändningen är påslagen - OK.

spreja runt den med startgas. Eller med rostolja så borde den ryka, men blir kladdigt. : har sprejat överallt - inget händer.

På tomgångsmotorn är den inre "piggen" fullt rörlig. Har provat att ha enbart solenoiden inkopplad i kontaktstycket och slå på tändningen - ska den "slå till" då? Såvitt jag förstår är det en magnet som ska trycka in "piggen" i andra delen och därmed ge luft till tomgången, inget händer när jag slår på tändningen.

Kan man känna på den högra delen (solenoiden) om den slår till?

Edited by Antas
Posted

Har nu provat att koppla ström till de båda stiften med en mellanliggande säkring.

Ett svagt "klick" hörs och känns ibland, när jag tittar in i den vänstra delen (se bild) så rör sej inte "axeln".

Någon som vet hur det ska fungera? Ska den "tjonga till" när den aktiveras?

Börjar psykiskt förbereda mej på att överge denna motor till någon annan, inte roligt att "börja om från början" men vad ska man göra. Tycker att jag har provat ALLT men inget tycks fungera.

Posted

Oj då. Detta var en variant jag inte sett. har du bilder från sidan?

Men har du pluggat och absolut tätt? så ska den döööööööööööööööööööööö.

Posted

Har varit ut och provstartat igen.

Tomgångsmotorn borttagen och hålen igensatta med ett lock - ingen skillnad, fortfarande mycket högt tomgångsvarv.

Bytte TPS - ingen skillnad.

Posted

Finns inget som är kopplat till vacum förutom MAP-sensor, plenum, bränsletrycksregulator, ventilkåporna, tomgångsmotorn (via plenum).

Posted

Kom på en sak.

Kan det vara lambdasonden som ger felaktigt värde?

Kan man mäta den på något vis?

Posted

ja med digital voltmeter 0-0,8 volt där 0,5 volt är Lambda 1

Kan den suga via ventilkåporna? De brukar vara inkopplade Före spjället.

Posted

Jag har tidigare funderat på om ventilkåporna kan läcka, efterdrog dom i eftermiddags - allt satt som det skulle. Har också haft funderingar på att "stänga av" vacumet till ventilkåporna, hmmm....kanske borde prova det?

Kåporna är kopplade direkt in i plenumet, alltså efter spjället.

Posted

Efter spjället så suger den ju luft därigenom.

Innan spjället ska det vara så sugs det med insugsluften utan att störa gången. koppla ur dem och plugga på plenumet o prova. men plugga inte ventilkåporna för motorn måste andas annars blir det övertryck och oljan kan tryckas ut.

Posted

Tyvärr finns det inget uttag före spjället (eg. spjällen, det är 2 st), Fords konstruktion tar vacumet från plenumet.

Om det inte regnar (lite av det i norr denna sommar!) i morgon kommer jag att plugga vacumuttaget på plenumet till kåporna. Om detta skulle sänka tomgångsvarvet får jag väl arr. vevhusventilationen med oljeuppsamling till någon form av catchtank.

Jag vet vad som händer med ispropp i vevhusventilationen!!! Å andra sidan kommer nog "rörhögen" inte att köras så många mil på vintern.

Posted

Du tror inte att de går till luftrenaren original?

så där du kopplat in dem nu är till broms servot?

Posted (edited)

Vaknade i morse och funderade på vacum! Märkligt!!!!

Kom ihåg att det fanns en nippel på donatorns luftfilterbox, denna nippel hade ung. samma dimension som slangarna till ventilkåporna. Kollade på några bilder som jag tog vid slakten av donatorn.

På "rörhögen" har jag dragit ventilationen från ventilkåporna till ett Y där den 3:e slanganslutningen går till vacumuttaget under plenumet. Om jag minns rätt ska den 3:e slangen istället dras till nippeln på luftfilterboxen som på donatorn. Med denna dragning får jag endast ett svagt vacum för vevhusventilationen (via ventilkåporna)eftersom det kommer från "före filtret".

Frågan är vad fyller vacumanslutningen under plenumet för funktion? Ska jag plugga den?

Jo, som jag har dragit nu blir det om fordonet skulle ha vacumservo på bromsarna.

Bara det skulle sluta att regna kommer jag att provstarta igen - spännande!

Antas

Åker till gymmet i väntan på att Herran ska ha vänligheten att stoppa regnet.

Edited by Antas
Posted (edited)

Motorn kan inte svälja så mycket luft på tomgång som du får via ventilkåporna. 3-6mm hade varit lagom, max.

bara plugga det i plenumet. Det har nog varit till servo.

Jag har alla mina vevhusvent ner till en PET-flaska.

Vid besiktning ska det vara sluten vevhusvent och då kopplar jag in dem på luftrenarburken.

Edited by Thomas
Posted

När man sliter på gymmet brukar tankarna och svetten flöda.

Jag kom på att Ford använder samma motor till flera olika modeller, en del har vacumservo och en del har elektrisk servo. Vacumuttaget under plenumet borde vara till modeller med vacumservo. Slutsatsen blir att jag har kopplat fel (OTROLIGT!) och anslutit ventilationen från ventilkåporna till vacumet, de ska naturligtvis anslutas till luftfilterboxen eller en PET-flaska e.likn. Uttaget under plenumet ska pluggas.

Bara det slutar regna tänker jag provstarta omedelbart!

Antas

I väntans tider!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...