Jocke4U Posted July 14, 2011 Posted July 14, 2011 Klart man skall ha finkläder i bästa finrummet! Quote
r Anders Posted July 14, 2011 Posted July 14, 2011 Har haft fint besök från de oländiga regionerna söder om Dalälven."rAnders" (Anders Ö) från Västerås passade på att ta en kopp kaffe och vi kunde byta tips och ideér om bilbyggeri. Alltid intressant!Tack Anders för att du kom, gör gärna om det när befinner dej i dessa centrala delar av Riket.AntasKlädde mej fint och passande vid det celebra tillfället. Jag får tacka för kaffet & kollen av ditt bygge, det var intressant & trevligt. Lycka till inför de kommande besiktningarna. Quote
Antas Posted July 16, 2011 Author Posted July 16, 2011 (edited) Ikväll är en lyckokväll! Har fått hjälp av två fd. skomakare att få funktionerna förklarade på skomakarmaskinen. Det var inte det enklaste att förstå hur en maskin byggd år 1919 fungerar. Hustrun har nu blivit inspirerad att sy klädseln till stolarna till "rörhögen". Tror jag har nämnt det tidigare att klädseln utgörs av skinn från en slaktad skinnsoffa inköpt för 300 SEK. Riktiga skomakare som kan gamla maskiner är en sällsynt yrkesgrupp numera! Ansiktena är maskerade av sekretesskäl. Antas Edited May 10, 2012 by Antas Quote
Kilkenny Posted July 16, 2011 Posted July 16, 2011 Jaha det är svartjobb förstår jag. :lol: Häftig maskin! Quote
Antas Posted July 16, 2011 Author Posted July 16, 2011 (edited) Haha....här uppe är det alltid ljusa sommarnätter, "svartjobb" är alltså omöjligt 24 tim/dygn. Vänta bara till vintern då...... Edited July 16, 2011 by Antas Quote
Antas Posted July 21, 2011 Author Posted July 21, 2011 Första motorstart efter 7 år skulle ske ikväll. Min klient M (fd Fordmekaniker), imponerande motorkunnig och kompetent, var psykiskt stöd och bisittare! Tyvärr visade det sej att bränslet läckte i banjobultarna när trycket byggdes upp. Åtgärd: byta koppar- till alupackningar samt bättre slangklammer på högtrycksslangen. Tändsystemet ger gnista, tändläget grovinställt, bränslepump går igång vid T+, oljetryckslampa fungerar (VIKTIGT!). Lägg märke till "starttanken" på 5 liter. Matchen mot maskinen fortsätter i morgon. Fixat handbroms idag - tom den fungerar! Antas Torrkör kanske till i morgon. Quote
Antas Posted July 23, 2011 Author Posted July 23, 2011 Sitter och funderar över den ofattbara tragedin i Norge. Bränslesystemet är nu tätt, behöver psykiskt stöd från min fd Fordmekaniker inför första uppstart. Handbromsen är på plats och fungerar. Detta är bagateller jämfört med det som skett i Norge, mina tankar går till alla skadade, anhöriga, vänner och bekanta. Antas Quote
Antas Posted July 26, 2011 Author Posted July 26, 2011 (edited) Jaaaaa!!!! Efter 7 år körde jag första gången, iofs bara runt kvarteret men ändå! Motorn går hyfsat, måste justeras en del. Enda problemet är att den kokar snabbt. Öppnade locket till termostaten och där fanns ingen kylvätska - torrt! Tog bort termostaten - fortfarande ingen kylning. Har ställt fråga om kylsystemet tidigare: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=9273 Kylaren blir het, vattnet kokar över i expansionskärlet(Volvo 740). Nedre kylslangen (mellan kylarens nedre anslutning och vattenpumpen)delas i ett T-rör som går till expansionskärlets grövre anslutning. Anledningen till T-röret är att jag fick rådet att systemet skulle fyllas nerifrån. Jag börjar bli misstänksam mot T-röret. Slangdelen mellan kylaren via T-röret till expansionskärlet är het medan slangdelen mellan T-röret och motorn bara är ljummen. Alla andra slangar och kylaren är heta. Om jag tar bort T-röret var ska då den tjockare slangen till expansionskärlet anslutas? den smala slangen på expansionskärlet går till övre delen på termostathuset. Den lokala Fordverkstan har ingen kunnande om dragning av de olika kylslangarna. Edited May 10, 2012 by Antas Quote
Morty Posted July 26, 2011 Posted July 26, 2011 Går vattenpumpen på rätt håll? Är du säker på att du inte har en luftficka i kylaren? Din principskiss stämmer ganska bra med hur man brukar koppla ett kylsystem. Quote
Antas Posted July 26, 2011 Author Posted July 26, 2011 Allt är monterat som på donatorn, alltså rätt rotationsriktning. Kylaren har ett lock som går att öppna, har släppt ut luft den vägen förutom via expansionskärlet, kylaren är helt full. Kan jag plugga den tjocka anslutningen på expansionskärlet och ta bort T-röret? Quote
cealm Posted July 27, 2011 Posted July 27, 2011 Antas: Hej brorsan!!! Kan faktiskt säga så för jag kom ju på mycket sent omsider dvs när det fixat sig för dig med "skrammelplåten vid motor och växellåda. Jag hade ju samma sak på V8 bilen. Det här med kylaren, kanske inte torrt men väl ett h-vete med att vattenet siger och sjunker och är allmänt otrevligt och rinner över i tid och otid har jag på V8an. Som sagt Brorsan. Vad gör vi? Har en släktträff eller tar vi en 25 liter hydropress eller en 300-liters hydrofor och monterar högt dock ej over 3,15 meter för min del pga en järnvägstunnel i Arboga som jag vill punna passera problemfritt genom. Hela mitt kylsystem utom Volvos exapansionskärl är nytt och ett flöde som Räddningstjänstens brandbil skulle bli imponerad av. Lika fullt så är det oroligt i expansionen. Det här finns nog resonerat om i min V8 tråd om jag kommer ihåg rätt. Men aldrig någon riktig lösning. Jag kan "kylfläkta ner problemet" men tryckhöjningen så slangar blir som frukostkorvar försvinner inte pga elfläkten som förresten den också skall monteras om till sugande, lika CealmSeven. Quote
Thomas Posted July 27, 2011 Posted July 27, 2011 Kan kan du men om det tappar vatten så fylls det inte på sig själv. felet är inte där. är dina kylarlock helt täta? blir även nedre kylarslangen varm? kyler fläkten som den ska? sitter termostaten på rätt håll? (inte upp och ner) Om detta är okej så har du fel på impellern i vattenpumpen, de kan lossna o rosta sönder. man ska inte köra utan termostat för vattnet kan gå så snabbt genom kylet att det inte kyler. om du har kylarens lock öppet,ser du någon cirkulation på vattnet?(när inte termostaten är där. Quote
Antas Posted July 27, 2011 Author Posted July 27, 2011 (edited) "sitter termostaten på rätt håll? (inte upp och ner)" . Menar du rättvänd dvs vänd åt rätt håll? Ah....nu kom jag på hur du tänker! På Scorpion sitter termostaten lodrätt och inte horisontellt. Jo den sitter åt rätt håll. Ringde Norrb.Bildemontering AB i Älvsbyn och frågade om dom hade en Scorpio 2,9 i lager. Nej det hade dom inte! Trots min höga ålder drog jag mej till minnes att jag hade sett en rostig Scorpio 2,9 inne på en gård i Luleås utkanter. Chansade och for dit. Trevligt folk, de blev förvånade och intresserade av projektet. Skrotbilen undersöktes noggrant och det visade sej att kylslangarna på "rörhögen" var dragna på samma sätt som originalet. Har kollat med vattenpasset att expansionskärlet är högsta punkten och det är det. Avluftningsslangen som går från termostathuset till expansionskärlet går i en båge neråt innan det går upp i övre uttaget på kärlet. Tänker räta ut den så att det inte blir några neråtböjar på denna och prova igen. Det finns ju en teoretisk möjlighet att neråtböjen förhindrar att luften i topplocken inte kommer ut. Rapport kommer senare. Antas Med överhettat huvud. Edited July 27, 2011 by Antas Quote
Thomas Posted July 27, 2011 Posted July 27, 2011 jag menar känselkroppen på termostaten är in mot motorn och inte mot kylaren. den ska känna av det varma vattnet. det vore ingen dum ide att plocka av vattenpumpen o titta på den. Quote
Thomas Posted July 27, 2011 Posted July 27, 2011 Kan din kylare vara kass? full med avlagringar o skit Quote
Antas Posted July 27, 2011 Author Posted July 27, 2011 (edited) jag menar känselkroppen på termostaten är in mot motorn och inte mot kylaren. den ska känna av det varma vattnet. det vore ingen dum ide att plocka av vattenpumpen o titta på den. Inte lätt att få tag på en packning till denna motor. Kylaren och alla slangar blir varma så det förefaller som om pumpen fungerar. Känselkroppen är vänd in mot motorn. Edited July 27, 2011 by Antas Quote
Antas Posted July 27, 2011 Author Posted July 27, 2011 Kan din kylare vara kass? full med avlagringar o skit En möjlighet som jag har funderat på. Håller på att spola hela systemet fram och tillbaka, från början kom det lite rostvatten men blev snabbt rent vatten. När jag köpte kylaren spolade jag igenom den med kylarrensning. Quote
Thomas Posted July 27, 2011 Posted July 27, 2011 packning kan du knacka själv. känner du om kylcellerna blir varma över hela ytan? och även returslangen Quote
Antas Posted July 27, 2011 Author Posted July 27, 2011 Hela kylaren och alla slangar blir varma. Ska lyfta fronten högt och fylla systemet genom avluftningsslangen på termostathuset. Detta för att försöka eliminera ev luftfickor. Quote
Antas Posted July 27, 2011 Author Posted July 27, 2011 (edited) Inga förbättringar efter åtgärder enl föregående inlägg. Fanska...kokar fortfarande! Ska uppsöka lokala bilskroten i morgon, Mercedes lär ska ha kylare av samma yttre dimensioner men tjockare cellpaket. Idag när jag skulle spola igenom block och kylare gick det naturligtvis inte att ansluta trädgårdsslangen. Fick tillverka en adapter. Antas Tar det coolt. Edited May 10, 2012 by Antas Quote
Morty Posted July 27, 2011 Posted July 27, 2011 Hur lång tid tar det innan den kokar? Ofta får man låta den stå väldigt länge eller köra riktigt hårt om man ska lyckas med så vidare något inte är heltokigt och trasigt. Quote
Amoz Posted July 27, 2011 Posted July 27, 2011 Hmm, kom på att jag haft liknande fel, men jag råkade byta topplockspackning, innan jag bytte locket på expansionskärlet. Motorn hann bara komma upp i arbetstemperatur så tryckte den ur sig "halva systemet". (Bruksbilen, SAAB 9000) Det hjälpte alltså inte med byte av topplockspackningen, utan var locket som var boven i dramat. En av ventilerna i locket hade hängt sig i öppet läge, det blev inget övertryck i systemet.. Tror att vatten kokar fortare i ett öppet system än i ett slutet.. Kanske ett tips? Mvh /Johannes Quote
Thomas Posted July 27, 2011 Posted July 27, 2011 blir hela kylaren varm inklusive returslangen så är där cirkulation. Men vad har du för fläkt? Är det väldigt varmt så klarar den kanske inte att kylar ner motorn. men fartvinden skulle klara det. Större kyl och/eller bättre fläkt är nog svaret. Vad är det för kylare du har? Quote
Antas Posted July 27, 2011 Author Posted July 27, 2011 Hela kylaren blir varm och båda slangarna också. Kylaren kommer från en Toyota Starlet och fläkten från Audi. Fläkten är kraftig och suger genom kylaren. Vid högre fart än en kort och olaglig rundsväng runt villakvarteret kan det nog fungera men det måste ju även kyla i trafikköer mm. Quote
Jocke4U Posted July 27, 2011 Posted July 27, 2011 Även om det känns som det är något annat som är fel så kan jag bara säga att den elektriska vattenpumpen med fläktstyrning som jag har verkar fungera mycket bra (Davies Craig EWP 115 och 8020) Quote
Antas Posted July 27, 2011 Author Posted July 27, 2011 (edited) Plussar (=dubblerar) den på ordinarie vattenpumpens flöde? Går den kontinuerligt eller bara när elektriska kylfläkten går? Var har du den monterad? På nedre eller övre kylslangen till kylaren? Har du någon bild? Edited July 27, 2011 by Antas Quote
Thomas Posted July 27, 2011 Posted July 27, 2011 Jag tror inte flödet är problemet. Kylaren är väl för en 1,0 liters eller liknande och din motor 2,9l. den har för liten kylförmåga helt enkelt. om du spolar kallvatten på kylaren utan att fläkten är inkopplad så borde det hålla motorn kall. då ser du om resten är ok. Quote
Tabac Posted July 27, 2011 Posted July 27, 2011 Hela kylaren blir varm och båda slangarna också. Kylaren kommer från en Toyota Starlet och fläkten från Audi. Fläkten är kraftig och suger genom kylaren. Vid högre fart än en kort och olaglig rundsväng runt villakvarteret kan det nog fungera men det måste ju även kyla i trafikköer mm. Hallå ! Kylaren på din bil kommer från en Toyota Starlet. Fabriken har dimensionerat kylaren till en mindre motor och du har en större motor. Ford V-6. Hur många liter vatten rymmer din kylare ?? För mig så verkar det helt klart att din kylare är under-dimensionerad ! En större volym kylarvatten hjälper till att hålla temperaturen nere. Mitt förslag är att byta till en kylare från en bil med större motor. Ett annat förslag är att gå till en Kylarfabrik och förklara problemet- och låta dom ta fram ett tjockare cellpaket. Quote
Antas Posted July 28, 2011 Author Posted July 28, 2011 Enl alla rekommendationer jag har fått ska kylaren räcka till men jag har nu gjort erfarenheten att den inte har tillräcklig kapacitet. Under dagen kommer jag att uppsöka den lokala bilskroten för att kolla på kylare. En granne nämnde att Mercedes kylare för dieslar är liten och tjock. Har gjort en mall av papp inom vilken kylaren ska rymmas. Såg någonstans en bild på "extrakylare" av värmepaket monterad på sidan av bilen. Någon som känner igen detta eller vet något om det? Antas Varmt i Luleå (vädret alltså!) Quote
Jocke4U Posted July 28, 2011 Posted July 28, 2011 Plussar (=dubblerar) den på ordinarie vattenpumpens flöde? Går den kontinuerligt eller bara när elektriska kylfläkten går? Var har du den monterad? På nedre eller övre kylslangen till kylaren? Har du någon bild? Nej,den elektriska pumpen skall ersätta den remdrivna annars kommer det bli konstigt flöde. Detta kan göras på olika sätt 1) Koppla bort remmen till rem-pump men låt den vara intakt i övrigt 2) Koppla bort remmen till rem-pump och ta bort impellern 3) Ta bort vattenpumpen helt 2 eller 3 är att rekommendera. Jag gjorde 3:an Inloppet till pumpen är kopplat till undre kylaranslutning och mellan dessa är expansionskärlets "matning" kopplat. Termostaten är borttagen. Det funkar så att man ställer in vilken måltemperatur man vill ha (jag har 85 grader). När motorn håller på att värmas upp så körs pumpen i pulser (10 sek på, 30 sek av). När tempen är -20 grader från måtemp körs tätare pulser (10 sek på och 10 sek av). Vid -5 grader från måltemp körs pumpen kontinuerligt med linjär hastighet och fullt flöde vid måltemp. När man når måltemp eller ligger över, då startas kylfläkten. Har kylare från MB 190. Dock saknar jag idag täckplåtar runt kylare och behöver såklart köra mer med den i olika situationer för att se att det funkar 100% Har ingen jättebra bild men här är en Pumpen sitter under expkärl med den vita etiketten. Det silverfärgade röret är matning från expkärl Halvfärdigt Quote
Antas Posted July 28, 2011 Author Posted July 28, 2011 (edited) Shit! Lokala bilskroten har semesterstängt till 31 juli. Jag som hade tänkt få "rörhögen" i "ship shape" för att klä på den karossen och en del annat. Hmm...ska försöka få hustrun att sy klädsel till stolarna fram till skroten behagar ha öppet igen. Mtrl är rött skinn från en slaktad soffa. Har nämnt det tidigare, min lillasyster har broderat mitt märke i skinnet till ryggstöden. TACK "Jocke4U" det var bra information och TACK alla ni andra som bistår med erfarenheter och imponerande kunnande. Utan er skulle jag göra ännu mera misstag och fel, iofs är "göraomandet" intressant - om det vore mindre ofta förståss. Jag har aldrig träffat på ett forum med så hjälpvilliga och erfarna deltagare - heder över er alla! Antas I väntans tider. Edited July 28, 2011 by Antas Quote
cealm Posted July 28, 2011 Posted July 28, 2011 Med Jocke4U bild på kylaren kan du åka till Biltema och mäta dig fram till en passande kylare Köp inte en begagnad kylare. Tex. en ny Volvo 240/740 kylare hos Biltema=mindre än 1kkr Quote
Antas Posted July 28, 2011 Author Posted July 28, 2011 (edited) Igår var jag på Biltema och gick igenom deras sortiment - ingen passade. Om jag minns rätt är 240 kylaren för bred för att passa in i noskonen. Har nyss mailat till en kylarfirma i Jönköping för att efterhöra pris, typ och storlek på en nytillverkad kylare. Edited July 28, 2011 by Antas Quote
Jocke4U Posted July 28, 2011 Posted July 28, 2011 Dessa har ett gott rykte http://www.autokyl.se/ (tror dom har haft namnet Kylarjonsson tidigare) Quote
thlu Posted July 28, 2011 Posted July 28, 2011 En bekat till mig hade exakt samma bekymmer på sin folkracebil, saab 96 med ford v6:a. Han gjorde allt men kan tänka sig, och lite till. När alla tips o trix var slut gjore vi det omöjliga. Inget kunde ju bli sämre så vi flyttade övre kylarslangen till den nedre anslutningen på kylaren och den nedre slangen till övre anslutningen på kylaren. Vips så fungerade allt. Han hade en liten kylare monterad i bagageutrymmet med en elfläkt. Ingen extra vattenpump, fungrade utmärkt. Slutsats prova att Skifta slangarna, Även om det känns helt fel, skulle det fungra är det värt besväret. Quote
Antas Posted July 28, 2011 Author Posted July 28, 2011 En bekat till mig hade exakt samma bekymmer på sin folkracebil, saab 96 med ford v6:a. Han gjorde allt men kan tänka sig, och lite till. När alla tips o trix var slut gjore vi det omöjliga. Inget kunde ju bli sämre så vi flyttade övre kylarslangen till den nedre anslutningen på kylaren och den nedre slangen till övre anslutningen på kylaren. Vips så fungerade allt. Han hade en liten kylare monterad i bagageutrymmet med en elfläkt. Ingen extra vattenpump, fungrade utmärkt. Slutsats prova att Skifta slangarna, Även om det känns helt fel, skulle det fungra är det värt besväret. Ah...det där är värt att prova - kostar ju inget! Återkommer med rapport. Quote
Thomas Posted July 28, 2011 Posted July 28, 2011 Här har du mått på kylare men jag tror det är Cellpaketsstorlek. så plussa på för tankar. Mb190 har små o BMW 3 serie även med 6-cyl t.ex 325 380x327mm http://www.malmobilkyl.com/ jag hade en gång en P1800 med 3,3ltr B30 motor i (Går i Skellefteå nu) där räckte inte volvo 740kylet så Nättraby kylarverkstad gjorde en med truckcellpaket. truck finns med B30 och en truck har ingen fartvind. den var tjockare med 3lager celler ist. för 2 och jag tror några fler rader men kylproblem fanns aldrig mer så effektiv var den. Quote
Antas Posted July 28, 2011 Author Posted July 28, 2011 Har skickat mail till "autokyl" och "malmöbilkyl". Quote
Thomas Posted July 28, 2011 Posted July 28, 2011 En alukylare i samma storlek kyler bättre än mässing och en gammal kan vara full med avlagringar och tappa 50% lätt. Min veteranbil Sunbeam alpine hade lite problem så jag slängde i en diskmaskintablett och körde nån mil o spolade sedan ur skiten och oj vad ren kylaren blev, nu såg man cellerna utan avlagringar och kylproblemen har inte uppstått nåt mer. Quote
Antas Posted July 28, 2011 Author Posted July 28, 2011 Smart! kan vara värt att prova detta också. Quote
Thomas Posted July 28, 2011 Posted July 28, 2011 Vanligaste problemet är att en del av cellerna i kylet är igensatta så kylkapaciteten är begräsad mot ett friskt kyl. Händer om man ex använder kalkhaltigt vatten till kylarvätskan eller inte byter kylarvätska enligt föreskriften. Starta upp motorn kall och känn med handen på cellerna över hela kylet,eller mät med infraröd termometer blir vissa sektorer varmare snabbare än andra så är det problem med flödet. Är det skit/slam kan backspolningar och körning med en dos maskindiskmedel hjälpa. Är det kalkbeläggning så är det lika bra att byta kyl. Och i ditt fall Antas så har du nog för liten kylkapacitet men det var bara tips i allmänhetJag kör alltid med destillerat vatten. finns på t.ex. mekonomen i dunk 4-5l. Quote
Antas Posted July 28, 2011 Author Posted July 28, 2011 En bekat till mig hade exakt samma bekymmer på sin folkracebil, saab 96 med ford v6:a. Han gjorde allt men kan tänka sig, och lite till. När alla tips o trix var slut gjore vi det omöjliga. Inget kunde ju bli sämre så vi flyttade övre kylarslangen till den nedre anslutningen på kylaren och den nedre slangen till övre anslutningen på kylaren. Vips så fungerade allt. Han hade en liten kylare monterad i bagageutrymmet med en elfläkt. Ingen extra vattenpump, fungrade utmärkt. Slutsats prova att Skifta slangarna, Även om det känns helt fel, skulle det fungra är det värt besväret. Rapport. Kopplade om slangarna och körde systemet "baklänges". Tiden innan det började koka över i expansionskärlet blev något längre men det kokar fortfarande. Det är bara att inse att kylaren är för liten. Jakten på lämplig kylare har börjat! Är tacksam för alla förslag förutom de som redan har lämnats.....hur blev svenskan här? Självklart är jag tacksam för de förslag som redan har lämnats också! Quote
cealm Posted July 28, 2011 Posted July 28, 2011 Kör du elfläkten för fullt också och ändå problem? På CealmSeven V8 så fungerar systemet om jag kör elfläkten. Då trycker jag "motorn kall" så med en tremostart skulle det klara sig skapligt men det är en orolig kylning så åtgärder måste till ändå. Quote
svante Posted July 28, 2011 Posted July 28, 2011 Jag kör med MB190 kylare och har även jag vissa kylproblem... Den lösningen jag har fått av kompisar är att täta upp på insidan av noskonen så inte luften kan smita förbi. Nästa utväg är att lägga in extra luftintag på ovansidan av noskonen. Tänk även på att den luft som du pressar genom kylaren måste ut också, saknas rejäla luftutsläpp så bildas övertryck i motorrummet och det kyls inte alls.. Quote
Thomas Posted July 28, 2011 Posted July 28, 2011 (edited) Antas motor kokar när den står stilla. Edited July 28, 2011 by Thomas Quote
Thomas Posted July 29, 2011 Posted July 29, 2011 Var och kollade en Audi S2 idag 350hkr original med Turbo. kylet var ca 55cm högt och 40cm brett med uttag för en extra liten kylare som ett värmeelement ung. att använda i tropikländer. En liknande sån? lutande. Audi 90 har små och har även 2,3ltr motor 20ventilers och ger 170hkr element 470x377 Quote
Antas Posted July 29, 2011 Author Posted July 29, 2011 Lokala skroten öppnar på måndag efter semesterstängningen. Kommer att "hänga på låset" för att kolla vad de kan ha för "godbitar" på lager. En klient tipsade idag om en kylarverkstad i grannstan (Piteå). Ringde upp och ägaren svarade trots att de hade semesterstängt. Om det inte löser sej lovade han att jag kunde komma dit nästa vecka för att hitta på någon lösning. Han informerade att egentligen är cellpaketet på Scorpion bara lite större än mitt nuvarande men på Scorpion var övre och nedre tankarna mycket större vilket gav större kylvätskevolym. En fördel på V6-or var om in/utlopp sitter diagonalt på kylaren för att "tvinga" vätskan att gå igenom hela cellpaketet. Min nuvarande kylare har in/utloppen på ena gaveln! Quote
Antas Posted July 29, 2011 Author Posted July 29, 2011 Jag kör med MB190 kylare och har även jag vissa kylproblem... Den lösningen jag har fått av kompisar är att täta upp på insidan av noskonen så inte luften kan smita förbi. Nästa utväg är att lägga in extra luftintag på ovansidan av noskonen. Tänk även på att den luft som du pressar genom kylaren måste ut också, saknas rejäla luftutsläpp så bildas övertryck i motorrummet och det kyls inte alls.. På bilden längre upp ser du mina tätningar runt noskonen, planen är att täta ytterligare med "packningar" tillklippta av liggunderlag (slutna celler), fästes med dubbelhäftande tape. Utsläpp från motorrummet har jag med stora "gälar" på karossidorna runt motorrummet. Det som går in måste också ut. Quote
Antas Posted July 30, 2011 Author Posted July 30, 2011 (edited) Medan jag väntar på en gudomlig lösning på kylproblemen passar jag på att göra en del annat. Märkte när jag på den kvarterslånga provkörningen att Hardyskivan tog i på något ställe när jag drog på/bromsade. Analysen visade att kardantunneln var för trång. Fick göra en "bula" för att ge mera rörelseutrymme. Nästa objekt blev att dissekera hustruns (får väl ett påhopp av någon feminist för detta uttryck!) stektermometer. Tänkte använda den för att mäta temperaturen på diffen. Röret som känselkroppen är monterat i kapades försiktigt och mätsonden frigjordes. Känselkroppen kommer att placeras i ett borrat hål i oljepluggen (ej genomgående). Edited May 10, 2012 by Antas Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.