Libell Posted August 25, 2009 Posted August 25, 2009 Det ser ut som att du har hittat en lämplig slavcylinder till kopplingen ? Sen såg jag att du har monterat oljekylaren bakom vattenkylaren, kanske kommer att funka bra, men min erfarenhet (från banåkning) säger att det inte är någon nackdel att montera den framför kylaren för att få kalluft istället. :thumbsup: Quote
Gerhard Posted August 25, 2009 Author Posted August 25, 2009 Bilden är gammal den där cylindern får inte plats nu när torrsumpspumpen sitter på plats :thumbsdown: Ja troligen är det bättre med oljekylen framför, den här lösningen kom nog till mest för att jag kört på detta visset i ett par rallybilar innan. Har heller ingen koll på hur mycket oljekylning jag kommer att behöva. Hur stor kyl kör du med ? Quote
Triggerhappy Posted August 26, 2009 Posted August 26, 2009 Vilket torrsumpsystem kör du med? Jag har Nova´s grejer på min, kan lägga upp bilder på min slavcylinderlösning...förvisso otestad ännu men verkar mekaniskt riktig. Quote
Gerhard Posted August 26, 2009 Author Posted August 26, 2009 Jag kör med det från SBD och det är väl bara att det saknar sugslangar som skiljer. Det skulle var bra om du ville göra det. Quote
Libell Posted August 26, 2009 Posted August 26, 2009 Jag använder en 25 raders Setrab kylare, hade en 19 raders från början som inte riktigt räckte till vid varma dagar på banan. Nova´s kopplingscylinder funkar riktigt bra. Quote
Gerhard Posted August 26, 2009 Author Posted August 26, 2009 Jag har också en Setrab 25 raders vi får se om jag måste flytta den :wacko: Just nu känns det som man gärna skulle vara i den sittsen så man behövde flytta kylen, försöker få klart till SFRO1 nu. Quote
Triggerhappy Posted August 27, 2009 Posted August 27, 2009 Det skulle var bra om du ville göra det. Blir lite orolig när det gäller oljekylare...min e bara 16rader´s Mocal...kommer iofs få mycket luft. Mitt kopplingsarrangemang: Quote
Gerhard Posted August 27, 2009 Author Posted August 27, 2009 Megabusa och Triggerhappy det ser ut som Nova har flera lösningar ? Triggerhappy: Kör du med aluminium bult? Quote
Libell Posted August 27, 2009 Posted August 27, 2009 Triggerhappy´s är en Ducati (tror jag det var). Bilden från Marcus bil är Nova´s. Den har jag provat live och tycker den funkar bättre än mitt system. Quote
Gerhard Posted August 27, 2009 Author Posted August 27, 2009 Man ska kanske försöka få dit en cylinder med så stor diameter som möjligt så det blir mer pedalslag. Quote
Triggerhappy Posted August 27, 2009 Posted August 27, 2009 (edited) Min slavcylinder är mycket riktigt avsedd för Ducati, dock en eftermaknads med just större utväxling. http://cgi.ebay.co.uk/Ducati-Clutch-Slave-696-748-49-848-998-1098-Hypermotard_W0QQitemZ110404033627QQcmdZViewItemQQptZUK_Motorcycle_Parts?hash=item19b497dc5b&_trksid=p3286.c0.m14 Fixade även en banjobult med avluftning. Alu skruven på sump-pumpen skall bytas...de på kopplingsfästet får sitta... Kanske skall tillägga att jag har en AP 14mm huvudcylinder så jag hoppas få ett hyggligt slag totalt sett inte on/off koppling....men som sagt, vi får se vid provkörningen hur det går. Edited August 27, 2009 by Triggerhappy Quote
Gerhard Posted September 17, 2009 Author Posted September 17, 2009 I dag fick Super Busen komma ut för första gången. Tidigt på morgonen, men jag behvde inte ha någon väckarklocka idag :) En gammal profil längs gammla riksvägen(E4) var vårt mål. Den här bilden är iofs tagen på hemmvägen. Känns väl igen av många äldre. Som ni kanske gissat så var målet Stefan i Stavsjö för SFRO1 :racesmile: En mycket trevlig kille som bara hade ett par på pekanden. 1 Gå upp 5mm i diameter på pushrod stagen till framdämparna. 2 Rattstångs infästningen skall gå att skjuta framåt vid en olycka. Den anmärkningen är ju så man skäms :icon_oops: Har ju själv vart med och diskuterat det på någon annans bygge. Men i övrigt var det bar positiva omdömen och en skön kommentar "Det här blir en snabb jävel" Så jag själv och Super Busen är mycket nöjda med dagen när vi nu kommit hem efter våran 47 mils resa. Quote
Jocke4U Posted September 17, 2009 Posted September 17, 2009 Grattis!! Inser att man har det ganska bra med SFRO Ludde i samma stad och slippa köra ~50 mil för SFRO bes ;) Quote
Kilkenny Posted September 17, 2009 Posted September 17, 2009 Grattis! Det där är ju bara småpotatis att fixa, tappa inte farten nu bara! :racesmile: Quote
Morty Posted September 17, 2009 Posted September 17, 2009 Grattis :thumbsup: :thumbsup: Kommer ihåg känslan när man väntade på att SFRO mannen skulle komma hem till en (japp, slapp ta ut den ur garaget..) och hur skoj det var när han sa att det var bara att fortsätta i samma anda. Även om du skulle tappa lite fart nu känns det som du lätt hämtar hem det på vägen senare. Quote
MarcuZ Posted September 17, 2009 Posted September 17, 2009 Klart skön känsla - grattis. Hur ser planen ut för resten av bygget - såsom du känner idag!? Quote
vedde Posted September 18, 2009 Posted September 18, 2009 Grattis! Kommer ihåg hur gott man mår efteråt - nu är det bara resten kvar. :lol: Innan du vet ordet av är det dags för bullerprov och SFRO 2 och den obehagligt nervösa känslan kryper sig närmare. Men gött är det efter! /Fredrik Quote
Gerhard Posted September 19, 2009 Author Posted September 19, 2009 Fixade anmärkningen på rattstången Svetsade in urhoppnings delarna från en Ascona A rattstång. Hittade ett par lämpliga skruvar till det främre fästet. Hålen i fästena kapades ur framåt, mina ny funna skruvar och ett par fjäderbrickor fixade resten. Pushrod stagen får vänta till bilen börjar bli färdig så jag är säker på längden blir rätt. Quote
Gerhard Posted September 21, 2009 Author Posted September 21, 2009 Har ägnat tid åt att montera stolen. Kirkey Racing hör väl inte till dom vanligaste vid valet av stol. En av fördelarna är att det går att beställa den bredd man vill och att den inte stjäl så mycket utrymme i sidled utöver bredden. Sen är det ju bra att den inte är klädd när man spiller glass :racesmile: Quote
MarcuZ Posted September 21, 2009 Posted September 21, 2009 Har ägnat tid åt att montera stolen. Kirkey Racing hör väl inte till dom vanligaste vid valet av stol. En av fördelarna är att det går att beställa den bredd man vill och att den inte stjäl så mycket utrymme i sidled utöver bredden. Sen är det ju bra att den inte är klädd när man spiller glass :racesmile: Kul, sneglat på dem många gånger men skulle ärligen aldrig vågat ta steget. De sticker ut lite för mycket men övertygad om att du får många efterföljare! Demon Tweeks eller var köptes de? Quote
2fast4u Posted September 22, 2009 Posted September 22, 2009 Den ser ju otroligt ... eehh ... :unsure: bekväm ut. Gillar det mesta i rå aluminium men hur är den att sitta i? Har själv kört med Tilletts kolfiberstolar och dom är enligt mitt tycke väldigt bekväma trots frånvaron av stoppning. Tillettstolarna är ju runda och goa i formen, men Kirkeystolens kantigare utseende ger ett mer okomfortabelt intryck. Eller är det så att skenet bedrar? Quote
Gerhard Posted September 22, 2009 Author Posted September 22, 2009 marcuZ: Köpte den genom ÅBR Motorsport i Malmö SOM JAG ALDRIG I MITT LIV KOMMER ATT HA NÅGONTING MED ATT GÖRA IGEN! 2fast4u: Bekvämare än den ser ut, nu har jag ju inte suttit i den någon lägre stund. Men den möter nog upp en sevens komfort. Quote
cealm Posted September 22, 2009 Posted September 22, 2009 Gerhard: Helt rätt med en Kirkey, Plåtstolar är suveräna. Förmodligen gillar jag ditt val extra mycket bara för jag har plåtstolar själv. Kommer du köra med någon dyna i eller bara en galonbit eller motsvarande? Quote
Gerhard Posted December 17, 2009 Author Posted December 17, 2009 Jag ska bättra mig, med uppdateringarna :icon_oops: Mycket jobb har det varit i en tid nu, men nu har man snart drygt 2 veckor ledigt. Men endel har det allt hänt, rapport kommer till helgen. Quote
Gerhard Posted May 14, 2010 Author Posted May 14, 2010 Det var visst någon som skulle bättra på uppdateringen :icon_oops: Det går ju inte alltid som man tänkt. Åkte på ett diskbråck i nacken så garage arbetet har varit allt annat än intensivt :banghead: Men nu har jag börjat med kortare garage besök sen en månad tillbaka. Har monterat lite delar från SBD Motorsport. Det låter lite konstigt men man drevar oljepumpen :o Helt enkelt genom att montera ett mindre oljepumpsdrev, det nya har 3 kuggar mindre. Det här borde ju inte fungera utan att byta det andra drevet också. Men varför göra det svårare än det är har någon tydligen tänkt. Att uppgradera kopplingen är väldigt lätt på en mcmotor bara dit med hårdare fjädrar. Efter jag ståt och stampat med någon bra lösning på kopplingscylindern blev det även en kopplings cylinder från SBD. Har gjort en del till men vill ju inte riskera träningsvärk i fingrana :D Så det får räcka för i dag. Quote
Gerhard Posted May 14, 2010 Author Posted May 14, 2010 (edited) Tänkte jag skulle chocka med en till uppdatering samma dag :515: Har börjat passa in noskonen. Det är en breddad Caterham nos. Fäst med 4 st Dutz vingskruvar. Batteri och oljepump har kommit på plats. Oljepumpen är från en Nissan 200 och skall sköta oljan till oljekylaren. Ännu en grej som blir spännande att se om det funkar :lol: Ska styras av en Stack oljetempmätare. Har också bytt ut min Volvo M40 backväxellåda till en smidig sak från MNR. Det drog ju med sig nya fästen och två kardaner. Den ena gick att plocka ihop av delar jag hade. Den andra fick jag kapa till. Tillverkat slangar till oljesystemet. En del slang monterat, mystiska trattar på dom här mc motorerna :o Det börjar bli trångt i motorumet! Här ser man kopplingscylinder skymta fram. Edited May 14, 2010 by Gerhard Quote
Kilkenny Posted May 15, 2010 Posted May 15, 2010 Snyggt med allt stålomspunnet! *dregglar lite* :lol: Quote
Thornad Posted May 15, 2010 Posted May 15, 2010 Hej, ser jätte fint ut det här. Vad är anledningen till att du byter ut kopplingscylindern? // Peter Quote
Gerhard Posted May 15, 2010 Author Posted May 15, 2010 Original cylindern som sitter i drevskyddet fick inte plats för medbringaren till kardan. Då micklade jag dit en Toyotacylinder istället. Sen kom jag på andra tankar med torrsumpen, som från början var tänkt att bli med remdriven pump som Westfield kör med. Så när jag bestämt mig för SBDs torrsumps kit så fick naturligtvis inte Toyotacylinderplats heller :banghead: Quote
Jocke4U Posted May 15, 2010 Posted May 15, 2010 Gillar fälgarna, det är väl Compomotive CXR men vilken dimension är det? Ta gärna mer bilder på helheten :) Quote
Gerhard Posted May 15, 2010 Author Posted May 15, 2010 Compomotive CXR 1380 8*13 ET19 och Kumo V70A Soft 215/50-13 Quote
MarcuZ Posted May 17, 2010 Posted May 17, 2010 En del slang monterat, mystiska trattar på dom här mc motorerna :o Beställ två nya trattar att ersätta de mittre, om du inte gjort det redan. Kostar någon hundring på Suzuki (jag minns inte exakt, men inte dyrt alls). Quote
Gerhard Posted August 22, 2010 Author Posted August 22, 2010 Här händer det inte mycket som vanligt :icon_oops: Jag har iallafall fått ramen blästrad och lackad. Ramen hämtad från blästring och klar för epoxigrund. Grundlacken på börjad. Många vinklar och vrår är det ju och det tog sin tid att få det att täcka överallt. Slut resultatet blev väl helt OK med tanke på att man inte hållit i en färgspruta på säkert 15-20 år. Färgen blev en chassigrå som används till lastbilschassin. Quote
heralue Posted August 22, 2010 Posted August 22, 2010 Jag har för mig att den färgen heter sportvagnsgrå :D Nu börjar ju det riktiga roliga. Kör hårt Gerhard !!!! Quote
Kilkenny Posted August 22, 2010 Posted August 22, 2010 Nu är det bara att pillra ihop resten! :banana: Quote
Gerhard Posted August 28, 2010 Author Posted August 28, 2010 Har fått lite delar lackerade. Hjulupphägning och motorfästen lackas av Inge en hjälpsam arbetskamrat :notworthy: Det blev inte sportvagnsgrå den här gången utan svart med lite mattningsmedel i. Ligger väl ett steg under högglans nu. Nu står golvet på tur. Quote
RSr Posted October 16, 2010 Posted October 16, 2010 Riktigt trevligt bygge! Sitter och funderar på att köpa bromsar och såg att du kör med 13". Vilken storlek har du på skivorna fram och vilka ok kör du med? //Rickard Quote
Gerhard Posted October 17, 2010 Author Posted October 17, 2010 Det är grejor som låg på hyllan sen rallytiden. Manta B spindlar med Rekord E ventileradeskivor, Oken är Mantans med bygeln från en Ascona C med ventileradeskivor och Mintex 144 belägg om jag inte mins fel. Quote
Norrland Posted October 17, 2010 Posted October 17, 2010 Snyggt bygge! Tänkte bara höra vad det är för program du använde för att rita pedalstället där? :) Quote
Gerhard Posted February 12, 2011 Author Posted February 12, 2011 Här skrivs det dåligt :icon_oops: Men en del händer det trots allt. Som en del såg så har jag problem att få till hörnen bak. Lite frusterande, så jag anmälde mig på en kommigångkurs i metallbearbetningb hos Verktygsboden. Kursen var bara en dag men tyckte det var kul och lärorikt. Men då behöver man ju en del prylar ochså :lol: Hittade vad jag sökte på Ebay samma saker som Verktygsboden säljer men till bra mycket bättre pris. Kom några paket från England En krymp och sträck Ett Engelskthjul och en sick och falsmaskin i gris skärt :Hmm: Konstigt nog så kom sick och falsmaskinen med inte med Engelsk 220v kontakt som jag räknat med utan en vanlig. Pedalen är bättre än på Verktygsbodens som man får växla håll på en strömbrytare. Nu är nästa problem att jag måste möblera om i garaget för att dety skall fungera att använda grejerna också. Quote
Kilkenny Posted February 12, 2011 Posted February 12, 2011 Grattis till dom roligaste verktygen som finns! :thumbsup: (Förutom vinkelslipen då) Quote
Gerhard Posted April 25, 2011 Author Posted April 25, 2011 Nu är det dags för uppdatering igen, jag tror jag får skrivkramp :515: Det var ju lätt som en plätt att få till hörnen :racesmile: Tog ju bara tre månader innan jag blev nöjd, det har varit mycket :banghead: Har gjort en prototyp till överdelen på scutteln. Många testbitar blir det. Har börjat med bitarna innanför fram hjulen också. Bökigare än man tror efter som det är bra om man kan skruva dit hjulupphägningarna efteråt också. Hoppas tempot ökar nu, tycker själv jag har varit i garaget en hel del men det blir inte mycket till framsteg, mest trail and error. :banghead: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.