Jump to content

Recommended Posts

Posted

En intressant dag efter att ha plågat kroppen på gymmet.

Kommer nog att följa Christer J´s information om strömbrytare.

Självklart kunde jag inte undvika att undersöka spåret om hydraulisk brytare på bromsröret.

Jodå, Volvo kunde beställa en sådan till det facila priset av ca 350 SEK. For till Auto Ohjanperä OY, de kunde ta fram samma kontakt för 59 SEK!!!! Nu visade det sej att gängen var konisk (M1/8X27NPTF) och ingen 3-vägsanslutning fanns som passade. Fick rådet att fara till HydroScand för att kolla om de hade någon passande 3-vägsanslutning, tyvärr hade dom ingen.

Kjell&Company hade microbrytare för 29 SEK, den hade både slutande och öppnande funktion genom att välja ett av två stift.

Nu ska jag ut i verkstan och löda jordledningar på bränslerören.

Antas

Hustrun bromsar och jag gasar!

Jag borrade och gängade rätt in i huvudcylindern längst fram och drog i en kontakt från en gammal folka:)

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jag borrade och gängade rätt in i huvudcylindern längst fram och drog i en kontakt från en gammal folka:)

Smart men trist för Folkan!

Jag gillar "Locost!"

Posted

Smart men trist för Folkan!

Jag gillar "Locost!"

D gjorde nog inget den ligger i en container op återviningen nu, d va ändå bara en sönder rostad bottenplatta men Mekonomen har nya kontakter:)
Posted

Rätt bil på fel plats!

Min första bil var en bagge, blir nostalgisk.

Antas

På väg till gymmet.

Posted

Antas: Liten rättelse du stavade fel i ditt förra inlägg --->>> skall vara grymmet

Posted (edited)

Nu är kabelhärvan "uppnystad". Gick bättre än vad jag hade förväntat mej, för säkerhets skull hade jag inövat ytterligare ett antal svordomar- vissa på icke-nordiska språk.

De behövde dock inte användas till omgivningens besvikelse.

Hög 1 är allt kabelage till ABS systemet-kastas!

Hög 2 är kabelaget till allt akter om framdörrarna inkl dragkrokskablar-kastas!

Hög 3 är det som återstår. Ur denna tänkte jag använda allt användbart. Bakljus, bromsljus bak och blinkers bak dras nytt men kopplas in på manöverkablar ur denna hög.

Märkligt hur smutsiga kablar blir ur en donator som bara har gått 20 000 mil. Samtliga kontakter och kopplingar kommer att rensas med oxidrengöring.

Förhoppningsvis fortsätter koppleriet i morgon (om jag överlever matchen Luleå-Skellefteå förståss!).

Antas

Elsanerare

Edited by Antas
Posted

ja du antas - det här med elen tar en "djävla" tid - visserligen är det lika skönt för varje kabel som kommer på plats - men de skall ju också sättas fast på något sätt - skall jag dra så eller si - om man har gjort det en gång tidigare så hade det gått mycket fortare

kenneth

Posted

Ibland har jag anfäktas av tanken att göra allt nytt istället för att använda donatorns.

Tror nog att det blir en blandning Fords och egentillverkat.

Posted (edited)

Detta med elen var fan i mej (ursäkta kraftorden!) inte det enklaste!

Håller på att våndas inför att överge dontatorhärvan och göra så mycket som möjligt efter eget huvud. Har tagit bort farthållare, centrallås, uppvärmda säten, uppvärmda front och bakrutor, innerbelysning och en massa annat onödigt "krafs och lullull".Trots det tycks volymen kablar inte minska.

Svägerskans SAAB 900 (fick den gratis!) har också slaktats, ur den har mycket och många kablar räddats. Kablarna är av olika färg och märkning och passar bra till eget elsystem.

Funderar på att använda en släpvagnskabel (7-ledare. 1,5 mm2/ledare) mellan scutteln och bakpartiet för bränslepump (okänt W), bakljus (5+5+5W),blinkers (21W) och bromsljus (21+21+21W). Räcker 1,5mm2 för bränslepumpen? Bromsljuset används endast temporärt så där antar jag att det inte är några problem.

Den passande och tjusiga instrumentbrädan kommer från grannens parkettgolv. OBS! den är endast tillfällig, ska bytas mot något mera passande senare.

Antas

River och bygger upp.

PS.

Kopplingen har anlänt från England. Hurra!

Edited by Antas
Posted

Antas: CealmSeven Industries har som fabriksstandard 7-ledad 1,5mm2 kabel till bilens bakdel. kabelen ligger i ett spiralhölje som är fastsatt ovan på kardantunneln (också fabriksstandard). Då är det lätt att i den spiralslangen dra med en 2,5mm2 kabel till pumpen. Eller så kan du göra så här:

- V blinkers

- H blinkers

- Bromsljus

- Bakljus inkl skylt ljus

- Jord

Det är 5 kablar, du har två kvar som kan kopplas ihop till bränslepumpen.

Fast det kanske är smartare att ta en plus på 2,5mm2 och en jord på 2,5mm2 separat till pumpen.

PS Vinkelslipen är jättebra hjälpreda för att lossa bilelektronik, kablehärvor, instrumenbrädor, slangar plus mycket mer. Hälsningar från CealmSeven Industries dotterbolag "AB Varsam demontering)

Posted

Vi tycks tänka lika i spänningens värld.

När jag köpte 7-ledaren (Biltema) räknade jag antalet ledare och kom fram till att det borde gå att använda två ledare (1,5+1,5=3 mm2) för pumpen.

Vid slakten av svägerskan SAAB fick jag med en kabelslang (-rör) av användbar längd och dimension. Jodå, jag använde de finmekaniska verktygen vinkelslip, kofot och Tigersåg.

Donatorns eldimensioner tycks genomgående vara 0,75 mm2 i nästan alla kablar så varför skulle det då inte gå bra att använda 1,5 mm2 (utom till bränslepumpen förståss).

Jordning sker med korta ledningar direkt till chassit, behöver alltså inte nyttja en ledare i 7-ledaren till det.

Posted

Antas: Tigersåg, ja just, en sådan har jag. Den borde jag sågat sönder instumentbrädan med. Jag bröt och körde vinkelslip. Nästa bil då provar jag Tigersågen. Lovar!

-- Jordning sker med korta ledningar --- Hmmm, snålt och risk för dålig jord. Dra jordkabel hela vägen eller skyll inte på mig när du börjar klaga över dålig jord!

Posted

Citat:"Jag bröt och körde vinkelslip".

Jag uppmärksammade det på massakerfilmen värdigt regissörer som Roman Polanski och Hitchcock.

Jag har av bister erfarenhet lärt mej att jordningar ska bultas och ske mot renskrapad metall och helst med "taggbrickor".

"Av jord är du kommen och av jord"...osv som de gudeliga brukar uttrycka det.

Posted

Cealm om du inte får jord genom rambalkarna så är svetsarna för dåliga.

Ramen är med mm2 än kablarna.

Posted (edited)

Cealm om du inte får jord genom rambalkarna så är svetsarna för dåliga.

Ramen är med mm2 än kablarna.

Han brukar ju ha kreativa lösningar, han kanske har limmat istället för svetsat.

Edited by Antas
Posted (edited)

Ni grabbar är väl gamla nog att känna till Björnklister? Också en standardprodukt i firman.

Skämt åsido, biltillverkare i stil med volvo och Saab har jordningar lite här och var på bilen. Problemet är inte ramen och svetsarna det är anslutningen till ramen som ställer till det, inte år 1 kanske inte år 2, 3 4 eller 5 heller men rätt vad det är så har man inte skött anslutnignen till respektive från ramen och plopp där tog strömmen slut eller börjat pulsa och bete sig. Nä Antas, vad du gör med dina lysen bak bryr jag mig inte i men bränslepumpen skall ha egen jordning med kabel.

Edited by cealm
Posted

Björnklister hade man ju bara i skolan...bläää. Riktiga grabbar använde Karlssons Klister!

Skall överväga att dra en jordkabel direkt till batteriet från bränslepumpen så att man inte "åker på pumpen".

Posted

alla anslutningar kan ärga, men man kan fetta in dem och kabeln i kabelskon också och sätt jordpunkt där det inte är vattensprut.

Posted

Antas: Men Björnklister var godast att äta (jämfört men Karlsons Klister)

--- Skall överväga att dra en jordkabel --- Bra Antas, om du gör och inte bara överväger....

Posted

alla anslutningar kan ärga, men man kan fetta in dem och kabeln i kabelskon också och sätt jordpunkt där det inte är vattensprut.

Jag brukar spraya tunn rostskyddsvätska på jordpunkterna.

Posted

Med 4 meter 1,5 mm² ledare blir spänningsfallet ca 0,5 V om pumpen drar 10 A. Den drar säker mindre, men som exempel (min pump drog 7-8 A när jag mätte). 0,5 V kan jag leva med. Men visst, dubblar man till 3 mm² blir det 0,25 V spännignsfall. Detta är i teorin bör tilläggas, i verkligheten med kontaktpunkter osv blir det oftast lite mer.

Använd ramen som jordkabel, 25x2 rör har 184 mm² area ;)

Posted (edited)

---- Använd ramen som jordkabel, 25x2 rör har 184 mm² area ---

Ramen har mycket större area än så, det är inte bara ett rör ramen består av utan minst 8 stycken, 4 i ytterdelarna och 4 i tunneln, alla svetsade gemensamt.

Det är jordpunkterna jag vill lyfta fram och det är en helt annan sak än mm2 i ram. Det är en kabelsko som med tryck ansluts till ramen. Det finns många sätt att få tillräckligt tryck, tex svetsa fast en upp-och-ner-vänd M6 / M8 och dra fast en kabelsko mot eller ta en plåtskruv / självborrande skruv och klämma kabelskon mot ramen i både fram och bakdel.

Rätt utfört fungerar det bra men med väderpåverkan, vibrationer kan det blir "okontakt" och problemen.

Väl omhändertagna jord punkter vid pump och elcentral är bra men en egen pumpkabel är bättre om det är lätt att göra nu i byggnadsskedet.

Edited by cealm
Posted

jag svetsar fast jordpunkter och andra fästen. jag vill inte borra hål i onödan

Posted

Hej!

Ett litet tips: Swedol har kablar med 7*1,5mm2 + 1*2,5mm2. Då har man en färdig kabel med tillräcklig area för att mata bränslepumpen.

De har även andra kablar med 2-4 ledare och en med 12 eller 17 ledare (minns inte riktigt)..

//

JEK

Posted

Bra tips :thumbsup:

Jag ska försöka skrämma igång min motor efter alltför långt stillastående. Kommer köra pumpen en del för att kontrollera spridare, bränsletryck osv. Ska göra lite spänningsmätningar med olika areor för skojs skull.

Posted

Intressant!

Bra om du informerar om resultatet.

Antas

Lever ett liv i spänning.

Posted (edited)

Ett litet anspråkslöst tipps till alla som går i funderingar på att bygga bil.

Ta loss alla kontaktstycken från donatorn, lämna 10-15 cm av kablarna kvar i kontaktstyckena. Dessa kommer att behövas i "rörhögen".

När jag slaktade svägerskans SAAB 900 tog jag vara på kablar, kontakter, relän och strömbrytare mm. Enl min erfarenhet är det bättre kvalité på dem än på de man kan köpa på Biltema o. likn. butiker.

Många av donatorns (Ford Scorpio V6 2,9) och SAAB-ens el detaljer kommer till användning i mitt bygge. På Biltema och andra butiker brukar det endast finnas svart,röd,gul och blå kabel. Ur donatorn och SAAB-en fick jag mycket och många kablar i alla färger och dimensioner.

På bilden syns ett kontaktstycke med hållare ur SAAB-en som kom till bra användning vid kabeldragning till bak- och bromsljus, blinkers vä+hö samt bränslepump. Den blå, korta och tjockare delen, är kabelstumpar som inte används. Bränslepumpen (till vänster) matas med 3 mm2(1,5 + 1,5=3 mm2).

Antas

Förstår ingenting men kopplar ändå.

Edited by Antas
Posted

Sådär, mätte lite igår, skulle ändå flödestesta spridarna.

Förutsättningarna:

En biltemapump

Jord via chassit (normala jordpunkter, inget hokus pokus)

Plus till pumpen via normal längd kabel (från scutteln till längst bak, 3-4 m?). Ett relä var också på vägen.

Spänning på batteriets poler: 11,83 V

Spänning på pumpens poler med 1,5 mm² kabel: 11,57 V

Spänning på pumpens poler med 3 mm² kabel: 11,67 V

Kunde inte mäta med fler kablar utan att sabba min kabelhärva för mycket, men mer än 3 mm² är inte nödvändigt anser jag. De 0,16 V spännignsfall jag fick med 3 mm² lär ligga på andra ställen än i kablen (relä, kontaktpunkter, jordpunkter).

Mätte efteråt på batteriet igen och det var fortfarande 11,83 V.

Posted

Tack!

Det var intressant, eftersom jag har 3 mm2 (2x1,5 mm2)till bränslepumpen så förefaller det vara tillräckligt.

I morse när jag vaknade upp ur nattens koma kom jag på att djä....har glömt att dra kabel till tankgivaren!!!!

Kabeln från aktern till fronten är en gummiklädd 7-ledare, nu får den bruna kabeln (jordkabeln) överge jordrollen och bli ledare för tankgivaren. Jordningen blir via chassit.

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Årets första utrullning gick av stapeln idag! Självklart skedde detta celebra tillfälle med bistånd av grannens dotter, tur att det finns någon som är intresserad påhejare. Det mesta finns färdigt och klart att montera. Återstår att färdigställa elsystem och sprutlackering av skärmar och motorhuv (BRG= Brittish Racing Green) därefter SFRO2 och SBP. Håll tummarna!

Edited by Antas
Posted

Bra med rådgivare.

En av mina klienter har tidigare varit Fordmekaniker. Igår kom han för att kolla på mitt "eltrassel". I elschemat finns en "tröghetskontakt" kopplad i serie på en av kablarna till bränslepumpen. Jag har haft många funderingar vad detta var-kunde det vara en fördröjning i pumpdriften eller vad kunde det vara....? Gissningarna var många och kreativa!

Som den Fordmekaniker han hade varit identifierade han blixtsnabbt vad det var. "Tröghetskontakten" var en säkerhetsbrytare som bryter strömmen till pumpen vid häftiga rörelser av fordonet t.ex. vid kollision, vältning eller liknande. Han talade om att "buset" brukade sparka på bilar, effekten blev att de inte gick att starta. Ägarna/förarna kontaktade Fordverkstan och var fly förba....över att bildjä....helt plötsligt inte gick att starta. För de som visste om "felet" var det bara att trycka in den vita knappen på ovansidan av "tröghetskontakten". Jag har monterat den bakom ryggplåten och hoppas att den aldrig behöver träda i aktion. Om den utlöser pga vibrationer och skakningar (har hård fjädring!) är det bara att koppla förbi den med kontaktstiften.

Antas

Posted (edited)

Kort uppdatering.

Som Churchill en gång yttrade "This is not the end but perhaps the beginning of the end".

Börjar se slutet på koppleriet. Idag "provkörde" jag broms, blinkers höger-vänster-sidoblinkers, hel/halvljus, bakljus med skyltlykta och kylfläkt med alla relän. Tänker tvångsstyra kylfläkten med en strömbrytare förutom termokontakten, får väl se om det är onödigt jobb. Allt fungerade som om Gud skulle ha skapat systemet. Puh vilken lättnad!

Motorelen är klar före kommande helg. Nu återstår att "snygga upp" alla kabeldragningar, kapa bort allt överskott, försöka få in kablar i elslangar och fästa upp.

Koppling ska monteras vilket medför att motorn måste lyftas ur chassit för vilken gång i ordningen har jag tappat räkningen. Skärmar, noskon, motorhuv ska sprutlackeras i BRG. Tänkte göra det själv i "lackboxen" dvs partytältet. Lackeringssjälvförtroendet (vilket ord!) har fått en knuff framåt efter att ha läst på forumet hur några har sprutat själva.

Sedan är det dags att börja slutmonteringen, det mesta finns färdigt.

Bifogar en bild på nuvarande status på "eleriet", förefaller inte vara någon skillnad sedan jag började. Kan dock försäkra att det är massor av timmar bakom! Hustrun förb....eftersom jag har legat i sängen och läst kopplingsscheman på nätterna.

Min lillasyster håller på att brodera mitt "varumärke" i stolarnas ryggklädsel, en vapensköld med svenska färgerna längst upp och en stegrande ren i skölden (NEJ,NEJ- inget varumärkesintrång på Fe...ri!). Stolarna kläds med rött skinn från en soffa - Locost är ledordet.

När det blir dags för första motorstart hade jag tänkt "ropa i öknen" på min klient, fd Fordmekaniker. Känns tryggt att hans kunskap finns tillhands.

Antas.

Spänningen stiger, åtminstone till 12 V.

Edited by Antas
Posted

Ser ju bra ut, som ett elsystem ska göra :blink:

Posted

Antas: Jag kollade men cirka kl 3 i bilden ser det ut som du har en gul kabel son INTE övergår i ny färg 3 dm senare. Ville bara göra dig uppmärksam på detta så det inte är en felkoppling. I övrigt kan jag inte se något fel i koppling.

Posted

Personligen tycker jag att det förefaller ha visst släktskap med Lucassystemen.

Posted

Antas: Jag kollade men cirka kl 3 i bilden ser det ut som du har en gul kabel son INTE övergår i ny färg 3 dm senare. Ville bara göra dig uppmärksam på detta så det inte är en felkoppling. I övrigt kan jag inte se något fel i koppling.

Hahaha...hököga!

Det är säkert bara en kvarlämnad kabelstump, det säger jag alltid när det inte fungerar.

Posted (edited)

Den som klagar på Lucas har aldrig hanterat Magneti Marelli

//

JEK

Kört Engelska bilar i 25 år, i princip problemfritt, köpte sedan en Alfa Romeo 75..... :huh:

Edited by Panzer
Posted

Panzer har vid besök på swapmeet i Emmaboda lärt mej att Lucas må ha uppfunnit mörkret men magneti marelli ligger bakom discobelysningen......

Posted

Ha Ha den var bra.

Jag kan upplysa herrarna om att jag ägt en Ford Cortina GT med Lucas och rätt vad det var så blev det nån kortis i generatorn så det var som en eldkvast ur från brkre gaveln på likströmmaren.

Posted

Ägde en gång en "Hundkoja" som jag trimmade friskt. Köpte en BMC 1100 för 125 SEK som slaktades på motor/vx-låda, trimmade den också och monterade in den i "kojan". Gjorde om förbränningsrummen i topplocket varvid bilen gick som en raket. Fantastisk maskin!

Men då var det ju det där med elen. Framledningarna till hel/halvljus var väl dimensionerade, däremot jordningen var av modell sytråd. Engelsmännen måtte ha trott att elen förbrukades i lampan och det därför inte behövdes samma dimension på matningskabeln som jordkabeln.

I övrigt var bilen mycket uppskattad, ialla fall de gånger det inte regnade (vatten på tändkablar och fördelare!!!).

Antas

Positiv i det mesta men föredrar negativ jordning.

  • 2 weeks later...
Posted

Dagens byggeri har bestått i bl.a. testning av tank.

Hur mycket rymmer den inkl catchtank?

Elimentärt min käre Watson! Ställde tanken på en badrumsvåg och mätte hur många kilo=vatten den vägde full. Tara 16kg-vägd vikt 46kg, tanken rymmer alltså 30 liter. Samtidigt upptäckte jag några svetsporer som "svettades", återstår att fixa det.

Jo, jag vet! Bensin har en annan ytspänning och kan läcka men det blir en senare fråga.

Antas

Vattentankare

Posted

Dagens byggeri har bestått i bl.a. testning av tank.

Hur mycket rymmer den inkl catchtank?

Elimentärt min käre Watson! Ställde tanken på en badrumsvåg och mätte hur många kilo=vatten den vägde full. Tara 16kg-vägd vikt 46kg, tanken rymmer alltså 30 liter. Samtidigt upptäckte jag några svetsporer som "svettades", återstår att fixa det.

Jo, jag vet! Bensin har en annan ytspänning och kan läcka men det blir en senare fråga.

Antas

Vattentankare

hej antas

när jag svetsade tanken så "pluggade" jag alla in och utgångar - anlade tryck och stoppade ner den i badkaret i lägenheten - hustrun var inte på bästa humör men hon hjälpte till att trycka ner den i vattnet så att jag kunde markera eventuell lekage - sedan svetsa igen - åter in i badkaret efter dagens svetsningar - där det var hål "bubblade" det ordentligt. Nu skall jag snart fylla tanken med bensin "det är bara att hålla tummarna att det är tätt"

kenneth

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...