Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det ser ut som att du har hittat en lämplig slavcylinder till kopplingen ?

Sen såg jag att du har monterat oljekylaren bakom vattenkylaren, kanske kommer att funka bra, men min erfarenhet (från banåkning) säger att det inte är någon nackdel att montera den framför kylaren för att få kalluft istället.

:thumbsup:

  • Replies 214
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

Bilden är gammal den där cylindern får inte plats nu när torrsumpspumpen sitter på plats :thumbsdown:

Ja troligen är det bättre med oljekylen framför, den här lösningen kom nog till mest för att jag kört på detta visset i ett par rallybilar innan.

Har heller ingen koll på hur mycket oljekylning jag kommer att behöva.

Hur stor kyl kör du med ?

Posted

Vilket torrsumpsystem kör du med?

Jag har Nova´s grejer på min, kan lägga upp bilder på min slavcylinderlösning...förvisso otestad ännu men verkar mekaniskt riktig.

Posted

Jag kör med det från SBD och det är väl bara att det saknar sugslangar som skiljer.

Det skulle var bra om du ville göra det.

Posted

Jag använder en 25 raders Setrab kylare, hade en 19 raders från början som inte riktigt räckte till vid varma dagar på banan.

Nova´s kopplingscylinder funkar riktigt bra.

post-732-125131317616_thumb.jpg

Posted

Jag har också en Setrab 25 raders vi får se om jag måste flytta den :wacko:

Just nu känns det som man gärna skulle vara i den sittsen så man behövde flytta kylen, försöker få klart till SFRO1 nu.

Posted

Det skulle var bra om du ville göra det.

Blir lite orolig när det gäller oljekylare...min e bara 16rader´s Mocal...kommer iofs få mycket luft.

Mitt kopplingsarrangemang:

DSC_3460medium.jpg

Posted

Megabusa och Triggerhappy det ser ut som Nova har flera lösningar ?

Triggerhappy: Kör du med aluminium bult?

Posted

Triggerhappy´s är en Ducati (tror jag det var). Bilden från Marcus bil är Nova´s. Den har jag provat live och tycker den funkar bättre än mitt system.

Posted

Man ska kanske försöka få dit en cylinder med så stor diameter som möjligt så det blir mer pedalslag.

Posted (edited)

Min slavcylinder är mycket riktigt avsedd för Ducati, dock en eftermaknads med just större utväxling.

http://cgi.ebay.co.uk/Ducati-Clutch-Slave-696-748-49-848-998-1098-Hypermotard_W0QQitemZ110404033627QQcmdZViewItemQQptZUK_Motorcycle_Parts?hash=item19b497dc5b&_trksid=p3286.c0.m14

Fixade även en banjobult med avluftning.

Alu skruven på sump-pumpen skall bytas...de på kopplingsfästet får sitta...

Kanske skall tillägga att jag har en AP 14mm huvudcylinder så jag hoppas få ett hyggligt slag totalt sett inte on/off koppling....men som sagt, vi får se vid provkörningen hur det går.

Edited by Triggerhappy
  • 3 weeks later...
Posted

I dag fick Super Busen komma ut för första gången.

post-417-125320152837_thumb.jpg

Tidigt på morgonen, men jag behvde inte ha någon väckarklocka idag :)

post-417-125320148812_thumb.jpg

En gammal profil längs gammla riksvägen(E4) var vårt mål.

Den här bilden är iofs tagen på hemmvägen.

post-417-125320133107_thumb.jpg

Känns väl igen av många äldre.

post-417-125320151314_thumb.jpg

Som ni kanske gissat så var målet Stefan i Stavsjö för SFRO1 :racesmile:

En mycket trevlig kille som bara hade ett par på pekanden.

1 Gå upp 5mm i diameter på pushrod stagen till framdämparna.

2 Rattstångs infästningen skall gå att skjuta framåt vid en olycka.

Den anmärkningen är ju så man skäms :icon_oops:

Har ju själv vart med och diskuterat det på någon annans bygge.

Men i övrigt var det bar positiva omdömen och en skön kommentar "Det här blir en snabb jävel"

Så jag själv och Super Busen är mycket nöjda med dagen när vi nu kommit hem efter våran 47 mils resa.

Posted

Grattis!!

Inser att man har det ganska bra med SFRO Ludde i samma stad och slippa köra ~50 mil för SFRO bes ;)

Posted

Grattis :thumbsup: :thumbsup:

Kommer ihåg känslan när man väntade på att SFRO mannen skulle komma hem till en (japp, slapp ta ut den ur garaget..) och hur skoj det var när han sa att det var bara att fortsätta i samma anda.

Även om du skulle tappa lite fart nu känns det som du lätt hämtar hem det på vägen senare.

Posted

Klart skön känsla - grattis. Hur ser planen ut för resten av bygget - såsom du känner idag!?

Posted

Grattis!

Kommer ihåg hur gott man mår efteråt - nu är det bara resten kvar. :lol:

Innan du vet ordet av är det dags för bullerprov och SFRO 2 och den obehagligt nervösa känslan kryper sig närmare.

Men gött är det efter!

/Fredrik

Posted

Fixade anmärkningen på rattstången

post-417-125337926177_thumb.jpg

Svetsade in urhoppnings delarna från en Ascona A rattstång.

post-417-125337928022_thumb.jpg

Hittade ett par lämpliga skruvar till det främre fästet.

post-417-125337920829_thumb.jpg

Hålen i fästena kapades ur framåt, mina ny funna skruvar och ett par fjäderbrickor fixade resten.

Pushrod stagen får vänta till bilen börjar bli färdig så jag är säker på längden blir rätt.

Posted

Har ägnat tid åt att montera stolen.

post-417-125356114799_thumb.jpg

Kirkey Racing hör väl inte till dom vanligaste vid valet av stol.

En av fördelarna är att det går att beställa den bredd man vill och att den inte stjäl så mycket

utrymme i sidled utöver bredden.

post-417-125356110332_thumb.jpg

Sen är det ju bra att den inte är klädd när man spiller glass :racesmile:

Posted

Har ägnat tid åt att montera stolen.

post-417-125356114799_thumb.jpg

Kirkey Racing hör väl inte till dom vanligaste vid valet av stol.

En av fördelarna är att det går att beställa den bredd man vill och att den inte stjäl så mycket

utrymme i sidled utöver bredden.

post-417-125356110332_thumb.jpg

Sen är det ju bra att den inte är klädd när man spiller glass :racesmile:

Kul, sneglat på dem många gånger men skulle ärligen aldrig vågat ta steget. De sticker ut lite för mycket men övertygad om att du får många efterföljare! Demon Tweeks eller var köptes de?

Posted

Den ser ju otroligt ... eehh ... :unsure: bekväm ut.

Gillar det mesta i rå aluminium men hur är den att sitta i? Har själv kört med Tilletts kolfiberstolar och dom är enligt mitt tycke väldigt bekväma trots frånvaron av stoppning. Tillettstolarna är ju runda och goa i formen, men Kirkeystolens kantigare utseende ger ett mer okomfortabelt intryck. Eller är det så att skenet bedrar?

Posted

marcuZ: Köpte den genom ÅBR Motorsport i Malmö SOM JAG ALDRIG I MITT LIV KOMMER ATT HA NÅGONTING MED ATT GÖRA IGEN!

2fast4u: Bekvämare än den ser ut, nu har jag ju inte suttit i den någon lägre stund.

Men den möter nog upp en sevens komfort.

Posted

Gerhard: Helt rätt med en Kirkey, Plåtstolar är suveräna. Förmodligen gillar jag ditt val extra mycket bara för jag har plåtstolar själv. Kommer du köra med någon dyna i eller bara en galonbit eller motsvarande?

  • 2 months later...
Posted

Jag ska bättra mig, med uppdateringarna :icon_oops:

Mycket jobb har det varit i en tid nu, men nu har man snart drygt 2 veckor ledigt.

Men endel har det allt hänt, rapport kommer till helgen.

  • 4 months later...
Posted

Det var visst någon som skulle bättra på uppdateringen :icon_oops:

Det går ju inte alltid som man tänkt.

Åkte på ett diskbråck i nacken så garage arbetet har varit allt annat än intensivt :banghead:

Men nu har jag börjat med kortare garage besök sen en månad tillbaka.

Har monterat lite delar från SBD Motorsport.

post-417-127385167346_thumb.jpg

Det låter lite konstigt men man drevar oljepumpen :o

post-417-127385170587_thumb.jpg

Helt enkelt genom att montera ett mindre oljepumpsdrev, det nya har 3 kuggar mindre.

Det här borde ju inte fungera utan att byta det andra drevet också.

post-417-12738516905_thumb.jpg

Men varför göra det svårare än det är har någon tydligen tänkt.

post-417-127385171849_thumb.jpg

Att uppgradera kopplingen är väldigt lätt på en mcmotor bara dit med hårdare fjädrar.

post-417-127385165627_thumb.jpg

Efter jag ståt och stampat med någon bra lösning på kopplingscylindern blev

det även en kopplings cylinder från SBD.

Har gjort en del till men vill ju inte riskera träningsvärk i fingrana :D

Så det får räcka för i dag.

Posted (edited)

Tänkte jag skulle chocka med en till uppdatering samma dag :515:

post-417-127385415056_thumb.jpg

Har börjat passa in noskonen.

post-417-127385421127_thumb.jpg

Det är en breddad Caterham nos.

Fäst med 4 st Dutz vingskruvar.

post-417-127385422445_thumb.jpg

Batteri och oljepump har kommit på plats.

post-417-127385427611_thumb.jpg

Oljepumpen är från en Nissan 200 och skall sköta

oljan till oljekylaren.

Ännu en grej som blir spännande att se om det funkar :lol:

Ska styras av en Stack oljetempmätare.

post-417-127385425089_thumb.jpg

Har också bytt ut min Volvo M40 backväxellåda till en

smidig sak från MNR.

Det drog ju med sig nya fästen och två kardaner.

Den ena gick att plocka ihop av delar jag hade.

Den andra fick jag kapa till.

post-417-127385433082_thumb.jpg

Tillverkat slangar till oljesystemet.

post-417-127385434538_thumb.jpg

En del slang monterat, mystiska trattar på dom här mc motorerna :o

post-417-127385429929_thumb.jpg

Det börjar bli trångt i motorumet!

Här ser man kopplingscylinder skymta fram.

Edited by Gerhard
Posted

Hej,

ser jätte fint ut det här.

Vad är anledningen till att du byter ut kopplingscylindern?

// Peter

Posted

Original cylindern som sitter i drevskyddet fick inte plats för medbringaren till kardan.

Då micklade jag dit en Toyotacylinder istället.

Sen kom jag på andra tankar med torrsumpen, som från början var tänkt att bli med

remdriven pump som Westfield kör med.

Så när jag bestämt mig för SBDs torrsumps kit så fick naturligtvis inte Toyotacylinderplats heller :banghead:

Posted

Gillar fälgarna, det är väl Compomotive CXR men vilken dimension är det?

Ta gärna mer bilder på helheten :)

Posted

post-417-127385434538_thumb.jpg

En del slang monterat, mystiska trattar på dom här mc motorerna :o

Beställ två nya trattar att ersätta de mittre, om du inte gjort det redan. Kostar någon hundring på Suzuki (jag minns inte exakt, men inte dyrt alls).

  • 3 months later...
Posted

Här händer det inte mycket som vanligt :icon_oops:

Jag har iallafall fått ramen blästrad och lackad.

post-417-128249043124_thumb.jpg

Ramen hämtad från blästring och klar för epoxigrund.

post-417-128249044753_thumb.jpg

Grundlacken på börjad.

Många vinklar och vrår är det ju och det tog sin tid att

få det att täcka överallt.

post-417-128249046457_thumb.jpg

Slut resultatet blev väl helt OK med tanke på

att man inte hållit i en färgspruta på säkert 15-20 år.

Färgen blev en chassigrå som används till lastbilschassin.

Posted

Jag har för mig att den färgen heter sportvagnsgrå :D

Nu börjar ju det riktiga roliga.

Kör hårt Gerhard !!!!

Posted

Har fått lite delar lackerade.

post-417-128297891032_thumb.jpg

Hjulupphägning och motorfästen lackas av Inge en hjälpsam

arbetskamrat :notworthy:

post-417-128297889775_thumb.jpg

Det blev inte sportvagnsgrå den här gången utan svart med lite mattningsmedel i.

Ligger väl ett steg under högglans nu.

Nu står golvet på tur.

  • 1 month later...
Posted

Riktigt trevligt bygge!

Sitter och funderar på att köpa bromsar och såg att du kör med 13".

Vilken storlek har du på skivorna fram och vilka ok kör du med?

//Rickard

Posted

Det är grejor som låg på hyllan sen rallytiden. Manta B spindlar med Rekord E ventileradeskivor,

Oken är Mantans med bygeln från en Ascona C med ventileradeskivor och Mintex 144 belägg om jag inte mins fel.

  • 3 months later...
Posted

Här skrivs det dåligt :icon_oops:

Men en del händer det trots allt.

Som en del såg så har jag problem att få till hörnen bak.

Lite frusterande, så jag anmälde mig på en kommigångkurs i metallbearbetningb hos Verktygsboden.

Kursen var bara en dag men tyckte det var kul och lärorikt.

Men då behöver man ju en del prylar ochså :lol:

Hittade vad jag sökte på Ebay samma saker som Verktygsboden säljer men till bra mycket bättre pris.

post-417-0-93094200-1297527238_thumb.jpg

Kom några paket från England

post-417-0-24215800-1297527281_thumb.jpg

En krymp och sträck

post-417-0-46480000-1297527305_thumb.jpg

Ett Engelskthjul och en sick och falsmaskin i gris skärt :Hmm:

post-417-0-85097900-1297527327_thumb.jpg

Konstigt nog så kom sick och falsmaskinen med inte med Engelsk 220v kontakt som jag räknat med utan en vanlig.

Pedalen är bättre än på Verktygsbodens som man får växla håll på en strömbrytare.

Nu är nästa problem att jag måste möblera om i garaget för att dety skall fungera att använda grejerna också.

  • 2 months later...
Posted

Nu är det dags för uppdatering igen, jag tror jag får skrivkramp :515:

post-417-0-95182800-1303753869_thumb.jpg

Det var ju lätt som en plätt att få till hörnen :racesmile:

post-417-0-64828600-1303753899_thumb.jpg

Tog ju bara tre månader innan jag blev nöjd, det har varit mycket :banghead:

post-417-0-90948000-1303753891_thumb.jpg

Har gjort en prototyp till överdelen på scutteln.

Många testbitar blir det.

post-417-0-88655400-1303753882_thumb.jpg

Har börjat med bitarna innanför fram hjulen också.

Bökigare än man tror efter som det är bra om man kan

skruva dit hjulupphägningarna efteråt också.

Hoppas tempot ökar nu, tycker själv jag har varit i garaget en hel del men

det blir inte mycket till framsteg, mest trail and error. :banghead:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...